Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:28:14 GMT

طرح دارویار تسهیلگر دستیابی سریع و ارزان به دارو

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۳۲۰۰۰

طرح دارویار تسهیلگر دستیابی سریع و ارزان به دارو

به گزارش ایرنا، توسعه عدالت بهداشتی و درمانی در تمامی نقاط کشور به منظور بهره مندی تمامی اقشار جامعه از اولویت های نظام مقدس جمهوری اسلامی است که با اجرای طرح های تسهیلگری همچون دارویار مسیر تعالی را در پیش گرفته است.

عدالت در خدمات بهداشتی و درمانی و تسهیل در دستیابی به آنها، نیازمند فراهم شدن زیرساخت هایی همچون طرح دارویار است که خوشبختانه در نظام شکوهمند انقلاب اسلامی همواره بر ایجاد عدالت بهداشت و درمان برای تمامی اقشار جامعه سعی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طرح دارویار، قرار است با انتقال یارانه دارو از طریق بیمه‌ها به مردم، پوشش بیمه‌ای داروها را افزایش داد، اقلام بیشتری از داروها را زیر چتر بیمه‌ها برد و در عین حال قیمت دارو را به سمت واقعی شدن سوق داد، با این شرط که "پرداختی از جیب بیمار" نه تنها افزایش نیابد، بلکه در برخی اقلام کاهش قیمت نیز خواهد داشت.

در اجرای طرح دارویار اشاره شده است که  تمامی داروهای تولید داخل شامل یکهزار و ۶۰۰ قلم کد ژنریک دارو، مشمول اصلاح سیاست‌های ارزی خواهد شد که افزایش قیمت یکهزار و ۴۰۰ کد ژنریک توسط بیمه ها پوشش داده می شود و ۲۰۰ قلم دیگر هیچ تغییری در نرخ نخواهد داشت.

بر این اساس داروهای خارجی بدون افزایش قیمت طبق روال گذشته عرضه می شود و بیماران مزمن ضمن مراجعه دوره‌ای برای ویزیت مجدد، داروی خود را به اندازه مصرف آن دوره تا ویزیت بعدی دریافت می‌کنند.

بنابر اعلام متولیان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرح دارویار باهدف جبران افزایش قیمت‌های ناشی از سیاست‌های ارزی در داروهای تولید داخل، به منظور کاهش هزینه‌های پرداختی از سوی بیماران و افزایش تعداد داروهای تحت پوشش بیمه اجرایی شده است تا ضمن توزیع عادلانه یارانه دارو برای همه دهک‌ها وضعیت برابری ایجاد کند.

در این طرح برای بیمه مردم هم فکر شده است و از افراد فاقد بیمه خواسته‌اند با نام‌نویسی در سامانه بیمه سلامت به صورت رایگان تحت پوشش قرار گیرند و از مزایای طرح دارویار برخوردار باشند، این طرح اهداف میان‌مدت و بلند مدت دیگری هم دارد که مسوولان به مواردی مثل کاهش تقاضای القایی و اصلاح الگوی مصرف دارو در جامعه، حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و صعب‌العلاج، رشد صادرات رسمی دارو و کنترل قاچاق معکوس اشاره کرده‌اند.

اصلاح سیاست‌های ارزی به منظور جلوگیری از آسیب به حوزه صنعت، قطع منافع سواستفاده‌ کنندگان ارز ترجیحی، از بین بردن آثار وابستگی به زمان و نوع ارز ترجیحی اختصاصی به حوزه دارو و آسیب ناشی از ایجاد کمبودهای دارویی، مدیریت بیشتر منابع و منطقی کردن مصرف دارو یکی از مهمترین چالش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت‌های سیزدهم بود که به نتیجه رسید.

 در این میان سازمان غذا و دارو وظیفه برنامه ریزی، طراحی و تنظیم سازوکار این برنامه را به عهده دارد و سازمان برنامه و بودجه و بیمه‌ها به عنوان ۲ بازوی عملیاتی و بسیار مهم، برای تامین منابع مالی و پوشش داروها ایفای نقش خواهند کرد.  

به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داروهایی که ضروری و داروهایی که دارای مصرف بالا است، در اولویت قرار گرفته و برخی داروها هم وجود دارد که تحت پوشش بیمه قرار دارد اما پوشش آنها خیلی ضرورتی ندارد و مردم هم خیلی برای آنها مراجعه نمی‌کنند اما حجم آماری ایجاد می کند.

بهرام عین اللهی بیان کرده است افزایش قیمت رخ داده در حوزه دارو توسط دولت تامین می شود و مابه التفاوت داروهایی که بیمه ای بودند از محل یارانه پرداخت می شود، حدود ۳۶۶ قلم داروی ضروری و پرمصرف نیز که بیمه نبوده تحت پوشش بیمه قرار گرفته است و ۱۱۹ قلم داروی او تی سی ( بدون نیاز به نسخه) شامل داروهای سرماخوردگی و آنتی هیستامین در روزهای آتی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

به گفته وی، به عنوان مثال برخی از داروهای دیابتی و فشارخون و سایر بیماری‌ها نیز تحت پوشش بیمه نبوده و مشمول افزایش قیمت می‌شدند که مشمول دریافت یارانه شدند، اجرای طرح دارویار از مصرف بی رویه دارو نیز جلوگیری می کند که برخورداری از مزایای این طرح منوط به تجویز پزشک بوده و از طریق بیمه است.

وی با اشاره به اجرای بیمه رایگان برای حدود ۶ میلیون نفر در سال جاری گفته است افرادی که بیمه پایه ندارند حتما به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند تا مشمول دریافت حمایت‌های بیمه‌ای شوند.

وی در ادامه با یادآوری اینکه دولت هزینه های کلانی را برای تامین داروی شهروندان  می پردازد، اظهار داشت: با وجود این اقدامات، بسیاری از داروها به صورت قاچاق از کشور خارج می شد به طوری که در حقیقت در قالب خدمت رسانی به ۸۰ میلیون نفر ایرانی، به ۴۰۰ میلیون نفر (هموطنان ایرانی و کشورهای همسایه) خدمات دارویی ارایه می شد.

عین اللهی با بیان اینکه بسیاری از داروها قبل از ورود به داروخانه ها قاچاق می شد، افزود: باید منابع خود را درست هدایت می کردیم که امروز با طرح دارویار نه تنها هزینه ای به بیماران اضافه نمی شود، بلکه در بخشی قسمت ها هزینه دارو کاهش می یابد.

در برخی داروخانه ها چه می گذرد؟

اگرچه طرح دارویار تسهیلگر موارد ذکر شده اما در پیچ و خم اجرای آن،  بیماران نیز با مشکلاتی مواجه شده اند که در بازدید میدانی خبرنگار ایرنا برخی موارد به وضوح در سطح داروخانه ها قابل رویت است.

بلاتکلیفی در تهیه نسخ دارویی برای بیماران طی روزهای اخیر به مشکلی عمده تبدیل شده است که سرگردانی بیماران در داروخانه ها به رنج مضاعفی بر بیماری آنها تبدیل شده و نیازمند پیگیری سریع و دلسوزانه مسوولان است.

فرهادی امیری مسوول فنی یکی از داروخانه های خرم آباد در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: در راستای اجرای این طرح مدتی است که تهیه برخی از اقلام با سختی مواجه شده است و شرکت های توزیع کننده با بهانه هایی از جمله تغییر قیمت ها و کمبود دارو از توزیع به موقع داروها سر باز می زنند و عملا داروخانه ها با کمبود دارو مواجه هستند.

وی اظهار داشت: از طرفی برخی از اقلام دارویی نیز توسط بیمه ها تایید نمی شوند و تهیه نسخ دارو برای بیماران با مشکلاتی مواجه شده است که داروخانه روزانه با جمعیتی از بیماران و نارضایتی آنها از وضعیت کنونی در تهیه دارو روبرو می شود.

زهرا ایمانی نیز بیماری  است که پس از ساعت ها انتظار در مطب دکتر به داروخانه مراجعه اما شمار زیاد بیماران در انتظار تهیه دارو او را کلافه کرده بود می گوید: حدود یک ساعت است که در داروخانه منتظر تایید بیمه برای دریافت داروها هستم که اکنون متوجه شده ام نسخ نوشته شده توسط پزشک را بیمه تایید نکرده است و برخی اقلام را باید بصورت آزاد تهیه کنم.

مریم رضایی دیگر بیمار حاضر در یکی از داروخانه های سطح شهر خرم آباد است که به گفته وی طی یک ماه گذشته ۲ بار به داروخانه مراجعه کرده است و هر بار با شمار زیادی از بیماران در انتظار تهیه دارو مواجه شده است.

وی اظهار داشت: ۲ هفته پیش که به داروخانه مراجعه کردم با وجود شلوغی بسیار و انتظار حدود یک ساعته بالاخره موفق به دریافت داروها شدم اما اکنون همان قلم دارو نایاب است و تقریبا تمام داروخانه های این شهر را در جستجوی داروی مورد نیاز رفته و تاکنون موفق به دریافت دارو نشده ام.

تخلفی در راستای اجرای طرح دارویار در لرستان گزارش نشده است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: طرح دارویار از ۲۳ تیرماه گذشته در تمام نقاط استان با موفقیت اجرایی شده و تاکنون هیچگونه تخلفی در اجرای این طرح در استان گزارش نشده است.

محسن اسدبیگی با بیان اینکه در راستای اجرای طرح دارویار ۳۶۶ قلم دارو به فهرست بیمه اضافه شده است ادامه داد: اجرای طرح دارویار از بهترین روش‌های پرداخت عادلانه یارانه دارو به مردم است و از هدر رفت منابع و قاچاق دارو جلوگیری می‌کند.

وی اظهار داشت: همزمان با شروع اجرای طرح دارویار در کشور، بازرسی های بسیار موثری از سوی معاونت غذا و دارو از داروخانه های استان صورت گرفت و به سرعت مشکلات ابتدایی اجرای این طرح برطرف شد که تاکنون هیچگونه تخلف شامل آزاد فروشی، احتکار و ارائه نکردن دارو در داروخانه ها مشاهده نشده است.

وی اضافه کرد: در قالب طرح دارویار، تهیه دارو با نسخه پزشک به‌هیچ‌عنوان افزایش قیمت نخواهد داشت و حتی در مواردی مانند داروهای دیابتی با کاهش قیمت نیز مواجه هستند اما افرادی که بدون نسخه و به‌صورت آزاد اقدام به تهیه دارو کنند، با افزایش هزینه روبرو خواهند شد.

 اسد بیگی دامه داد: در قالب این طرح، یارانه به انتهای زنجیره توزیع دارویی یعنی خود بیمار منتقل شده و امکان قاچاق مسدود شده است بنابراین قیمت دارو در حال واقعی شدن است.

اسدبیگی گفت: در سال‌های اخیر تخصیص ارز دولتی به دارو و اختلاف قیمت زیاد آن با داروهای موجود در بازار آزاد باعث سو استفاده توسط افراد متخلف و یا قاچاق آن شده است که افزایش قیمت دارو و در مواردی کمبود برخی اقلام دارویی را با خود به  همراه داشته است.

وی تاکید کرد: امروزه با اصلاح سیاست‌های ارزی دارو و یا همان طرح دارویار، جلوی بسیاری از مشکلات گرفته خواهد شد که مطمئنا نتایج خوبی به همراه خواهد داشت و هم استانی ها می توانند هرگونه تخلف و مشکلات تهیه دارو را با سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند.

مشکلات کمبود دارو به زودی برطرف می شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: با توجه به اجرای طرح دارویار و تغییر قیمت ها، کارخانه های تولید دارو با تاخیر شروع به کار کرده اند و اکنون اصلاح قیمت ها انجام شده است و داروهای مورد نیاز در حال توزیع در سطح داروخانه ها است.

اسدبیگی اظهار داشت: در مورد بیماری کووید ۱۹، عده ای اقدام به مصرف داروی غیر منطقی و ناهنجار آنتی بیوتیک می کنند در صورتیکه این بیماری ویروسی است و مصرف آنتی بیوتیک تاثیری بر درمان آن ندارد اما شرایط بازار دارو را با مشکلاتی مواجه ساخته است.

اسدبیگی ادامه داد: کمبود اقلام دارویی در استان در حال مدیریت و سرم مورد نیاز بیمارستان ها در حال تامین و توزیع است و این در حالیست که کمبود برخی اقلام دارویی کشوری است و بصورت سهمیه ای در داروخانه ها توزیع می شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون داروهای اساسی و اصلی در سطح استان موجود است اضافه کرد: ۲۵۱ داروخانه، ۲۷ شرکت توزیع کننده و ۲۷۰ مرکز تجهیزات پزشکی در استان لرستان فعالیت می‌کنند.

برچسب‌ها دانشگاه های علوم پزشکی سازمان غذا و دارو لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه های علوم پزشکی سازمان غذا و دارو لرستان دانشگاه های علوم پزشکی سازمان غذا و دارو لرستان اجرای طرح دارویار سیاست های ارزی تحت پوشش بیمه اقلام دارویی افزایش قیمت داروخانه ها برخی اقلام غذا و دارو مواجه شده تهیه دارو قلم دارو قیمت ها بیمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۲۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه و طلا ارزان‌تر شد؟

بررسی بازار سکه و طلای داخلی طی ۲۴ ساعت گذشته نشان می‌دهد، هم‌راستا با کاهش قیمت طلا در بازار‌های جهانی و آرامش بازار ارز، بهای انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در معاملات امروز بازار نسبت به روز گذشته (دوشنبه) با کاهش ۱۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی قیمت برای قطعات سکه و ۹۰ هزار تومانی برای طلای ۱۸ عیار رخ داده است.

به گزارش ایسنا، بررسی آخرین معاملات صورت گرفته تا لحظه انتشار این گزارش سکه و طلا در بازار و مقایسه آن با روز گذشته (دوشنبه سوم اردیبهشت ماه) نشان می‌دهد که ظرف کمتر از ۲۴ ساعت اخیر انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا با کاهش قیمت روبرو شده‌اند.

بر اساس آخرین آمار از بازار سکه و طلا تا این لحظه، هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۶۰۰ هزار تومان کاهش در آخرین معاملات امروز (سه‌شنبه) به ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

سکه‌های تمام طرح قدیم نیز با ۵۰۰ هزار تومان کاهش به کانال ۳۹ میلیون تومان بازگشت و ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.

در قطعات کوچکتر سکه، نیم سکه نسبت به روز گذشته، ۲۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۳۰۰ هزار تومان ارزان‌تر شده‌اند. به‌ترتیب نیم سکه ۲۵ میلیون تومان و ربع سکه ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ثبت قیمت شده است.

سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ۱۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته، در حال حاضر در بازار به شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرده است.

کاهش قیمت در بازار داخل در حالی اتفاق افتاده که بر خلف روال هفته‌های گذشته که اونس جهانی سیر صعودی تندی به خود گرفته بود، اکنون از مسیر افزایش دور زده و پا در مسیر کاهش گذاشته است؛ در حالیکه روز دوشنبه هر اونس طلا ۲۳۴۶ دلار بود امروز با ۴۰ دلار کاهش به ۲۳۰۶ دلار رسیده است.

براین اساس هر مثقال طلای آب شده نیز با ۳۹۰ هزار تومان کاهش بها نسبت به روز گذشته ۱۵ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان در بازار امروز قیمت داشته و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۹۰ هزار تومان کاهش سه میلیون و ۵۶۴ هزار و ۴۰۰ تومان، مبنای معاملات طلا قرار گرفته است.

گفتنی است؛ مرجع قیمت‌های فوق، اتحادیه طلا و جواهر تهران است.

دیگر خبرها

  • داروخانه‌های معتبر اینترنتی‌ مجاز به فروش شیر خشک نیستند
  • هشدارِ امپراطوری ناصرخسرو مجازی در حوزه دارو
  • افرایش دو برابری داروخانه‌ها در خوی
  • دارو باز هم داد مجلس را درآورد؛ دارویار پس از ۲ سال به کجا رسید؟
  • داروخانه‌های تیران بیمه تکمیلی معلمان را پوشش نمی‌دهد
  • اعتصاب داروسازان فرانسویدر روز سی ام مه
  • پیگیری برای اخذ مجوز داروخانه هلال احمر کرمانشاه
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد؟
  • اختصاص ۷ همت به طرح دارویار
  • معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند