Web Analytics Made Easy - Statcounter

موشک جدید هند برای اولین بار به فضا پرتاب شد، اما به دلیل مشکلات مربوط به حسگر نتوانست محموله‌های ماهواره‌ای خود را به مدار مورد نظر برساند.

بر اساس گزارس اسپیس، وسیله نقلیه پرتاب ماهواره کوچک با عنوان اختصاری SSLV با ارتفاع ۳۴ متر روز شنبه ساعت از مرکز فضایی ساتیش داوان در سواحل جنوب شرقی هند بلند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سه مرحله سوخت جامد موشک عملکرد خوبی داشتند، اما چهارمین و آخرین مرحله آن، یعنی ماژول برش سرعت با سوخت مایع، با مشکل مواجه شد. مقامات سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) بعد از پنج ساعت از بین رفتن داده‌های این موشک را مخابره کردند.

رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند کل عملکرد این ماموریت را قابل قبول دانست، اما در نهایت دو ماهواره در مدار اشتباه قرار گرفتند. در واقع موشک به جای قرار دادن ماهواره‌ها در مداری دایره‌ای در فاصله ۳۵۶ کیلومتری بالای زمین، آن‌ها را در مداری قرار داد که از ۳۵۶ کیلومتر تا نزدیک به ۷۶ کیلومتر متغیر بود. این مدار پایدار نبود و ماهواره‌ها دیگر قابل استفاده نیستند.

مقامات ISRO گفتند که یک نقص در حسگر که به موقع تشخیص داده نشد باعث ایجاد مشکل در قرارگیری درست ماهواره‌ها شده است. اکنون طی تحقیقاتی این مشکل خاص شناسایی می‌شود و از این تحقیقات برای تصحیح دومین پرواز آزمایشی موشک استفاده خواهد شد.

محموله اصلی در این ماموریت، یک ماهواره آزمایشی رصد زمین ۱۳۵ کیلوگرمی بود. این ماهواره سنجش از راه دور اپتیکی پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهد که در پهنای مادون قرمز با وضوح فضایی بالایی عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید

سقوط بقایای موشک ۲۵ تنی چین در اقیانوس هند

 

باشگاه خبرنگاران جوان فضای مجازی دريچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آژانس فضایی ماموریت فضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۰۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره جنوبی نانوماهواره پرتاب کرد

کره جنوبی روز چهارشنبه یک نانوماهواره را از پایگاهی در نیوزیلند پرتاب کرد که اولین مورد از ۱۱ ماهواره است که یک صورت فلکی ماهواره‌ای را با هدف رصد شبه جزیره کره و مناطق اطراف آن تشکیل می‌دهد.

به گزارش یونهاپ به نقل از وزارت علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات کره جنوبی، ماهواره NEONSAT-۱ که رسماً لقب گرفته است، ۵۰ دقیقه پس از بلند شدن از یک پایگاه فضایی در ماهیا، نیوزیلند در ارتفاع ۵۲۰ کیلومتری در فضا مستقر شد. 

سئول قصد دارد پنج نانوماهواره دیگر را در ژوئن ۲۰۲۶ راه اندازی کند و پروژه را با استقرار پنج نانوماهواره نهایی در سپتامبر ۲۰۲۷ به پایان برساند.

گفته می‌شود از موشک الکترون شرکت Rocket Lab USA Inc برای آوردن ماهواره به مدار استفاده شد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • ساخت یک موشک جدید برای جستجوی حیات در سیاره زهره
  • بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت
  • کره جنوبی نانوماهواره پرتاب کرد
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • اولین آزمایش ضد حمله هسته‌ای کره شمالی
  • ایلان ماسک: با ۶۰۰۰ ماهواره در مدار زمین، هیچ مدرکی برای بیگانگان ندیده‌ام
  • چالش ماهواره‌ها در موقعیت‌یابی/ تصادفات خطرناک مداری در راه است
  • مواجهه ماهواره روسی و فضاپیمای ناسا از بیخ گوش بشریت گذشت!
  • مواجهه‌ای که همه کارکنان ناسا را ترساند