Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، در پژوهشی جدید منجمان شریفی؛ زینب کلانتری دانشجوی دکترای کیهان‌شناسی، دکتر سهراب راهوار و دکتر رضا رحیمی تبار استادان دانشکده فیزیک دانشگاه شریف به‌همراه دکتر اعلی ابراهیم از دانشگاه سلطان قابوس عمان، فورانگر گامایی Gamma-ray burst را مشاهده کرده‌اند که توسط یک ابرسیاهچاله با جرم حدود یک میلیون برابر خورشید همگرا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زینب کلانتری دانشجوی دکتری کیهان‌شناسی دانشگاه صنعتی شریف از کشف یک سیاه‌چاله ابرپرجرم توسط پژوهشگران ایرانی خبر داد.

کلانتری در این خصوص توضیح داد: با استفاده از داده‌های ماهواره فرمی، پژوهشگران دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف توانستند یک «فورانگر گاما» را شناسایی کنند که از نزدیکی یک سیاه چاله‌ای با جرمی یک میلیون برابر جرم خورشید عبور کرده است؛ فورانگر گاما به فوران پرتوی گاما گفته می‌شود که از فرا کهکشان به ما می‌رسند.

او تصریح کرد: ماهواره فرمی که توسط ناسا در سال ۲۰۰۸ به مداری دور زمین پرتاب شده است، فوران‌های گاما را ثبت می‌کند؛ برای این فورانگر که از کنار سیاه‌چاله عبور کرده است، هم‌گرایی گرانشی رخ داده است؛ براساس نظریه نسبیت عام انیشتین، اثر همگرایی گرانشی زمانی اتفاق می‌افتد که نور از کنار اجرام سنگین عبور کند و مسیر نور منحرف شود.

این پژوهشگر دانشگاه صنعتی شریف گفت: نتایج این پژوهش ابتدا در سال  ۲۰۲۱ مجله معتبر استروفیزیکال ژورنال و نتایج تایید مجدد وجود این ابرسیاه چاله، هفته گذشته در همان مجله منتشر شده است.

گفتنی است، فورانگرهای گاما پرانرژی‌ترین رویدادهای فراکهکشانی هستند. این رویدادها اولین بار در دهه شصت میلادی کشف شدند. در دهه‌های اخیر با شروع به کار تلسکوپ‌های فضایی گاما همانند سویفت Swift و فرمی Fermi آشکارسازی این رویدادها بسیار افزایش یافته است. به‌طوری که نقشه همسانگردی از این فورانگرها تهیه شده و مدل‌های بهتری برای ویژگی و منشا آن­ها به دست آمده است.

کد خبر 697068 برچسب‌ها فیزیک ستاره‌ای (اختر فیزیک) دانشگاه صنعتى شريف نجوم - سیاره - ستاره فضا - توریسم - سفر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نجوم سیاره ستاره فضا توریسم سفر دانشگاه صنعتی شریف سیاه چاله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۹۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتبار دانشگاه صنعتی شاهرود ۲۷ درصد بیشتر شد

خطیبی معاون اداری مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه شورای دانشگاه صنعتی شاهرود گفت: با سفر رئیس جمهور و تخصیص اعتبارات لازم پروژه های نیمه تمام این مرکز آموزش عالی به سرانجام برسد.

وی در ادامه با اشاره به قابلیت های اعضای هیات علمی این دانشگاه خواستار افزایش پایه های تشویقی شد و گفت: تلاش زیادی برای راه‌اندازی بورس صنعتی دانشجویان صورت گرفته که امیدواریم اعضای هیات علمی با نگاهی جامع‌تر موجب مصرف بهینه علم در کنار تولید علم شوند و این زنجیره را کامل کنند.

خطیبی به راه‌اندازی سامانه نان و قابلیت‌های آن در پایان نامه‌های دانشجویی اشاره کرد و خواستار ارتباط بیشتر دانشگاه با صنعت، جامعه و پارک علم و فناوری استان شد.

رییس دانشگاه صنعتی شاهرود هم در این جلسه گفت: این مرکز آموزش عالی علاوه بر قرارگیری در رتبه ششم دانشگاه‌های صنعتی کشور، به دلیل کسب رتبه های متعدد در حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی از جایگاه ارزشمندی در استان و کشور برخوردار است.

مرتضی ایزدفرد به پروژه های ناتمام این دانشگاه اشاره کرد و خواستار تخصیص اعتبارات بیشتر برای تکمیل و به سرانجام رساندن به موقع این پروژه ها شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • پذیرش طرح تغییر اقلیم و تاب آوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف در "یونسکو"
  • مبلغ استفاده دانشجویان از سامانه نان برای پایان نامه ۲ برابر است
  • اعتبار دانشگاه صنعتی شاهرود ۲۷ درصد بیشتر شد
  • پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه صنعتی دزفول برای نخستین بار
  • مقاله استاد دانشگاه شریف در معتبرترین مجله انجمن فیزیک آمریکا منتشر شد
  • انتشار مقاله استاد دانشگاه شریف در مجله معتبر انجمن فیزیک آمریکا
  • سیاه‌چاله عظیمی در حیات خلوت زمین رصد شد
  • کشف پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • کشف برخی از اسرار درخشان‌ترین انفجار کیهانی
  • چهارمحال و بختیاری باید استان گردشگری و نه صنعتی باشد