Web Analytics Made Easy - Statcounter

به اعتقاد محققان حوزه فضایی، ایران در حوزه‌های "توسعه خدمات و نرم‌افزار"، "توان پرتاب کشور" و "ماهواره و ماهواره‌سازی" دستاوردهای قابل توجهی داشته است که هم بومی‌سازی فناوری‌های این حوزه پیگیری شده است و هم رفع نیازهای فوری کشور و در این مسیر نیازمند همکاری‌ با سایر کشورها هستیم؛ نیازی که موجب شد ما نقاط مداری را از دست دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهندس محمدامین آهنگری از فعالان صنعت هوایی و فضایی در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، با بیان اینکه ایران در بومی‌سازی فناوری‌های فضایی، در سه حوزه فعالیت دارد، گفت: "توسعه خدمات و نرم‌افزار"، "توان پرتاب کشور" و "ماهواره و ماهواره‌سازی" سه حوزه‌ای است که ایران فعال است و از چند سال قبل نیز از سوی مسؤولان در این سه حوزه برنامه‌هایی تدوین و اجرایی شده و در این سه حوزه نیز موفقیت‌هایی داشته‌ایم و همچنین با چالش‌هایی مواجه بوده‌ایم.

وی به وضعیت ایران به توسعه خدمات فضایی کشور اشاره کرد و ادامه داد: در این حوزه اقدامات خوبی اجرایی شده، به گونه‌ای که توان کشور در خصوص ارائه خدمات کاربردی برای سنجش از دور در سطح بالایی قرار دارد و شرکت‌های بخش خصوصی نیز در این زمینه تشکیل شده و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فعال شده‌اند.

آهنگری اظهار کرد: محصولات تولید شده در این شرکت‌ها، فناوری‌هایی است که از داده‌های ماهواره‌ای برای ارائه خدمات کاربردی بهره برده‌اند. به عنوان نمونه این محققان تصاویر ماهواره‌ای را تبدیل به داده‌های قابل کاربرد برای کشاورزان، صنعتگران و معدنکاران و غیره می‌کنند.

این فعال صنعت فضایی، ادامه داد: بخش دیگری از فناوری‌های فضایی مربوط به کاربردهای صنعت فضایی در مخابرات است. از آنجایی که این حوزه، تکیه بر سخت‌افزار دارد، هنوز شرکت‌های ایرانی نتوانسته‌اند فناوری‌های این حوزه را بومی‌سازی کنند و این حوزه بیشتر به محصولات خارجی وابسته است.

وی خاطر نشان کرد: این وابستگی یک نقطه ضعف برای کشور به شمار می‌رود؛ چرا که بیشترین حجم درآمدهای فضایی در دنیا که ۷۰ درصد می‌شود، در حوزه مخابراتی است.

آهنگری به بررسی وضعیت ناوبری فضایی در ایران پرداخت و با بیان اینکه در بخش نرم‌افزاری این حوزه شرکت‌های ایرانی محصولاتی را عرضه کرده‌اند، افزود: ره‌یاب‌های ماهواره‌ای نمونه‌ای از فناوری‌هایی است که این شرکت‌ها عرضه کرده‌اند، ولی در بخش نرم‌افزاری این حوزه چندان پیشرفتی نداشته‌ایم.   

ماهواره‌برهای بومی و قابلیت اطمینان

وی توان پرتاب کشور را یک موضوع راهبردی دانست که دسترسی کشور را به فضا تامین می‌کند و یادآور شد: صنعت پرتاب کشور در برهه‌ای از زمان به خوبی پیشرفت کرد و ما ماهواره‌برهایی چون "سفیر" را داشتیم و نمونه‌های اولیه آن قابلیت اطمینان خوبی داشت، ولی مساله اصلی برای این ماهواره‌بر این بود که پرتاب‌های آن معمولا زیر مداری و یا در مدار پایینی زمین و با وزن‌های کم ماهواره‌ها بوده است و این موضوع موجب شده است که ما قادر نباشیم ماهواره‌های کاربردی را به فضا پرتاب کنیم، ولی خیلی از کشورها نیز در این حد دسترسی به فضا ندارند.

وی اضافه کرد: در ادامه این مسیر، پیشرفت ایران در حوزه پرتابگرها کند شد، به صورتی که قابلیت اطمینان مدل‌های دیگر ماهواره‌برها کاهش یافت و شکست‌های زیادی را تجربه کردیم. البته این شکست‌ها هم طبیعی است و هم غیر طبیعی. طبیعی است چون همه کشورها تست‌های ناموفق دارند، ولی به نظر می‌رسد در بخش‌هایی که باید از این شکست‌ها درس بگیریم و اقدامات توسعه‌ای را انجام دهیم، خیلی درست به جلو نرفتیم تا در ساخت ماهواره‌برهای دیگر مانند "سیمرغ" آن قابلیت اطمینان ایجاد شود.

آهنگری با تاکید بر اینکه شکست در حوزه توسعه فناوری‌های فضایی طبیعی است، ادامه داد: از سوی دیگر ما در دسترسی به تامین قطعات و انجام تست‌های مربوط با مشکلاتی مواجه هستیم و به ناحق اعتراضاتی درباره تست‌های ماهواره‌برهای ما صورت می‌گیرد.

این محقق حوزه فضایی، اظهار کرد: در حال حاضر از سوی شرکت‌های خصوصی برخی از کشورها اقدام به ساخت ماهواره‌بر کردند و در حالی که خیلی دیرتر از ما وارد این عرصه شده‌اند، موفق به ساخت ماهواره‌برهایی شدند که قابلیت‌های ماهواره‌برهای ما را دارند، ولی قابلیت اطمینان ماهواره‌برهای آنها از ما بالاتر است و دلیل این امر نیز دسترسی آنها به قطعات و تست‌های مربوط است.

ماهواره‌سازی در ایران

آهنگری به تشریح وضعیت ماهواره‌سازی ایران پرداخت و با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایران در حال ساخت ماهواره‌های آزمایشی است، گفت: در حوزه ماهواره‌های سنجشی، ماهواره‌هایی با تفکیک مکانی ۵ تا ۱۰ متر از بهترین ماهواره‌های ما به شمار می‌رود، در حالی که این قدرت تفکیک مکانی خیلی کاربردی نیست و ساخت این نوع ماهواره برای توسعه تکنولوژی قابل استفاده است، ولی نمی‌توانیم از خدمات آنها استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: به همین دلیل است که ساخت ماهواره "خیام" با همکاری کشور روسیه انجام شده است و این نوع همکاری‌ها هیچ ایرادی ندارد؛ چرا که معتقدم هم باید به رفع نیازهای کاربردی بپردازیم و هم نیازهای فوری. ما امروزه نیازمند دسترسی به تصاویر ماهواره‌ای کمتر از یک متر هستیم و تا تحقق این مهم و این‌که صنعت فضایی ما به نقطه‌ای برسد که قادر باشیم ماهواره‌های کمتر از یک متر کاربردی داشته باشیم، ممکن است راه طولانی در پیش رویمان باشد، ولی ما نمی‌توانیم تا آن زمان منتظر بمانیم تا ماهواره مورد نیاز خود را بسازیم؛ از این رو نیاز داریم هم بومی‌سازی را پیگیری کنیم و هم به رفع نیازهای فوری کشور بپردازیم.

این فعال حوزه فضایی، ماهواره "خیام" را یک ماهواره کاربردی دانست که می‌تواند در رفع بسیاری از نیازهای حوزه سنجشی کشور مؤثر باشد، افزود: کشوری مانند امارات از مدت‌ها قبل اقدام به خرید ماهواره‌های سنجشی و اقدام به ارائه خدمات کرد و ما نیز مجبور شدیم برخی از خدمات آنها را خریداری کنیم و اگر ما نیز اقدام به خرید ماهواره می‌کردیم، می‌توانستیم خیلی پیش‌تر از اینها، خدمات فضایی را بفروشیم.

وی اضافه کرد: از این رو است که در این مسیر هم باید نسبت به بومی‌سازی فناوری‌های فضایی اقدام کنیم و این توان را در کشور ایجاد کنیم و هم اینکه در جهت رفع نیازهای فوری گام برداریم تا در این مسیر بتوانیم حتی به کشورهای دیگر ارائه خدمات دهیم و ماهواره "خیام" نیز در راستای نیازهای فوری کشور پرتاب شده است.

ایران و از دست دادن نقاط مداری

آهنگری در پاسخ به این سوال که تاکنون چرا از پرتابگرهای خارجی برای پرتاب ماهواره بهره نبردیم، گفت: ما در سال‌های گذشته دوبار سعی کرده‌ بودیم از پرتابگرهای خارجی استفاده کنیم که هر دو بار ناموفق بوده است.

وی یادآور شد: یکی از دلایلی که موجب شد ما نقاط مداری را از دست دهیم، این بود که هیچ کشوری حاضر به پرتاب ماهواره‌های ما نبود و یا حاضر نبود ماهواره خود را در اختیار ما قرار دهد تا ما در نقاط مداری ایران قرار دهیم و ادامه این روند منجر به از دست دادن نقاط مداری ما شد.

آهنگری  در ادامه با اشاره به ماهواره خیام و اینکه قدرت تفکیک مکانی ماهواره "خیام" کمتر از یک متر است، گفت: قدرت تفکیک مکانی به معنی این است که دقت تصاویر ماهواره‌ای به چه میزان است. هر چه عدد تفکیک مکانی ماهواره پایین‌تر باشد، دقت تصاویر ارسال شده از ماهواره بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه قدرت یک متر ماهواره "خیام"،موجب می‌شود تصاویر با جزئیات بیشتری ارائه شود، گفت: این در حالی است که دقت‌های بالاتر از ۵ و ۱۰ متر، تصاویر با وضوح پایینی را ارائه خواهد داد.

    

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: ماهواره خیام ، ماهواره بر ، تفکیک مکانی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ماهواره خیام ماهواره بر تفکیک مکانی رفع نیازهای فوری فناوری های فضایی قابلیت اطمینان ماهواره برهای ماهواره سازی ساخت ماهواره تفکیک مکانی ارائه خدمات ماهواره ها پرتاب کشور ماهواره ای نقاط مداری بومی سازی شرکت ها سه حوزه یک متر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۴۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل ناترازی ها مهمترین اولویت انرژی کشور در ۱۴۰۳

تین نیوز

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: از جمله اقدامات مهمی که باید در دستور کار قرار گیرد اینکه طرح های نیمه تمام بخصوص در حوزه گاز به بهره برداری برسند، در غیر این صورت زمستان سال آینده با مشکل کمبود گاز مواجه می شویم.

به گزارش تین نیوز به نقل از علی بختیار در گفت وگو با ایلنا، درباره مهمترین برنامه هایی که صنعت نفت کشور در سال آینده باید در دستور کار قرار دهد، اظهار داشت: صنعت نفت و گاز یک صنعت بین المللی است و ابتدا باید رویکرد این صنعت به سمت جهانی شدن باشد. وضعیت جهانی تولید و میزان سرمایه گذاری که باید در صنعت نفت و گاز انجام شود را باید تحت نظر قرار دهیم و متناسب با آن در بازارهای جهانی حضوری فعال داشته باشیم.

بختیار افزود: موضوع مهم اینکه چه در بعد صادرات و چه در بعد تبدیل نفت و گاز به ارزش افزوده و تولید فراورده باید اقدامات جدی انجام شود. همچنین باید برای سرمایه گذاری در حوزه بالادست و پایین دست برنامه ریزی صورت گیرد.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: ما اکنون مشکلی در کشور داریم و آن عدم توازن تولید و مصرف در حوزه گاز است و باید برای این موضوع اقداماتی انجام شود، باید در پارس جنوبی سیستم فشارافزایی را سریع تر به اجرا برسانیم تا افت تولید اصلاح شود.

وی با تاکید بر لزوم توسعه میادین گازی غیر از پارس جنوبی بیان داشت: در این حوزه باید اقدامات و برنامه های جدی تری در دستور کار قرار گیرد تا ناترازی حل شده و همچنین مشکلی برای عمل به تعهدات صادراتی نداشته باشیم. 

بختیار افزود: از جمله اقدامات مهمی که باید در دستور کار قرار گیرد اینکه طرح های نیمه تمام بخصوص در حوزه گاز به بهره برداری برسند در غیر این صورت زمستان سال آینده با مشکل کمبود گاز مواجه می شویم و از طرف دیگر صنعت کشور وابسته به گاز است و ما در اقصی نقاط کشور شهرک های صنعتی را داریم که با تداوم ناترازی دچار اختلال می شوند، همچنین اکثر نیروگاه های کشور وابسته به گاز هستند و باید سوخت مطمئن برای این بخش در دسترس قرار گیرد.

وی اظهار داشت: برق به عنوان زیرساختی است که بخش های صنعتی و تجاری برای تداوم فعالیت ابتدا وابسته به گاز هستند، بنابراین باید برای رونق بخش تولید؛ تولید گاز را جدی بگیریم، ضمن اینکه استفاده بهینه از مصرف را در دستور کار قرار دهیم و برای بهینه سازی مصرف هم باید اقدامات جدی انجام شود و این یک اولویت برای انرژی کشور است.

این عضو پیشین کمیسیون انرژی مجلس گفت: در طی سال های گذشته با فراز و نشیب های زیادی در حوزه مصرف مواجه بوده ایم، هرچند اقداماتی در حال انجام است اما همچنان مصرف انرژی در کشور ما نسبت به متوسط دنیا بالاست، به عبارت دیگر مصرف انرژی در کشور ما علاوه بر بخش خانگی در حوزه صنایع نیز بهینه نیست و باید برای حل موضوع مصرف برق و گاز که در سال های اخیر که در حوزه حمل و نقل، صنعت، خانگی، تجاری و کشاورزی چالش برانگیز شده؛ اقداماتی انجام شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • حجم تبادل تجاری ایران و ترکمنستان در حال افزایش است/رئیس جمهور به عشق آباد سفر می‌کند
  • توافق ایران و ترکمنستان برای سفر رئیسی به عشق آباد
  • حل ناترازی ها مهمترین اولویت انرژی کشور در ۱۴۰۳
  • رایزنی سفرای ایران و روسیه درباره همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی
  • رشد ۴۲ درصدی همکاری ها با ایرانیان مقیم خارج
  • افزایش صادرات دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار
  • ایران در حوزه ارتباطات از رتبه ۸۱ به ۷۵ دست یافت/ لایحه امنیت کاربران در دست بررسی است
  • ارتقا ۶ پله‌ای ایران در حوزه توسعه ارتباطات
  • ماهواره ارتباطی چین وارد مدار ماه شد
  • شعار روز جهانی داروسازان اعلام شد