Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@21:21:04 GMT

واکنش مالکی به درخواست صدر

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۴۲۵۴

واکنش مالکی به درخواست صدر


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون عراق در سخنانی گفت که انحلال پارلمان، برگزاری انتخابات زودهنگام و تغییر نظام بدون تشکیل مجدد جلسات پارلمان امکان پذیر نخواهد بود.

وی افزود: عراق کشور طیف های مختلف جامعه است و مردم آن مذاهب و قومیت‌های مختلفی دارند، و تنها اراده کامل ملت و از طریق نهادهای قانونی که پارلمان نماینده آن است، می‌تواند بر آن اعمال شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

المالکی تصریح کرد که از این رو انحلال پارلمان، برگزاری انتخابات زودهنگام و تغییر نظام تنها با بازگشت پارلمان به وضعیت عادی خود و تشکیل جلسه امکان پذیر است.

دیدار مالکی و العامری

از سوی دیگر مدیر دفتر رسانه‌ای نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون از دیدار« المالکی و هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح خبر داد.

هشام الرکابی، مدیر دفتر رسانه ای المالکی در توئیتی گفت که المالکی و العامری درباره آخرین تحولات اوضاع سیاسی عراق رایزنی کردند.

عصائب اهل الحق: برگزاری انتخابات زودهنگام دشوار است

فراکسیون صادقون وابسته به عصائب اهل حق عراق ضمن تاکید به دشواری برگزاری انتخابات زودهنگام تاکید کرد: مردم اعتمادی به نتایج انتخابات ندارند.

«محاسن الدلیمی»، نماینده فراکسیون پارلمانی صادقون گفت: برگزاری انتخابات زودهنگام کار آسانی نیست زیرا مردم اعتماد خود را به نتایج انتخابات از دست داده‌اند.

الدلیمی با بیان اینکه روند وضعیت سیاسی کشور تا به الان روشن نیست، اظهار داشت: دولت پیشبرد امور نمی‌تواند انتخابات جدید برگزار کند زیرا انتخابات پیشین با اعتراضات بسیار فراکسیون‌های سیاسی همراه شد.

شورای عالی کمیساریا انتخابات هنوز موضعی درباره انتخابات جدید ندارد

از سوی دیگر، «جمانه الغلای»، سخنگوی کمیساریای عالی انتخابات عراق در سخنانی گفت: کمیساریا نهادی حرفه‌ای و بی‌طرف است که تصمیمات صادره درباره انتخابات، همه‌پرسی و دیگر موارد مربوط به فرایند انتخابات را اجرا می‌کند.

وی گفت: شورای عالی کمیساریا نهادی فرادستی در کمیساریای انتخابات است که مسئول تعیین زمان یا مدت زمان مطلوب برای برگزاری انتخابات با هماهنگی دولت و طبق قانون نافذ انتخابات است و تاکنون این شورا تصمیم یا بیانیه‌ای درباره انتخابات جدید صادر نکرده است.

«مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر با خروج از پارلمان عراق و به راه انداختن تظاهرات خیابانی و تحصن در منطقه الخضراء(سبز) خواستار انحلال پارلمان کنونی و برگزاری انتخابات زودهنگام است.

نگاهی به قانون اساسی عراق درباره انحلال پارلمان

براساس ماده 64 قانون اساسی، انحلال پارلمان فقط با رای اکثریت مطلق اعضای پارلمان و به درخواست دو سوم اعضای آن یا درخواست نخست وزیر و موافقت رئیس جمهوری امکان پذیر است.

 

طبق این ماده، رئیس جمهوری در هنگام انحلال پارلمان، فراخوان برگزاری انتخابات سراسری را در مدت زمان حداکثر 60 روز از تاریخ انحلال پارلمان اعلام می‌کند و هیئت دولت در این برهه، مستعفی قلمداد شده و تنها مسئول پیشبرد امور روزانه دولت است. با توجه به اینکه دولت عراق، دولت پیشبرد امور است قانونا حق درخواست انحلال پارلمان را ندارد و تنها خود اعضای پارلمان می‌توانند چنین درخواست را مطرح کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم شب های محرم عاشورا تاسوعا روز خبرنگار محمود صارمی المالکی العامری عراق صدر محرم شب های محرم عاشورا تاسوعا روز خبرنگار محمود صارمی برگزاری انتخابات زودهنگام انحلال پارلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۴۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست موزیلا برای اتخاذ تدابیر واتس‌اپ در انتخابات‌های جهانی

ایتنا - ​​​​​​​موزیلا در آستانه برگزاری انتخابات‌ها در کشورهای سراسر جهان، خواستار انجام تدابیری در واتس‌اپ برای حفاظت از درستی و یکپارچگی این رویدادها شد.
چهار میلیارد نفر یا تقریبا نیمی از جمعیت جهان در ۶۴ کشور جهان از جمله کشورهای بزرگی نظیر آمریکا و هند در سال ۲۰۲۴، به پای صندوق رای می‌روند. شرکت‌های شبکه اجتماعی مانند متا، یوتیوب و تیک‌توک قول داده اند که از درستی و یکپارچگی انتخابات محافظت کنند، حداقل تا آنجا که مربوط به گفتمان و ادعاهای واقعی مطرح شده در پلتفرم‌های آنها می‌شود. با این حال، غایب این گفتگوها، برنامه پیام‌رسان واتس‌اپ است که از نظر گستردگی و تعداد کاربران، با شبکه‌های اجتماعی رقابت دارد. این غیبت، محققان موزیلا را نگران کرده است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، اودانگا مادونگ، محقق ارشد موزیلا که به انتخابات و یکپارچگی پلتفرم، متمرکز است، به انگجت گفت: تقریبا ۹۰ درصد از مداخلات ایمنی که متا در آستانه این انتخابات تعهد شده است، فیس‌بوک و اینستاگرام را پوشش می‌دهد. چرا متا علنا به نقشه راه عمومی متعهد نشده که دقیقا چگونه می‌تواند از انتخابات در واتس‌اپ محافظت کند؟

طی ۱۰ سال گذشته، واتس‌اپ که در سال ۲۰۱۴ توسط شرکت متا (فیس‌بوک سابق) به مبلغ ۱۹ میلیارد دلار خریداری شد، به پیام‌رسان اصلی در اکثر نقاط جهان تبدیل شده است. واتس‌اپ در سال ۲۰۲۰، اعلام کرد بیش از ۲ میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد که هر شبکه اجتماعی یا پیام رسان دیگری به جز خود فیس‌بوک را در برابر واتس‌اپ، کوچک جلوه می‌دهد.

اما متا در خصوص اقدامات ایمنی مربوط به انتخابات، همه تدابیر خود را به فیس‌بوک معطوف کرده است. اکنون موزیلا از شرکت متا خواسته است تا تغییرات بزرگی در نحوه عملکرد واتس‌اپ در روزهای برگزاری انتخابات و ماه‌های قبل و پس از انتخابات یک کشور، صورت دهد. این اقدامات شامل افزودن برچسب اطلاعات غلط به محتوای ویروسی شده و محدود کردن پخش و انتشار همزمان پیام به صدها نفر است. سخنگوی موزیلا اعلام کرد بیش از ۱۶ هزار نفر، درخواست موزیلا که از واتس‌اپ خواسته است انتشار اطلاعات غلط سیاسی را متوقف کند را امضا کرده اند.

درخواست موزیلا، بر پایه تحقیقاتی بوده که پیرامون پلتفرم‌ها و انتخابات‌ها در برزیل، هند و لیبریا انجام داده اند. برزیل و هند، دو بازار بزرگ واتس‌اپ هستند اما اکثر جمعیت لیبریا در مناطق محروم روستایی زندگی می‌کنند که نرخ نفوذ اینترنت پایینی دارد و راستی آزمایی آنلاین را تقریبا غیرممکن می‌کند. موزیلا دریافته است در این سه کشور، احزاب سیاسی از ویژگی برادکست واتس‌اپ برای هدف قرار دادن رای دهندگان با تبلیغات و در بعضی موارد، نفرت پراکنی استفاده کرده اند.

بر اساس گزارش تِک کرانچ، با این حال ماهیت رمزنگاری شده واتس‌اپ، رصد آنچه در اکوسیستم این پیام رسان می‌گذرد را برای محققان دشوار ساخته است.

دیگر خبرها

  • قطعنامه جانبدارانه و ضد ایرانی پارلمان اروپا | واکنش به حمله اسرائیل؛ فقط تاسف!
  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • واکنش کنعانی به بازداشت و سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا
  • درخواست موزیلا برای اتخاذ تدابیر واتس‌اپ در انتخابات‌های جهانی
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • دستیار نماینده پارلمان اروپا به اتهام جاسوسی برای چین از کار تعلیق شد
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • آغاز ثبت درخواست نامزد‌های مرحله دوم انتخابات برای استفاده از امکانات تبلیغاتی