Web Analytics Made Easy - Statcounter

بانک مرکزی آمریکا به منظور حفظ بهای کالاها و بالا بردن میزان اشتغال و مقابله با افزایش بی‌رویه تورم و کاهش رشد اقتصادی،نرخ بهره بانکی را افزایش داده اما این اقدام به سرعت جوابگو نیست. دولت بایدن نیز به علت افزایش بی‌سابقه تورم، مورد تهاجم سنگین جمهوری خواهان و کاهش شدید محبوبیت قرار گرفته است.

به گزارش ایران آنلاین؛ سفره آمریکایی‌ها به علت افزایش شدید قیمت مواد غذایی کوچکتر شده است و جنگ در اوکراین و افزایش قیمت گاز طبیعی و حتی کود شیمیایی که آمریکا یکی از واردکنندگان اساسی آن از روسیه هست، موجب افزایش قیمت انواع کالاها و اجناس در آمریکا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاخص قیمت مصرف‌­کنندگان در این کشور نشان می‌­دهد که بهای مواد غذایی به بالاترین میزان از دهه ۱۹۷۰ میلادی تاکنون رسیده است. براساس گزارش منتشر شده در سی‌ان‌ان که باعث حیرت مصرف‌­کنندگان شده، شاخص بهای مواد غذایی، هزینه‌­های مسکن و انرژی که بیشتر درآمد افراد صرف آنها می­شود و نیز شاخص تقریبا تمام دیگر بخش‌­ها، به شکل چشمگیری افزایش یافته­‌اند.
این در حالی است که بهای مواد غذایی مصرفی خانوار با ۱۲ درصد افزایش در سال منتهی، بیشترین افزایش را داشته و این رقم بیشترین میزان افزایش سالانه از سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸) تاکنون بوده است. در این گزارش آمده است بیشترین میزان افزایش مواد غذایی مصرفی خانوار مربوط به محصولات لبنی، تخم مرغ و گوشت بوده که تخم مرغ ۳۲/۲ درصد، گوشت قرمز و مرغ و ماهی ۱۴/۲ درصد و محصولات لبنی ۱۱/۸ درصد از می ۲۰۲۱ تا می ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱-۱۴۰۰) افزایش قیمت داشته است.
همچنین تازه‌­ترین نتایج تحقیق دانشگاه میشیگان حاکی از آن است که مصرف­‌کنندگان ۷۰ درصد اقتصاد آمریکا را تشکیل می­‌دهند و رفتار مصرفی آنها تغییر کرده به طوری که شاخص اطمینان مصرف­‌کنندگان در چشم­‌انداز اقتصادی در اوایل ماه ژوئن (خرداد) به کمترین میزان خود رسیده است.

بایدن افزایش تورم را به گردن پوتین و تهاجم او به اوکراین انداخته است

صندوق بین‌المللی پول از جهش ۵ برابری نرخ تورم آمریکا در سال ۲۰۲۱ خبر داد و اعلام کرد این کشور در جدول رده‌بندی جهانی نرخ تورم طی این سال ۵۱ پله بالا آمده است

بانک مرکزی آمریکا به منظور حفظ بهای کالاها و بالا بردن میزان اشتغال، و مقابله با افزایش بی‌­رویه تورم و کاهش رشد اقتصادی، نرخ بهره بانکی را افزایش داده اما این اقدامی نیست که به سرعت جوابگو باشد و در حال حاضر خطر تورم همراه با رکود آمریکا را تهدید می‌­کند.
در حالی که دولت بایدن به علت افزایش بی­‌سابقه تورم، مورد تهاجم سنگین جمهوری خواهان قرار گرفته، اما بایدن افزایش بی­‌سابقه بهای نفت و بنزین و این تورم افسار گسیخته را به گردن پوتین و تهاجم وی به اوکراین انداخت اما نتایج نظرسنجی نشان می‌­دهد که این گفته در بین مردم آمریکا خریداری ندارد.
جمهوری خواهان بارها بایدن را به دلیل افزایش قیمت­‌ها سرزنش کرده و معتقدند سیاست­‌های نادرست او و تصویب طرح ذخیره یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری آمریکا برای کاهش تورم باعث ایجاد این معضل شده است.
در مقابل دموکرات­‌ها نیز معتقدند کاهش زنجیره تامین کالاهای اساسی به علت همه­‌گیری کرونا و کاهش بهای نفت و ذخایر گندم به علت وقوع جنگ روسیه و اوکراین، از علل ایجاد تورم فزاینده در آمریکاست. همچنین نتایج تحقیقات جدید در آمریکا که توسط موسسه هریس به سفارش دانشگاه هاروارد برای نشریه هیل انجام شده، نشان می‌­دهد تورم در جایگاه نخست مشکلات و نگرانی­های مردم این کشور قرار دارد.
بر اساس داده‌های انجمن خودروی آمریکا که قیمت‌ها را در بیش از ۶۰ هزار پمپ بنزین در سراسر این کشور دنبال می‌کند، قیمت‌ها اکنون از زمان تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دو برابر شده است. علاوه بر این، صندوق بین‌المللی پول از جهش ۵ برابری نرخ تورم آمریکا در سال ۲۰۲۱ خبر داد و اعلام کرد این کشور در جدول رده‌بندی جهانی نرخ تورم در این سال ۵۱ پله بالا آمده است.

تورم باعث کاهش محبوبیت بایدن شده است

تورم کنونی موجب شده که محبوبیت بایدن به‌شدت کاهش یابد. در حال حاضر محبوبیت وی میان رای‌دهندگان به ۳۳ درصد رسیده که نشان از شرایط بحرانی مقبولیت او دارد.

بر اساس نظرسنجی‌ها بازار انتظار داشت نرخ تورم رشد ۳/ ۸ درصدی را تجربه کند، اما گزارش منتشر شده نشان داد تورم با سرعتی فراتر از انتظارات بازار درحال رشد است. با افزایش بهای نفت تا کانال بشکه ۱۲۰ دلاری، قیمت حامل‌های انرژی به ‌شدت افزایش یافت و همین عامل تورم انرژی را در صدر جدول تورم بخش‌های مختلف اقتصادی قرار داد.
قیمت حامل‌های انرژی نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد افزایش داشته که در این میان بنزین ۴۸ درصد، نفت کوره ۱۰۶ درصد، برق ۱۲ درصد و گاز طبیعی ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. قیمت مواد غذایی نیز ۱۰ درصد افزایش داشته که از مارس ۱۹۸۱ تاکنون بی‌سابقه بوده است.
در این بخش، قیمت انواع گوشت با ۱۵ درصد افزایش بیشترین میزان رشد را در میان دیگر مواد غذایی داشته است. مشکلات زیادی موجب شده که تولیدکنندگان مواد غذایی مجبور به افزایش قیمت‌ها باشند. از مهم‌ترین مشکلات می‌توان به افزایش هزینه حمل‌ و نقل در پی افزایش قیمت سوخت و همچنین کمبود نیروی کار به‌دلیل شیوع کرونا اشاره کرد. هرچند افزایش قیمت‌ این بخش بالا بوده ولی در برخی از آنها مانند گوشت خام خوک و گاو دورقمی شده است.

افزایش ۴/۵ درصدی شاخص مسکن نسبت به سال گذشته

هزینه مسکن حدود یک‌سوم وزن شاخص قیمت مصرف‌کننده در آمریکا را تشکیل می‌دهد و درحال حاضر میانه قیمت اجاره در ایالات­متحده به ۴ هزار دلار رسیده که افزایش ۲۵ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد                                   

افزایش هزینه‌ اجاره مسکن نیز رکورد تازه‌ای داشته که در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. هزینه مسکن حدود یک‌سوم وزن شاخص قیمت مصرف‌کننده در آمریکا را تشکیل می‌دهد و این موضوع نشان می‌دهد هزینه‌ مسکن از دید سیاست‌گذاران آمریکایی از اهمیت بالایی برخوردار است.
شاخص مسکن در آمریکا ۴/ ۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. کنون میانه قیمت اجاره در ایالات ­متحده به ۴ هزار دلار رسیده که افزایش ۲۵ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.این درحالی است که در فصل تابستان جابه‌جایی‌ها بیشتر شده و با افزایش متقاضیان مسکن، قیمت‌ها بیش از پیش افزایش خواهد یافت.
از سوی دیگر افزایش نرخ بهره موجب افزایش بهره وام مسکن شده و همین موضوع تقاضا برای خرید مسکن را کاهش داده است. افزایش قیمت‌ها در کنار کاهش تقاضای خرید مسکن می‌تواند به یک دوره رکودی در بازار مسکن منتج شود.

تورم کنونی موجب شده که محبوبیت بایدن به‌شدت کاهش یابد. اکنون محبوبیت وی میان رای‌دهندگان به ۳۳ درصد رسیده که نشان از شرایط بحرانی مقبولیت او دارد.
بایدن در سخنرانی خود پس از اجلاس سران آمریکای لاتین اذعان کرد تورم برای مدتی ماندگار خواهد بود. وی جنگ اوکراین و طمع‌ورزی شرکت‌های خصوصی را اصلی‌ترین علل تورم دانسته و گفته که قصد دارد با دخالت دولت، مانع دستکاری بازار توسط شرکت‌های خصوصی شود.
به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کنونی و سخنان پیش از این مقامات فدرال رزرو، نرخ بهره تا انتهای سپتامبر به ۵/ ۱ درصد خواهد رسید. هدف فدرال رزرو برای نرخ بهره تا انتهای سال جاری
۹/ ۱ درصد است.

منابع:

https://www.commondreams.org/views/۲۰۲۲/۰۷/۱۵/why-food-prices-are-rising-even-more

https://tradingeconomics.com/united-states/inflation-cpi

https://www.cnbc.com/۲۰۲۲/۰۷/۱۸/bidens-economic-approval-rating-falls-to-new-low-on-fear-about-inflation-cnbc-survey-finds.html

https://www.france۲۴.com/en/economy/۲۰۲۲۰۶۱۰-biden-under-pressure-as-us-inflation-hits-۸-۶-highest-in-۴۰-years

https://www.rnz.co.nz/news/business/۴۶۶۴۷۰/us-makes-biggest-interest-rate-rise-in-۲۲-years

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نسبت به سال گذشته محبوبیت بایدن درصد افزایش افزایش قیمت مواد غذایی افزایش بی نرخ بهره نرخ تورم قیمت ها ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۵۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت کالا‌های صنعتی در انتظار تورم پیشران بهمن

بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم تولیدکننده ماهانه و نقطه‌ای بخش صنعت در بهمن ماه نسبت به دی ماه افزایشی بوده، اما تورم سالانه رو به کاهش گذاشته است.

به گزارش اکوایران، تورم تولیدکننده یا تورم پیشران یکی از متغیر‌های حائز اهمیت در اقتصاد است. علت این اهمیت نیز به اثری که بر تورم مصرف‌کننده می‌گذارد باز میگردد. به بیان دیگر زمانیکه تورم تولیدکننده در یک بخش افزایش می‌یابد به معنای افزایش قیمت نهاده‌های تولید است که در نهایت خود را در تورم مصرف‌کننده یا همان قیمت نهایی کالا می‌گذارد؛ لذا می‌توان نتیجه گرفت در هر بخشی از اقتصاد اگر قیمت نهاده‌های تولید افزایش پیدا کند این افزایش با یک وقفه زمانی خود را به قیمت نهایی کالا‌ها انتقال می‌دهد و کالا گرونتر به دست مشتری نهایی خواهد رسید.

در این گزارش تورم تولید بخش صنعت بررسی شده است که از این قاعده کلی مستثنا نیست. آمار‌های تورم تولیدکننده بخش صنعت نشان می‌دهد تورم پیشران ماهانه و نقطه به نقطه این بخش در بهمن ماه سال گذشته نسبت به دی ماه افزایش و تورم سالانه آن نسبت به دی ماه کاهش داشته است.

تورم تولید ماهانه بهمن به ۱.۳ درصد رسید

آخرین گزارش مرکز آمار ایران از تورم تولیدکننده بخش صنعت نشان می‌دهد تورم تولیدکننده بهمن ماه این بخش در بهمن سال ۱۴۰۲ به سطح ۱.۳ درصد رسیده است. این عدد به معنای افزایش ۱.۳ درصدی قیمت نهاده‌های تولید بخش صنعت در بهمن ماه نسبت به دی ماه است. این در حالی است تورم تولید این بخش در دی ماه ۱.۱ درصد بوده که نشان از افزایش تورم پیشران در بهمن ماه دارد.

افزایش ۱.۶ واحد درصدی تورم نقطه به نقطه

این آمار‌ها حاکی از آن است که تورم تولیدکننده نقطه به نقطه در دی ماه سال گذشته معادل ۲۱ درصد بوده که با افزایش ۱.۶ واحد درصدی به ۲۲.۶ درصد در بهمن ماه امسال رسیده است. به بیان دیگر قیمت نهاده‌های تولید بخش صنعت در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به بهمن ماه سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۲.۶ درصد گرانتر شده است.

تورم سالانه در مسیر کاهش

وقتی صحبت از تورم سالانه می‌شود باید دقت داشت که میانگینی از قیمت‌ها مدنظر خواهد بود و صرفا قیمت در یک نقطه زمانی با قیمت در نقطه دیگر مقایسه نمی‌شود. برای مثال در بهمن ماه سال گذشته تورم تولیدکننده سالانه بخش صنعت به ۳۰.۴ درصد رسیده است. یعنی میانگین قیمت نهاده‌های تولید در ۱۲ ماه منتهی به بهمن ۱۴۰۲ نسبت به میانگین قیمت نهاده‌های تولید در ۱۲ ماه منتهی به بهمن ۱۴۰۱ معادل ۳۰.۴ افزایش یافته است.

همچنین باید عنوان کرد که تورم پیشران سالانه این بخش در بهمن ماه نسبت به دی ماه حدود ۰.۷ واحد درصد کاهش یافته است.

دیگر خبرها

  • چرا "بایدن" نمی خواهد ایران و اسرائیل درگیر جنگ شوند؟
  • رشد ۳۹۴ درصدی اعتبارات ایلام در سال گذشته
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • فوبیای وام مسکن
  • قیمت کالا‌های صنعتی در انتظار تورم پیشران بهمن
  • نرخ تورم آمریکا در دوره بایدن به ۱۸.۸ درصد رسید
  • ۵ پیش‌بینی درباره نرخ اجاره در سال جدید/ آرامش چگونه به بازار اجاره بازمی‌گردد؟
  • برای مهار تورم نباید تمرکز بر محدودیت افزایش حقوق باشد
  • درصد افزایش حقوق کارگران با افزایش ۴۰ درصدی کالا و خدمات همخوانی ندارد
  • الاکلنگ سرمایه‌گذاران کوچک با عرضه مسکن