Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@11:36:59 GMT

نخل‌گردانی؛ آیینی اصیل در دیار کویری جاجرم

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۰۹۴۳

نخل‌گردانی؛ آیینی اصیل در دیار کویری جاجرم

به گزارش ایرنا، نخل از معروف ترین ابزار عزاداری است که از قرنها قبل به عنوان تابوت شهدا و حجله عزا در روز عاشورا تشییع و حمل می شود و جمعیت زیادی پای آن به سینه زنی و نوحه خوانی می پردازند.

 سابقه برگزاری نخل گردانی در جاجرم به صورت دقیق مشخص نیست اما برخی برای آن دیرینه ۳۰۰ تا ۳۵۰ ساله برآورد کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخل در لغت به معنای درخت خرما است اما آنچه در نخل و نخل گردانی در میان عاشوارییان جاجرم یاد می شود، مصداق تابوت بزرگی است که تابوت سیدالشهدا(ع) و یا خیمه را تداعی می کند.

این تابوت با پارچه تزئین می شود و بر آن، آیینه، خنجر و شمشیر نصب می کنند و آن را به حرکت در می آورند.

 آیین علم گردانی در غروب تاسوعا و صبح عاشورا بعد از اذان صبح انجام می شود و حرکت درآوردن نخل از حسینیه بزرگ جاجرم آغاز می شود و سه دور در محله قدیم شهر به گردش در می آید.

ظهر عاشورا بعد از مراسم عزاداری، غروب روز عاشورا بعد از تعذیه خوانی هم نخل گردانی انجام می شود.

جاجرمی ها در روز تاسوعا و عاشورا حضور باشکوهی در آیین نخل گردانی دارند و در ظهر روز عاشورا پس از نخل گردانی، مراسم "مظلوم حسینم" هم در محل حسینیه بزرگ برگزار می شود.  

آیین نخل گردانی سال گذشته به علت شیوع کرونا برگزار نشد اما امسال دلدادگان و شیفتگان حسینی بار دیگر گرد هم آمدند تا این آیین قدیمی را به شکوه بیشتری برگزار کنند.

در این آیین از چهار نخل در مراسم عزاداری استفاده می شود که شامل نخل بزرگ چوبی مستقر در پای تکیه حسینیه بزرگ، نخل بزرگ آهنی هیات دهقان ها مستقر در حسینیه دهقان ها، نخل گهواره حضرت علی اصغر(ع) مستقر در هیات سرمحله و نخل گهواره علی اصغر مستقر در هیات نونهالان است.

نخل بزرگ چوبی در طول سال در محل پای تکیه حسینیه بزرگ استقرار دارد. این نخل قدمت بالایی دارد و در طول سال استحکام خود را از دست داده است، از این رو ابتدا با طناب مستحکم می شود، سپس این نخل با انواع پارچه های سیاه و سبز تزئین می شود و در صبح روز عاشورا توسط نخل گردانان به حرکت در می آید.

نخل بزرگ چوبی در پای تکیه بزرگ حسینی آماده تزیین می شود و بعد از اتمام مراسم در همان مکان باز می شود و تا سال بعد در همان جا استقرار دارد.

برنامه نخل بزرگ چوبی فقط در پای تکیه بزرگ انجام می شود.

نخل دیگر، نخل بزرگ آهنی است، این نخل مربوط به هیات دهقان ها است و در سال های اخیر جایگزین نخل چوبی آنها شده است، چون نخل چوبی قدیمی آنها به جهت قدمت و فرسودگی زیاد استحکام خود را از دست داده بود و غیرقابل استفاده شده است.

نخل بزرگ دهقان ها در مقابل حسینیه دهقان ها در حاشیه یکی از خیابان های اصلی شهر با پارچه سیاه و سبز و نصب کتیبه های مخصوص عزاداری و نصب شمشیر و خنجر تزئین می شود.

این نخل به طرف تکیه بزرگ حسینی حرکت داده می شود و در حسینیه بزرگ در جایگاه خود مستقر می شود.

سومین نخل، نخل کوچک گهواره حضرت علی اصغر(ع) است، این نخل، در هیات سرمحله و در مراسم عزاداری عاشورا استفاده می شود، این گهواره در حسینیه سرمحله جاجرم استقرار دارد که صبح روز عاشورا به مسجد صاحب الزمان آورده می شود و در مقابل مسجد تزئین می شود.

گهواره پس از اینکه با پارچه های سیاه و سبز تزئین شد، عکس های شهدا را هم بر روی آن نصب می کنند، این گهواره کوچک در جلوی هیات حرکت داده می شود، گهواره حضرت علی اصغر(ع) پس از طی مسیر حرکت هیات سرمحله به پای حسینیه بزرگ وارد می شود و در جایگاه خود مستقر می شود.

نخل چهارم، نخل کوچک گهواره حضرت علی اصغر نونهالان است، گهواره حضرت علی اصغر(ع) هیات نونهالان هم در هیات نونهالان با پارچه های سبز تزئین می شود، چون این نخل توسط نوجوانان حمل می شود، معمولا سبک تر است.

این گهواره توسط نونهالان به همراه هیات نونهالان پس از طی مسیری وارد تکیه بزرگ می شود و در جایگاه خود قرار می گیرد. البته این نخل سابقه تاریخی ندارد و ۱۰ تا ۱۲ سال است که استفاده می شود. در هنگام تزیین نخل صلوات می فرستند، اسپند دود می کنند و چاووشی می خوانند.

در روز عاشوار معمولا ابتدا نخل بزرگ چوبی وارد صحنه می شود، قبل از ورود به دایره اصلی نخل گردانی، سینه زنان دور به دور خود سینه می زنند، سپس وارد صحنه می شوند. سپس نخل بزرگ آهنی به همین صورت وارد می شود.

نوبت دوم نخل گردانی آخرین برنامه روز عاشورا است که در پای تکیه بزرگ انجام می شود.

برای اجرای نوبت دوم نخل گردانی، جمعیت بیشتری مراجعه می کنند و تعداد گردش نخل ها بیشتر است. معمولا نخل ها به جای دور زدن به دور خود پنج دور در محوطه چرخش دارند. نخل چوبی بزرگ زودتر از نخل آهنی وارد محوطه می شود و زودتر از نخل آهنی هم محوطه را ترک می کند.

کودکان و نوجوانان را بر روی نخل سوار می کنند و نوحه سر می دهند، مردم انواع میوه های خود را به خنجرهای نصب شده می زنند و با زخمی کردن میوه آن را متبرک می کنند.

در برداشتن هر نخل بزرگ ۳۳ نفر شرکت دارند، در طول نخل ها ۲۴ نفر یعنی در طرفین هر نخل، سمت راست ۱۲ و سمت چپ ۱۲ نفر و مابقی در جلو و عقب نخل شرکت دارند.

شهرستان جاجرم با ۳۶ هزار نفر جمعیت در ۱۵۰ کیلومتری بجنورد و در مسیر ارتباطی خراسان شمالی به استان سمنان واقع است.   

برچسب‌ها بجنورد ماه محرم عاشورای حسینی خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد ماه محرم عاشورای حسینی بجنورد ماه محرم عاشورای حسینی خراسان شمالی گهواره حضرت علی اصغر ع هیات نونهالان انجام می شود تزئین می شود حسینیه بزرگ پای تکیه روز عاشورا نخل گردانی تکیه بزرگ دهقان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۰۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکیه سادات اخوی نونوار می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، شهردار منطقه ۱۲ تهران گفت: طرح بازسازی این حسینیه در سازمان نوسازی شهر تهران تصویب شده بود و مقررشد از ۱۴ اردیبهشت با برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار، مرحله اول بازسازی این حسینیه آغاز شود.

وحیدرضا انارکی افزود: این حسینیه را که قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارد و در آثار ثبت ملی کشور ثبت شده است، حاج سید ابراهیم تقوی معروف به «اخوی» در زمان فتحعلی شاه قاجار در محله عودلاجان تهران احداث کرده که به مرور زمان به تکیه «سادات اخوی» معروف شده است و وارثان این حسینیه طی چند نسل متوالی تلاش کرده‌اند که میراث نیاکان به همان شکل و شمایل با سنت‌های باقیمانده حفظ شود.

شهردار منطقه ۱۲ گفت:این تکیه تاریخی که علاوه بر ظرفیت مذهبی جزوی از تاریخ کشور نیز محسوب می‌شود در سه مرحله شامل اجرای کانال زه کش، مقاوم سازی ایوان شرقی و مرمت‌های جزیی و تاسیساتی به کمک سازمان نوسازی شهر تهران بازسازی می‌شود.

دیگر خبرها

  • تکیه سادات اخوی نونوار می‌شود
  • دومین جشنواره قلیف‌چال در جاجرم
  • حضور پررنگ مردم برای نوسازی بافت‌های فرسوده همزمان با پرداخت تسهیلات
  • اجرای ۶۱ طرح رفع تنش آبی در روستاهای آذربایجان شرقی
  • اصفهک، روستایی کویری که در مسیر جهانی شدن است
  • اجرای ۶۱ طرح رفع تنش آبی روستایی به همت سپاه عاشورا
  • دیار کویری خراسان، لب‌تشنه‌تر از همیشه
  • رونمایی از گواهینامه ثبت رویداد «بیل‌گردانی» در تقویم گردشگری
  • (تصاویر) همایش ملی اسب اصیل دره شوری
  • برگزاری همایش نمایش اسب های اصیل در طبس