Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-پژوهشگران ایرانی با استفاده از داده‌های ماهواره فرمی توانستند، یک فورانگر گاما را شناسایی کنند که از نزدیکی یک سیاه‌چاله با جرم یک میلیون برابر جرم خورشید عبور کرده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، دانشجوی دکتری کیهان‌شناسی دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: پژوهشگران ایرانی یک ابرسیاه چاله پرجرم را کشف کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کلانتری تصریح کرد: با استفاده از داده‌های ماهواره فرمی، پژوهشگران دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف توانستند یک "فورانگر گاما" را شناسایی کنند که از نزدیکی یک سیاه چاله‌ای با جرمی یک میلیون برابر جرم خورشید عبور کرده است؛ فورانگر گاما به فوران پرتوی گاما گفته می‌شود که از فرا کهکشان به ما می‌رسند.
بنا بر اعلام دانشگاه شریف، این پژوهشگر دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: ماهواره فرمی که توسط ناسا در سال 2008 به مداری دور زمین پرتاب شده است، فوران‌های گاما را ثبت می‌کند؛ برای این فورانگر که از کنار سیاه‌چاله عبور کرده است، هم‌گرایی گرانشی رخ داده است؛ براساس نظریه نسبیت عام انیشتین، اثر همگرایی گرانشی زمانی اتفاق می‌افتد که نور از کنار اجرام سنگین عبور کند و مسیر نور منحرف شود.
وی ادامه داد: بر اثر هم‌گرایی گرانشی، دو یا چند تصویر از یک منبع نور تشکیل می‌شود؛ در این پژوهش با بررسی بیش از 2 هزار داده فورانگر گاما، محققان ایرانی زینب کلانتری، دکتر سهراب راهوار و دکتر رحیمی‌تبار از دانشگاه صنعتی شریف به همراه دکتر اعلی ابراهیم از دانشکده فیزیک دانشگاه مسقط عمان توانستند شواهد وجود این ابرسیاه چاله را نشان دهند.
کلانتری گفت: نتایج این پژوهش ابتدا در سال 2021 مجله معتبر استروفیزیکال ژورنال و نتایج تایید مجدد وجود این ابرسیاه چاله، هفته گذشته در همان مجله منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۳۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه صنعتی دزفول برای نخستین بار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با اشاره به پذیرش دانشجوی دکتری در این دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ برای نخستین بار در مقطع دکتری دانشجو بپذیرد.

مهدی بدیعی ادامه داد: از سال تحصیلی جدید در سه رشته «مهندسی برق گرایش برق قدرت»، «مهندسی عمران گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب» و «معماری» دانشجو دکتری تخصصی پذیرفته می‌شوند.

رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول عنوان کرد: داوطلبان برای شرکت در آزمون دکتری می‌توانند از طریق دفترچه راهنمای آزمون، ثبت‌نام و پس از قبولی و طی مراحل پذیرش برای نیم‌سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۴ پذیرش شوند.

دیگر خبرها

  • همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم
  • بررسی آخرین دستاورد‌های حوزه پایداری انرژی در کنفرانس بین‌المللی تاب‌آوری انرژی و پایداری
  • اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند
  • پذیرش طرح تغییر اقلیم و تاب آوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف در "یونسکو"
  • این عکس از حمله سپاه به اسرائیل تاریخی شد /گاف نماینده اسرائیل در سازمان ملل /موشک هایی که از دیوار دفاعی اسرائیل عبور کرد
  • پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه صنعتی دزفول برای نخستین بار
  • مقاله استاد دانشگاه شریف در معتبرترین مجله انجمن فیزیک آمریکا منتشر شد
  • انتشار مقاله استاد دانشگاه شریف در مجله معتبر انجمن فیزیک آمریکا
  • کشف پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • کشف برخی از اسرار درخشان‌ترین انفجار کیهانی