Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2022-10-04@00:29:23 GMT

امر به معروف و نهی از منکر شیوه احیاگری امام حسین(ع)

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۹۱۰۱

امر به معروف و نهی از منکر شیوه احیاگری امام حسین(ع)

اغلب امام صادق(ع) را محیی دین می‌شناسند، حقیقتاً هم چنین است اما اباعبدالله الحسین(ع) را هم باید محیی دین نامید با این تفاوت که امام صادق(ع) در جوی که انحرافات فکری فراگیر شده و دین انشعابات بسیاری یافته بود، با رواج جنبه‌های ایجابی و موضوعات علمی پایه به احیای شریعت محمدی(ص) پرداخت. اما امام حسین(ع) با شیوه سلبی «امر به معروف و نهی از منکر» به احیا و نجات دین درجوی آکنده از ظلم، استبداد، خفقان و خشونت قیام نموده و ارزش‌هایی همچون حریت، شجاعت، فتوت،مردانگی و.

بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان

.. را جانی تازه بخشید.

عصر امام صادق(ع) عصر تعدد و تشتت آرا با نام دین و انحراف در اصول و عقاید اسلامی بود. آن حضرت به شیوه شرح و بیان اعتقادات، پاسخ به شبهات و سؤالات، برگزاری جلسه‌های درسی که گاهی تعداد شرکت‌کنندگان به پنج هزار نفر می‌رسید و تربیت شاگردان و برپایی مناظرات علمی و تبیین و تفسیر دین راستین، نسبت به احیاگری مکتب همت گمارد و با احاطه کاملی که برهمه موضوعات دینی داشت جامعه را با فقه و معارف اسلامی آشنا کرد. امام صادق(ع) همچنین در برخی از رشته‌ها به تربیت افراد متخصص همت گمارد و چهره‌های سرشناسی تربیت کرد. البته این بدان معنا نبود که با احیاگری‌های امام صادق(ع) دشمنی و مقابله نشده و دست آن حضرت کاملاً باز بوده باشد. ابوحنیفه در این رابطه نقل می‌کند: «روزی منصور دوانقی – خلیفه وقت عباسی - کسی را نزد من فرستاد و گفت: ای ابوحنیفه! مردم شیفته جعفربن محمد شده‌اند، او در بین مردم از پایگاه اجتماعی وسیعی برخوردار است، تو برای اینکه پایگاه جعفربن محمد(ع) را خنثی کنی و در دید مردم از عظمت او بخصوص از عظمت علمی او بکاهی، چند مسأله پیچیده و غامض را آماده کن و در وقت مناسب از او بپرس تا بلکه با ناتوان شدن جعفربن محمد(ع) از پاسخگویی، او را تحقیر نمایی و دیگر، مردم شیفته او نباشند و از او فاصله گیرند. در همین رابطه من چهل مسأله مشکل را آماده کردم که منصور مرا طلبید، به حضورش رسیدم. همین که وارد شدم، دیدم جعفربن محمد(ع) در سمت راست منصور نشسته است، وقتی که چشمم به ایشان افتاد، آنچنان تحت تأثیر ابهت و عظمت او قرار گرفتم که از توصیف آن عاجزم.»

امام صادق(ع) علاوه بر تعلیم جنبه‌های تئوریک مکتب در عرصه عمل نیز با برجسته کردن اصل دینی «تولی» و «تبری» به معنای دوستی با خدا و دوستان وی و دشمنی با دشمنان خدا نیز اقدام نمود که استقامت در این مسیر به وحدت دینی می‌انجامید.

در هرحال فعالیت‌های مستمر امام صادق(ع) موجب شد تا از آن حضرت با عنوان رئیس مذهب شیعه و احیاگر رسالت محمدی(ص) یاد شده و دین راستین با «قال الصادق(ع)» در بستر زمان استمرار یابد. در عصر امام حسین(ع) اما محوری‌ترین موضوع که مورد تکذیب و تحریف قرار داشت، موضوع جانشینی پیامبر بود که با وجود تعیین مصداق آن در غدیر خم و تبیین ماهیت آن که عبارت بود از امامت و هدایت رشد دهنده افراد اجتماع، در کنار اداره مطلوب جامعه به شیوه‌ای عادلانه از سوی کسانی از خاندان رسول گرامی اسلام که در علم و فضل و تقوا بر سایرین برتری داشتند و از مقام عصمت برخوردار بودند، می‌بود. نه خلافت و ریاست صرف جامعه و اعمال تبعیض و استبداد و برپایی اشرافیت دولتی به بهای نادیده گرفتن تعالیم دین. در نتیجه این موضوع محوری، مسائل و موضوعات دیگری نیز فرصت ظهور و بروز یافته بود که عبارت بود از ظلم، تعدی، خشونت، تبعیض، ریا و فساد و حاتم بخشی از سوی حکومتگران و ترس و طمع و دور ماندن از فضایلی همچون آزادگی، حق‌طلبی، عدالت‌جویی، خشونت پرهیزی، فتوت، جوانمردی، آمادگی برای از خودگذشتگی در راه آرمان‌های بلند و... از سوی آحاد اجتماع.با روی کار آمدن معاویه شیوه حکومت گری کاملاً تغییر کرده و سنت‌های الهی – اسلامی به کناری نهاده شد و یاران پیامبر یکی بعد از دیگری کشته، تبعید و یا کاملاً طرد و منزوی شدند. با درگذشت معاویه فرزندش یزید که خلافتش بر اجتماع مسلمین با هیچ یک از معیار‌های اسلامی تطابق نداشت بر تخت خلافت تکیه زد و بلافاصله در صدد برآمد تا از همه افراد جامعه بویژه صحابه بزرگ رسول خدا و خاندان آن حضرت(ص) ولو با اجبار بیعت بگیرد. در چنین شرایطی که تقریباً اکثر مسلمانان سست عنصری اختیارکرده و منفعل شده بودند، از ترس دم برنیاورده ویا از روی طمع ورسیدن به جاه و حشمت دنیایی شرافت انسانی- اسلامی خود را زیر پا گذاشته بودند، با نهیب اباعبدالله الحسین روبه‌رو شدند که با هدف احیای روحیه حریت و شرافت وجدان‌های خفته آنان را مخاطب قرار داده و پرده از چهره یزید و یزیدیان نیزبرگرفت و حرکتی توفنده و ظلم‌ستیز را در طول تاریخ بشری بنیان نهاد تا هیچ کجا و هیچ زمانی خیال ظالمین آسوده نباشد.

صرافی ارز دیجیتال

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا امام حسین امر به معروف عاشورا محرم امر به معروف و نهی از منكر اسماعیل علوی افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا جعفربن محمد امام صادق ع آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۹۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجموعه‌هاي فرهنگي در تصميمات خود از ستاد امر به معروف مشورت بگيرند

خبرگزاری آریا-آیت‌الله صدیقی تعامل با مجموعه‌ها و نهاد‌های مختلف را از عوامل پویایی ستاد امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: مجموعه‌های فرهنگی در تصمیمات خود از مشورت‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر بهره ببرند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور؛ نشست رئیس، دبیر و مدیران ستاد امر به معروف و نهی از منکر با دبیر و معاونان شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل این ستاد برگزار شد.
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در این نشست با اشاره به آیات قرآن و روایات، امر به معروف و نهی از منکر را از شروط جذب نصرت الهی برشمرد و از کم مهری برخی مسئولان نسبت به ستاد امر به معروف و نهی از منکر گلایه کرد.
آیت‌الله کاظم صدیقی عضویت ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در شورا‌های فرهنگی را خواستار شد و گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر به سبب جایگاه و هدفی که دنبال می‌کند، جبهه‌ای است که مجموعه‌های دیگر می‌توانند از این ظرفیت در طرح‌ها و برنامه‌ها به تمام معنا استفاده کنند.
امام جمعه تهران اضافه کرد: اگر ستاد امر به معروف و نهی از منکر بخواهد در گفتمان عمومی فراگیر شود و انقلاب ایجاد کند در قدم نخست باید دستش در دست مسئولان فرهنگی کشور باشد تا بتواند فضای عمومی را هدایت و در مدارس، دانشگاه‌ها و جامعه به ایفای نقش بپردازد.
وی تاکید کرد: در مواجهه با مسایل امر به معروف و نهی از منکر نباید در مقابل دشمن کوتاه بیاییم بلکه باید در اجرای احکام الهی جدیت به خرج دهیم.
در پایان این نشست، آیت الله صدیقی حکم ریاست شورای امر به معروف و نهی از منکر شورای عالی انقلاب فرهنگی را به حجت الاسلام والمسلمین عاملی اعطا کرد.

دیگر خبرها

  • کوهکن: چارچوب اصل ۲۷ قانون اساسی تهیه شود
  • راه اندازی بیش از ۱۰۰۰ شورای امر به معروف در دستگاه‌های ملی
  • شهید احمد احمدی: اسلام و محبت اهل بیت(ع) ما را در کنار یکدیگر جمع کرده است
  • کتاب «مشق ارشاد» منتشر شد
  • متقاضیان راهپیمایی یا تجمع باید تقاضای مجوز کنند
  • دولت مشکل حجاب کارمندان خود را حل کند؛ بعد برای مردم نسخه بپیچد
  • دبیر ستاد امر به معروف سکوتش را شکست؛ بودجه‌مان کم است
  • مجموعه‌هاي فرهنگي در تصميمات خود از ستاد امر به معروف مشورت بگيرند
  • حسین شریعتمداری خواستار محاکمه چهره‌های معروف حامی اعتراضات شد
  • خاطرات بازیگر «یوسف پیامبر» از عزاداری در زادگاهش/ از نوجوانی آرزو داشتم خادم امام حسین (ع) باشم