Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخستین قانون شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور سال ۱۳۶۱به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و پس از آن این قانون چندین بار  اصلاح شد؛ آخرین تغییرات قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا سال ۱۳۷۵ انجام و ساز و کار اجرایی آن نیز تا سال ۱۳۷۷ انجام و نخستین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور، اسفندماه سال ۷۷ برگزار شد و دوره نخست شوراهای اسلامی شهر و روستا در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه (روز ملی شوراها) سال ۷۸ رسماً آغاز به کار کرد؛ بر اساس قانون دوره ای چهار ساله هستند که استثنائا دوره سوم شوراها ۶ ساله شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی و تأیید صلاحیت داوطلبان این انتخابات نیز برغم سایز انتخابات که برعهده شورای نگهبان قانون اساسی است،  برعهده هیات های اجرایی و نظارت است که هیات های نظارت نیز از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل می شود.


اکنون با گذشت یکسال از شروع فعالیت ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور می‌توان گفت که شوراها بیست و چهارمین سال فعالیت خود را آغاز کرده است.


ارایه طرح و تصویب لوایح شهرداری ها از جمله فعالیت های است که شوراها در راستای وظیفه ذاتی خود که رسیدگی به امور شهر است، انجام می دهند.


اما تعداد اعضای شوراها طی دوره های گذشته و با تصویب مجلس شورای اسلامی دست‌خوش تغییراتی بوده است و تعداد اعضای شوراها برای شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر و شهرهای ۲۰۰ هزار نفری یکسان نیست.

در این میان شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش نیز در تعداد اعضاء با تغییراتی همراه بوده است، این شورای شهر در سه دوره نخست، ۱۵ عضو اصلی و ۶ نفر عضو علی‌البدل داشت که این تعداد با تصویب مجلس شورای اسلامی برای دوره چهارم به ۳۱ نفر عضو اصلی و ۱۲ نفر عضو علی‌البدل افزایش یافت.

تعداد اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش اما مجددا دست‌خوش تغییراتی شد و در خرداد ماه سال ۹۵، با تأیید مصوبه مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان قانون اساسی، به ۲۱ نفر کاهش یافت.

تعداد اعضای این شورا برای دوره پنجم به ۲۱ نفر کاهش یافت و این تعداد برای دوره ششم نیز بدون تغییر باقی ماند.

در حال حاضر ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با ۲۱ عضو فعالیت دارد و ترکیب شورا را هیئت رئیسه شورا شامل رئیس، نایب رئیس، ۲ نفر منشی و سخنگو تشکیل می دهد؛ همچنین این شورا دارای ۶ کارگروه تخصصی است که مسایل شهر از پیگیری و با ارایه طرح و یا بررسی و تصویب لوایح در صحن علنی، برای بهبود وضعیت شهر تلاش می کنند.


ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران ۱۴ مردادماه سال گذشته کار خود را آغاز کرد و با رای اعضای شورای اسلامی شهر تهران مهدی چمران به عنوان رئیس شورای اسلامی شهر تهران؛ پرویز سروری نائب رئیس؛ سید جعفر شربیانی نائب رئیس اول، سوده نجفی نائب رئیس دوم و علیرضا نادعلی به عنوان سخنگوی شورای شهر در یک سال گذشته مسئولیت داشته اند.

اعضای شورای شهر تهران همچنین ۶ کمیسیون تخصصی را تشکیل دادند که بر این اساس نرگس معدنی پور به عنوان رئیس کمیسیون های فرهنگی - اجتماعی؛ مهدی پیرهادی به عنوان رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری؛ مهدی عباسی به عنوان رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی؛ سید جعفر تشکری هاشمی به عنوان رئیس کمیسیون
حمل و نقل و عمران؛ مهدی اقراریان به عنوان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی؛ محمد آخوندی به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در شورای شهر تهران، ری و تجریش فعالیت دارند.   

بر اساس قانون، انتخابات هیات رئیسه شورای شهر هر سال یکبار برگزار می شود و تنها سخنگوی شورای شهر دوره ای ۲ ساله دارد.


حال اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در آستانه انتخابات داخلی دومین هیات رئیسه هستند و آنطور که پیش بینی می شود این هیات رئیسه بدون تغییر ابقا خواهد شد.

برچسب‌ها شورای شهر شورای اسلامی شهر تهران مدیریت شهری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای شهر شورای اسلامی شهر تهران مدیریت شهری شورای شهر شورای اسلامی شهر تهران مدیریت شهری شوراهای اسلامی شهر و روستا شورای اسلامی شهر تهران عنوان رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی تعداد اعضای اعضای شورای ششمین دوره هیات رئیسه ری و تجریش شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۲۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

به گزارش جام جم آنلاین،رضا قاسمیان در جریان سفر به شهرستان پارس آباد و در مصاحبه با خبرنگاران گفت: مشارکت مردم در دور نخست انتخابات در این حوزه انتخابیه پرشور و مایه روسفیدی استان بود و امیدواریم که دور دوم انتخابات هم با همین حساسیت و اهمیت برگزار شود.

وی خواستار مشارکت مردم در دور دوم انتخابات در حوزه در حوزه پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز شد و بیان کرد: از مردم می‌خواهیم که با بررسی فضا، انتخابی آگاهانه داشته باشند.

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل همچنین اظهار کرد: از ۲ نامزد راه یافته به دور دوم و نیز از هواداران آنها نیز می‌خواهیم که رقابت سالم را مد نظر داشته باشند و از ایجاد اختلال در روند عادی زندگی مردم پرهیز کرده و در مدار قانون و اخلاق انتخاباتی رقابت کنند.

 انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در حوزه انتخابیه پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان به علت کسب نشدن حدنصاب ۲۰ درصد آرا از سوی هیچ کدام از رقبای حاضر، به دور دوم کشیده شد.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، در حوزه انتخابیه پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان ابراهیم فهیمی گیگلو با کسب ۱۸ هزار و ۴۷۲ رای و امیدعلی رعنایی با کسب ۱۷ هزار و ۶۳۲ رای به دور دوم انتخابات راه یافته‌اند.

در دور اول انتخابات در ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در این حوزه انتخابیه، ۲۱ نامزد رقابت داشتند و ۱۲۵ هزار و ۱۲۸ رای از مردم این حوزه اخذ شد.

در پنج حوزه انتخابیه استان اردبیل در دور نخست، ۶ منتخب استان برای حضور در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی مشخص شدند.

در این دوره از انتخابات، علی نیکزاد ثمرین(نماینده دوره یازدهم)، صدیف بدری(نماینده دور دهم و یازدهم) و احد بیوته از حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین، محمد خوش سیما از حوزه انتخابیه گرمی و انگوت، بابک رضازاده از حوزه انتخابیه مشگین‌شهر و وحید کنعانی کلور از حوزه انتخابیه خلخال و کوثر به عنوان منتخبان دور اول مردم به مجلس راه یافتند.

در این دوره از انتخابات، در مجموع بیش از یک میلیون نفر در استان اردبیل واجد شرایط رای دادن بودند که نزدیک ۵۰ درصد آنها در پای صندوق‌های رای حاضر شده و به ۱۶۸ نامزد حاضر رای دادند.

اردبیل دارای پنج حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین با سه نماینده، پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز با یک نماینده، خلخال و کوثر با یک نماینده، مشگین‌شهر با یک نماینده و گرمی مغان و انگوت با یک نماینده و در مجموع هفت نماینده است.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ همزمان با سراسر کشور در پنج حوزه انتخابیه استان اردبیل برگزار شد و ۱۶۸ نامزد انتخاباتی برای به دست آوردن هفت کرسی مجلس شورای اسلامی رقابت کردند.

دیگر خبرها

  • رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم
  • سخنگوی هیات رئیسه مجلس: عملیات مضحک بامداد امروز یعنی نتانیاهو شکست را پذیرفته‌ است
  • ببینید | شعرخوانی آرش شفاعی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در ششمین شب دومین مرحلهٔ رقابت‌های سرزمین شعر
  • برگزاری دومین دوره رقابت‌های طناب‌زنی نابینایان به مناسبت روز شیراز
  • ۲۲ روز مانده تا دومین مرحله انتخابات مجلس دوازدهم
  • مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
  • ۲۲ روز مانده تا تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم /انتخابات مرحله دوم در کدام حوزه ها الکترونیکی است؟
  • از هزینه شدن جایگاه رهبری در امور حزبی ممانعت شود
  • درخواست از بیت رهبری درپی تکرار یک ادعای عجیب درباره ریاست مجلس آینده
  • صدور اعتبار نامه نمایندگان منتخب تهران در مجلس دوازدهم