سنگ تمام خانواده فرهنگ و هنر برای سایه ی ماندگار ادبیات
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۳۱۵۹۳
خانواده فرهنگ و هنر برای سایه ادبیات ایران زمین سنگ تمام گذاشتند.
به گزارش گروه فرهنگ وهنر خبرگزاری برنا ؛خانواده فرهنگ و هنر برای سایه ادبیات ایران زمین سنگ تمام گذاشتند. در گزارشی رصد می کنیم بر آنچه در این چند روز در رثای فقدان امیر هوشنگ ابتهاج در رسانه های مختلف و خبرگزاری برنا منشر شد.
سایهای که از سر شعر و ادب کوتاه شد/ هوشنگ ابتهاج دارفانی را وداع گفت
دلنوشته محمد صالح علا خطاب به هوشنگ ابتهاج
کیهان کلهر در سوگ امیر هوشنگ ابتهاج اینگونه نوشت+تصویر
پرویز پرستویی در سوگ امیر هوشنگ ابتهاج اینگونه نوشت+تصویر
شعر ماندگار ابتهاج در رسای سید شهدا پرواز سایه را محرمی کرد
چرا هوشنگ ابتهاج تخلص سایه را برگزید؟
عکسی دیدهنشده و متفاوت از هوشنگ ابتهاج
پیش بینی زمان مرگ ابتهاج (سایه) درست از کار در آمد!
بهمن فرمان آرا برای درگذشت هوشنگ ابتهاج اینگونه نوشت+تصویر
رهبر انقلاب چگونه «ابتهاج» را غافل گیر کردند؟!
شفیعی کدکنی برای درگذشت ابتهاج اینگونه نوشت
رضا کیانیان در سوگ امیر هوشنگ ابتهاج اینگونه نوشت+تصویر
در تماس تلفنی وزارت ارشاد با دختر هوشنگ ابتهاج چه گذشت؟
طرح بزرگمهر حسینپور برای هوشنگ ابتهاج+تصویر
پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت امیر هوشنگ ابتهاج (سایه)
چه کسی نام همایون شجریان را انتخاب کرد؟
شهرام ناظری هم برای درگذشت ابتهاج دست به قلم شد +تصویر
سید حسن خمینی برای درگذشت هوشنگ ابتهاج اینگونه نوشت
مهران مدیری و هوشنگ ابتهاج در چند خط+تصویر
هوشنگ ابتهاج به ایران می آید و به رشت می رود/ ماجرای ارغوان جدی است
مراحل ساخت سردیس سایه /خودش ندید +ویدیو
انتهای پیام//
.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: رضا کیانیان مهران مدیری سایه ابتهاج هوشنگ ابتهاج امیر هوشنگ ابتهاج برای درگذشت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۱۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای ساخت یک مستند/ دیدگاه غلطی که درباره لالاییها وجود دارد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی انجمن مستندسازان سینمای ایران، بیست و ششمین نشست ماهانه «مستندهای ایرانشناسی» به نمایش و نقد و بررسی فیلم مستند «طرقه» ساخته محمدحسین دامنزن اختصاص داشت که در بیش از ۸۰ کشور دنیا به نمایش درآمده است.
محمدحسن دامنزن در مستند «طرقه» در همراهی با چهار زن نوازنده شمال خراسان زندگی، زمانه و احوالات آنها را روایت میکند.
با پایان اکران اثر، محمدحسن دامنزن کارگردان «طرقه»، حمید جعفری مستندساز و رییس هیات مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران، زهرا محمدحسنی فولکلوریست و علیرضا حسینی مردمشناس درباره وجوه مختلف اثر به بحث و تبادلنظر پرداختند.
زهرا محمدحسنی درباره تاثیری که تجربه تماشای «طرقه» بر او داشته است، عنوان کرد: با توجه به حوزه تخصصیام که مطالعات زنان در فرهنگ و ادبیات عامه ایران است، باید بگویم صدای ساز زنان و شعر زنانه که کلا در ادبیات عامه ما دیده میشود برخلاف ادبیات و فرهنگ رسمی است. در ادبیات رسمی تا قبل از فروغ، دست کم صدای شعر زنانه نداریم. پروین اگر شعر میگوید، هیچ فرقی با شعر بهار ندارد. یعنی صدای شعر تا فروغ زنانه نیست ولی در ادبیات عامه ما و فرهنگ ما، از گهوارهها و آوازها، احساسات زنانه و طنین صدای آنها کاملا لمس میشود. این مستند به خوبی به این موضوع قدرت زنان و صدای زنان پرداخته بود.
محمدحسن دامنزن کارگردان اثر درباره اینکه جرقه ساخت اثر چگونه زده شد، گفت: زمانی در خارج از کشور بودم که نواری به من کادو دادند. نوار درباره موسیقی شمال خراسان بود و آخر این نوار، چند تا لالایی بود و برای اینکه این لالاییها مجوز پخش بگیرند، روی این لالاییها، یک صدای نخراشیده ای دکلمه میکرد. من این لالاییها را گوش کردم و دیدم چه زیبا است.
محمدحسنی در بخش دیگر این باور را که شعرها و لالاییهای زنانه تماما شکوه ها و گلایههای زنانه هستند غلط نامید و گفت: دیدگاه غالبی که درباره ادبیات عامه ما وجود دارد، این است که لالاییها و شعرهای زنانه عمدتا شکوهها و گلایههای زنانه هستند. اگر کلیدواژه «لالایی» را در مقالههای حوزه فولکلور جستجو کنید، همهاش همین است که «لا لا لا، بابات رفته زن بگیرد» و این لالایی را که در مناطق مختلف به اقسام گوناگون تکرار شده است مورد استناد قرار دادهاند و گفتهاند لالاییها عمدتا شکایت زنانه و بیان سرخوردگیهای زنانه است. چند سال پیش طی یک پژوهش، هزار لالایی را از شهرهای مختلف بررسی کردم و از این هزار لالایی، تنها سه درصد به شکوه از مرد مربوط میشد در صورتی که باقی لالاییها، خیرخواهی برای مرد را میخواستند، دعا کردن برای مرد یا ناز و عتاب عاشقانه بود.
کد خبر 6081175 عطیه موذن