Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: محرم به ایستگاه تاسوعای حسینی رسید. اوج عزاداری و هزار افسوس از اینکه چشم بر هم زدن محرم را به اتمام رساند و افسوس از اینکه امروز همان روزی است که حسین (ع) با همه وداع می‌کند. بنی‌هاشم فردا دیگر نیستند همه شأن یک به یک فردا تا ظهر عاشورا… پس امروز فرصتی است برای استشمام آخرین نفس‌های خوش بوی یاران؛

عزاداری امروز به اوج رسید، دل‌ها در دشت کربلا است دیدارها و آخرین وداع‌ها و در نهایت بی قراری کنار موکب‌ها و چادرها؛ حالا اما مردم بی‌قرار هستند کنار علم‌ها و علامت‌ها و راهی خیابان‌ها و هیئت‌ها برای برگزاری مراسم عزاداری تاسوعای حسینی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مراسمی که اوج ارادت به حضرت ابوالفضل (ع) و سقای کربلا را از سوی مردم متدین استان سمنان نشان می‌دهد مردمی که عشق به آل اللته را به خوبی آموخته‌اند.

عزاداری در روستاها و شهرهای استان سمنان

در روستاها هم عزاداری برپا است به رسم شرق استان سمنان عزاداری روستاهایی که در یک منطقه هستند به صورت روستا به روستا برگزار می‌شود و روز نهم، دهم و حتی یازدهم به ترتیب میزبانی از روستایی به روستای دیگر منتقل می‌شود.

شهرها، غرق در ماتم هستند و سیاه پوش تاسوعای حسینی؛ موکب ها از صبح امروز باز هستند گوشه گوشه شهر صدای عزاداری می‌آید، امروز ظهر مراسم ویژه روز تاسوعا برگزار می‌شود و هیئت‌های عزاداری میزبان خیل عزاداران خواهند بود.

در این بین مراسم محوری نیز برگزار می‌شود تجمع هیئت‌ها، حضور سخنرانان و مداحان کشوری و استانی و کرسی‌های تلاوت و در نهایت سینه زنی و زنجیر زنی امروز به اوج می‌رسند و تا روز یازدهم محرم ادامه دارند. استان سمنان امروز یک تکیه بزرگ است. ششمین تکیه بزرگ کشور؛ تکیه‌ای سیاه پوش برای عزاداری سید الشهدا (ع) و یاران دشت کربلا دشتی که امروز غم دارد و بنی هاشم امروز مغموم است.

برگزاری مراسم ویژه عزاداری در صحرا

امروز هر کس سعی دارد کاری را صورت دهد یکی نذری بین دسته‌های عزاداری پخش می‌کند دیگری سینه زنی می‌کند آن یکی خیری است که امروز اطعام جمعیت را در مساجد بر عهده دارد و دیگری گرداننده موکب عزاداری است.

سنت عزاداری در صحرا به رسم مردم سمنان دیروز و امروز برگزار شده و می‌شود. مردم از راه‌های دور و نزدیک به بیابان‌های حومه سمنان می‌روند و در جایی که خبری از شهر و خانه‌ها و خودروها نیست، در جایی که خاک فرش و آسمان سقف است، به عزاداری و خواندن زیارت عاشورا مبادرت می‌ورزند و عزاداری می‌کنند. چند سالی است که مداح و سخنرانی هم به این مراسم اعزام می‌شود و از بلندگوهایی هم استفاده می‌شود تا بتوان شور بیشتری به مراسم داد.

مراسمی سنتی از دل مردم کویر نشین سمنان که ارادت فراوانی به آقایشان دارند و احترام به آل الله در زمره ویژگی‌هایشان است اینجا دارالمرحمه است اینجا هزاران سال است که میزبان زائران رضوی است اینجا خاک پای محبان اهل بیت (ع) توتیای چشمان می‌شود و امروز تاسوعای حسینی همه چیز به اوج می‌رسد. مردم آمده‌اند که مشق ارادت کنند به خاندان پیامبر (ص)؛ مردم آمده‌اند تا بگویند قیام حسین (ع) با ظهور تکمیل می‌شود و این اشک‌ها که می‌ریزیم نه از برای غم ناامیدی بلکه از شوق انتظار است شوق دیدار است.

برگزاری مراسم سنتی عزاداری

دامغان هم امروز مراسم سنتی شهر دیباج را دارند دسته معروفی که در تمام ایران ثبت است با آن نوع عزاداری دایره‌ای و آن نوحه‌های خاص؛ امروز در میامی هم مراسم عزاداری «حسن، حسین (ع)» با بیش از ۲۰۰ سال قدمت برگزار می‌شود آن هم در شب تاسوعا و عاشورای حسینی؛ مراسمی که به خاطر نوحه‌اش به این نام معروف شده است مانند یا عباس شاهرود؛

یکی از مراسم ویژه روز و شب تاسوعا در باغزندان شاهرود برگزار می‌شود مراسمی سنتی که قدمتی زیاد دارد اما به شور عزاداری معروف است شوری که تا شامگاه طول می‌کشد و عزاداران بعد از آن سر سفره اباعبدالله (ع) اطعام می‌شوند. مراسمی که همه ساله هزاران نفر را برای دیدن به نزد خود فرا می‌خواند و هر سال هم با جمعیت بیشتر و شور بهتری برگزار می‌شود.

باز این چه شورش است که در خلق عالم است… باز این روز تاسوعای حسینی است و اینجا تکیه‌ای به وسعت استان سمنان؛ اینجا امروز عزاداری به اوج می‌رسد اینجا امروز اشک و آه میزبان چهره و تن آدمی می‌شود اینجا مردم دل سوخته هستند اینجا مردم می‌دانند چطور قدر این روزها را بدانند تا دهه اول تمام نشده؛ اینجا جایگاه عشاق اهل بیت (ع) است اینجا استان سمنان است دیار قومس، دیار دارالمرحمه؛

کد خبر 5557751

منبع: مهر

کلیدواژه: تاسوعای حسینی محرم 1401 مراسم عزاداری تبلیغات اسلامی سمنان هیات مذهبی محرم 1401 بوشهر ماه محرم مراسم عزاداری ویروس کرونا کرمانشاه همایش شیرخوارگان حسینی حسینیه مهر عکس استانها سیلاب خطبه های نماز جمعه اردبیل آمار کرونا گرگان تاسوعای حسینی برگزار می شود استان سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۰۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌جمهور: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی ‌در اجتماع باشکوه مردم سمنان با قدردانی از استقبال گرم مردم تصریح کرد: باور بنده این است که این استقبال مردم نشانه عشق به انقلاب، نظام، ولایت و ارزش‌هاست و مبحت آنها به بنده نیز صرفا به عنوان یک خدمتگزار و سرباز ولایت است و بنده این محبت و حضور مردم را برای خود مسئولیت‌آور می‌دانم.

بیشتر بخوانید؛ سردار حاجی‌زاده: با تسلیحات حداقلی به مصاف صهیونیست‌ها رفتیم

رئیس جمهور برخورداری از فرهنگ غنی، علم، ایمان و دلدادگی به دین را از ویژگی‌های تمدنی و تاریخی مردم سمنان برشمرد و افزود: مردم سمنان مردمی باایمان و امیدوار هستند؛ دو اصلی که همواره از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز برای انسان‌های سالک و دلداده به انقلاب محوری عنوان شده است. دشمن تلاش می‌کند با روش‌های مختلف، با ایجاد و گسترش شبهات علمی و شهوت عملی، ایمان و امید جوانان ما به عنوان دو رکن اساسی برای موفقیت و پیشرفت را هدف قرار دهد، اما امروز شاهدیم که به رغم خواست دشمن و با همت و تلاش همین جوانان و حمایت دولت 8 هزار و 400 واحد تولیدی راکد احیا شده است.

رئیسی با اشاره به نهضت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، رسیدگی به مشکلات در حوزه‌های آب، برق، جاده، درمان و دیگر بخش‌ها را وجه اصلی همت و تلاش دولت مردمی برشمرد و اظهار داشت: دولت مردمی در مواجهه با مشکلات از کنار آنها عبور نمی‌کند، بلکه برای آن مشکل چاره‌اندیشی و برای رفع آن تلاش می‌کند. از صبح امروز تا کنون پیگیر کیفیت اجرای مصوبات سفر اول دولت به سمنان بودیم و از جمله از نیروگاه سیکل ترکیبی، خط انتقال آب و نیروگاه تجدیدپذیر بازدید و بخش‌های جدید آن را افتتاح کردیم.

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه رفع دغدغه مردم در زمینه مسکن نیز از دیگر برنامه‌های دولت است، به افتتاح 2 هزار واحد مسکونی در جریان این سفر اشاره کرد و با بیان اینکه 19 هزار واحد مسکونی دیگر نیز در استان در دست ساخت است، تصریح کرد: امروز شاهد آن هستیم که نرخ بیکاری در استان به شکل قابل توجهی کاهش یافته و با فعال شدن تولید در عرصه‌های مختلف صنعتی، معدنی، کشاورزی و دیگر عرصه‌ها اشتغال رونق گرفته است.

رئیسی با بیان اینکه دولت به خدمتگزاری برای شما مردم افتخار کرده و با اتکا به شعار «ما می‌توانیم» شبانه‌روزی به دنبال حل مشکلات است، خاطرنشان کرد: همانطور که عملیات «وعده صادق» با تلاش رزمندگان و مجاهدان ما در سنگر مبارزه با دشمن تحقق یافت در سنگر تولید نیز با دنیایی از امید و ایمان حرکت کرده و با باور ما می‌توانیم همه مشکلات را حل خواهیم کرد.

رئیس جمهور تاکید کرد: دیروز برخی می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم را که باعث حساسیت دشمن می‌شود، اما امروز موشک‌های ما به قلب دشمن فرود می‌آید تا آنها را متوجه جنایات و نسل‌کشی‌هایشان کند؛ ‌یقین داریم همانگونه که رهبری معظم انقلاب اسلامی به ما آموختند، در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1227598 برچسب‌ها سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • رئیس‌جمهور: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم
  • رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم
  • «کم‌آبی» ابرچالش استان سمنان است
  • جشن احیای ۲۰۱ واحد راکد تولیدی و صنعتی در استان سمنان/ ایجاد ۴ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی برای مردم استان سمنان
  • وزیر ارتباطات: هفت هزار و ۱۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور اینترنت پرسرعت دارند
  • آمادگی ارتش برابر دشمن در حال ‌افزایش است
  • ۸ شوال سالروز تخریب قبرستان بقیع و علم‌کشی در شمیران + فیلم و عکس
  • ارتش جمهوری اسلامی ایران جلودار خدمت رسانی به مردم است
  • آیین تکیه خوانی، سنت عزاداری و علم کشی
  • برگزاری مراسم تکیه‌خوانی و عَلَم‌کشی در شمیران