Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@20:31:36 GMT

زندگی سخت مردمان بومی سراسر جهان

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۲۵۰۱

زندگی سخت مردمان بومی سراسر جهان

براساس آمار سازمان ملل و تحقیقات سازمان غیردولتی "کارگروه بین‌المللی برای امور بومیان"، تخمین زده می‌شود که ۴۷۶ میلیون انسان بومی در سراسر جهان زندگی می‌کنند که این جمعیت ۱۵ درصد از فقرای جهان را تشکیل می‌دهند و نسبت به مردمان غیربومی در شرایط دشوارتری زندگی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آناتولی اطلاعات مربوط به زندگی مردمان بومی در بخش‌های مختلف جهان را از داده‌های سازمان ملل و گزارش "جهان بومیان ۲۰۲۲" که توسط  سازمان غیردولتی "کارگروه بین‌المللی برای امور بومیان" تهیه شده، گردآوری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس داده‌های سازمان ملل، بیش از ۴۷۶ میلیون انسان بومی در ۹۰ کشور جهان زندگی می‌کنند.

مردمان بومی به اکثر ۷۰۰۰ زبان جهان صحبت می‌کنند و نماینده ۵۰۰۰ فرهنگ مختلف هستند.

۹ اوت (امروز) که در سال ۱۹۸۲ میلادی شاهد نخستین نشست کارگروه سازمان ملل در امور جمعیت‌های بومی بود، بعدها به عنوان روز جهانی مردمان بومی نام‌گذاری شد. هر ساله جشن‌هایی به مناسبت این روز در بخش‌های مختلف جهان برگزار می‌شود.

اما آمارها درباره مردمان بومی از شرایط دشوار زندگی‌شان خبر می‌دهند.

به طور کلی مردمان بومی به خاطر تخریب شدن زیستگاه‌شان و خشونت‌هایی که علیه آنها صورت می‌گیرد، زندگی دشوارتری نسبت به باقی مردمان جهان دارند.

براساس داده‌های سازمان ملل، میانگین امید به زندگی مردم بومی ۲۰ سال کمتر از اعضای جوامع غیربومی است.

آمار سازمان ملل نشان می‌دهند که بیش از ۸۶ درصد از مردم بومی سراسر جهان در اقتصاد غیررسمی کار می‌کنند در حالی که این آمار در بین غیربومی‌ها ۶۶ درصد است.

به ویژه، احتمال زندگی مردم بومی در فقر شدید تقریبا سه برابر بیشتر از غیربومی‌هاست.

به طور کلی ۴۷ درصد از مردم بومی که مشغول کار هستند بی سوادند در حالی که این آمار در بین غیربومی‌ها ۱۷ درصد است. این اختلاف برای زنان بیشتر هم هست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بومیان مردمان بومی سازمان ملل مردم بومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۲۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرایند مجوز دهی کودکستان‌ها در سراسر کشور انجام شد

مجتبی همتی فر، رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سازمان تعلیم و تربیت کودک در انتهای سازماندهی و ساماندهی مراکز فعال پیشین است.

وی افزود: مجوز این مراکز بر اساس قوانین و ضوابط جدید مورد بررسی و پالایش قرار می‌گیرد.

او با بیان این که برخی از مراکز بر اساس قوانین، بیشترین فعالیت را می‌کنند؛ افزود: این مراکز باید خود را با قوانین جدید تطبیق داده و در صورت نیاز قوانین آن‌ها اصلاح شود. پایگاه اطلاعاتی این مراکز ایجاد و به مردم اعلام می‌شود.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک گفت: فرایند مجوزدهی در سراسر کشور به صورت همزمان و مجازی انجام شده است.

همتی فر با بیان این که فرایند مجوز کودکستان‌ها مقدمات قابل توجهی داشته؛ افزود: تدوین و تصویب آئین‌نامه‌ها، طراحی سامانه پایگاه و الکترونیک سازی و صفحه الکترونیکی تنظیم تعهدات انجام شده است.

بر اساس ماده ۲ از «راهنمای دریافت مجوز تأسیس و فعال‌سازی خدمات کودکستانی برای دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای عمومی دولتی و غیر دولتی»، دستگاه‌ها، نهادها و موسسات مشمول برای اخذ مجوز تاسیس کودکستان وابسته (با مجوز حقوقی) باید ابتدا با مراجعه به درگاه ملی مجوزها و بارگذاری مدارک تعیین شده، از جمله ثبت شناسه ملی دستگاهی اقدام کنند.

مخاطبان برای اطلاع بیشتر می‌توانند به «راهنمای دریافت مجوز تأسیس و فعال‌سازی خدمات کودکستانی برای دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی» به نشانی B۲n.ir/smttk.۹ مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • رفع تعرض از ۱۷۷ هکتار زمین دولتی در سراسر کشور
  • رقابت بیش از ۲۳ هزار داوطلب همدانی در آزمون سراسری
  • اجرای طرح‌های بزرگ آب و برق در 20 کشور جهان توسط مهندسان بومی
  • ۹۰ درصد نیرو‌های پتروشیمی ایلام بومی هستند
  • روز ملی کارآفرینی روز مردمان خالق ارزش است
  • روز جهانی زبان انگلیسی ۱۴۰۳ + پوستر International English Language Day
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران
  • بومی‌سازی کود «تریپل سوپر فسفات» توسط متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان
  • صرفه جویی ارزی ۳۷ میلیون دلاری با بومی سازی کود سیاه
  • فرایند مجوز دهی کودکستان‌ها در سراسر کشور انجام شد