Web Analytics Made Easy - Statcounter

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی لایحه ۲۸۰ میلیارد دلاری را امضا کرد که هدف آن تقویت صنعت داخلی ساخت تراشه و تحقیقات علمی در این زمینه در میانه رقابت با چین است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا قبل از امضای قانون موسوم به تراشه و علم گفت: امروز تغییرات اساسی از نظر سیاسی، اقتصادی و فناوری رخ می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این لایحه، بودجه مورد نیاز برای تقویت تولید داخلی تراشه های نیمه رسانا را که یک جزء حیاتی برای تقریباً هر دستگاه الکترونیکی در زمان حال است، تامین می کند.

هدف دیگر این لایحه جلوگیری از بحران های زنجیره تامین کالا در آینده و افزایش رقابت آمریکا با چین در زمینه تولید این کالاها است.

این لایحه که در اواخر ژوئیه با حمایت دو حزبی به تصویب کنگره رسید، ۵۲.۷ میلیارد دلار بودجه برای تولید نیمه رساناها در آمریکا و ۲۰۰ میلیارد دلار دیگر برای تحقیقات علمی، از جمله مدیریت فناوری در بنیاد ملی علوم به منظور تبدیل تحقیقات پایه ای به محصولات تجاری اختصاص می دهد.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین ماه گذشته گفت: این قانون که هدف آن مستقل کردن آمریکا از زنجیره های تامین نیمه رسانای چین است، همکاری عادی بین واشنگتن و پکن در زمینه علم و فناوری را محدود می کند.

بر اساس گزارش ها، آمریکا پیش از این بر غول های فناوری چین فشار آورده بود، اما پکن در تلاش است تا صنعت تراشه های الکترونیکی داخلی خود را که اجزای بسیار مهم دستگاه های الکترونیکی مصرفی هستند، تقویت کند.

هرچه تعداد بیشتری از دستگاهها هوشمند و به اینترنت متصل می شوند، به آنها بیشتر احتیاج است و به همین دلیل چین می خواهد یک بازیگر قدرتمند در این عرصه باشد.

جنگ تجاری آمریکا و چین و اتکای و نقش اصلی واشنگتن در زنجیره تامین این کالا، پیچیدگی این زنجیره را آشکار کرده است.

واشنگتن پیش از این تولیدکنندگان خارجی را ملزم به اخذ مجوز برای فروش تراشه های الکترونیکی به شرکت هوآوی کرده بود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: آمریکا چین رقابت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۸۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل گوشه رینگ گیر افتاد

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا- مریم خرمائی: اینکه آمریکا بعد از گذشت ۶ ماه از تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی علیه غزه، بالاخره از موضع خود مبنی بر وتوی قطعنامه‌های آتش‌بس عقب‌نشینی کرد، موضوعی است که به محل گمانه‌زنی رسانه‌های غربی درباره آینده روابط کاخ سفید و کابینه فعلی تل‌آویو تبدیل شده است.

رای ممتنع برای بایدن حکم انتخاب میان دو گزینه «بد» و «بدتر» را داشت؛ چراکه کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ برای او حق انتخاب چندانی نمی‌گذارد

روز دوشنبه، بعد از آنکه در پیش نویس ارائه‌شده از سوی الجزیره عبارت «آتش‌بس دائم» به «آتش‌بس» تغییر کرد، قطعنامه «آتش‌‎بس فوری در غزه» با ۱۴ رای موافق در برابر یک رای ممتنع آمریکا، تصویب شد تا نشانی باشد از رویکرد نسبتاً متحد جامعه بین‌الملل درباره لزوم توقف هرچند کوتاه درگیری‌ها در باریکه‌ای که مردم آن زیر بمباران مداوم جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با خطر قحطی و نسل‌کشی دست و پنجه نرم می‌کنند.

البته بعد از سه بار وتوی قطعنامه‌های مشابه، دادن رای ممتنع به قطعنامه اخیر کار چندان راحتی برای «جو بایدن» سکان‌دار دموکرات کاخ سفید نبود. 

از زاویه چشم این کهنه سیاستمدار پیر که به قضیه نگاه کنیم، رای ممتنع برای او حکم انتخاب میان دو گزینه «بد» و «بدتر» را داشت؛ چراکه کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ برای او حق انتخاب چندانی نمی‌گذارد. بایدن باید میان «پرهیز از واگذاری رای حامیان اسرائیل به نامزد جمهوری‌خواه» و «از داست دادن حمایت دموکرات‌های ترقی‌خواهی که او را متهم به حمایت بیش‌‎ از اندازه از اسرائیل می‌کنند»، توازن برقرار کند.

اینکه دولت واشینگتن بلافاصله بعد از رسانه‌ای شدن خبر تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه به عبارت‌هایی مثل «الزام‌آور» نیست یا «این به معنای تغییر موضع آمریکا نیست» متوسل شد، حکایت از سردرگمی کاخ سفید و بندبازی بایدن بین این دو گزینه دارد.

به عبارت بهتر، رای ممتنع را می‌توان راهکاری برای فرونشاندن آتش خشم افکار عمومی جهان و در عین حال، تطمیع رای‌دهندگان دموکرات ترقی‌خواه تلقی کرد و اصرار آمریکا به غیرالزام‌آور بودن قطعنامه را هم راهی برای دلجویی از تل‌آویو و راضی نگه داشتن رای‌دهندگان آمریکایی طرفدار صهیونیسم به حساب آورد.

با این اوصاف، تیتر خبرگزاری «رویترز» مبنی بر اینکه «بایدن و نتانیاهو در مسیر برخورد با یکدیگر قرار گرفته‌اند»، البته به شرطی که این تصادف را کنترل شده ارزیابی کنیم، می‌تواند تا حدی صحت داشته باشد. با این حال، نباید فراموش کنیم که این تصادف تاحد زیادی زنجیره‌ای و متأثر از عامل برخورد بایدن به دیوار اعتماد رای‌دهندگان آمریکایی است.

قطعنامه دیروز شورای امنیت را فقط به یک شرط می‌توان نشانه گسست پیوند میان کاخ سفید و کابنیه فعلی تل‌آویو تلقی کرد و آن شرط هم این است که بپذیریم «بایدن حمایت خود را از بنیامین نتانیاهو دریغ کرده است و نه اسرائیل». 

حتی اگر بنابر ادعای «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا «قطعنامه شورای امنیت الزام‌آور نباشد و اجرای آن در گرو ادامه مذاکره باشد»، شورا می‌تواند به پشتوانه آن اقدامات تنبیهی بیشتری علیه رژیم صهیونیستی اتخاذ کند.

انگ «نسل کشی» برای رژیمی که مشروعیت کاذب خود را از افسانه «هولوکاست» و قتل‌عام یهودیان در جریان جنگ جهانی دوم می‌گیرد، بسیار گران تمام می‌شود

اما فراتر از علنی شدن اختلاف میان بایدن و نتانیاهو، «نمایش منزوی شدن اسرائیل در عرصه جهانی» است که اهمیت دارد.

حتی بعد از آنکه روزنامه «اسرائیل هیوم» به نقل از «دونالد ترامپ» متحد نزدیک تل‌آویو و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌نویسد «باید این جنگ‌تان را تمام کنید»، لذت تماشای انزوای رژیم اسرائیل بیشتر هم می‌شود.

ترامپ در مصاحبه با این روزنامه صهیونیستی می‌گوید: «اسرائیل باید خیلی محتاط باشد؛ چراکه شما در حال از دست دادن حمایت بخش قابل توجهی از جهان هستید. دارید حمایت زیادی را از دست می‌دهید».

آنگونه که روزنامه انگلیسی «گاردین» نوشته است، امروز سه‌‎شنبه «فرانچسکا آلبانیز» گزارشگر ویژه سازمان ملل در مسائل حقوق بشری فلسطین، با ارائه گزارشی خواستار گنجاندن اسرائیل در لیست تحریم‌های تسلیحاتی به جرم اقدام به «نسل‌کشی» خواهد شد.

در نسخه‌ای از این گزارش که به رؤیت گاردین رسیده است، آلبانیز استدلال می‌کند که دلایل معقولی وجود دارد که باور کنیم اسرائیل دست‌کم ۳ تا ۵ فقره جرم مرتبط با نسل‌کشی مرتکب شده است.

حتی این احتمال هم وجود دارد که در صورت حمله اسرائیل به رفح، آمریکا برای حفظ ظاهر هم که باشد، بخشی از کمک تسلیحاتی به تل آویو را تعلیق کند.

از آن گذشته، انگ «نسل کشی» برای رژیمی که مشروعیت کاذب خود را از افسانه «هولوکاست» و قتل‌عام یهودیان در جریان جنگ جهانی دوم می‌گیرد، بسیار گران تمام می‌شود. جهان برای نخستین بار به طور یک‌پارچه درباره اصالت هولوکاست و حقانیت رژیم صهیونیستی دچار تردید شده و این مسئله در کنار قطعنامه روز گذشته شورای امنیت، دستاوردی بزرگ برای محور مقاومت است.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • تلاش آمریکا برای قطع خدمات به ابزارهای تراشه‌سازی چین
  • آخرین پیش‌بینی‌ها درباره انتخابات آمریکا
  • ریزتراشه‌های هوش مصنوعی با کمترین مصرف انرژی رونمایی شدند
  • دو ماهواره بخش خصوصی آماده پرتاب هستند
  • نظرسنجی جدید: افزایش اندک میزان محبوبیت جو بایدن
  • بومی سازی فناوری‌های جدید در زنجیره آلومینیوم
  • رقابت نفس‌گیر در صدرنشینی؛ آیا آمریکا و ترکیه برای همیشه تاج پسته را از ایران می‌ربایند؟
  • ۱۰ روند فناورانه برتر لُجستیکی/ فناوری‌هایی که زنجیره تامین را کارآمد می‌کنند
  • نظرسنجی ها: رقابت ترامپ و بایدن تنگاتنگ است
  • اسرائیل گوشه رینگ گیر افتاد