Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@07:50:55 GMT

نگاهی به وقایع شب عاشورا

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۳۹۵۴

نگاهی به وقایع شب عاشورا

وفاداری اصحاب امام حسین(ع)

نزدیک شب عاشورا، امام حسین (ع) یاران خود را به گِرد خود آوردند و امام سجاد (ع) فرمودند: من با این که بیمار بودم، نزدیک شدم ببینم پدرم به آن‌ها چه می‌گویند، شنیدم رو به اصحاب کردند و پس از حمد و ثنا فرمودند: همانا من یارانی باوفاتر از یاران خود سراغ ندارم و بهتر از ایشان نمی‌دانم و خاندانی نیکوکارتر و مهربان‌تر از خاندان خود ندیده ام، خدایتان از جانب من پاداش نیکو بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آگاه باشید من دیگر گمان یاری کردن از این مردم ندارم، آگاه باشید، من به همه شما رخصت رفتن دادم، پس همه شما آزادانه بروید و بیعتی از جانب من بر گردن شما نیست و این شب که شما را فرا گرفته، فرصتی است، آن را شتر راهوار خود کنید و به هر سو خواهید بروید.

برادران و پسران و برادرزادگان و پسران عبدالله بن جعفر و زینب (س) به پیش آمدند و گفتند: برای چه این کار را کنیم؟ برای این که بعد از شما زنده بمانیم؟ هرگز. خداوند آن روز را برای ما پیش نیاورد.

حضرت عباس (ع) به عنوان نخستین نفر سخنانی به این مضمون گفت و بعد از او دیگران نیز چنین گفتند.

امام حسین (ع) به پسران عقیل رو کردند و فرمودند:‌ای پسران عقیل! کشته شدن مسلم (ع) بس است. پس شما بروید، من اجازه رفتن به شما دادم.

آن‌ها عرض کردند: سبحان الله! آن گاه مردم درباره ما چه می‌گویند، ما بزرگ و آقا و عموی خود را که بهترین عموهایمان بود به خود واگذاریم و یک تیر با هم نینداختیم و یک نیزه و شمشیر به کار نبردیم و ندانیم که به سرشان چه آمد؟ نه هرگز ما چنین کاری نخواهیم کرد، بلکه ما جان و مال و زن و فرزند خود را فدای تو می‌سازیم و در رکاب تو می‌جنگیم تا به هر جا رفتی ما نیز همراه تو باشیم.

در میان یاران غیر بنی هاشم، مسلم بن عوسجه برخاست و گفت: آیا ما از تو دست برداریم؟ آن گاه ما چه عذر و بهانه درمورد حق شما به پیشگاه خدا ببریم؟ آگاه باش به خدا دست از تو بر نمی‌دارم تا نیزه به سینه دشمن بکوبم و آن‌ها را با شمشیر بزنم تا قائمه شمشیر در دستم می‌باشد وگرنه سنگ به سوی آن‌ها پرتاب کنم، سوگند به خدا دست از تو بر نمی‌دارم تا خدا بداند که ما حرمت پیامبرش (ص) را درمورد تو رعایت کردیم و اگر مرا هفتاد بار در راه تو بکُشند و سوزانند و زنده کنند تا دم آخر با تو هستم تا چه رسد به این که یک کشتن بیش نیست و آن کُشتن در راه تو کرامتی است که هرگز پایان ندارد.

پس از او زُهیربن قین برخاست و گفت: (سوگند به خدا دوست ندارم کشته شوم و سپس زنده گردم، دوباره کشته شوم تا هزار بار و خدا به وسیله کشته شدن من از کشته شدن تو و جوانان از خاندانت جلوگیری نمایند.)

گروهی از یاران نیز همین گونه سخن گفتند، امام از همه تشکر و برای همه دعا کردند و به خیمه خود بازگشتند.

براستی چه نیک جوانمردان استوار و پایداری که نظیر آن‌ها را در میان مردم ندیده ام؛ جوانمردان با فضیلتی که خالصند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: واقعه کربلا روز تاسوعا و عاشورا امام حسین علیه السلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۳۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزگار بحرانی یاران صیادمنش: 9 بازی 3 امتیاز

به گزارش "ورزش سه"، در یکی از مسابقات هفته سی و پنجم ژوپیر لیگ و پنجمین دیدار از دور انتخابی برای سهمیه لیگ کنفرانس اروپا در بلژیک، تیم وسترلو با بهره‌مندی از اللهیار صیادمنش در فهرست نفراتش، از ساعت 22 امشب (به وقت ایران) در استادیوم هت کویپیه، با لوون، تیم چهارم جدول در مرحله گروهی پلی‌آف دیدار کرد.

یاران صیادمنش که در هشت مسابقه اخیرشان نمایش ضعیفی داشتند و 6 شکست متحمل شدند و دو تساوی به دست آوردند، در دیدار خانگی مقابل لوون هم نتوانستند نتیجه بگیرند و متوقف شدند.

تیم فوتبال وسترلو که در آخرین تقابل خود با لوون سه بر صفر شکست خورده بود، در این بازی هم به تساوی یک بر یک رسید تا 17 امتیازی شود و در قعر جدول مرحله گروهی پلی‌آف انتخابی لیگ کنفرانس در ژوپیر لیگ بلژیک بماند.

اللهیار صیادمنش، مهاجم ایرانی وسترلو که در 11 دیدار این فصل ژوپیر لیگ بلژیک به میدان رفته بود، در دیدار مقابل لوون از دقیقه 61 به زمین رفت که نتوانست نخستین گل خود را به ثمر رساند.

دیگر خبرها

  • پاسداران بیانات رهبری را برای خود حجت شرعی می‌دانند
  • کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی
  • پیروزی یاران حاج صفی در یونان/ تساوی آریس برابر المپیاکوس
  • اولین قهرمانی لیگ به حزباوی رسید
  • شکست تلخ، یاران قربانی در نزدیکی سقوط
  • بیانیه مطبوعاتی سفارت ایران در فرانسه در ارتباط با وقایع بخش کنسولی
  • برگزاری نشست خبری مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا
  • روزگار بحرانی یاران صیادمنش: 9 بازی 3 امتیاز
  • سپاه عاشورا ۶۱ طرح رفع تنش آبی در روستاها اجرا می‌کند
  • اجرای ۶۱ طرح رفع تنش آبی در روستاهای آذربایجان شرقی