Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-28@10:00:09 GMT

افزایش احتمال جنگ چین و آمریکا

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۹۹۰۵

افزایش احتمال جنگ چین و آمریکا

نمایش ۷۲ساعته چین از موشک‌‌ها، کشتی‌‌های جنگی و جت‌‌های جنگنده که تایوان را محاصره کرده بودند، در واقع برای ایجاد دیوار آتش طراحی شده است؛ هشداری ترسناک که از پکن به آمریکا صادر شد.

به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، زو گوانگ‌‌گونگ، کاپیتان نیروی دریایی چین در ویدئویی از ارتش آزادی‌‌بخش خلق درباره این تمرینات که انتظار می‌‌رفت در روز یکشنبه پایان یابد، گفت: «ما در حالت آماده‌‌باش بالا هستیم، همیشه آماده نبرد هستیم و می‌‌توانیم در هر زمان بجنگیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

او افزود: «ما عزم و توانایی داریم که یک حمله مستقیم دردناک علیه هر مهاجمی که اتحاد سرزمین مادری را به هم می‌‌زند و هیچ رحمی نشان نمی‌‌دهد، انجام دهیم.» اما حتی اگر نمایش قدرت نظامی چین دیگر سیاستمداران غربی را به تقلید از نانسی پلوسی که با سفر به تایوان خشم پکن را برانگیخت، دلسرد کند، امیدها برای پیروزی بر جزیره از طریق مذاکرات را کاهش می‌‌دهد. تاکتیک‌‌های شوک و هیبت پکن ممکن است شک و تردید را در تایوان افزایش دهد و این سوال را ایجاد می‌‌کند که تایوان می‌‌تواند با حزب کمونیست چین به یک توافق صلح‌‌آمیز و پایدار دست یابد یا نه به‌‌ویژه تحت رهبری شی جین‌پینگ، رئیس‌‌جمهوری چین که رویکرد سرسختانه‌‌تری نسبت به این جزیره دارد.

لی ونته، یک ماهیگیر بازنشسته ۶۳ساله در لیوکیو، جزیره‌‌ای در سواحل جنوب غربی تایوان که در ۶مایلی تمرینات نظامی چین قرار دارد، گفت: «هیچ چیز بعد از این تمرینات نظامی تغییر نخواهد کرد و ما شاهد این رویه از این به بعد خواهیم بود.» او گفت: «آنها مثل همیشه قلدری می‌‌کنند» او یک ضرب‌‌المثل چینی را به گفته‌های اضافه کرد: «در خاک نرم حفاری می‌‌کنند». این به آن معناست که به آنها رو بدهید، آسترش را هم می‌‌خواهند.

شی اکنون نشان داده که مایل است یک چوب نظامی ترسناک را از آستین خود بیرون بیاورد تا بتواند آنچه را که پکن به‌عنوان اتحاد خطرناک مخالفان تایوانی و آمریکا می‌‌داند، شکست دهد. مانورهای نظامی چین در شش منطقه در اطراف تایوان که در روز یکشنبه شامل تمرینات هوایی و دریایی مشترک برای تقویت قابلیت‌‌های حمله هوایی دوربرد بود، به ارتش اجازه داد تا در صورت تهاجم، جزیره را محاصره کنند. درحالی‌که قرار بود تمرینات روز یکشنبه در تایوان به پایان برسد، مقامات تایوانی از انجام آن مطمئن نبودند و ارتش چین نیز به صراحت اعلام نکرد که این تمرینات تکمیل شده است. همه چیز در تعلیق قرار داشت. در مواجهه با فشارهای مستمر، سیاست هویج و چماقی که چین برای ترغیب تایوان به سوی اتحاد استفاده کرده، ممکن است اثر چندانی نداشته باشد. در دوره‌های قبلی که روابط بهتر بود، چین از سرمایه‌‌گذاری‌‌ها، کالاهای کشاورزی و سرگرمی‌‌های تایوان استقبال می‌‌کرد.

نتیجه ممکن است عمیق‌‌تر شدن بی‌‌اعتمادی متقابل باشد که برخی کارشناسان هشدار می‌‌دهند که می‌‌تواند در نهایت، پکن و واشنگتن را وارد درگیری همه‌جانبه کند. کوین راد، نخست وزیر سابق استرالیا که قبلا به‌عنوان دیپلمات در پکن کار می‌کرد، گفت: «این بمب قرار نیست فردا منفجر شود؛ اما احتمال بحران، درگیری یا حتی جنگ با آمریکایی‌‌ها بر سر تایوان را افزایش می‌‌دهد.» تایوان هرگز توسط حزب کمونیست اداره نشده است؛ اما پکن معتقد است که از نظر تاریخی و قانونی بخشی از قلمرو چین است. نیروهای ملی‌‌گرای چینی که در سال۱۹۴۹ پس از شکست در جنگ داخلی به تایوان گریختند نیز مدت‌ها مدعی بودند که این جزیره بخشی از چین بزرگی است که آنها بر آن حکومت می‌‌کردند. اما از زمانی که تایوان به‌عنوان یک دموکراسی در دهه ۱۹۹۰ ظهور کرد، تعداد فزاینده‌‌ای از مردم آنجا خود را از نظر ارزش‌ها و فرهنگ بسیار متفاوت از جمهوری خلق چین می‌دانند. با گسترش روابط اقتصادی تایوان با سرزمین اصلی، این بدبینی سیاسی نسبت به چین اقتدارگرا ادامه یافته و حتی عمیق‌‌تر شده است. «وو جیه مین»، دانشمند علوم سیاسی در آکادمی سینیکا، آکادمی تحقیقاتی برتر تایوان گفت: «جذابیت هویج در سیاست چین و تایوان - مشوق‌‌های اقتصادی - اکنون به پایین‌‌ترین حد خود از پایان جنگ سرد رسیده است.»

او تصریح می‌‌کند که اقدامات اخیر چین خطر تهدید نظامی را بالاتر می‌‌برد و ادامه این تمرینات می‌‌تواند مقدمه‌‌ای برای استفاده از زور علیه تایوان باشد. به گفته این دانشمند، یک روز استفاده از حمله تمام عیار نظامی یک گزینه مطلوب برای پکنی‌‌ها خواهد شد. از دهه ۱۹۷۰ و از دوره دنگ شیائوپینگ و سایر رهبران چینی، تلاش شده است تا تایوان را ضمیمه سرزمین مادری کنند و نام آن را یک کشور و دو سیستم گذاشته‌‌اند. این سیستم می‌‌گوید تا زمانی که تایوان حاکمیت چین را بپذیرد، در چارچوب استقلال اعطاشده، حق آزادی تعیین سیاست و خط‌مشی‌‌های اقتصادی و مذهبی دارد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: چین آمریکا رویارویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۹۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: بلینکن درباره عملیات نظامی در رفح با گالانت گفتگو خواهد کرد

عدم وتوی قطعنامه شورای امنیت درباره جنگ غزه از سوی آمریکا، باعث ناراحتی مقامات صهیونیست شده است به طوری که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم از لغو اعزام هیات صهیونیستی به واشنگتن برای رایزنی درباره عملیات نظامی در رفح خبر داد. با این حال، مقامات دو طرف همچنان برنامه دیدار‌های متنوعی دارند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه آمریکا امروز (دوشنبه) اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در دیدار امروز با یوآو گالانت، وزیر جنگ اسراییل درباره طیف گسترده‌ای از مسائل گفتگو خواهند کرد که رایزنی درباره عملیات نظامی در رفح از جمله دستور کار‌های دو طرف خواهد بود. 

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: با این حال، بلینکن پس از اقدام نتانیاهو در لغو سفر هیات اسراییلی به واشنگتن برای گفتگو در این زمینه، در این دیدار هیچ برنامه جایگزینی برای عملیات نظامی اسراییل در رفح ارائه نخواهد کرد. 

وی تاکید کرد: تصمیم نتانیاهو بسیار غافلگیرانه و تاسف آمیز بود. تصمیم تل آویو برای حمله به رفح یک اشتباه بوده و می‌تواند امنیت اسراییل را تضعیف کند. رفح آخرین پناهگاه برای نیمی از جمعیت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری غزه است که بسیاری از آنها از مناطق دیگر آواره شده و در این منطقه پناه گرفته اند. 

میلر تصریح کرد: رفح محور گفتگو‌های بلینکن با مقامات اسراییلی در امروز و فردا خواهد بود. من اطمینان دارم راه‌های دیگری برای اعلام نگرانی‌های خود به اسراییل در سطوح بسیار بالا پیدا خواهیم کرد. با این حال، امروز من نمی‌توانم جزئیاتی در این باره ارائه دهم. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پایان با اشاره به سفر هفته قبل بلینکن به سرزمین‌های اشغالی، گفت که وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به تل آویو با نتانیاهو و کابینه جنگ اسراییل درباره عملیات نظامی در رفح گفتگو کرده و نگرانی خود را در این باره به گوش مقامات این رژیم رسانده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • آمریکا ۶ فرد و ۲ نهاد مرتبط با کره شمالی را تحریم کرد
  • صنعا: سلاح‌های سنگین علیه ما بی‌فایده است
  • ۱۰ چالش کلیدی میان چین و آمریکا در ۲۰۲۴
  • کی‌یف: احتمال استقرار نظامیان اروپایی در اوکراین وجود دارد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله و حزب الله/ مخالفت آمریکا با خط لوله گاز پاکستان و ایران/ اظهارات توهین آمیز بایدن درباره پوتین/ شهید و زخمی شدن ۴۰ تن در حمله آمریکا به «دیرالزور»
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله و حزب الله/ مخالفت آمریکا با خط لوله گاز پاکستان و ایران/ اظهارات توهین آمیز بایدن درباره پوتین/ شهید و زخمی شدن ۴۰ نفر در حمله آمریکا به «دیرالزور»
  • آمریکا: به اسرائیل فقط مشاوره نظامی می‌دهیم
  • جزئیات تجاوز بامدادی آمریکا به شرق سوریه
  • استوری متفاوت سروش رفیعی؛ سلام نظامی کنار عبدالکریم حسن!
  • آمریکا: بلینکن درباره عملیات نظامی در رفح با گالانت گفتگو خواهد کرد