Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ماهواره ایرانی «خیام» ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه سه شنبه از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان به مدار ۵۰۰ کیلومتری پرتاب خواهد شد.

 عیسی زارع‌پور که وارد کشور قزاقستان شده است، با انتشار ویدیویی در فضای مجازی درباره این سفر گفت: ماهواره جمهوری اسلامی ایران به نام «خیام» همراه با پرچم جمهوری اسلامی ایران بر روی ماهواره‌بر «سایوز» نصب شده است و انشالله سه‌شنبه ساعت 13:30 دقیقه به وقت ایران به فضا پرتاب خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر ارتباطات افزود: این آغاز یک همکاری راهبردی بین ایران و روسیه در حوزه فضایی است. البته این همکاری چند سالی به طول انجامیده اما در دولت سیزدهم با تلاش و مجاهدت همکارانم در وزارت ارتباطات و وزارت امور خارجه این مهم به ثمر نشست و فردا شاهد پرتاب این ماهواره راهبردی خواهیم بود.

وی تاکید کرد: این ماهواره برای تامین داده‌های فضایی مورد نیاز کشور، گام بسیار بلندی است و می‌توانیم از تصاویر آن با دقت بسیار بالا برای ارتقا کاربردهای فضایی کشور در حوزه‌های محیط زیست و کشاورزی استفاده کنیم.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: ما در کنار همکاری‌های راهبردی با کشورهای صاحب‌نام در صنعت فضایی دنیا مانند روسیه، توسعه فناوری بومی فضایی را در دستور کار داریم و تا پایان سال جاری به هدف قرار دادن ماهواره سنجشی در مدار 500 کیلومتری فضایی دست خواهیم یافت.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: اکنون می‌توانیم ماهواره‌های سبک را در مدار قرار بدهیم. ماهواره خیام، 600 کیلوگرم وزن دارد و قرار است در مدار 500 کیلومتری از زمین قرار بگیرد. تا پایان دولت سیزدهم شاهد ماهواره و ماهواره‌بر بومی خواهیم بود که به دست نخبکان کشور خودمان به فضا پرتاب می‌شود. تا آن زمان برای تامین داده‌های مورد نیاز کشور به همکاری خود با کشورهای صاحب این فناوری ادامه خواهیم داد.

 

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۰۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواجهه ماهواره روسی و فضاپیمای ناسا از بیخ گوش بشریت گذشت!

تین نیوز

به تازگی یک گلوله مداری با فاصله ای کمتر از آنچه تصور می کردیم از کنار گوش بشریت عبور کرده است. در ساعات پایانی روز ۲۸ فوریه، ماهواره جاسوسی روسی خاموشی به نام Cosmos ۲۲۲۱ و فضاپیمای تایمد (TIMED) ناسا که از سال ۲۰۰۱ جو زمین را مطالعه می کند، به طرز ناخوشایندی نزدیک به هم در مدار قرار گرفتند و از فاصله ناباورانه نزدیکی از کنار هم گذشتند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، تخمین اولیه ۲۰ متر فاصله بین این دو را در هنگام گذر نشان می داد اما به گفته پام ملروی(Pam Melroy)، معاون ناسا، مطالعات بیشتر نشان داده است که این عبور در واقع حتی نزدیک تر بوده است.

به نقل از اسپیس، ملروی در روز ۹ آوریل در سی و نهمین سمپوزیوم فضایی در کلرادو اسپرینگز گفت: ما به تازگی از طریق تجزیه و تحلیل متوجه شدیم که این گذر در نهایت از فاصله کمتر از ۱۰ متر انجام شده است.

او گفت: این به شخصه برای من و همچنین برای همه ما در ناسا بسیار تکان دهنده بود. این مواجهه واقعا همه ما را ترساند.

او توضیح داد: اگر این دو ماهواره با هم برخورد می کردند، شاهد تولید زباله های قابل توجهی بودیم و خرده های کوچکی از آن ده ها هزار مایل در ساعت سفر می کردند و منتظر سوراخ کردن یک فضاپیمای دیگر می ماندند که به طور بالقوه جان انسان ها را به خطر می اندازد.

این فقط یک موضوع نظری نیست. برای مثال، در ماه اوت سال ۲۰۲۱، ماهواره نظامی چینی یونهای(Yunhai 1-02) توسط یک زباله فضایی آسیب دید که ظاهرا بخشی از موشک زنیت (Zenit-2) بود که ماهواره جاسوسی تسلینا(Tselina-2) روسیه را در سال ۱۹۹۶ به مدار پرتاب کرد.

در حالی که چنین برخوردهایی نادر باقی می ماند، اما نزدیکی هایی مانند آنچه که تایمد از آن جان سالم به در برد، بیشتر و بیشتر رایج می شوند، زیرا مدار زمین بیشتر و بیشتر شلوغ می شود.

براساس گزارش آژانس فضایی اروپا(ESA) در حال حاضر حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ ماهواره در حال چرخش به دور سیاره ما هستند که ۹۰۰۰ مورد از آنها عملیاتی هستند. به هر حال، بیش از نیمی از این فضاپیماهای کاربردی بخشی از شبکه پهن باند استارلینک اسپیس ایکس هستند. این ابرصورت فلکی در حال رشد در حال حاضر از نزدیک به ۵۸۰۰ ماهواره تشکیل شده است.

اما این تنها بخشی از تصویر است. آژانس فضایی اروپا تخمین می زند که حدود ۳۶ هزار و ۵۰۰ قطعه زباله فضایی با عرض حداقل ۱۰ سانتی متر در مدار زمین و بیش از ۱۳۰ میلیون ذره حداقل ۱ میلی متری در مدار زمین وجود داشته باشد.

همانطور که ملروی خاطرنشان کرد، با توجه به سرعت آنها، حتی چنین تکه های کوچکی از زباله می توانند به ماهواره ها و ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) آسیب برسانند. در مدار ایستگاه فضایی بین المللی، حدود ۲۵۰ مایل(۴۰۰ کیلومتر) بالاتر از سطح زمین، اجرام با سرعتی در حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ مایل در ساعت(۲۸ هزار و ۱۶۰ کیلومتر در ساعت) حرکت می کنند که بسیار سریع تر از هر گلوله ای است.

ملروی افزود، ناسا در طول سال ها برای کمک به کاهش مشکل زباله های فضایی کار کرده است. اما این آژانس می خواهد کارهای بیشتری انجام دهد. و این فشار فزاینده شامل یک «استراتژی پایداری فضایی» یکپارچه است که ناسا قسمت اول آن را در روز سخنرانی ملروی منتشر کرد.

استراتژی پایداری فضایی که تحت رهبری یک هیئت مشورتی بین سازمانی توسعه یافته است، بر پیشرفت هایی تمرکز دارد که ناسا می تواند در جهت اندازه گیری و ارزیابی پایداری فضا در مدار زمین، شناسایی راه های مقرون به صرفه برای دستیابی به اهداف پایداری، ایجاد انگیزه برای اتخاذ شیوه های پایدار از طریق فناوری و توسعه سیاست و افزایش تلاش ها برای به اشتراک گذاری و دریافت اطلاعات با بقیه جامعه فضایی جهانی به کار گیرد.

استراتژی پایداری ناسا در نهایت چهار حوزه را در بر می گیرد: زمین، مدار زمین، فضای بین زمین و ماه و فضای عمیق.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • مواجهه ماهواره روسی و فضاپیمای ناسا از بیخ گوش بشریت گذشت!
  • مواجهه‌ای که همه کارکنان ناسا را ترساند
  • ماهواره جاسوسی روسی از بیخ گوش ماهواره ناسا گذشت
  • هوشمندسازی، ارتباطات و ماهواره؛ اولویت‌های ستاد اتصال‌پذیری
  • زنگ خطر افزایش سن معادن در ایران/ جزئیات همکاری معدنی با روسیه
  • ایران در جمع قدرت‌های فضایی؛ پرتاب موفق ثریا، مهدا و پارس
  • شناسایی ۷.۵ هکتار تغییر کاربری اراضی همدان توسط ماهواره خیام
  • شناسایی ۷.۵ هکتار تغییر کاربری غیرمجاز با ماهواره خیام در همدان
  • به تقویت روابط دفاعی با روسیه ادامه می‌دهیم
  • ایران در جمع قدرت‌های فضایی؛دستاوردهای پژوهشگاه فضایی در۱۴۰۲