Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-19@16:48:42 GMT

بر سر تکیه‌های تهران چه آمد؟!  

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۴۳۲۸

این هنرمند در گفتگو با ایسنا درباره وضعیت مبهم تکیه‌های تهران که اغلب آنها دیگر محل اجرای تعزیه نیستند، می‌افزاید: بسیاری از تکیه‌های تهران خیلی وقت است تغییر کاربری داده‌اند و به حسینیه تبدیل شده‌اند که بخشی از این وضعیت به ممنوعیت اجرای تعزیه در دوره پهلوی اول برمی‌گردد و بخشی هم به تصمیم متولیان خود تکیه‌ها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او درباره جایگاه تاریخی تکیه نیاوران که از جمله تکایایی است که تغییر کاربری داده است، توضیح می‌دهد: این تکیه خیلی وقت است تغییر کاربری داده چون هیات امنای آن عوض شده‌اند. در زمان مدیریت آقای حسین سلیمی در مرکز هنرهای نمایشی، به همراه زنده‌یاد آقای هاشم فیاض، چند اجرایی در آن تکیه داشتیم.

فتحعلی‌بیگی یادآوری می‌کند: تکیه نیاوران از تکیه‌های تاریخی دوره قاجار است که آقای فیاض می‌گفت دیده‌ام که احمد شاه در این تکیه به تماشای تعزیه می‌آمده است. خوشبختانه این تکیه به عنوان یک اثر تاریخی حفظ شده و هنوز تعدادی از تابلوهای نقاشی ارزشمند دوره قاجار در آن نگهداری می‌شود.

این کارگردان و بازیگر تئاتر ادامه می‌دهد: اما سال‌هاست که تکیه نیاوران محل اجرا تعزیه نیست و برای عزاداری استفاده می‌شود. اگر هم قرار باشد در آن تعزیه اجرا کرد، کار راحتی نیست چون دور تا دور سکوی تعزیه را نرده کشیده‌اند و برای اجرای تعزیه باید این نرده‌ها را بردارند. البته این نکته هم وجود دارد که باید دید ساکنان آن منطقه چقدر به تعزیه علاقه‌مندند.

فتحعلی‌بیگی در پاسخ به این پرسش که با توجه به قدمت تکیه نیاوران چرا موزه تعزیه در این تکیه راه‌اندازی نمی‌شود، توضیح می‌دهد: این موضوع به تصمیم متولیان و گردانندگان این تکیه برمی‌گردد. آنها نمی‌توانند محل کسب و کار خود را به موزه تبدیل کنند.

او با بیان اینکه آنچه تا به حال تعزیه را زنده نگه داشته، عشق مردم به این هنر است، ادامه می‌دهد: چندی پیش برای برگزاری چند کارگاه آسیب‌شناسی تعزیه به محلی در نزدیکی عسلویه دعوت شدم. جالب است که در آن گرمای شدید، مردم عصرها به تماشای تعزیه می‌آمدند. اما متاسفانه بسیاری از نهادها از جمله تلویزیون به این هنر اعتنای چندانی ندارند.

او با اشاره به اینکه بسیاری از کارهای کارشناسی در حوزه تعزیه برآمده از کوشش‌های فردی است، یادآوری می‌کند: چند سال پیش در همین تکیه نیاوران، تعزیه حضرت مسلم به همت یک موسسه خصوصی که مدیرش به تعزیه علاقه‌مند بود، ضبط شد. این تعزیه به عنوان یک نمونه فاخر ارایه شد که برای آماده‌سازی آن ابتدا نسخه اصلاح‌شده‌ای تهیه شد و بعد اجرا و ضبط صورت گرفت.

فتحعلی‌بیگی تاکید می‌کند: تهیه نسخه‌های فاخر نیازمند کار کارشناسی و تخصصی و اصلاح نسخه تعزیه کار بسیار دقیقی است؛ چون نسخه تعزیه را باید از چهار منظر تاریخی، عقیدتی، هنری و عرفانی بررسی کرد و بی‌توجهی به هر یک از این منظرها، کار را با اشکال مواجه می‌کند. بنابراین اصلاح و ضبط مجالس تعزیه در قالب یک اثر هنری فاخر نیازمند گروهی از کارشناسان و متخصصان و تخصیص بودجه است و تامین همه این شرایط، کار بسیار دشواری است و به همین دلیل کمتر در این زمینه اتفاقی می‌افتد.

منبع: الف

کلیدواژه: تکیه نیاوران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۴۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دزدی میلیاردی از برج لاکچری نیاوران توسط سه تبعه افغان

متهمان که در جریان بازجویی‌ها منکر جرم خود بودند پس از مواجه با مدارک و شواهد موجود به سرقت اموال اعتراف کردند.

متهمانی که اقدام به سرقت میلیاردی در برج لاکچری نیاوران کرده بودند، بازداشت شدند.

تسنیم در خبری نوشت: چندی قبل زن جوانی به کلانتری ۱۲۲ دربند رفت و هنگامی که مقابل افسرنگهبان قرار گرفت، گفت: مهاجرت کردم و ساکن کانادا هستم؛ برای عید دیدنی به ایران آمدم و وارد خانه‌ام در نیاوران شدم اما پی بردم که ۳ تخته فرش ابریشم، ۲ تخته تابلو فرش، ۲ عدد مجسمه برنزی و نقره‌ای، آینه شمعدان نقره‌ای به ارزش تقریبی ۴ میلیارد تومان به سرقت رفته است.

پس از تشکیل پرونده و ثبت شکایت در دادسرای ناحیه یک، تیمی از کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی برای تحقیقات میدانی پای در صحنه سرقت گذاشتند و متوجه شدند خانه روبه‌رویی نیز که صاحب آن هم به کشور کانادا مهاجرت کرده هدف سرقت قرار گرفته است.

تحقیقات ابتدایی نیز حکایت از آن داشت‌، سالم بودن درب‌های ورودی خانه، حکایت از ورود سارقی آشنا دارد و سرایدار ساختمان به نام حامد چند روز قبل بدون اینکه با مدیر ساختمان تسویه حساب کند کار خود را ترک کرده است که همین موضوع شک تیم پلیس را بر انگیخت!

بدین ترتیب اقدامات اطلاعاتی کلید زده شد و کارآگاهان دریافتند که حامد پس از اینکه برج را ترک کرده مستقیماً به صورت غیرقانونی به کشور افغانستان سفر کرده است اما در این میان با ۳ نفر از دوستان خود که یک نفر آنها در گذشته سرایدار همین برج لاکچری بوده ارتباط مشکوک داشته است.

تیم تحقیق در گام بعدی با تجزیه و تحلیل‌های پلیسی مخفیگاه ۳ مرد جوان را شناسایی کردند و پس از هماهنگی‌های لازم با بازپرس پرونده موفق به دستگیری آنها در یک عملیات منسجم شدند.

متهمان که در جریان بازجویی‌ها منکر جرم خود بودند پس از مواجه با مدارک و شواهد موجود به سرقت اموال با همدستی حامد اعتراف کردند.

سردسته این باند گفت: در گذشته حدود ۸ سال در این برج لاکچری سرایداری می‌کردم و از حضور یا عدم حضور ساکنین در خانه‌شان مطلع بودم؛ هنگامی که شاکی و همسایه‌اش به کانادا مهاجرت کردند با حامد و ۲ نفر دیگر نقشه‌ سرقت را طراحی کردیم.

متهم ادامه داد: چون حامد سرایدار فعلی برج بود کلیدها را در اختیار داشت و این موضوع خیلی در ارتکاب سرقت کمک کرد؛ در مدت زمان ۲۰ روز، ۶ مرتبه به خانه شاکی و همسایه‌اش رفتیم و هرچه بود را سرقت کردیم؛ پس از ارتکاب جرم اموال مسروقه میان خودمان تقسیم شد و حامد به کشور افغانستان فرار کرد.

با صدور قرار قانونی از سوی مرجع قضایی، متهمان برای سیرمراحل قانونی پرونده به زندان معرفی شدند.

دیگر خبرها

  • دزدی میلیاردی از برج لاکچری نیاوران توسط سه تبعه افغان
  • سرقت میلیاردی از خانه ۲ مهاجر در برج‌های نیاوران
  • دزدی میلیاردی از خانه ۲ مهاجر کانادا در برج لاکچری نیاوران
  • اندیشکده تعزیه راه اندازی می‌شود/ اساسنامه منتظر تایید وزیر فرهنگ است
  • اندیشکده تعزیه راه اندازی می‌شود/اساسنامه منتظر تایید وزیر فرهنگ است
  • آیین تکیه خوانی و علم کشی در شمیران
  • ۸ شوال سالروز تخریب قبرستان بقیع و علم‌کشی در شمیران + فیلم و عکس
  • کشورهای منطقه به نیروهای نظامی ایران تکیه کنند
  • رئیس جمهور: کشورهای منطقه به نیروهای نظامی ایران تکیه کنند
  • آیین تکیه خوانی، سنت عزاداری و علم کشی