Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-29@07:48:01 GMT

وضعيت شيوع يک سرطان زنانه در ايران

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۱۱۶۱۷

خبرگزاری آریا-رئیس اداره مدیریت سرطان وزارت بهداشت ضمن اشاره به وضعیت بروز سرطان دهانه رحم در کشور گفت: در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا واکسن HPV وارد برنامه کشوری واکسیناسیون شود یا خیر.
به گزارش خبرگزاری آریا، دکتر علی قنبری مطلق درباره شیوع عفونت HPV در کشور، گفت: بر اساس مطالعه‌ای که در چهار شهرستان انجام داده‌ایم همچنین چندین مطالعه دیگر، میزان شیوع این عفونت در بین جمعیت زنانی که در سنین باروری هستند 8 درصد است البته مسئله تنها میزان شیوع عفونت نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


*افزایش بروز سرطان‌ها طی دو دهه آینده
او تأکید کرد: موضوع این است که میزان بروز سرطان طی دو دهه آینده افزایش می‌یابد که این امر هم مربوط به نوع خاصی از سرطان نیست و علت اصلی آن افزایش نسبت جمعیت سالمندی است اما، در مورد برخی سرطان‌ها عامل خطر اختصاصی وجود دارد. مثلا در مورد سرطان دهانه رحم یک عامل خطر اختصاصی مانند HPV با انواع خوش خیم و بدخیم وجود دارد.
*شیوع پایین سرطان دهانه‌رحم در ایران
وی با اشاره به اینکه نوع خوش خیم HPV سبب بروز زگیل تناسلی و نوع بدخیم آن سبب بروز سرطان‌هایی از جمله سرطان دهانه رحم می‌شود، گفت: اکنون سرطان دهانه رحم در ایران بروز بالایی ندارد. برای کنترل و تشخیص بیماری، نوع عادات بهداشت فردی افراد و انجام پاپ‌اسمیر مؤثر است که طی دهه‌های گذشته انجام پاپ‌اسمیر در جمعیت ایران در نظام شبکه و خارج از آن نسبتا شایع بوده است.
 * واکسن HPV تنها واکسن جلوگیری کننده از سرطان
کتر قنبری مطلق با تأکید بر اینکه تنها سرطان‌های قابل پیشگیری در حال حاضر سرطان وابسته به HPV است، گفت: اکنون تنها واکسنی که می‌تواند سبب جلوگیری از بروز سرطان شود، واکسن HPV است. این واکسن تولید شده و در کشور‌ها موجود است. در ایران دو شرکت دانش‌بنیان به این موضوع ورود کرده‌اند که یکی از آن‌ها واکسن را تولید کرده و دیگری در حال اخذ مجوز برای تولید است.
 * مهم‌ترین علت آلودگی به عفونت HPV چیست؟
وی با بیان اینکه شرایط بروز عفونت HPV در کشور قابل کنترل است، گفت: برای آنکه بتوانیم از بروز این عفونت جلوگیری کنیم، راهکار‌هایی مانند افزایش دانش افراد درباره HPV و راه‌های جلوگیری از ابتلا به این عفونت و تزریق واکسن در مقابل ما قرار دارد. عدم رعایت بهداشت فردی از سوی خانم‌ها و آقایان در تماس‌های جنسی مهم‌ترین عامل آلودگی به عفونت HPV است که می‌تواند سبب انتقال عفونت شود.
 رئیس اداره مدیریت سرطان وزارت بهداشت، گفت: اخیرا برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد احتمال آلودگی به HPV حتی در بین کسانی هم که روابط پرخطر جنسی نداشتند ممکن است به وجود آید. به عنوان مثال در خصوص استخر یا آب‌های آلوده هم این احتمال مطرح شده است که افراد از این طریق به عفونت مبتلا شوند هرچند این احتمال چندان قوی نیست.
 * چه کسانی می‌توانند واکسن HPV تزریق کنند؟
او ادامه داد: بر اساس آنچه که در منابع علمی به آن توصیه شده است، هر دو جنس می‌توانند واکسن را تزریق کنند، اما اولویت تزریق واکسن در دختران بویژه در گروه سنی 9 تا 14 سال است. البته در سنین بالاتر هم منعی برای تزریق وجود ندارد. در مورد کسانی هم که در سنین بالاتر بوده و ازدواج کرده و رابطه جنسی دارند، تزریق واکسن محدودیتی ندارد، اما علت اینکه اعلام می‌شود در سنین پایین واکسن تزریق شود این است که قبل از ازدواج و شروع رابطه جنسی، واکسن تزریق شود تا اثرات خود را بگذارد. کسانی که ازدواج کرده و وارد رابطه شده‌اند هم می‌توانند از واکسن استفاده کنند، اما ممکن است فرد از قبل آلوده به برخی سوش‌های HPV شده باشد و این مهم است که واکسن در چه مرحله از آلودگی فرد به او تزریق شود.
وی درباره قیمت واکسن HPV، گفت: انواع مختلفی از واکسن 2، 4 و 9 ظرفیتی HPV وجود دارد و با توجه به انواع ایرانی و خارجی و نوع ظرفیت واکسن، قیمت واحدی برای واکسن HPV وجود ندارد.
 * احتمال ابتلا به سرطان دو دهه پس از ورود عفونت به بدن
رئیس اداره مدیریت سرطان وزارت بهداشت، تاکید کرد: از زمان ورود HPV به بدن تا بروز سرطان حدود دو دهه زمان می‌برد؛ اما این به آن معنا نیست که تمام افرادی که به عفونت HPV مبتلا شوند قرار است با سرطان دست و پنجه نرم کنند.
 * احتمال ورود واکسن HPV به برنامه واکسیناسیون کشوری
وی درباره برنامه وزارت بهداشت برای ورود واکسن HPV به برنامه واکسیناسیون کشوری، بیان کرد: در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا واکسن HPV وارد برنامه کشوری واکسیناسیون شود یا خیر. در صورت اتمام اقدامات کارشناسی ممکن است این واکسن هم به برنامه واکسیناسیون کشوری اضافه شود.
دکتر قنبری مطلق درباره کسانی که به دنبال ابتلا به HPV دچار بروز زگیل تناسلی می‌شوند، تصریح کرد: یکی از مشخصات زگیل‌های تناسلی این است که می‌توانند عود کنند، به همین علت اعلام می‌شود رعایت بهداشت فردی و عادات جنسی سالم اهمیت دارد تا احتمال عود بیماری را کاهش دهد. اقداماتی مانند لیزر زگیل تناسلی سبب از بین رفتن عامل اصلی بیماری نمی‌شود بلکه ضایعه را برطرف می‌کند. وقتی عامل بیماری از بین نرفته باشد احتمال عود بیماری هم وجود دارد.
 * پوشش بیمه‌ای آزمایش HPV
او تأکید کرد: یک نکته مهم در سرطان رحم، انجام غربالگری است که این غربالگری در سطح نظام شبکه در حال توسعه است. با کاهش قیمت تست HPV در کشور این غربالگری تحت پوشش بیمه قرار گرفته است و کمک می‌کند غربالگری HPV هم انجام شود تا اگر افرادی در معرض خطر هستند آن‌ها را شناسایی کنیم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سرطان سرطان دهانه رحم وزارت بهداشت بروز سرطان سرطان ها واکسن HPV عفونت HPV دو دهه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۱۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویترز : سرگرمی نظامیان اسرائیلی با لباس زیر زنانه در غزه (+ عکس)

رویترز نوشت: سربازان اسرائیلی عکس و فیلم هایی از سرگرمی خود با لباس زیر زنانه در خانه های غزه منتشر می کنند.

به گزارش عصرایران، دو خبرنگار رویترز به نام  "استل شیربون و پائولا گرزانکا" ( Estelle Shirbon and Pola Grzanka) در گزارشی با تیتر " سربازان اسرائیلی در پست های آنلاین با لباس زیر زنان غزه بازی می کنند" نوشتند: "سربازان اسرائیلی عکس‌ و فیلم‌هایی از خود در حال بازی با لباس‌ زیر زنانه که در خانه‌های فلسطینی‌ها در غزه پیدا کرده اند؛ منتشر می‌کنند. این اتفاق، تصاویر نابهنجار از جنگ غزه شکل می دهد".

نیروی زمینی ارتش اسرائیل در ادامه جنگ، هم اکنون بخش ها و شهرهای شمالی و مرکزی منطقه غزه از جمله شهر غزه را به طور کامل در اشغال و کنترل نظامی خود دارد.

عکس رویترز از نظامی اسرائیلی که در خانه ای در غزه لباس زیر زنانه به دست گرفته است

در گزارش رویترز آمده است: در یکی از فیلم های منتشر شده از سوی سربازان اسرائیلی در شبکه های اجتماعی، یک سرباز اسرائیلی روی صندلی راحتی در اتاق خانه ای در غزه نشسته و پوزخند می زند در حالی که در یک دست اسلحه دارد و در دست دیگر لباس زیر زنانه سفید رنگی را بر روی دهان باز دیگر سرباز اسرائیلی گرفته است؛ نظامی که بر روی مبل دراز کشیده و به نظر می رسد در خواب است اما دهانش باز مانده.

در جای دیگری، یک سرباز اسرائیلی بالای یک تانک نشسته و یک مانکن زن برهنه را در دست دارد و آن را سوتین مشکی رنگ و کلاه خود پوشانده است. سرباز می گوید: "من یک همسر زیبا پیدا کردم؛ یک رابطه جدی در غزه؛ یک زن عالی."

دو ویدئوی فیلم‌برداری شده توسط سربازان اسرائیلی در غزه از جمله ده‌ها پستی است که در آن سربازان اسرائیلی در غزه با لباس‌های زیر زنانه، مانکن‌ها و در برخی موارد هر قابل مشاهده هستند.

عکس رویترز از سرباز اسرائیلی در غزه که یک مانکن با لباس زیر زنانه در دست دارد



این فیلم ها ده ها هزار بار - در یک مورد نزدیک به نیم میلیون بار - پس از بازنشر توسط يونس الطيراوي که خود را یک خبرنگار فلسطینی توصیف می کند، مشاهده شده است.

یونس با توجه به فیلم هایی که بین روزهای 23 فوریه (4 اسفند) و 1 مارس (11 اسفند) برای بیش از 100 هزار  دنبال کننده خود در توییتر (ایکس) بازنشر کرده بود، لینک پست های اصلی منتشر شده از سوی سربازان ارتش اسرائیل را ارائه کرد. سپس رویترز به طور مستقل اصالت هشت مورد پست را در اینستاگرام یا یوتیوب تأیید کرد.


واکنش سازمان ملل


 سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل (راوینا شمداسانی ) گفت: انتشار چنین تصاویری برای زنان فلسطینی و همه زنان توهین آمیز است.


  عکس یادگاری نظامیان اسرائیلی با لباس زیر زنانه در غزه  


"آردی ایمسیس" (Ardi Imseis) استادیار حقوق در دانشگاه کوئینز کانادا گفت که این پست ها ناقض ماده 27 کنوانسیون چهارم ژنو است که بر رفتار با غیرنظامیان در زمان جنگ حاکم است.
ماده 27 می گوید که غیرنظامیان در زمان جنگ و اشغال، حق دارند به شرافت، حقوق خانوادگی، آداب و رسوم آنها احترام گذاشته شود؛ باید در برابر توهین و کنجکاوی عمومی محافظت شوند و زنان باید به ویژه در برابر هرگونه تعرض به شرافت خود محافظت شوند.

رویترز 8 پست تایید شده در یوتیوب یا اینستاگرام را برای ارتش اسرائیل ارسال و درخواست اظهار نظر کرد.



در پاسخ، یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل بیانیه‌ای ارسال کرد و گفت ارتش اسرائیل این حوادث را بررسی می‌کند. او این اتفاقات را "انحراف از دستورات و ارزش‌های مورد انتظار سربازان ارتش اسرائیل" توصیف کرد. به گفته این مقام، همچنین گزارش‌هایی از ویدئوهای آپلود شده در شبکه‌های اجتماعی بررسی می شوند.

 این بیانیه اضافه می کند: "در مواردی که ظن ارتکاب جرمی ایجاد شود که شروع تحقیقات را توجیه کند، تحقیقات توسط پلیس نظامی (دژبان) آغاز می شود. در برخی از موارد بررسی شده، بیان یا رفتار سربازان در فیلم نامناسب است و بر این اساس رسیدگی می شود".
ارتش اسرائیل از بیان اینکه آیا به پست ها و تصاویری ارسالی رویترز اشاره می کند یا نه واینکه آیا سربازان در این فیلم ها، تنبیه شده اند یا نه خودداری کرد.

سربازان اسرائیلی که رویترز توانست آنها را شناسایی کند به درخواست های ارسال شده از طریق صفحات آنها در شبکه های اجتماعی برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

عکس گرفتن نظامی اسرائیلی در خانه ای در غزه با لباس زیر زنانه


مانکن و لباس زیرزنانه


رویترز ادامه داد: پست‌های تایید شده شامل تصویری از یک سرباز اسرائیلی است که یک مانکن زن برهنه را از پشت در دست گرفته و دست‌هایش را روی سینه‌های مانکن گذاشته است. در پست دیگری، یکی از سربازان عروسک نیمه برهنه را در دست دارد.

یکی از عکس‌ها هم سرباز اسرائیلی در یکی از خانه های غزه است که اسلحه در دست در مقابل یک تخت دونفره پر از بسته‌های لباس زیر زنانه، حرکت شست به بالا را نشان می دهد.

یوتیوب گفت که ویدیویی را که رویترز به دلیل نقض خط ‌مشی‌های آزار و اذیت این شرکت، نشانه گذاری کرده بود، حذف کرده است.  



اورن پرسیکو از "چشم هفتم" وب‌سایتی که رسانه‌های اسرائیلی را پوشش می‌دهد، گفت که در اسرائیل، پست‌های لباس زیر توجه کمی را به خود جلب کرده است. او گفت که در مقابل، پست‌هایی که سلاح یا پرچم‌های حماس را نشان می‌دهد که گفته می‌شود در خانه‌های غزه پیدا شده است، به طور گسترده منتشر شده است.

ارتش اسرائیل از 7 اکتبر / 15 مهر گذشته جنگ گسترده ای را علیه حماس و غزه آغاز کرد و همچنان ادامه دارد. این جنگ تاکنون بیش از 30 هزار کشته در غزه داشته است که اکثر آنها غیرنظامی و از جمله زنان و کودکان هستند. این جنگ بعد از حمله غافلگیرکننده حماس در 7 اکتبر رخ داد. در این حمله حماس به جنوب اسرائیل 1200 نفر کشته و بیش از 250 نفر به اسارت گرفته شدند.

در اثر جنگ اسرائیل، جمعیت 2.3 میلیون نفری مردم غزه با گرسنگی و قطحی شدید روبه رو هستند زیرا اسرائیل مانع از ورود عادی کمک های انسان دوستانه و کالاهای مختلف مورد نیاز به غزه می شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ممنوعیت ورود کارگران فلسطینی به اسرائیل، ضرر اقتصادی به دو طرف گرسنگی در غزه ؛ مردم " توله " می خورند (+ عکس) غزه ؛ غرق شدن 12 نفر ، هنگامی که برای گرفتن بسته های غذایی به دریا رفتند...

دیگر خبرها

  • رویترز : سرگرمی نظامیان اسرائیلی با لباس زیر زنانه در غزه (+ عکس)
  • ۶ هزار دز واکسن نیوکاسل توزیع شد
  • شرایط برای شیوع عوامل خسارت‌زای مرکبات در استان بوشهر فراهم است
  • آخرین وضعیت گازرسانی در جیرفت از زبان فرماندار 
  • آخرین وضعیت رضا داوودنژاد در بیمارستان
  • زهرا شجاعی سیاست را زنانه می‌فهمید و سیاستمداری توانمند در دنیای مردانه سیاست بود /به شکوفه‌ها، به باران، برسان سلام ما را
  • کشاورزان بوشهری مراقب شیوع بیماری زنگ زرد گندم باشند
  • فیلسوف چگونه موجودی است؟
  • پیشرفت تکنولوژی هزینه تحقیق را ارزان‌تر می‌کند/ اختصاص بودجه برای بروز رسانی تجهیزات به دانشگاه‌ها
  • هشدار آتش سوزی در مناطق جنگلی و تالابی گیلان