Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اقتصادی صندوق‌ بازنشستگی نفت در دولت سیزدهم، طرح «ایران ال‌ان‌جی» را در فهرست برنامه‌های توسعه‌ای اقتصادی قرار داد و ضمن ترمیم بدنه مدیریتی اجرای این طرح در طول ۱۰ ماه گذشته در مرحله نخست، موافقت اصولی برای راه‌اندازی یک ردیف (ترین) ۵ میلیون تنی از معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت دریافت کرد.

به گزارش شانا به نقل از صندوق بازنشستگی صنعت نفت،  طرح «ایران ال‌ان‌جی» تقریباً به یک دهه گذشته برمی‌گردد؛ در طول سالیان گذشته، به‌دلیل مسائلی مانند تحریم‌ها، نبود منابع مالی و مدیریتی، این طرح طبق برنامه پیش‌بینی‌شده پیش نرفت و به‌عنوان طرحی نیمه‌تمام و راکد به دوره مدیریتی جدید انتقال یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 طرح «ایران ال‌ان‌جی» برای کشور راهبردی است؛ بنابراین، توسعه و تکمیل این پروژۀ نیمه‌تمام برای مجموعه گروه اقتصادی صندوق‌ها بااهمیت است؛ تأخیر در راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام ضمن آنکه سبب راکد ماندن سرمایه‌ها می‌شود افزایش هزینه‌های تکمیل و توسعه را نیز در پی دارد.

به گزارش شانا، ایران از همان سال‌های ابتدایی ظهور این فناوری در دنیا، به‌دنبال احداث واحدهای ال‌ان‌جی‌ بود، به‌طوری که نخستین بار مطالعات مهندسی احداث کارخانه ال‌ان‌جی با عنوان کالینگس (KALINGAS) در سال ۱۹۷۸ میلادی (۱۳۵۶ شمسی) به‌منظور احداث در استان بوشهر انجام شد.

ظرفیت این کارخانه معادل ۳ میلیون تن ال‌ان‌جی در سال بود و کشتی‌هایی به ظرفیت ۱۳۰ هزار مترمکعب برای انتقال ال‌ان‌جی به بازارهای مصرف در نظر گرفته شده بودند. این پروژه بعدها با تغییر حاکمیت در ایران متوقف شد.

با خروج شرکت‌های آمریکایی موضوع احداث واحدهای ال‌ان‌جی که فناوری آن تنها در اختیار کشور آمریکا بود حدود ۳۰ سال در ایران متوقف ماند تا بار دیگر در دهه ۱۳۸۰ شمسی و بر اساس توافق با تعدادی از شرکت‌های اروپایی موضوع احداث سه کارخانه بزرگ تولید ال‌ان‌جی در تیتر نخست اخبار صنعت نفت و گاز ایران قرار گیرد.

طبق قرارداد امضاشده با شرکت‌های لینده آلمان، شل  هلند و توتال فرانسه، مقرر شد سه کارخانه بزرگ ال‌ان‌جی و این بار بر پایه فناوری شرکت‌های اروپایی که خودشان نیز در ابتدای این راه قرار داشتند، به ترتیب با عنوان‌های ایران ال‌ان‌جی (به ظرفیت ۱۰.۴ میلیون تن در سال)، پرشین ال‌ان‌جی (به ظرفیت ۱۶.۲ میلیون تن در سال) و پارس ال‌ان‌جی (به ظرفیت ۱۰ میلیون تن در سال) در جنوب کشور ساخته شوند و در بازه زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳) به بهره‌برداری برسند.

از این میان تنها پروژه ایران ال‌ان‌جی بود که پس از تکمیل مطالعات مهندسی، وارد مرحله ساخت شد و بعدها با عنوان شرکت مایع‌سازی گاز طبیعی ایران (ILC) به فعالیت خود ادامه داد، اما این بار نیز تحریم‌های اتحادیه اروپا گریبانگیر اجرایی شدن این پروژه‌ها شد و شرکت‌های طرف قرارداد یکی پس از دیگری از انجام مسئولیت‌ها شانه خالی کردند.

منبع: شانا

کلیدواژه: شرکت ملی نفت ایران صندوق بازنشستگی صنعت نفت دولت سیزدهم ایران ال ان جی میلیون تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۴۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری فاز توسعه یک شرکت شیمیایی/۳ بازدید انجام شد

یادگار احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه با حضور وزیر صمت فاز توسعه شرکت صنایع شیمیایی در شهرک صنعتی سمنان به بهره برداری رسید، ابراز داشت: برای این طرح هشت هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی ضمن بیان اینکه این واحد ظرفیت تولید ۲۳۲ هزار تن انواع محصولات شیمیایی را دارد، افزود: طرح توسعه برای ۶۰ نفر اشتغال ایجاد کرد و این شرکت به صورت کلی ۸۶۰ نفر را شاغل کرده است.

رئیس سازمان صمت استان سمنان بابیان اینکه رئیس جمهور از شرکت تولید کاشی با حضور وزیر صمت بازدید کرده است، ابراز داشت: این واحد پس از ۱۴ سال تعطیلی به چرخه تولید بازگشت و با اشتغال ۱۰۰ نفره ظرفیت تولید پنج میلیون متر مربع کاشی دیواری را دارد.

احمدی ضمن بیان اینکه با حضور وزیر صمت مسائل شرکت قطعات کنترل حرارتی و الکتریکی نیز بررسی شدند، تصریح کرد: این واحد ظرفیت تولید سالانه ۱۰ میلیون قطعه کنترل حرارتی و الکتریکی با اشتغال ۱۹۰ را دارد.

وی ضمن بیان اینکه دیگر بازدید ضمن از شرکت تولید هواکش برقی با ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار موتور برقی تک فاز القایی دیگر برنامه امروز بود، افزود: برای این شرکت یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شد و ۱۱۰ نفر را شاغل کرده است.

کد خبر 6081710

دیگر خبرها

  • پایش ظرفیت تولید ۲ هزار واحد تولیدی در شهرکهای صنعتی تهران
  • پیشرفت۹۰درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی
  • شناسایی ۱۸ ظرفیت جدید سرمایه گذاری در بخش آب استان
  • رونمایی از مینی‌بوس دانش‌بنیان با ظرفیت ۲۱ نفر در سمنان
  • تولید خوراک دام عشایر به همت شرکت تعاونی عشایر
  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • بهره برداری فاز توسعه یک شرکت شیمیایی/۳ بازدید انجام شد
  • تولید در پتروشیمی غدیر به ۱۲۰ درصد ظرفیت اسمی رسید
  • اعلام برنامه نیمه‌نهایی لیگ بسکتبال/ تقابل جذاب گرگان و مهرام در بازی نخست
  • جدال حساس گرگان و مهرام در بازی نخست