Web Analytics Made Easy - Statcounter

ورزش غیرفعال جریان خون مغزی را افزایش می‌دهد و عملکرد اجرایی را بهبود می‌بخشد و همان فواید شناختی ورزش فعال‌تر را ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا، یک مطالعه جدید توسط دانشجویان فارغ التحصیل حرکت شناسی از دانشگاه وسترن نشان داده است که ورزش غیرفعال منجر به افزایش جریان خون در مغز و بهبود عملکرد اجرایی می شود و مزایای شناختی مشابه ورزش فعال برای انسان دارد/

این مطالعه که در Psychophysiology منتشر شده است، اولین مطالعه ای است که به بررسی این موضوع می پردازد که آیا مزایایی برای سلامت مغز در طی ورزش های غیرفعال وجود دارد، ورزش غیرفعال ورزشی است که اندام های فرد از طریق یک نیروی خارجی حرکت می‌کنند(پدال های چرخه ای که توسط چرخ لنگر مکانیکی رانده می شوند).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی یک جلسه 20 دقیقه ای با بزرگسالان جوان سالم، تیم عملکرد اجرایی را در ابتدا، قبل از ورزش شرکت کنندگان ارزیابی کرد و داده های پس از تمرین را با هم مقایسه کرد. آن‌ها بدون افزایش ضربان قلب یا فشار خون دیاستولیک، بهبودی در عملکرد اجرایی به همان اندازه برای شرایط ورزش غیرفعال و فعال دریافتند.

عملکرد اجرایی یک توانایی شناختی درجه بالاتری است که به افراد اجازه می دهد برنامه ریزی کنند و از فعالیت های زندگی روزمره حمایت کنند. افرادی که دارای اختلالات شناختی خفیف هستند، مانند افرادی که علائم آلزایمر در مراحل اولیه را تجربه می کنند، عملکرد اجرایی آن‌ها دچار اختلال می‌شود.

تحقیقات قبلی نشان داده است که ورزش فعال که فرد در آن ماهیچه های خود را به میل خود فعال می کند، این امکان را دارند که جریان خون به مغز را افزایش دهد و عملکرد اجرایی را بهبود بخشد. ورزش غیرفعال نیز جریان خون ورودی به مغز را افزایش می دهد، اما یافته‌های علمی تاکنون در این رابطه بسیار کم است.

متیو هیث، استاد حرکت شناسی و سرپرست این مطالعه گفت: از نظر ورزش غیرفعال، ما فقط می‌توانیم نتیجه را فرض کنیم زیرا این نوع تحقیق قبلاً انجام نشده بود.

در حین ورزش غیرفعال، اندام های فرد حرکت می کنند و گیرنده های عضلانی او کشیده می شوند. این اطلاعات به مغز ارسال می‌شود و نشان می‌دهد که خون بیشتری در نواحی متحرک بدن و در مناطق متصل به مغز مورد نیاز است. این افزایش در جریان ورود خون به مغز، در حالی که به طور قابل توجهی کمتر از ورزش فعال بود، باعث بهبود عملکرد اجرایی در مقیاس مشابه شد که نتیجه ای هیجان انگیز برای محققان بود.

تأثیر بالقوه برای افراد با تحرک محدود یا بدون تحرک می تواند عمیق باشد. هیث توضیح داد که اگر این کار به طور منظم انجام شود، افزایش جریان خون به مغز و در نتیجه بهبود عملکرد اجرایی انسان قابل دسترس خواهد بود که این امر در نهایت منجر به بهبود وضعیت سلامتی فرد نیز خواهد شد.

نتایج این مطالعات را می‌توان با بررسی اینکه آیا مزایای عملکرد اجرایی در فواصل زمانی طولانی‌تر پس از ورزش ادامه می‌یابد و همچنین با گنجاندن شرکت‌کنندگان متنوع‌تر (مثلاً کسانی که مسن‌تر هستند یا از نظر سلامتی به خطر افتاده‌اند) بهبود داد؟

هیث و تیم پتانسیل زیادی را در استفاده از تمرینات غیرفعال در خانه های مراقبت طولانی مدت یا در برنامه های توانبخشی برای افرادی که از آسیب های اسکلتی عضلانی بهبود می یابند و نمی توانند ورزش های تحمل وزن را انجام دهند، می بینند. این مطالعه توسط دانشجوی ایرانی مقطع کارشناسی ارشد مصطفی شیرزاد رهبری شد و توسط دانشجویان فارغ التحصیل بنجامین تار، کانر دالتون، جیمز ون ریسن و مایکل مارسالا به صورت مشترک انجام شد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهرا وجدانی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بدن انسان علم و فناوری مغز اجرا ورزش نیرو تمرینات عملکرد سلامتی سالم حرکت بزرگسالان تحقیقات مطالعه اختلالات بهبود فشارخون اندام مزایا فواید ضربان قلب ورزش منفعل حرکت شناسی عملکرد اجرایی ورزش غیرفعال جریان خون ورزش فعال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۳۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ۵ عادت سلامت پوست را به خطر می‌اندازند

آفتاب‌‌نیوز :

تغذیه ناسالم به پوست رحم نمی‌کند؛ صورت ما به خصوص از مشکلات مربوط به انتخاب نادرست مواد غذایی آسیب زیادی می‌بیند. در واقع یک سری عادات غذایی وجود دارند که برای داشتن پوستی سالم‌تر باید هرچه سریع‌تر کنار گذاشته شوند.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، ۵ عادت غلط که سلامت پوست را از بین می‌برد شامل موارد زیر است:

_ علاقه به غذا‌های سرخ شده: چربی به طور مستقیم با مشکلات قندخون در ارتباط است؛ چون باعث افزایش میزان چربی خون می‌شود. این مسئله نیز در نهایت به مسدود شدن منافذ پوست منجر می‌شود. علاوه بر این باید بدانید که چربی خون مانع از انتقال خوب مواد مغذی و اکسیژن به بافت‌های بدن می‌شود و همین روند باعث افت درخشندگی و سلامت پوست می‌شود. در واقع پوستی که به خوبی تغذیه نشده و از اکسیژن سیراب نباشد، پوست سالم، زیبا و درخشانی نخواهد بود.

_ نوشیدن زیاد قهوه: قهوه به خودی خود یک نوشیدنی سالم و مفید است. به شرطی که روزانه بیش از ۲ فنجان مصرف نشود. چون کافئین موجود در این نوشیدنی پرطرفدار باعث آزاد شدن آدرنالین می‌شود. باید بدانید که آدرنالین زیاد در بدن عاملی برای ایجاد علائم استرس می‌شود و این نیز برای سلامت پوست مضر است. علاوه بر این کافئین مانع از خوابی راحت و عمیق می‌شود. در نتیجه پوست از مرحله سم‌زدایی و ترمیم خود در خواب محروم می‌شود. به این ترتیب نیز درخشندگی و تمیزی از بین رفته و پوست کدر می‌شود.

_ غافل شدن از ویتامین‌ها: بعد از ۳۵ سالگی ممکن است پوست شما به کرم‌های درمانی پاسخ ندهد. این در حالی است که ویتامین A به بهبود خطوط صورت، تغییرات بافتی و آسیب‌های ناشی از نور خورشید کمک می‌کند. ویتامین‌های E و C نیز از التهاب جلوگیری می‌کنند. ویتامین C همچنین باعث بهبود بافت و روشنی پوست می‌شود.

_ مصرف بیش از حد شکر: تحقیقات جدید نشان می‌دهند مولکول‌های شکر در بدن، خودشان را به فیبر‌های پروتئینی می‌چسبانند و باعث ایجاد «گلیکاسیون» در بدن می‌شوند. گلیکاسیون هم عاقبتی جز ایجاد تیرگی دور چشم، از دست رفتن درخشندگی پوست، پف کردن پوست (مخصوصا دور چشم‌ها) و به وجود آمدن چین و چروک‌های فراوان در پوست را ندارد.

_ نوشیدن اندک آب: یکی از مهم‌ترین دلایل خشکی و چروکیدگی پوست در سنین پایین، کاهش آب بدن است. زمانی که بدن آب کافی دریافت نکند، دچار عوارضی مانند کاهش تمرکز و خشکی پوست می‌شود. صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید، یک لیوان آب ولرم بنوشید اینکار هم برای حفظ سلامت پوست و هم برای حفظ سلامت دستگاه گوارش‌تان مفید است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • دم‌کرده این گیاه مثل یک خواب‌آور قوی عمل می‌کند
  • برای حفظ سلامت بهتر است پیاده روی کنید
  • با فواید غنی زردچوبه و دانه چیا آشنا شوید
  • گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود
  • این ۵ عادت سلامت پوست را به خطر می‌اندازند
  • ساخت کامپوزیت‌های پلیمری خودروانکار دردانشگاه صنعتی
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز | غذاهای مفید برای ترمیم سلول های مغز را بشناسید
  • ساخت کامپوزیت‌های پلیمری خودروانکار دردانشگاه صنعتی اصفهان
  • رژیم همراه با ورزش؛ ترکیبی کامل برای سلامت و آرامش
  • شرایط اخذ رتبه بندی شرکت