Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@22:21:34 GMT

کاهش ۴۵ درصدی کانون بیماری‌های دامی در همدان

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۸۳۱۲۲

کاهش ۴۵ درصدی کانون بیماری‌های دامی در همدان

ایسنا/همدان مدیرکل دامپزشکی استان همدان از کاهش۴۵درصدی کانون بیماری‌های دامی در چهار ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمودرضا رسولی در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۵.۴ میلیون دام توسط اکیپ های دامپزشکی استان همدان علیه بیماری های دامی و مشترک بین انسان و حیوان در سطح دامداری های روستایی و واحدهای صنعتی و مناطق عشایری تحت عنوان واکسیناسیون آبله، شاربن، طاعون، نشخوارکنندگان کوچک، تب برفکی، بروسلوز(تب مالت)، هاری و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

...قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته با تجهیز و سازماندهی  و اعزام هفت اکیپ  دامپزشکی استان همدان به مناطق عشایری جنوب کشور(استان های لرستان ،ایلام ،خوزستان و کرمانشاه)
افزون بر یک میلیون و دویست هزار نوبت، دام‌های عشایر همدان در مناطق قشلاقی تحت پوشش واکسیناسیون رایگان قرار گرفتند تا در فصل گرمسیر(ییلاق)وقتی به همدان کوچ می‌کنند سالم باشند و به صنعت دام استان خسارت،بهداشتی و اقتصادی وارد نشود.

رسولی در ادامه افزود: با اشاره به اینکه در حال حاضر از امنیت بهداشتی و غذایی خوبی دراستان برخوردار هستیم،باتوجه به شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سالیان  گذشته درسطح کشور،خوشبختانه با تلاش همکاران پرتلاش دامپزشکی استان همدان و نیز ۵۰ اقدام تخصصی پیشگیرانه از وجود کانون های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان همدان مشاهده و گزارش نشده است.

وی افزود: در راستای پیشگیری از تب هموراژیککریمه کنگو و لمپی اسکین، بیش از ۲۳۰ هزارمترمربع جایگاه دام و بیش از تعداد۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین تحت پوشش سمپاشی قرارگرفته است و هیچ بیماری جدی درحوزه دام در سطح استان استان مشاهده یا گزارش نشده است.

وی اضافه کرد:از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۹۶ هزار راس دام سبک و سنگین در کشتارگاه های این استان ذبح و مورد نظارت شرعی و بهداشتی  قرارگرفته اند.

رسولی ادامه افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون  درپنج کشتارگاه صنعتی طیور استان بیش از ۹ میلیون قطعه طیور ذبح و مورد نظارت شرعی و بهداشتی قرار گرفته(تولید بیش از ۱۸ هزارتن  گوشت مرغ)که از این تعداد حدود۱۷۶ تن به دلیل غیرقابل مصرف بودن ،از چرخه مصرف خارج و معدوم سازی شده است.

رسولی با تشریح میزان تست سل و بروسلوز در سطح استان همدان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۹ هزار راس دام سنگین خون گیری انجام شده و در راستای مبارزه با سل گاوی،بیش از ۱۰ هزار راس دام تحت تست توبرکولین قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: این اداره کل سالیانه افزون بر هزار شیرخام جهت آزمایش از واحدهای جمع آوری شیر،مراکز عرضه لبنیات سنتی و گاو داری های صنعتی سطح استان اخذ و از نظر  سلامت، کیفیت و تقلبات شیر بیش از ۱۰هزار آزمایش بر روی نمونه ها انجام می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دامپزشكي دامداري دام بروسلوز تب مالت تب کریمه کنگو استانی اجتماعی ابتدای سال جاری تاکنون دامپزشکی استان همدان هزار راس دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۳۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون دام‌های هویزه علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سیدناصر موسوی گفت:  یکی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیر دار دامی، واکسیناسیون به موقع و منظم با استفاده از واکسن موثر است.   وی افزود: در همین راستا واکسیاسیون عمومی و سراسری بر علیه بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله در بیش از ۷۰ روستا در سطح شهرستان هویزه با اولویت مناطقی که در سال‌های گذشته درگیر تنش آبی بوده اند توسط اکیپ‌های دامپزشکی دولتی و بخش خصوصی به صورت رایگان آغاز شد.   موسوی ادامه داد: در این طرح سراسری واکسیناسیون در برابر بیماری‌های واگیر دار دامی بیش از ۷۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) زیر پوشش واکسیناسیون قرار خواهند گرفت.   رئیس اداره دامپزشکی هویزه واکسیناسیون به موقع، انجام ضدعفونی به صورت مرتب و جلوگیری از تردد افراد متفرقه و وسایل نقلیه به دامداری را مهمترین راه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دار دامی عنوان و اضافه کرد: دامداران در صورت بروز بیماری، برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری باید از جابه‌جا کردن دام خودداری کرده و دام و دامداری را قرنطینه کنند و مراتب را در کوتاهترین زمان ممکن به اداره دامپزشکی اطلاع دهند.

دیگر خبرها

  • اعلام رسمی نتایج «پیمایش ملی سلامت روان» در ابتدای تابستان
  • اجرای رزمایش واکسیناسیون دام در طرح شهید زاهدی در کازرون
  • رزمایش واکسیناسیون ۲۵۰ هزار راس دام در استان فارس برگزار شد
  • واکسیناسیون دام‌های هویزه علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله
  • کاهش ۱۸ درصدی سرقت در پایتخت از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون
  • کاهش ۱۸ درصدی سرقت در پایتخت از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون/ افزایش ۴۹ درصدی کشف موادمخدر
  • رشد ۱۰ درصدی صادرات ایران به چین از ابتدای ۲۰۲۴
  • برپایی رزمایش جهاد دامپزشکی با ۱۲۶ هزار خدمت در آمل
  • فوت و مصدومیت ۱۱۸ نفر بر اثر غرق شدگی در سال جاری 
  • ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در همدان انجام می‌شود