Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان کرمان دارای شرایط آب هوایی مختلفی است که انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود و در برخی مواقع جزو تولید کنندگان برتر در پرورش محصولات کشاورزی در کشور شناخته می‌شود.

یکی از محصولاتی که در استان کرمان به وفور یافت می‌شود خرما است و منطقه بم خرمای مشهوری دارد که رطب بم برگرفته از همین توان بالای تولید است البته مرغوبیت خرمای مضافتی بم باعث این محبوبیت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بم شهری است خانه باغی که در بیشتر خانه‌ها درخت خرما یافت می‌شود و حتی در بلوار‌ها و کنار جاده‌ها و ورودی شهر نیز نخل‌های سر به فلک کشیده چشم نوازی می‌کنند و این زیبایی منطقه را دوچندان می‌کند.

مردم بم بیشتر به کشاورزی و تولید محصول خرما مشغول هستند و در برخی مناطق شرق استان کرمان منطقه تک محصول است و فقط خرما کاشته می‌شود که آن هم به علت شرایط آب و هوایی مناسب برای پرورش خرما است.

چند سالی است که به کشاورزان منطقه توصیه می‌شود محصول پیارم را بکارند که بازار پسندی بیشتری دارد.

گرچه خرما انواع مختلفی دارد، اما مردم بیشتر نوع مضافتی آن را و با نام بم می‌شناسند محصولی که به بازار‌های خارجی هم راه یافته و کشور‌های مجاور نیز طالب خرمای بم هستند.

خریداران مختلفی از کشور‌های پاکستان، هند، ترکیه و... به منطقه بم می‌آیند و خرمای این منطقه را خریداری می‌کنند.

در این راستا خرما‌ها درجه بندی شده و سپس متناسب با درخواست خریدار برای صادرات آماده می‌شوند.

سردخانه داران، کارگاه‌های مخصوص بسته بندی و شرکت‌های حمل و نقلی در این میان می‌توانند از حضور تجار کشور‌های مختلف بهره ببرند.

تا اینجای داستان خرما همه چیز عالی و زیبا پیش می‌رود، اما وقتی پای صحبت‌های فروشندگان و کشاورزان می‌نشینیم ورق به گونه‌ای دیگر برمی گردد.

بسیاری از تجار ایرانی که محصول خرما را از کشاورزان خریداری می‌کنند و برای صادرات به کشور‌های مختلف می‌فرستند متاثر از بازارجهانی به مشکلاتی برخورند که گاهی سرمایه و اعتبار آن‌ها به خطر می‌افتد.

خسارت خشکیدگی خوشه خرما زیاد است

دبیر خانه کشاورز شهرستان بم گفت:امسال هزینه‌های کشاورزان برای مراحل خوشه بندی، گرده افشانی بسیار افزایش یافته است.

دهقان می‌گوید: با توجه به اینکه هزینه‌ها افزایش یافته اند قیمت خرما نیز باید افزایش یابد، اما کشاورزان معتقد هستند مردم باید توان خرید خرما را داشته باشند و هم اکنون هر کیلو خرما بین ۴۰ تا ۴۴ هزارتومان قیمت گذاری شده است.

او با اشاره به این که هم اکنون سردخانه‌ها تقریبا خالی شده اند و خرمای جدید در حال برداشت است گفت:گرمای شدید به محصولات خرمای برخی مناطق از جمله ریگان، فهرج و دارستان بم بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت وارد کرده است.

یکی از کشاورزان بمی با اشاره به گرمی هوا و خسارت به محصول خرما و واقعی نبودن خسارت بیمه گفت: هر درخت خرما ۲ تا ۳ میلیون تومان محصول عاید کشاورز می‌کند، اما وقتی خسارت می‌بیند بیمه تنها ۱۵۰ هزار تومان برای هر درخت خسارت پرداخت می‌کند که برای کشاورز بیمه کردن محصولات به صرفه نیست.

خیراندیش رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در بازدید از میزان خسارت‌های وارد شده به کشاورزان خرمادار بمی گفت:بعد از برآورد کردن میزان خسارت به وزارت خانه اعلام خواهیم کرد تا به کشاورزان خسارت دیده کمک شود.

شرکت های دانش بنیان برای نجات خرما اقدامی نکرده اند

کشاورزی این روز‌ها نیازمند دانش است دهقان یکی از کشاورزان بمی می‌گوید: سال‌ها قبل بدون دانش به ما گفتند خرمای پیارم بکاریم در حالی که این خرما در همه مناطق شرق کرمان محصول خوبی ندارد و بیشتر متناسب هوای روداب بندر عباس است.

او می‌گوید:باید راهکار‌های عملی برای خشکیدگی خوشه خرما اندیشیده شود، زیرا خسارت زیادی در این بخش داریم و البته کنه گردآلود خرما که باعث آسیب به محصول می‌شود.

این کشاورز ادامه می‌دهد مرکز تحقیقات برای خرما بم راه اندازی شده است و کارایی چندانی ندارد و نمی‌تواند به کشاورزان کمک چندانی بکند.

پیگیر این مسئله شدیم که مرکز تحقیقات چه اقداماتی انجام می دهد ،هُرمزد نقوی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان در این باره می‌گوید:تحقیقات زیادی در زمینه محصول خرما انجام شده است و باغدارانی که چند شغله هستند ارتباط کمتری به دلیل مشغله با کارشناسان دارند و به همین دلیل کمتر از کمک کارشناسان استفاده کرده اند.

او گفت: سایت تالاب ترویج در بخشی از آن مطالب درباره خرما و محصولات کشاورزی دیگر دارد که کشاورزان می‌توانند مطالب تحقیقاتی را رایگان دانلود کنند و از آن‌ها بهره ببرند.

نقوی در خصوص فعالیت شرکت‌های دانش بنیان برای محصول خرما گفت: باید شرکتی در این زمینه فعال شود و  علاقه کار در زمینه خشکیدگی خوشه خرما را برای ارائه راهکار اساسی داشته باشد و این مسئله را دنبال کند.

به گفته او کار‌های تحقیقاتی زمان بر است و مطالعه محصول کشاورزی در هر منطقه سال‌ها طول می‌کشد تا به نتایج موثر دست پیدا شود.

خرمای بم محصول درجه یکی است که کاملا ارگانیک می‌باشد و کشاورزان در هنگام بسته بندی و عرضه مانند استان‌های دیگر به محصول خود روغن نمی‌زنند تا براق شود و همین امر باعث شده بازار پسندی خوبی داشته باشند و بر اساس درجه بندی خرما این محصول صادر می‌شودکه در رونق کشاورزی بسیار موثر است.

محصولی ارز آور که نیاز به حمایت دارد

دبیر خانه کشاورز شهرستان بم در خصوص صادرات محصول خرمای بم گفت: سال گذشته صادرات محصول خرمای بم خوب بوده است و امیدواریم امسال دولت با تصمیم‌های ناگهانی به کشاورزان و صادرکنندگان ضربه نزند.

لطفعلی زاده سرپرست معاونت بهبود تولیدات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در خصوص محصول خرما و صادرات آن گفت:بیش از ۲۷ هزار هکتار باغ خرما در شمال استان کرمان وجود دارد که ۲۵ هزار هکتار آن در شرق استان قرار دارد.

او بااشاره به اینکه پیش بینی می‌شود امسال ۱۵۵ هزار تن محصول خرما از سطح استان در ارقام مختلفی مانند پیارم، زاهدی، هلیله‌ای و... برداشت شود گفت: محصول خرما به کشور‌های روسیه، افغانستان، پاکستان، هند و بعضی کشور‌های اروپایی صادر می‌شود.

رطب مضافی بم خرمایی است که در مجالس و ایام ماه مبارک رمضان استفاده می‌شود و ارقام کم آب‌تر و خشک‌تر در تولید شیرینی جات استان کرمان و کماچ و کلمپه کرمان کار برد دارد به علاوه اینکه این محصول در کارگاه‌های مختلفی به شکل‌های شکلات خرما، قوتوی هسته خرما و محصولات تزئینی و خوردنی تولید و به بازار عرضه می‌شود و این نکته را برجسته می‌کند که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با ورود به این امر چه در تولید محصول و میزان ماندگاری و چه خشکیدگی خرما کمک شایانی به این محصول سود آور صادراتی کنند.

گزارش از حمیده یزدی نژاد

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصول کشاورزی خرما بم رطب مضافتی شرکت دانش بنیان شرکت های دانش بنیان استان کرمان محصول خرما خرمای بم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۱۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت‌های دانش‌بنیان، مصداق مشارکت مردم در عرصه تولید هستند

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به انتخاب شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، مصداق آشکار مشارکت مردم در عرصه تولید به شمار می‌روند و هرگونه اقدام برای کمک به رشد تولید در این شرکت‌ها، گامی در راستای تحقق شعار سال خواهد بود.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدصادق خیاطیان در تشریح شرایط زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور گفت: به گواه آمارهای رسمی، این زیست‌بوم اکنون بالغ‌تر شده و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به حدود ۱۰ هزار شرکت رسیده است و سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی ـ به عنوان یک شاخص راهنمای مهم ـ نه چندان پرشتاب، اما به طور مستمر در حال افزایش است. برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان با موفقیت وارد بازارهای بین‌المللی شده‌اند، برخی توانسته‌اند در زنجیره ارزش صنایع مختلف کشور جای بگیرند و برخی نیز با مشارکت سایر ذی‌نفعان کمر همت به حل مشکلات و چالش‌های مزمن کشور بسته‌اند.

وی تصریح کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و همسو با اهداف دولت سیزدهم در قانون برنامه هفتم توسعه، راهبرد نسبتاً جامعی برای افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور به ۷ درصد تدارک دید و بخشی از آن را به اجرا گذاشت. یکی از ارکان مهم این راهبرد، برنامه «رشد تولید» بود که همسو با شعار سال ۱۴۰۲ طراحی شده بود و شعار آن، «۱۰۰۰ شرکت، ۱۰۰۰ محصول، ۱۰۰۰ هزار میلیارد ریال رشد فروش» بود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ با اجرای این بسته، ۷۶ شرکت دانش‌بنیان توانستند ۲۷۲۵ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش با ضمانت صندوق نوآوری از شبکه بانکی دریافت کنند. برآوردها نشان می‌دهد که اعطای این تسهیلات، به افزایش بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومانی فروش محصولات دانش‌بنیان منجر شده است.

خیاطیان افزود: یکی دیگر از مولفه‌های این راهبرد که همسو با اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان نظام، به ویژه «مردمی‌سازی اقتصاد» طراحی شده بود، توسعه فرهنگ تامین مالی جمعی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور بود. در همین راستا بود که یک مسابقه تلویزیونی با عنوان «شکوفا» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و تضمین ۱۰۰ درصدی اصل سرمایه سرمایه گذاران تولید و پخش شد. تاکنون از طریق این برنامه بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان سرمایه برای ۱۶ شرکت با مشارکت ۳۴۷۰ سرمایه گذار جذب شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: نامگذاری سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب، عزم صندوق نوآوری و شکوفایی برای کمک به جهش تولید شرکت‌های دانش‌بنیان را راسخ‌تر کرده است. به واسطه خاستگاه و ماهیت شرکت‌های دانش‌بنیان، این شرکت‌ها مصداق آشکار مشارکت مردم در عرصه تولید به شمار می‌روند و بی‌تردید هرگونه اقدام برای کمک به رشد تولید در این شرکت‌ها، گامی در راستای تحقق شعار سال خواهد بود.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، وی تاکید کرد: برخی از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند دستمایه خوداشتغالی یا کارآفرینی و خلق کسب‌وکارهای جدید و سودآور برای شهروندان در اقصی نقاط کشور قرار گیرد. این اتفاق مستلزم معرفی این محصولات به شهروندان و اعطای تسهیلات لیزینگ ارزان به خریداران است. این تسهیلات که به واسطه کمک به توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان، یکی از خدمات اولویت‌دار صندوق به شمار می‌رود، امسال بیش از پیش تقویت خواهد شد. 

تقویت برنامه‌های صندوق برای تأمین مالی جمعی در حوزه دانش‌بنیان

وی تأکید کرد: برنامه‌های صندوق برای تعمیق تامین مالی جمعی در حوزه دانش‌بنیان با قوت ادامه خواهد یافت. گرچه قانون جهش تولید دانش‌بنیان با تکیه بر سازوکار اعتبار مالیاتی، راه را برای تزریق منابع مالی شرکت‌های بزرگ کشور به حوزه فناوری و نوآوری هموارتر کرده است، اما مسیر ورود سرمایه‌های خرد مردمی به این حوزه، از ابزارهایی مانند تامین مالی جمعی می‌گذرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ساخت چاپگر خط بریل با همت متخصصان شرکت دانش بنیان اصفهان
  • ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان استان بوشهر
  • شرکت‌های دانش‌بنیان، مصداق مشارکت مردم در عرصه تولید هستند
  • تمرکز دانش بنیان‌ها بر سواحل مکران
  • خدمات مالی ۴۰۰ میلیاردی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال
  • ۴۰۰ میلیارد انواع خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال ارائه شد
  • ارائه ۴۰۰ میلیارد تومان انواع خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال
  • «علم و فناوری» کلیدواژه مهم رهبری در سال ۱۴۰۲/ از پیشرفت‌های ایران در نانو و زیست فناوری تا حمایت از دانش‌بنیان‌ها
  • هشدار ورود لباس مبدل‌های دانش‌بنیانی به اقتصاد کشور
  • عضویت ۵ شرکت دانش بنیان در صندوق بخش کشاورزی خراسان شمالی/کاهش توان مالی صندوق های کشاورزی