Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون برنامه‌ریزی و توسعه راهبردی سازمان فضایی اعلام کرد: طبق محاسبه کارشناسان اولین سیگنال‌ها و اطلاعات ماهواره خیام در ساعت ۱۲ امروز توسط پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حوالی ساعت ۱۰ و نیم صبح امروز ماهواره جمهوری اسلامی ایران به‌نام «خیام» همراه با پرچم جمهوری اسلامی ایران که به‌روی ماهواره‌بر «سایوز» نصب شده بود، از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان با پرتابگر سایوز به فضا پرتاب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



«سعید صدیقیان»، معاون برنامه‌ریزی و توسعه راهبردی سازمان فضایی، در این باره اعلام کرد: طبق محاسبه کارشناسان اولین سیگنال‌ها و اطلاعات ماهواره خیام در ساعت ۱۲ امروز توسط پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه "فرآیند پرتاب ماهواره خیام به فضا تا کنون موفقیت‌آمیز بوده است و کارشناسان و محققان ایرانی منتظر هستند تا سیگنال‌های آن را دریافت کنند"، اضافه کرد: این ماهواره توسط ایران رمزگذاری شده است و مراحل دریافت سیگنال توسط متخصصین ایرانی در ماهدشت صورت خواهد گرفت.

ماهواره خیام در مدار ۵۰۰ کیلومتر قرار خواهد گرفت و می‌تواند چهار بار در روز تصاویری با دقت یک متر از مدار مدنظرش در اختیار ایران قرار دهد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه راهبردی سازمان فضایی افزود: ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور و متعلق به جمهوری اسلامی ایران است که تمامی فرامین مربوط به کنترل و بهره‌برداری از این ماهواره بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاک جمهوری اسلامی ایران انجام و صادر شد.

وی گفت: مرکز کنترل عملیات ماهواره، ارسال فرامین و ایستگاه‌های اخذ داده‌های ماهواره‌ای ماهواره خیام تنها در خاک جمهوری اسلامی ایران و تحت مدیریت سازمان فضایی ایران است و مهندسین و محققین ایرانی در آن مستقر هستند. ارسال فرامین و دریافت اطلاعات از این ماهواره تماماً طبق الگوریتمی رمزنگاری‌شده که قبلاً توسط محققین سازمان فضایی در آن تعبیه شده است انجام شده است و در این فرآیند هیچ کشور دیگری امکان دسترسی به اطلاعات آن را ندارد و برخی شایعات منتشره در خصوص استفاده از تصاویر این ماهواره برای مقاصد نظامی سایر کشور‌ها صحت ندارد.

گفتنی است، ارتقای بهره‌وری کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت حوادث طبیعی، پایش ساخت‌وساز‌ها و مقابله با زمین‌خواری، پایش مخاطرات زیست‌محیطی، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مرز‌های کشور و بسیاری از کاربرد‌های دیگر ازجمله کاربرد‌های داده‌های فضایی دریافت‌شده از ماهواره خیام خواهد بود.

این ماهواره پیشرفته با سنجنده‌های دقیق، امکان بهره‌گیری از داده‌های فضایی دقیق را برای هوشمندسازی بخش‌های گوناگون کشور فراهم خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ماهواره بر سایوز داده های فضایی جمهوری اسلامی ایران ماهواره خیام سازمان فضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۳۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین پرواز فضاپیمای سرنشین‌دار «استارلاینر» انجام می‌شود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از وبسایت خبری ناسا، سازمان هوانوردی و ایالات متحده آمریکا میزبان جلسه توجیهی برای نخستین پرواز سرنشین‌دار استارلاینر است.

برهمین اساس، ناسا روز پنجشنبه، ۲۵آوریل، میزبان دو فرصت رسانه‌ای است تا برای نخستین آزمایش سرنشین‌دار فضاپیمای بوئینگ به ایستگاه فضایی بین المللی توضیحاتی ارائه دهد. 

نخستین پرواز آزمایشی فضاپیمای سرنشین‌دار استارلاینر به ناسا کمک می‌کند تا بررسی کند که آیا سیستم فضاپیما برای انجام ماموریت‌های چرخشی منظم سرنشینان به ایستگاه فضایی آماده است یا خیر. عملیات پرتاب این ماموریت ساعت ۱۰:۳۴ دقیقه شب به وقت منطقه زمانی شرقی و ساعت ۶ صبح به وقت تهران از مجموعه پرتاب فضایی-۴۱ در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال فلوریدا است.

بوچ ویلمور و سونی ویلیامز، فضانوردان ناسا با "موشک اطلس وی" به مدار می‌روند و در آزمایشگاه مداری پهلو می‌گیرند و به مدت یک هفته در آنجا اقامت می‌گیرند.

به عنوان بخشی از برنامه ماموریت‌های سرنشین‌دار ناسا، این ماموریت نخستین پرواز خدمه برای فضاپیمای استارلاینر است که فرود در غرب آمریکا را برای نخستین‌بار مورد بررسی قرار می‌دهد.

در صورتی‌که این عملیات با موفقیت اجرا شود، ناسا فرآیند نهایی صدور گواهینامه استارلاینر و آغاز ماموریت‌های سرنشین‌دار این فضاپیما به ایستگاه بین‌المللی را نهایی می‌کند.

جن کونز، معاون مدیر ناسا، دانا هاچرسون، معاون مدیر برنامه‌های سرنشین‌دار این سازمان، بوچ ویلمور و سونی ویلیامز از فضانوردان ناسا در این رویداد رسانه‌ای حضور دارند. این برنامه به طور زنده از طریق وبسایت ناسا و حساب کاربری این آژانس در یوتیوب و سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی پخش می‌شود.

برنامه خدمه تجاری ناسا اهدافی نظیر حمل و نقل ایمن، قابل اعتماد و مقرون به صرفه بودن پرواز‌ها از و به از ایستگاه فضایی بین‌المللی از ایالات متحده را از طریق مشارکت صنعت خصوصی دنبال می‌کند و درنهایت امکان همکاری و دسترسی به مدار پایین زمین و ایستگاه فضایی بین‌المللی را برای شمار بیشتری از افراد فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی
  • امروز، چهارشنبه آخرین مهلت دریافت کارت ورود به جلسۀ کنکور
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • امروز آخرین مهلت دریافت کارت ورود به جلسۀ کنکور
  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • ایلان ماسک: شواهدی از بیگانگان ندیده‌ایم
  • ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم
  • ایلان ماسک: با ۶۰۰۰ ماهواره در مدار زمین، هیچ مدرکی برای بیگانگان ندیده‌ام
  • چالش ماهواره‌ها در موقعیت‌یابی/ تصادفات خطرناک مداری در راه است
  • نخستین پرواز فضاپیمای سرنشین‌دار «استارلاینر» انجام می‌شود