نماینده مجلس: گشت ارشاد میتواند تخریبی باشد
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۸۵۴۸۷
به گزارش «تابناک» به نقل از منیبان، خلیل بهروزی فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در واکنش به آمار ۱۸ میلیون حاشیه نشین در کشور گفت: این آمارها و ارقام دقیق و واقعی نیستند. البته ما در سطح کل کشور حاشیهنشین داریم که منشأ آسیبهای اجتماعی در جامعه هستند اما تعداد آنها به این رقم نمیرسد. البته حق و حقوق بسیاری از خانوادهها در حاشیهنشینی تضییع میشود و مجلس در همین راستا در کمیسیون تلفیق اعتباری را برای آنها در نظر گرفته که در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شده و برخی از خدمات هم، برای خانوادههای حاشیهنشین در نظر گرفته شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: لذا سعی و تلاش بر این است که حداقل تکلیف خانوادههای حاشیه نشین مشخص شود، مجلس و دولت به دنبال این قضیه هستند منتها هنوز بسیاری از مواردی که به بحث حاشیه نشینی مربوط میشود، جدی نشده است.
بهروزی فر در پاسخ به اینکه منظور از برنامه مجلس و دولت برای حاشیهنشین ها اهدای منزل به آنها است؟ تصریح کرد: خیر، افراد حاشیهنشین میخواهند منزل بسازند اما به آنها پروانه ساخت داده نمیشود و یا حتی منزل ساخته شده را تخریب میکنند و از طرفی به دلیل اینکه تکلیف حاشیهنشین ها مشخص نیست که روستایی هستند یا شهری، به آنها خدماتی مانند آب، برق، تلفن ارائه نمیدهند.
او در ارزیابی خود از اقدامات دولت در طول یکسال گذشته خاطرنشان کرد: یکسری از کارها در وزارت امور خارجه به خوبی انجام شده است و از طرفی، توسعه اقتصادی با کشورهای همسایه نیز در این دولت اتفاق افتاد. علاوه بر این دولت سیزدهم توانست طی ۷۰ روز واکسیناسیون را به اتمام برساند و خسارات ناشی از کرونا را کاهش دهد.
بهروزی فر با اشاره به دستاوردهای اجتماعی دولت سیزدهم طی یکسال گذشته یادآور شد: پرداختن به مسائل اجتماعی مستلزم یک حرکت و اقدام جمعی توسط ملت و تشکلهای مردم نهاد است. کما اینکه درباره مواردی نظیر گشت ارشاد این نکته مطرح است که این گشت به تنهایی نمیتواند کاری را صورت بدهد چه بسا گشت ارشاد به دلیل نوع برخورد نتیجه تخریبی هم، داشته باشد و نه تنها نمیتواند مسئله را حل کند، بلکه شاید مسئله بیشتر تخریب شود. لذا باید در رابطه با حجاب، عزم ملی وجود داشته باشد که از این طریق، بخشی از معضلات و آسیبهای اجتماعی کاهش پیدا کند.
منبع: تابناک
کلیدواژه: محرم امامزاده داوود عادل آذر شب های محرم عاشورا تاسوعا خلیل بهروزی نماینده مجلس گشت ارشاد آسیب های اجتماعی محرم امامزاده داوود عادل آذر شب های محرم عاشورا تاسوعا حاشیه نشین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۵۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از «بیجه» چه میدانید؟/ چالشهای تولید یک مستند انتقادی
به گزارش خبرنگار مهر، تقارن ایام نوروز با ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای حضور بیشتر در کنار خانواده و سپری کردن ایام تعطیلات تا قبل از زمان افطار در منزل است. در کنار فیلم های سینمایی که امسال در قالب اکران نوروزی روی پرده سینماها آمده اند و یا آثاری که در گروه سینمایی «هنروتجربه» اکران شده اند، فیلم هایی هم هستند که به صورت آنلاین اکران میشوند و علاقه مندان به سینما می توانند با دانلود قانونی این آثار در ایام نوروز اوقات فراغت خود را به بهترین نحو سپری کنند.
به همین بهانه تصمیم گرفتیم پنجشنبههای مستند در مهر این هفته را به یکی از این آثار و معرفی آن اختصاص دهیم تا علاقهمندان بتوانند برای انتخاب فیلم مورد علاقه خود راحتتر تصمیمگیری کنند؛ در همین راستا با میکاییل دیانی کارگردان مستند «بیجه» که مستند وی هم اکنون در پلتفرم هاشور اکران آنلاین است گفتوگوی کوتاهی داشتیم.
میکاییل دیانی کارگردان مستند «بیجه» در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره روند شکل گیری و ایده تولید این اثر عنوان کرد: پس از ساخت مستندهای «فراموش شدهها» و «اعتراض خاموش» به فکر تولید مستند مرتبط با کودکان حاشیهنشین بودم از همین رو راجع به آنها پژوهش کردیم که به سوژه بیجه رسیدیم که خود حاصل حاشیه نشینی بوده و بزهکاری اجتماعی را در حاشیه رقم زده است. بیجه به تعبیری تولید حاشیه و مولد آسیب های اجتماعی حاشیه بوده است. همچنین موضوع بیجه مواردی نظیر پایین بودن سطح آموزش، پایین بودن سطح امنیت، چند فرهنگی و تعارض خرده فرهنگها در حاشیه را در بر میگرفت.
وی با اشاره به اینکه این سوژه میتوانست روایت مناسبی برای مستند فراهم کند، افزود: یک نسخه فیلم مستند از «بیجه» تولید شد که به بازخوانی پرونده او به عنوان یک قاتل سریالی کودکان پاکدشت پس از ۱۵ سال می پرداخت و به دلایل شکل گیری این گونه آسیب های اجتماعی در حاشیه های شهر اشاره داشت و در کنار آن یک مجموعه شش قسمتی نیز با عنوان «حاشیه صدا ندارد» با محوریت کودکان حاشیه و مسایل آنها تولید شد.
این کارگردان با اشاره به محدودیت های جدی در حوزه تامین منابع و مصادیق تصویری برای این مستند، مطرح کرد: برای دریافت تصاویر تلویزیونی محدودیت های جدی وجود داشت و در اختیار ما قرار نمیگرفت، همچنین پرونده بیجه نیز از طرف مقام قضایی در اختیار ما قرار داده نشد و آن چه از پرونده در مستند آمده بهواسطه دسترسی خانواده یکی از مقتولان به پرونده بوده است یا به عنوان مثال آرشیوهای صوتی مرتبط را از روانشناسان دریافت کردیم و در نهایت تصاویر دادگاه را نیز با فرایندی خلاف روال طبیعی از تلویزیون گرفتیم.
وی با تاکید بر تلاش جدی خود برای پایبندی کامل به واقعیت، ادامه داد: تلاش کردیم بازسازی ها را تماما مطابق با پرونده انجام دهیم و در روایت حادثه و موقعیت مکانی و جغرافیایی نیز عینا مطابق روایتی که خود بیجه داشت، بازسازی کردیم و در همین راستا مطابق روایتها در باغ اناری، کوره آجر پزی متروکه، مسیر کوره به خانه ها، امامزاده حمزه رضا تصویربرداری را انجام دادیم؛ البته این بازسازی ها بهواسطه تعدد لوکیشن ها زمان زیادی از ما گرفت اما خروجی قابل قبولی داشتیم.
این مستند ساز با اشاره به توجه جدی در تنظیم گفتار متن، بیان کرد: توجه خیلی جدی به گفتار متن داشتیم و برای رعایت کردن ظرایف، انصاف و عدالت شاید گفتار متن را ۱۰ بار بازنویسی کردیم تا حد امکان در حق مسؤولان و خانواده مقتولان کوتاهی نشود و در عین حال روایتی صحیح داشته باشیم. از این رو فکر میکنم روایت دقیق و مستندی را در این مستند شاهد هستیم.
دیانی با اشاره به چالشهای تولید مستندهایی نظیر «بیجه» عنوان کرد: آگاه کردن سیستم حکمرانی به اهمیت نگاه منتقدانه و تحلیلی نسبت به آسیب های اجتماعی مهمترین چالش این مستندها است. ما مستندسازان نیز در تلاش هستیم تا با بازنمایی این معضلات و بازتولید آنها منجر به اصلاح آن و اهمیت این موضوعات و پیشرفت جامعه شویم لذا توجیه کردن دستگاه حکمرانی شامل قوه قضاییه، نیروی انتظامی و سایر بخش های مرتبط در رابطه با تولید مستند با این موضوع جهت پیشگیری از اتفاقات بعدی و حرکت به سمت پذیرش نگاه منتقدانه و اصلاح گرایانه مهم است و مهمترین چالش ما نیز در تولید این مستند بوده است.
این کارگردان با اشاره به اینکه پیش تولید این مستند شامل پژوهش و گردآوری مطالب و مستندات حدود یک سال، فرآیند ضبط سه ماه و پس تولید سه ماه زمان برده است، گفت: تمام تلاش ما در این مستند بر این بود که به مساله حاشیهنشینی، خانواده ها و اجتماعی که در آن جا زندگی میکنند توجه شود. معتقدم همچنان تولید این جنس آثار به این هدف کمک میکند و نیاز است مستندها تنها انتقاد نکنند بلکه در کنار آن پیشنهاد هم بدهند تا روایت مستند منجر به ناامیدی نشود. بهتر است مستندها ضمن روایت واقعیت و نقد دلسوزانه پیشنهاد دهنده باشند و با روایتی صادقانه به حل یک مساله کمک کنند به شیوه ای که اصلاح گرایانه با سوژه های اجتماعی مواجه شوند.
در خلاصه داستان مستند «بیجه» آمده است: «پرونده «بیجه» قاتل سریالی کودکان پاکدشت پس از ۱۵ سال بازخوانی می شود ...»
سایر عوامل این مستند سینمایی عبارتند از تهیه کننده: مصطفی خیرپور، نویسنده: رضا مشتاقی، گفتار متن: محی الدین تقی پور، مدیر تولید: علی احتشامی، تصویربردار: عارف رنجبر، تدوینگر: حمید ابراهیمی، گرافیک: علی پورعبادی.
کد خبر 6063209