Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-23@15:55:36 GMT

اسفناج خام بهتر است یا پخته؟

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۳۱۹۱۸

یکی از خواص اسفناج این است که دارای مقادیر زیادی ویتامین K1 است. ویتامین K1 نقش‌های اساسی زیادی در بدن دارد که مهم‌ترین آن در انعقاد خون است. ناطقان: از جمله خواص اسفناج می‌توان به سلامت قلب، مغز، چشم و درمان یبوست، کم خونی، فشار خون بالا و دیابت اشاره کرد. اسفناج از بروز آسم و پوکی استخوان جلوگیری کرده و برای کاهش وزن بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برخی از خواص بی‌شمار اسفناج

    کمک به دفع سموم بدن
    سلامت و تقویت استخوان‌ها
    افزایش قوه بینایی
    ضد سرطان
    کنترل فشار خون
    محافظت در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی
    کاهش احتمال آلزایمر
    تقویت سیستم ایمنی
    سلامت سیستم گوارشی
    خواص اسفناج برای لاغری
    کاهش کلسترول خون
    کم خونی
    کنترل تیروئید
    ضد انعقاد خون
    سلامت کبد و درمان کبد چرب
    درمان سرماخوردگی و آنفلونزا
    درمان افسردگی
    درمان بی‌خوابی
    خواص اسفناج برای پوست و زیبایی
    جلوگیری از پیری زودرس
    خواص اسفناج برای مو
    درمان یبوست
    کنترل دیابت

برخی از خواص بی‌شمار اسفناج
مضرات اسفناج

    اسفناج ضرر خاصی برای بدن ندارد، اما اگر در برخی شرایط از اسفناج استفاده شود، ممکن است خطرناک باشد.
    اسفناج بعلت داشتن اگزالات برای بیماران مبتلا به ورم مفاصل و سنگ‌های کلیه و مثانه مناسب نیست. ضمن آنهایی که سرد مزاج هستند، باید اسفناج را با ادویه گرم نظیر زنجبیل و هل میل نمایند.
    افراد مبتلا به اسهال نباید اسفناج مصرف کنند زیرا اسفناج به‌دلیل خاصیت ملین بودنش موجب تشدید اسهال می‌شود.
    زیاده‌روی در مصرف اسفناج موجب بروز آکنه در برخی از افراد می‌شود. بنابراین همواره باید نه تنها در مصرف اسفناج بلکه در مصرف هر ماده غذایی تعادل را درنظر داشت.
    افراد مبتلا به نفریت، نقرس، روماتیسم، بیماری‌های کبد و صفراوی و روده اثنی عشر در مصرف اسفناج احتیاط کنند.
    در صورت مصرف داروهای رقیق‌کننده خون از مصرف اسفناج اجتناب کنید زیرا باعث لخته شدن خون می‌گردد.

مضرات اسفناج
اسفناج خام یا پخته؟

پاسخ این سوال بسته به خواصی که می‌خواهید از اسفناج دریافت کنید متفاوت است اما به طورکلی طریقه مصرف اسفناج خام یا پخته تفاوت‌هایی دارد.

در کل پختن سبزی‌ها می‌تواند آنتی‌اکسیدان موجود در آن‌ها را بالا ببرد. چون گرم کردن سبزیجات باعث می‌شود دیوار سلول‌های آن‌ها شکسته شود و به آزاد کردن آنتی‌اکسیدان آن‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین برای مقابله با بیماری‌های قلب و ریه مصرف اسفناج پخته بهتر است.

اسفناج پخته همچنین ماده‌ای به نام لوتئین دارد که از بیماری آب مروارید و انحطاط ماکولا جلوگیری می‌کند.

اسفناج باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود. چه پخته باشد چه خام! ولی پخته‌اش مقوی‌تر است.

پختن این سبزیجات باعث آزادسازی کلسیم گرفتار شده در اسید اگزالیک می‌شود و جذب کلسیم را افزایش می‌دهد. برای مثال سه لیوان اسفناج خام دارای ۹۰ میلی‌گرم کلسیم است درحالی که تنها یک لیوان اسفناج پخته سه برابر کلسیم موجود در سه لیوان خام آن را دارد یعنی ۲۵۹ میلی‌گرم.

پختن اسفناج همچنین منیزیم و آهن موجود در آن را بالا می‌برد. برچسب ها: اسفناج ، خام ، پخته

منبع: ناطقان

کلیدواژه: اسفناج خام پخته مصرف اسفناج خواص اسفناج اسفناج خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۱۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرزنجوش؛ خواص، مضرات و طریقه مصرف این گیاه معطر

مرزنجوش مملو از منیزیم است. این ماده معدنی برای تمام عملکردهای صحیح بدن مهم است. درضمن این گیاه حاوی مقدار فراوانی پتاسیم، الکترولیت‌ها و مواد معدنی مهم دیگر برای بدن است. این گیاه همچنین منبع خوبی از مواد مغذی فولات، ویتامین ای و ویتامین کاست.

به گزارش چطور، ارزش غذایی ۱ قاشق غذاخوری مرزنجوش خشک (مقداری که معمولا برای طعم‌دهی به غذاها استفاده می‌شود) در این جدول نوشته شده است:

ماده مغذی مقدار
کالری ۴
پروتئین ۰٫۲ گرم
چربی ۰٫۱ گرم
کربوهیدرات ۰٫۹ گرم
فیبر ۰٫۶ گرم
ویتامین کا ۹٫۳ میکروگرم (۱۲درصد نیاز روز)
آهن ۱٫۲ میلی‌گرم (۷درصد نیاز روز)
منگنز ۰٫۱ میلی‌گرم (۴درصد نیاز روز)
کلسیم ۲۹٫۹ میلی‌گرم (۳درصد نیاز روز)
ویتامین ای ۱۲۱ واحد بین‌المللی (۲درصد نیاز روز)
خواص مرزنجوش ۱. حفظ تعادل هورمون‌ها

مرزنجوش تعادل هورمون‌های بدن، به‌ویژه هورمون‌‌های زنانه، را حفظ می‌کند. همچنین یکی از خواص مرزنجوش برای رحم بهبود علائم بیماری‌های سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و ناباروری است.

محققان برای بررسی این ویژگی از تعدادی زن مبتلا به این بیماری‌ها خواستند به‌مدت ۱ ماه روزی ۲ بار دمنوش مرزنجوش مصرف کنند. در پایان آزمایش بیماری‌های این زنان تا حد زیادی برطرف شده بود. درضمن حساسیت به انسولین آنها هم بهبود یافته و فعالیت هورمون‌های غدد فوق‌کلیوی‌شان کمتر شده بود.

۲. درمان اضطراب

گیاه مرزنجوش ویژگی‌های ضداضطرابی یا کاهنده اضطراب دارد و دقیقا به همین دلیل بخور مرزنجوش موجب کاهش اضطراب در افرادی می‌شود که عادت به دندان قروچه دارند.

۳. اثرات ضدمیکروبی

طبق تحقیقات، روغن مرزنجوش با طیف وسیعی از باکتری‌های عفونت‌زا مقابله می‌کند و برای درمان عفونت مجرای ادراری ناشی از باکتری ایی‌کولی مفید است. درضمن این گیاه دشمن انگل‌ها، ویروس‌ها و عفونت‌های قارچی است.

۴. بهبود گوارش

گنجاندن ادویه مرزنجوش در غذا به هضم غذا کمک می‌کند. فقط بوی این گیاه غدد بزاقی را تحریک می‌کند و هضم اولیه غذا را که در دهان رخ می‌دهد بهبود می‌بخشد. محققان ترکیباتی در این گیاه پیدا کرده‌اند که اثرات ضدالتهابی و محافظتی معده دارند.

عرق مرزنجوش با تحریک حرکات لوله گوارشی در روده‌‌ها به حذف مواد زاید ناشی از هضم غذا کمک می‌کند. اگر گرفتار مشکلات گوارشی مانند تهوع، ‌نفخ شکم،‌ گرفتگی معده،‌ اسهال یا یبوست هستید، روزانه مصرف یکی‌دو فنجان دمنوش مرزنجوش این مشکلات را کاهش می‌دهد.

۵. حفظ سلامت قلب‌وعروق

مرزنجوش سرشار از آنتی‌اکسیدان است و این ترکیبات برای قلب‌وعروق و کل بدن مفیدند. از طرفی این گیاه با کاهش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک و تحریک عملکرد سیستم عصبی پاراسمپاتیک موجب بازشدن رگ‌های بدن و جریان آسان خون و درنتیجه کاهش فشار خون می‌شود.

۶. مسکن طبیعی

از دیگر خواص گیاه مرزنجوش کاهش درد است. این گیاه دردهای ناشی از سفت‌شدگی و انقباض‌های عضلانی و همچنین سردرد‌های تنشی را آرام می‌کند. به همین دلیل ماساژدرمانگران در ماساژ‌های خود از روغن یا لوسیون مرزنجوش استفاده می‌کنند.

۷. پیشگیری از زخم‌ معده

محققان در بررسی‌های خود دریافتند استفاده از مقداری عرق مرزنجوش جلوی ترشح بیش از حد اسید (شیره) پایه معده و خروجی اسید را می‌گیرد. درضمن عرق این گیاه مخاط ازبین‌رفته دیواره معده (از علائم زخم معده) را ترمیم می‌کند.

۸. مرزنجوش و لاغری

از آنجایی‌ که مقدار کالری و چربی مرزنجوش بسیار کم است، مصرف آن موجب چاقی نمی‌شود. حتی بررسی‌ها خاصیت این گیاه برای کاهش وزن را اثبات کرده‌اند.

۹. بهبود عملکرد مغز

خواص مرزنجوش برای مغز بسیار است. این گیاه حاوی ترکیباتی است که برای عملکرد مغز مفیدند.

عوارض جانبی

هر گیاهی فواید و عوارضی دارد و مرزنجوش هم از این قاعده مستثنا نیست. در صورت استفاده نادرست از این گیاه، مشکلاتی برایتان ایجاد می‌شود. استفاده مقدار کمی از این گیاه در غذاها به‌صورت ادویه یا مصرف کوتاه‌مدت دارویی برای بزرگ‌سالان خطری ندارد و صدمه‌ای به بدن نمی‌زند، اما اگر از آن به مدت طولانی به‌‌شکل دارویی استفاده شود، عوارض جانبی متعددی خواهد داشت.

استفاده موضعی مرزنجوش روی پوست یا چشم‌ها توصیه نمی‌شود، زیرا این گیاه حساسیت‌زاست. اگر باردارید یا به نوزاد‌تان شیر می‌دهید، از مرزنجوش می‌توانید فقط به‌مقدار بسیار کم و آن هم به‌صورت ادویه در غذا استفاده کنید. کودکان هم فقط می‌توانند از این گیاه به‌مقدار کم در غذا استفاده کنند. اگر به پونه کوهی، ریحان، اسطوخودوس، نعناع یا هر عضو دیگری از خانواده نعنائیان حساسیت دارید، احتمال اینکه به این گیاه هم حساسیت داشته باشید بسیار زیاد است.

اگر به بیماری‌های زیر مبتلا هستید، پیش از مصرف مرزنجوش با پزشکتان مشورت کنید:

اختلالات خون‌ریزی؛ دیابت؛ انسداد‌های دستگاه گوارش یا مجاری ادراری؛ بیماری‌های ریوی مانند آسم؛ زخم معده؛ ضربان کند قلب؛ صرع و تشنج.

همچنین حداقل ۲ هفته قبل از هر نوع جراحی باید مصرف مرزنجوش به‌صورت دارو را قطع کرده باشید.

نحوه مصرف مرزنجوش

به‌شکل‌های مختلف، از قطره مرزنجوش گرفته تا روغن، دمنوش و ادویه آن در آشپزخانه و همچنین برای درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود.

۱. دمنوش مرزنجوش

برای تهیه دمنوش مرزنجوش برگ‌های مرزنجوش را حداقل ۳ دقیقه در آب جوش قرار دهید و آن را درست مانند چای معمولی دم کنید. سپس دمنوش آماده‌شده را با عسل و شیرین‌کننده دلخواه بنوشید.

۲. چاشنی غذا

مرزنجوش را همچون ادویه در غذاهای سبزیجاتی، گوشتی و انواع خورش‌ها و سس‌هایی که ماده اصلی‌شان گوجه‌فرنگی است استفاده کنید. بعضی از کاربردهای این چاشنی در آشپزی عبارت‌اند از:

طعم‌دار‌کردن لوبیاسبز؛ بهبود طعم پنیر بز یا ریکوتا (پنیر گرفته‌شده از شیر گوسفند و گاو)؛ آغشته‌کردن گل کلم به آن پیش از تفت‌دادن؛ مرینیت (خواباندن) قارچ‌ها در روغن و مرزنجوش و دیگر ادویه‌ها؛ مزه‌دار‌کردن گوشت گوسفند و گاو و مرغ. ۳. روغن مرزنجوش

روغن مرزنجوش هم استفاده‌های فراوانی دارد. برای تهیه روغن و عصاره این گیاه برگ‌های خشک‌شده آن را درون دستگاه تقطیر می‌ریزند.

در مصر باستان از مرزنجوش و روغن آن برای درمان زخم‌ها و ضدعفونی‌کردن و همچنین نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شده است. یونانی‌های باستان هم معتقد بودند مرزنجوش شادی‌آور است و به همین دلیل از آن در عروسی‌ها و همچنین عزاداری‌ها استفاده می‌کردند. آنها علاوه‌بر استفاده از روغن و اسانس مرزنجوش، گیاه تازه آن را در دسته‌‌گل یا حلقه گل جای می‌دادند.

فرق مرزنجوش تازه و خشک

مرزنجوش مانند سایر گیاهان هم تازه و هم خشک در بازار وجود دارد و به هر دو شکل در غذاها استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید بذر مرزنجوش را از فروشگاه‌های محصولات کشاورزی بخرید و آن را خودتان بکارید و آماده کنید.

اگرچه مرزنجوش خشک هم مفید است، تازه آن مقدار بیشتری ویتامین و مواد معدنی دارد. درضمن گیاهان خشک به دلیل اینکه محتوای آب خود را از دست داده‌اند، قدرت بیشتری از گیاهان تازه دارند. بنابراین موقع استفاده از مرزنجوش خشک در غذا، به‌ازای ۱ قاشق غذاخوری مرزنجوش تازه باید ۱ قاشق چای‌خوری مرزنجوش خشک استفاده کنید.

مرزنجوش خشک را می‌توان با خیال راحت در دمای اتاق به‌مدت طولانی نگهداری کرد، اما مرزنجوش تازه را باید حتما در یخچال و هوای خنک نگه داشت. پیش از مصرف مرزنجوش تازه، حتما ساقه‌های آن را جدا و از برگ‌های مرزنجوش استفاده کنید.

بهترین جایگزین‌های مرزنجوش

اگر ادویه مرزنجوش در دسترستان نیست، می‌توانید به‌جایش از گیاهانی چون پونه کوهی، آویشن و ریحان استفاده کنید.

پونه کوهی: پونه کوهی خیلی شبیه مرزنجوش است، اما طعم قوی‌تری دارد. بنابراین باید دو‌سوم تا سه‌چهارم مقدار مرزنجوش از پونه کوهی استفاده کنید. آویشن: آویشن هم جایگزین مناسبی است، اما طعم ملایم‌تری دارد. برگ‌های آویشن از مرزنجوش کوچک‌تر و تیره‌ترند و ممکن است ظاهر غذا را کمی تغییر دهند، اما طعم غذا را خیلی عوض نمی‌کنند. ریحان: ریحانهم جایگزینی مناسب است، اما طعم این گیاه به‌اندازه مرزنجوش قوی نیست و موقع استفاده باید از آن بیش از مرزنجوش به غذا اضافه کنید. بهتر است اندک‌اندک از این گیاه به غذا اضافه کنید تا متوجه اندازه مناسب آن شوید. کلام آخر

مرزنجوش گیاهی فوق‌العاده است که به‌خاطر خواص متعددش به‌شیوه‌های مختلف استفاده می‌شود و می‌گویند برای تسکین و بهبود بیماری‌هایی چون استرس، تنش عصبی، اضطراب، کشیدگی‌های ماهیچه‌ای، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و دردها مفید است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • خواص درمانی رازیانه
  • بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | طبع زیتون گرم است یا سرد ؟ ؛ هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
  • خواص میوه خشک برای کودکان
  • یکی از معجزه‌آساترین خواص این گیاه تقویت دید چشم است
  • خواص آب هویج بستنی
  • (تصاویر) خواص قارچ برای سلامتی؛ فقط این قارچ‌ها خوراکی هستند!
  • خواص آب هویج که از آن بی‌خبرید
  • خواص «زیتون» معجزه‌گر
  • 11 خاصیت رزماری و دمنوش رزماری برای سلامتی!
  • مرزنجوش؛ خواص، مضرات و طریقه مصرف این گیاه معطر