Web Analytics Made Easy - Statcounter

انجمن یوزپلنگ ایرانی از شناسایی یک خانواده جدید یوز با ۴ توله یوز تازه متولد شده در محدوده منطقه حفاظت شده توران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا، یک هفته پیش بود که خبری ناراحت کننده از محدوده جاده عباس آباد در حوالی منطقه حفاظت شده توران منتشر شد. یک توله یوزپلنگ آسیایی در اثر سانحه تصادف در جاده میامی _ عباس آباد در این حوالی تلف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راننده خودرویی که با این توله یوز تصادف کرده بود.

بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی گزارش‌های مردمی از حضور یک خانواده یوز در این محدوده باعث شد تا جمعی از فعالان و محیط بانان برای حفظ جان یوزهایی که به سمت جاده پرخطر عباس آباد آمده بودند، به صورت شبانه روزی به گشت زنی بپردازند.

جاده میامی ـ عباس آباد تاکنون جان 8 یوزپلنگ آسیایی را گرفته است. در یکی از تصادفات این جاده بعد از کشته شدن یک یوز، شب بعد دو عضو دیگر این خانواده یوز به دنبال یوز کشته شده بودند و دقیقا در محل تصادف قبلی کشته می شوند. 

به همین دلیل تیمی در محل به صورت شبانه‌روزی مستقر شده و با پروژکتورکشی و با روشن کردن آتش در منطقه و ایجاد هشدار، تلاش کرد در صورت مشاهده یوز مادر و توله ‌های همراه آنها را از منطقه خطر دور کنند. 

این تیم شب گذشته برای بررسی نقاط گزارش اخیر یوزپلنگ در خارج از منطقه حفاظت شده توران در حال بررسی گزارش‌ها و گشت‌زنی میان منابع بود، که ناگهان با یک خانواده پنج نفره یوزپلنگ مواجه شده است.

مرتضی پورمیرزایی مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی که در این گشت زنی با خانواده یوز جدید مواجه شده است، در گفت وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه پس از تصویربرداری از مادر خانواده و تطبیق آن‌ها با تصاویر دوربین‌های تله‌ای مشخص شد که این فرد «هلیا» توله یوزپلنگ «هرب» ماده یوزی است که سال 98 از مادر خود جدا شده و با توجه به مشاهدات، اولین زایمان خود را در این محدوده انجام داده است. گفت: خوشبختانه این یوز ماده توانسته است زادآوری داشته باشد و ۴ توله یوز دیگر را به طبیعت کشورمان هدیه کند.

وی از حضور این ماده یوز و فرزندانش در محدوده مناطق آزاد خبر داد و گفت: احتمال اینکه با بزرگ شدن توله یوزها این خانواده به سمت منطقه حفاظت شده توران یا میاندشت بروند وجود دارد.

استان سمنان تنها زیستگاه زادآور یدزها در ۳ سال گذشته بوده  که تا پیش از شناسایی خانواده ۵ قلاده ای هلیا، ۱۵  یوز دیگر در آن شناسایی شده بودند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان سمنان ایران خانواده طبیعت یوزپلنگ منطقه حفاظت شده توران عباس آباد توله یوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۰۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدرت‌های دریایی به ابرقدرتی نیروی دریایی ارتش ایران اذعان دارند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، امیر دریادار شهرام ایرانی در جمع خانواده کارکنان ناوشکن تمام ایرانی دنا گفت: مادامی که کارکنان نیروی دریایی ارتش در طوفان‌ها و موج‌ها از منافع ملی حراست می‌کنند، همسران همرزمانم از حدود خانواده جانانه صیانت می‌کنند.

وی افزود: در شرفیابی که محضر حضرت آقا رسیدم، فرمودند سلام من را به یکایک خانواده کارکنان برسانید.

دریادار ایرانی تاکید کرد: تمام تلاش خود را بر این گذاشته ایم تا واقعه تاریخی مأموریت ناوگروه ۸۶ به یادگار بماند و مطالبات مقام عظمای ولایت در حوزه تبیین ناوگروه ۸۶ به ثمر بنشیند.

وی گفت: نقش مادران در خانواده بسیار حیاتی است و بزرگی و اهمیت صبر و بردباری همسران همرزمانم بی مثال است.

ایرانی  افزود: همه قدرت‌های دریایی، به چشم ابر قدرت به نیروی دریایی ارتش نگاه می‌کنند و به این مهم در مجامع و رزمایشات بین المللی اذعان دارند.

دیگر خبرها

  • وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک نیمه سنگین در جاده‌های چالوس و فیروزکوه
  • کارگر ایرانی ارزان‌ترین نیروی کار منطقه است
  • مرزبندی محدودکننده شهری علی رغم افزایش جمعیت کلانشهر ها
  • طبیعت‌گردی باعث تنش و استرس به حیات وحش نشود
  • حمایت مجدد تیم ملی فوتبال از یوزپلنگ ایرانی | تصویر یوز ایرانی به پیراهن تیم ملی برمی‌گردد
  • ویدئوی ترسناک از تونل جاده هراز در شب گذشته
  • چهره مناطق کوهستانی خراسان‌رضوی زمستانی شد/لغزندگی جاده‌ها
  • خانواده‌های ایرانی با رواج ولنگاری مخالف هستند
  • اذعان قدرت‌های دریایی به ابرقدرتی نیروی دریایی ارتش ایران
  • قدرت‌های دریایی به ابرقدرتی نیروی دریایی ارتش ایران اذعان دارند