Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@15:42:15 GMT

عبور یک سیارک بزرگ دیگر از کنار زمین

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۲۵۹۵۹

عبور یک سیارک بزرگ دیگر از کنار زمین

ناسا اعلام کرد که یک سیارک "بالقوه خطرناک" به اندازه یک نهنگ آبی، قرار است امروز جمعه (۱۲ اوت / ۲۱ مرداد) از کنار زمین عبور کند.

این سیارک که با سرعتی حدود ۲۷ برابر سرعت صوت حرکت می‌کند، در نزدیکترین فاصله خود به حدود ۴.۳ میلیون کیلومتری از زمین خواهد رسید که کمی بیش از ۸ برابر میانگین فاصله بین زمین و ماه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ناسا هر شی فضایی را که در فاصله ۱۹۳ میلیون کیلومتری از زمین قرار داشته باشد، به عنوان یک "شی نزدیک به زمین" و هر جسم سریعی در فاصله ۷.۵ میلیون کیلومتری از زمین را به عنوان "بالقوه خطرناک" طبقه‌بندی می‌کند.

هنگامی که این اجرام، شناسایی و علامت‌گذاری می‌شوند، ستاره‌شناسان به دقت آنها را زیر نظر می‌گیرند و به دنبال هر گونه انحراف از مسیر پیش‌بینی‌شده آنها، مانند جهش غیرمنتظره از یک سیارک دیگر که می‌تواند آنها را در مسیر برخوردی ویرانگر با زمین قرار دهد، می‌گردند.

ناسا در حال حاضر مکان و مدار حدود ۲۸ هزار سیارک را می‌داند که آنها را با سیستم ATLAS نقشه‌برداری می‌کند. این سیستم، مجموعه‌ای از چهار تلسکوپ است که هر ۲۴ ساعت یک‌بار قادر به انجام یک اسکن کامل از کل آسمان شب است.

بیشتر بخوانید

دانشمندان خانه اصلی قدیمی‌ترین شهاب سنگ مریخی را پیدا کردند باشگاه خبرنگاران جوان فضای مجازی دريچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار فضا سیارک فضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۵۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناسا ۶ ماموریت را برای بررسی تغییرات اقلیمی زمین انتخاب کرد

ناسا قصد دارد بررسی‌های خود را درباره زمین و تغییرات اقلیمی آن گسترش دهد.

به نقل از ناسا، ناسا ۶ ماموریت هوایی جدید را انتخاب کرده است که از جمله آنها می‌توان به مطالعات داخلی و بین‌المللی درباره ابر‌های ناشی از آتش‌سوزی، تغییرات سواحل قطب شمال، کیفیت هوا، خطرات لغزش زمین، کوچک شدن یخچال‌های طبیعی و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از زمین‌های کشاورزی اشاره کرد.

مجموعه ماموریت‌های هوابرد ناسا مکمل چیزی هستند که دانشمندان می‌توانند از مدار ببینند، از روی زمین بررسی کنند و به شبیه‌سازی آن در مدل‌های رایانه‌ای بپردازند.

این ماموریت‌ها که از طریق برنامه «Earth Venture» ناسا تأمین مالی می‌شوند، حول محور استفاده کردن از تجهیزات نصب‌شده روی هواپیما برای بررسی دقیق‌تر در مقیاس‌های زمانی کوتاه‌تر از زمان مورد نیاز بسیاری از ماهواره‌ها متمرکز هستند. این ماموریت‌ها که به صورت رقابتی انتخاب شده‌اند، فرصت‌هایی را برای تکمیل کردن مشاهدات ماهواره‌ای و بررسی‌های نوآورانه فراهم می‌کنند.

«کارن سنت ژرمن» (Karen St. Germain)، مدیر بخش علوم زمین ناسا گفت: این ماموریت‌ها به ما کمک می‌کنند تا مشاهدات ماهواره‌های کنونی را تفسیر کنیم و ایده‌ها و روش‌های جدید را برای «رصدخانه سیستم زمین» (Earth System Observatory) آینده خود مورد بررسی قرار دهیم. همچنین، تمرکز زیاد روی علم زمین به جمع‌آوری مشاهدات اساسی کمک می‌کند که با تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و اجتماعی و نیاز‌های اطلاعاتی ما ارتباط دارند.

تقریبا ۱۲۰ میلیون دلار به ۶ مأموریت اختصاص داده شده است که در زمان‌های گوناگون از سال ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۹ مستقر خواهند شد. برای هر مأموریت، سه پژوهشگر اصلی انتخاب شدند که حداقل یکی از آنها باید دانشمند ارشد باشد. گروه‌های علمی در ماه‌های آینده به رقابت می‌پردازند.

«بری لفر» (Barry Lefer)، مدیر برنامه و سرپرست هیئت‌های انتخاب Earth Venture در مقر ناسا، گفت: ما دائما به دنبال سرعت بخشیدن به رشد نسل بعدی دانشمندان هستیم. این دوره از ماموریت‌ها، تاکید بیشتری را بر آوردن افراد جدید به برنامه و سرپرستی ماموریت خواهند داشت.

۶ ماموریت انتخاب‌شده به شرح زیر هستند. تغییر سواحل قطب شمال

«ماریا تزورتزیو» (Maria Tzortziou)، پژوهشگر «کالج شهری نیویورک» (CCNY) یک پروژه را برای بررسی تغییرات رخ‌داده در رودخانه واقع در دامنه شمالی آلاسکا سرپرستی خواهد کرد. این پروژه موسوم به «خطوط مقدم اکوسیستم‌های در حال تغییر سریع» (FORTE)، بررسی‌های نوری و راداری هواپیماها، بالگردها، قایق‌ها و پهپاد‌ها را برای اندازه‌گیری جریان و شیمی آب و مشاهده کردن واکنش اکوسیستم‌ها به آب‌وهوای متغیر ترکیب می‌کند.

این گروه پژوهشی با همکاری جوامع بومی، مشاهدات را به مرور زمان به دست خواهند آورد.

ابر‌های ناشی از آتش

«دیوید پترسون» (David Peterson)، پژوهشگر «آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی آمریکا» (NRL) در «آزمایش پیروکومولونیمبوس» (Pyrocumulonimbus Experiment) یا «PYREX»، به بررسی ابر‌های پیروکومولونیمبوس خواهد پرداخت. ابر‌های پیروکومولونیمبوس وقتی تشکیل می‌شوند که آتش‌سوزی‌های جنگلی آن قدر داغ باشند تا آب‌وهوای خود را ایجاد کنند.

پژوهشگران این پروژه با پرواز بر فراز غرب آمریکا و کانادا، ویژگی‌های آتش ناشی از پیروکومولونیمبوس را بررسی می‌کنند. همچنین، مکانیسم‌هایی را مورد بررسی قرار می‌دهند که موجب می‌شوند این ابر‌ها دود را به استراتوسفر تزریق کنند و اثرات آب‌وهوایی داشته باشند.

آلودگی هوای شهری

«جیمز کرافورد» (James Crawford)، پژوهشگر «مرکز تحقیقات لانگلی» (LaRC) ناسا، سرپرست پروژه «بررسی کیفیت هوا در نیم‌کره» (HAMAQ) خواهد بود که از داده‌های ماهواره نظارت بر آلودگی «تمپو» (TEMPO) ناسا و ماهواره‌های کره‌ای و اروپایی بهره می‌برد.

دانشمندان در مکزیکو سیتی و یکی از شهر‌های آمریکا که قرار است در آینده مشخص شود، مناطقی را با کیفیت پایین هوا بررسی خواهند کرد و به بررسی این موضوع خواهند پرداخت که چگونه اطلاعات ماهواره‌ای می‌توانند به بهبود راهبرد‌های پیش‌بینی آب‌وهوای زمین کمک کنند.

تغییر آب‌وهوا، تغییر زمین

تغییرات آب‌وهوایی به بروز خشکسالی‌های شدید و بارندگی‌هایی منجر می‌شوند که بر پایداری دامنه کوه‌ها و خاک و سنگ آنها تأثیر می‌گذارند. پروژه «آزمایش تغییرات آب‌وهوایی و رانش زمین» (LACCE) به سرپرستی «الکساندر هاندورگر» (Alexander Handwerger)، پژوهشگر آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا، بررسی‌های هوابرد را با حسگر‌های زمینی ترکیب می‌کند تا به ردیابی نحوه تغییر یافتن شیب‌ها و رانش زمین با حرکت متفاوت آب در سراسر چشم‌انداز این سیاره بپردازد.

کوچک‌شدن یخچال‌ها

«جان هولت» (John Holt)، پژوهشگر «دانشگاه آریزونا» (UArizona)، پروژه «Snow۴Flow» را برای تعیین میزان کاهش یافتن یخچال‌ها و صفحات یخی به روش‌هایی سرپرستی خواهد کرد که می‌تواند به پیش‌بینی بهتر تغییر یافتن یخ زمین کمک کند.

در آلاسکا، جنوب شرقی گرینلند، قطب شمال کانادا و سوالبارد، دانشمندان از امواج مایکروویو و امواج رادار با فرکانس بالا برای بررسی تجمع برف، ذوب یخ و تغییرات رخ‌داده در ضخامت و حرکت یخ استفاده خواهند کرد.

انتشار گاز ناشی از کشاورزی

اگرچه سوزاندن سوخت‌های فسیلی یک منبع اصلی برای انتشار کربن در جو زمین است، اما زمین‌های کشاورزی و مزارع نیز منابع قابل توجهی از انتشار گاز و ذرات هستند. در مأموریت «شار‌های زمینی نیتروژن و کربن: کشاورزی، ترکیب اتمسفر و اکوسیستم‌ها» (NTERFAACE) به سرپرستی «گلن ولف» (Glenn Wolfe) پژوهشگر «مرکز پرواز فضایی گادرد» ناسا، دانشمندان میزان گاز‌های گلخانه‌ای، نیتروژن و سایر مواد را اندازه‌گیری خواهند کرد که از زمین‌های کشاورزی واقع در سراسر آمریکا منتشر می‌شوند.

هزینه ماموریت‌های PYREX و Snow۴Flow هر کدام ۳۰ میلیون دلار است؛ در حالی که چهار پروژه دیگر هر کدام ۱۵ میلیون دلار بودجه دریافت خواهند کرد. این ۶ پژوهش از میان ۴۲ پیشنهاد انتخاب شدند. انتخاب‌های سال ۲۰۲۴ نشان‌دهنده چهارمین مجموعه از پژوهش‌های برنامه Earth Venture ناسا هستند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه Earth Venture می‌توانند به صفحه مربوطه در وب سایت ناسا مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

tags # ناسا سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • وقوع زمین لرزه در مرزن آباد/ خسارتی ثبت نشد
  • مرزن آباد لرزید
  • کشف سیارکی که بچه ماه است!
  • بهاباد امروز لرزید
  • مواجهه ماهواره روسی و فضاپیمای ناسا از بیخ گوش بشریت گذشت!
  • مواجهه‌ای که همه کارکنان ناسا را ترساند
  • ماهواره جاسوسی روسی از بیخ گوش ماهواره ناسا گذشت
  • ناسا ۶ ماموریت را برای بررسی تغییرات اقلیمی زمین انتخاب کرد
  • زلزله ۴.۲ ریشتری در خوی آذربایجان‌ غربی
  • زلزله ۴.۲ ریشتری خوی را لرزاند