Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان فضایی ایران به اطلاع مردم شریف ایران و متخصصان کشور می رساند که ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور با قابلیت تصویربرداری با دقت یک متر است. جمهوری اسلامی ایران هم اکنون توانایی طراحی و ساخت ماهواره های سنجشی با دقت تصویربرداری ۵ تا ۱۰ متر را دارد و حوزه فضایی کشور با عزم و اراده بسیار جدی در مسیر رسیدن به توانایی ساخت ماهواره‌های سنجشی با دقت‌های بهتر از یک متر قرار دارد و این مسیر با جدیت دنبال می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه توسعه حامل‌های ماهواره (پرتابگر) بومی نیز در کشور عزیزمان، با یک برنامه مدون و از پیش تعریف شده و با تکیه بر فناوری های بومی با جدیت و قوت در دولت سیزدهم در حال پیگیری است. در این راستا، سال گذشته با پرتاب ماهواره تماماً ایرانی «نور ۲» با ماهواره‌بر بومی قاصد، فناوری کاملاً بومی تزریق ماهواره‌های زیر پنجاه کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین امتحان خود را با موفقیت پس داد. به فضل الهی، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد و با همت دانشمندان و متخصصان بخش‌های مختلف کشور، تا انتهای سال جاری توانمندی تزریق ماهواره‌های تا ۱۰۰ کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تثبیت خواهد شد و این مسیر تا رسیدن فناوری بومی تزریق ماهواره‌های چندصد کیلوگرمی تا پایان دولت سیزدهم ادامه پیدا خواهد کرد.

با توجه به وزن بیش از نیم تنی ماهواره خیام و نیز درصد بسیار بالای موفقیت پرتابگر سایوز، پرتاب این ماهواره به کشور روسیه واگذار شده است. لازم به ذکر است با توجه به ضریب اطمینان بالای پرتابگر سایوز در پرتاب و مدارگذاری ماهواره ها، بسیاری از کشورهای صاحب چرخه کامل فناوری فضایی که خود توانایی پرتاب ماهواره را دارند نیز از پرتابگرهای روسی استفاده می کنند.

همانطور که در اطلاعیه‌های قبلی اعلام شد زیرساخت‌های لازم جهت کنترل و بهره‌برداری از این ماهواره در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعبیه شده است و از لحظه پرتاب، داده های فضایی حاصل از فعالیت این ماهواره تنها در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

سایر ویژگی ها و موضوعات مربوط به ماهواره خیام در اطلاعیه‌های بعدی سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران متعاقبا اعلام خواهد شد.

کد خبر 5558497 مهتاب چابوک

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان فضایی ایران دولت سیزدهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روسیه ماهواره خیام شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حاکمیت سایبری فناوری فضایی نوآوری محقق ایرانی فناوری نانو تحقیقات علمی ماهواره خیام پارک علم و فناوری ماهواره تجاری سازی مزاحمت پیامکی توربین بادی تزریق ماهواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۷۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین ۳ فضانورد را به ایستگاه فضایی‌اش می فرستد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس،در حال حاضر فضاپیمای شنژو۱۸ روی یک موشک لانگ مارچ 2F قرار گرفته است. این موشک و کپسول روی پد پرتاب در مقر پرتاب ماهواره جیوکوان مستقر شده اند. این موشک در ۱۷ آوریل به پد پرتاب منتقل شده است.

آژانس پروازه فضایی انسانی چین(CMSA) اعلام کرد شنژو۱۸ در زمان مناسب در آینده نزدیک به فضا پرتاب می شود. اما اعلامیه های بسته شدن حریم هوایی حاکی از آن است که پرتاب موشک به ایستگاه فضایی تیانگونگ قرار است در ساعت ۱۳ به وقت گرینویچ در ۲۵ آوریل انجام شود. البته نام خدمه ای که در این ماموریت به تیانگونگ سفر می کنند، منتشر نشده است. نام ۳ فضانورد احتمالا یک روز قبل از پرتاب در کنفرانس خبری اعلام خواهد شد.

در این میان تیم هایی در بندر فضایی جیوکوان مشغول آماده سازی پرتاب هستند. یو یی یکی از کارمندان مرکز دستور دهی و کنترل مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان در این باره می گوید:ما با توجه به ویژگی های ماموریت چند برنامها طرح اضطراری و بیش از 50 تکرار تمرینی ماموریت و تمرین اضطراری را برای تقویت هماهنگی بین مواضع مختلف انجام داده ایم.

پیش بینی می شود ماموریت شنژو ۱۸ حدود ۶ماه طول بکشد. خدمه نیز احتمالا ۷ ساعت پس از پرتاب به ایستگاه فضایی چین در مدار زمین می رسند و خدمه ماموریت شنژو ۱۷ از آنها استقبال خواهند کرد.

چین فرایند سرهم بندی ایستگاه فضایی تیانگونگ در مدار زمین را در آوریل ۲۰۲۱ میلادی آغاز و ۱۸ ماه بعد آن را تمام کرد.

کد خبر 6082199 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • چین ۳ فضانورد را به ایستگاه فضایی‌اش می‌فرستد
  • چین ۳ فضانورد را به ایستگاه فضایی‌اش می فرستد
  • سه فضانورد چینی به مدار زمین می‌روند
  • ماهواره‌های متعددی آماده پرتاب داریم
  • کاروان جدید ماهواره های « استارلینک » به مدار زمین رفتند
  • به دنبال منظومه سازی ماهواره‌ای در مدار هستیم
  • بهره‌برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی فضا در یک قدمی واقعیت
  • زارع‌پور: ماهواره‌های متعددی آماده پرتاب داریم
  • واکنش وزیر ارتباطات به تولید گوشی نوکیا در ایران/ زارع‌پور: ماهواره‌های متعددی آماده پرتاب داریم
  • چرا باید به مدار‌های مختلف فضا ماهواره ارسال کنیم؟