Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-24@05:52:10 GMT

دمنوش گل ختمی چه فوایدی دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۳۶۶۵

دمنوش گل ختمی چه فوایدی دارد؟

آفتاب‌‌نیوز :

مهم‌ترین پلی‌فنول موجود در دمنوش گل ختمی هم آنتوسیانین‌ها هستند. رنگ قرمز و جذاب این دمنوش هم از همین آنتی‌اکسیدان‌ها شکل می‌گیرد.

با اینکه دمنوش گل ختمی نمی‌تواند جایگزینی برای داروها باشد اما تحقیقات علمی نشان می‌دهند که این دمنوش مزیت‌های مختلفی برای سلامت بدن انسان‌ها دارد که به ترتیب عبارتند از:

1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دمنوشی سرشار از خواص ضدالتهابی
متخصصان تغذیه می‌گویند که آنتوسیانین‌ها با پیشگیری از ابتلا به سرطان و دیابت مرتبط هستند و اثرات ضدالتهابی قدرتمندی دارند. براساس گزارش منتشرشده در Food & Nutrition Research آنتوسیانین‌ها التهاب را کاهش می‌دهند، در صورتی که التهاب مزمن با پیشرفت‌ بیماری‌هایی مانند سرطان ارتباط دارد. مزیت دیگر آنتوسیانین‌ها به توانایی ویژه‌شان در مقابله با رگ‌زایی برمی‌گردد. عوامل آنتی‌‌آنژیوژنیک یا ضد‌رگ‌زایی مانع از شکل‌گیری رگ‌های خونی جدیدی می‌شوند که به سلول‌های سرطانی اکسیژن‌رسانی می‌کنند.

2. مفید برای کاهش چربی خون
چربی‌های خون شامل سه نوع اساسی می‌شوند؛ کلسترول بد خون یا LDL، کلسترول خوب خون یا HDL، و تری‌گلیسرید که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. عدم تعادل میان این سه نوع چربی در بدن که با افزایش LDL و تری‌گلیسرید همراه است، باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. با این‌حال، دمنوش گل ختمی می‌تواند کلسترول بد خون و تری‌گلیسرید را کاهش دهد، بدون اینکه تاثیری بر کلسترول خوب خون بگذارد. این تاثیرات می‌توانند برای مقابله با بیماری کبد چرب هم مفید باشند.

3. موثر در کاهش فشار خون
فشار خون بالا امروزه به یکی از بیماری‌های رایج تبدیل شده و برای مثال حدود 47 درصد از جمعیت آمریکایی‌ را درگیر کرده است. همان‌طور که از نام فشار خون پیداست، این بیماری فشار خون در رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد و فشار زیادی بر قلب وارد می‌کند که درنهایت با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته قلبی همراه خواهد بود. اما دمنوش گل ختمی به‌طور سنتی برای کاهش فشار خون کاربرد داشته است و از این نظر می‌تواند به شما کمک کند. مطالعات علمی هم نشان داده‌اند که عصاره گل ختمی می‌تواند برای مقابله با فشار خون بالا (در درجات خفیف تا متوسط) موثر باشد. به‌گفته محققان، ترکیب خاصی در گل ختمی وجود دارد که باعث انتشار اکسید نیتریک در سلول‌های درون رگ‌های خونی می‌شود و درنتیجه فشار خون را به‌طور موثری کاهش می‌دهد. در سال 2021 هم محققان از عصاره ترکیبی گل ختمی و به‌لیمو برای کاهش فشار خون استفاده کردند و به نتایج مثبتی رسیدند.

4. کمک به کنترل قند خون
دیابت یکی از بیماری‌های مزمن است که به انواع مختلفی تقسیم می‌شود؛ دیابت نوع 1، نوع 2 و دیابت بارداری. دیابت نوع 2 اساسا شایع‌تر است درحالی که بالا بودن قند خون به‌طور مزمن و همیشگی می‌تواند به کلیه‌ها، کبد و سلامت بینایی آسیب برساند. با این‌حال، مطالعه جدیدی که Pharmaceuticals در سال 2022 منتشر کرده است، نشان می‌دهد که دمنوش گل ختمی می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند.

منبع: سلامت

منبع: آفتاب

کلیدواژه: گل ختمی دمنوش هایی گیاهی آنتی اکسیدان سلامت آنتوسیانین ها فشار خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۳۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای طول عمر به جای گوشت گاو، ماهی بخورید!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف بیشتر غذا‌های دریایی مانند ساردین به جای گوشت قرمز می‌تواند به پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها منجر شود.

به گزارش مهر، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تغییر جهانی از مصرف گوشت قرمز به مصرف برخی ماهی‌ها می‌تواند به طور چشمگیری میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را کاهش دهد.

ماهی‌های مانند شاه ماهی، آنچوی و ساردین منبع غنی امگا ۳ و سایر مواد مغذی ضروری هستند و همچنین از نظر زیست محیطی پایدارتر از گوشت قرمز هستند.

بر اساس یافته‌ها، جایگزینی گوشت قرمز با این نوع ماهی‌ها می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ از مرگ ۷۵۰۰۰۰ نفر و کاهش ناتوانی مرتبط با بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی جلوگیری کند.

محققان تاکید می‌کنند که این تغییر رژیم غذایی می‌تواند به‌ویژه برای کشور‌های با درآمد پایین و متوسط به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن و فراوانی این ماهی‌ها در آن مناطق، مفید باشد.

محققان سناریو‌های متمایزی را برای ارزیابی اثرات جایگزینی گوشت قرمز با ماهی بر اساس روند‌های غذایی پیش بینی شده در ۱۳۷ کشور تا سال ۲۰۵۰ ایجاد کردند.

آن‌ها از یک چارچوب ارزیابی ریسک مقایسه‌ای استفاده کردند تا بررسی کنند که چگونه چنین جایگزینی می‌تواند بار جهانی بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با رژیم غذایی را در بزرگسالان کاهش دهد.

در میان سناریو‌های پیشنهادی، اولویت توزیع ماهی در مناطق با مصرف کم ماهی، به ویژه در کشور‌های با درآمد پایین و متوسط، بیشترین امید را در کاهش بار بیماری‌های کلی نشان داد.

تجزیه و تحلیل جامع آن‌ها نشان داد که جایگزینی گوشت قرمز با ماهی می‌تواند به طور بالقوه با کاهش بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی تا سال ۲۰۵۰ بین ۵۰۰۰۰۰ تا ۷۵۰۰۰۰ زندگی را نجات دهد.

به گفته محققان، اجرای این تغییر همچنین می‌تواند به کاهش ۸ تا ۱۵ میلیون مورد زندگی با ناتوانی کمک کند، که در درجه اول به نفع کشور‌های کم درآمد و متوسط درآمد است.

محققان خاطرنشان می‌کنند که نزدیک به نیمی از مرگ و میر‌های جهانی مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر به بیماری‌های مانند بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، دیابت و سرطان کولورکتال نسبت داده می‌شود.

محققان این فواید را عمدتاً به اسید‌های چرب امگا ۳ ماهی مانند EPA و DHA نسبت می‌دهند که در کاهش التهاب، فشار خون، کلسترول بد (LDL) و سطوح تری گلیسیرید موثرند.

دیگر خبرها

  • سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم/ فشار را از دوش تولید کنندگان بر داریم
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • بهترین دمنوش ها برای دفع سنگ کلیه
  • برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • فردا؛ احتمال افزایش شاخص کل بیشتر از کاهش
  • برای طول عمر به جای گوشت گاو، ماهی بخورید!
  • میوه‌ها و سبزیجاتی که عمر شما را طولانی می‌کنند
  • از صفر تا صد جراحی‌های چاقی
  • فریب تبلیغاتی دمنوش‌های لاغری
  • بیماری‌های حاد کبدی از عوارض کاهش وزن سریع و دمنوش‌های لاغری