Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-29@00:06:36 GMT

دقایقی قبل؛ ماهواره بومی «خیام» پرتاب شد

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۳۱۲۷

دقایقی قبل؛ ماهواره بومی «خیام» پرتاب شد

به گزارش ایرنا، دقایقی قبل، ماهواره بومی «خیام» در یک همکاری مشترک با کشور روسیه، از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان توسط ماهواره بر سایوز به فضا پرتاب شد.

ماهواره خیام که مالکیت آن در اختیار سازمان فضایی ایران است، با سنجنده‌های دقیق در طیف‌های مختلف، زیر ساختی مناسب برای هوشمندسازی بخش‌های گوناگون کشور خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارتقا بهره‌وری در حوزه کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت مخاطرات طبیعی، پایش تغییرات کاربری، ساخت‌وسازهای غیر مجاز و مقابله با جنگل‌خواری، پایش مخاطرات زیست محیطی، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مرزهای کشور و بسیاری از کاربردهای دیگر از جمله کاربردهای داده های دریافت شده از ماهواره خیام خواهد بود.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که روز گذشته برای پرتاب این ماهواره به قزاقستان سفر کرده بود و شب گذشته در یک پیام ویدیویی اعلام کرد: سازمان فضایی ایران، ضمن توسعه توانمندی های داخلی در حوزه ساخت و پرتاب ماهواره های مورد نیاز کشور و توسعه ایستگاه های زمینی مربوطه، نیازهای فعلی کشور در حوزه تامین داده‌های ماهواره‌ای را از طریق همکاری‌های پیشرفته علمی و فناورانه با کشورهای پیشرو در صنعت فضایی جهان ادامه خواهد داد تا علاوه بر تامین نیازمندی‌های کشور، با انتقال دانش و تجربه، مسیر بومی سازی فناوری فضایی در داخل کشور را تسریع کند.  

ماهواره خیام چه ویژگی‌هایی دارد؟

این ماهواره از نوع سنجشی و دارای دقت بالای تصویربرداری است و با تصاویر با وضوح یک متر است. همچنین این ماهواره قابلیت تصویربرداری از سطح زمین در طیف‌های مختلف تصویری را دارد.

ماهواره خیام، تحت حاکمیت و بهره‌برداری جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، از ایستگاه‌های زمینی در خاک جمهوری اسلامی ایران هدایت و کنترل خواهد شد و اطلاعات و تصاویر ارسالی آن نیز در همین ایستگاه‌ها دریافت خواهد شد.

گفتنی است به دلیل وزن بالای این ماهواره ایرانی، پرتاب آن به آژانس فضایی روسیه واگذار شده است تا بوسیله ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب و در مدار قرار گیرد.

پرتابگر «سایوز» در میان پرتابگرهای کشورهای مختلف دنیا از بیشترین درصد قابلیت اطمینان برخوردار است و تاکنون بیشترین تعداد ماموریت موفق فضایی در دنیا توسط این پرتابگر صورت گرفته است.

 

منبع: الف

کلیدواژه: ماهواره خیام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۳۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین محفل قرآنی ایران دقایقی دیگر آغاز می‌شود

به گزارش خبر خبرگزاری صدا و سیما، از ساعت ۱۵:۳۰ امروز، اجتماع مردمی قرآنی در ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی با عنوان «محفل قرآنی امام حسنی‌ها» با حضور خانواده‌ها آغاز خواهد شد.
هم‌خوانی، اجرای سرود، نور افشانی، اهدای هدایای بسیار ویژه و اجرای برنامه‌های مفرح و متنوع، بخشی از برنامه‌های جشن بزرگ محفل قرآنی امام حسنی‌ها است که تا ساعات منتهی به افطار ادامه خواهد داشت. همچنین برای جشن قرآنی امام حسنی‌ها ۱۵۰ هزار پک اطعام افطار برای روزه داران تدارک دیده شده است.
هم اکنون جمع زیادی از مهمانان اجتماع بزرگ محفل قرآنی امام حسنی‌ها با پرچم فلسطین و شعار حمایت از مردم غزه وارد استادیوم آزادی می‌شوند.

سکو‌های بخش پایینی ورزشگاه آزادی در حال پر شدن از جمعیتی است که پرچم‌های ایران و فلسطین را به دست دارند. ردیف‌های طبقه دوم ورزشگاه نیز به‌مرور در حال پرشدن هستند.
برنامه با تلاوت حامد شاکرنژاد و تلاوت انشاد رضوان آغاز خواهد شد و اجرای گروه سرود نجم الثاقب و در ادامه با دعوت و تمرین همخوانی قرآن ادامه می‌یابد.
این جشن بزرگ با دعوت از حسین طاهری و اجرای نماهنگ حسن مولا ادامه می‌یابد. تلاوت تک آیه میزبانان با موضوع غزه و رجز خوانی آقای قاسمیان نیز بخشی از برنامه‌های جشن بزرگ محفل قرآنی امام حسنی‌ها خواهد بود.
در آخر برنامه جشن بزرگ محفل قرآنی امام حسنی‌ها با قرائت همگانی دعای فرج و همخوانی اسماء الحسنی به پایان می‌رسد.

«محفل» عنوان برنامه تلویزیونی است که فصل اول آن در ایام ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ از شبکه سوم سیما پخش شد. برنامه‌ای با محوریت قرآن که امسال نیز از ابتدا تا انتهای ماه مبارک رمضان هر روز در ساعات پیش از افطار مهمان خانه مخاطبان رسانه ملی است. این برنامه با حضور پنج میزبان بین‌المللی و ۱۵۰ میهمان از سراسر جهان روی آنتن تلویزیون می‌رود.

تمام تمهیدات ترافیکی و شهری برای برگزاری این مراسم انجام شد تا خانواده‌ها به راحتی بتوانند از در این مراسم معنوی شرکت کرده و از برنامه‌های آن استفاده کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • انتخابات مجلس در فضایی امن و توأم با آرامش و با مشارکت خوب مردم برگزار شد
  • زارع‌پور: در سال ۱۴۰۳ رویدادهای فضایی متعددی خواهیم داشت
  • چین ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با موفقیت به فضا پرتاب کرد
  • دو ماهواره بخش خصوصی آماده پرتاب هستند
  • دو ماهواره بخش خصوصی آماده پرتاب است/ اتصال تمام ساختمان‌های کشور تا پایان برنامه هفتم توسعه به فیبرنوری +فیلم
  • چین با موفقیت یک ماهواره جدید پرتاب کرد
  • ایران در حوزه ارتباطات از رتبه ۸۱ به ۷۵ دست یافت/ لایحه امنیت کاربران در دست بررسی است
  • ۲۳ ماهواره به خوشه استارلینک در مدار زمین اضافه شد
  • بزرگترین محفل قرآنی ایران دقایقی دیگر آغاز می‌شود
  • ماهواره ارتباطی چین وارد مدار ماه شد