Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@10:42:59 GMT

طرح ناتو برای بستن دریای بالتیک به روی روسیه

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۳۳۱۱۰

طرح ناتو برای بستن دریای بالتیک به روی روسیه

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری "راشاتودی"، فنلاند و استونی در مورد یک طرح موشکی گفت‌وگو کرده اند که هدف آن بستن دریای بالتیک به روی روسیه است.  

این شبکه خبری روسی در تارنمای خود نوشت: «هانو پوکور» وزیر دفاع استونی اعلام کرد که تالین (پایتخت استونی) و هلسینکی (پایتخت فنلاند) در مورد یکپارچه‌سازی پرتاب‌کننده‌های موشک های ساحلی که این دو عضو ناتو را قادر به محاصره نیروی دریایی روسیه در خلیج فنلاند می سازد، گفت‌وگو کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقام، با تکرار اظهاراتی که پیش از این توسط رهبران لهستان و لیتوانی بیان شده بود، افزود: این امر دریای بالتیک را به "دریای ناتو" بدل می کند.

وزیر دفاع استونی در گفت و گو با روزنامه فنلاندی ایلتالیتی (Iltalehti) گفت: ما باید دفاع ساحلی خود را یکپارچه سازی کنیم. وی سپس ادامه داد: برد پرواز موشک های استونیایی و فنلاندی بیشتر از عرض خلیج فنلاند است.

موشک های ساحلی (MTO۸۵M) فنلاند بردی بیش از ۱۰۰ کیلومتر دارند. خلیج فنلاند هم نزدیک به ۸۲ کیلومتر از هلسینکی تا تالین فاصله دارد. استونی قصد دارد تا اواخر سال جاری موشک های اسرائیلی "بلو سپر" (Blue Spear) را هم خریداری کند که برد آنها نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر است.

وزیر دفاع استونی در ادامه اظهاراتش مدعی شد: پس از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، بالتیک، دریای ناتو خواهد بود و وضعیت در مقایسه با امروز تغییر می کند. پوکور سپس اضافه کرد دو کشور [استونی و فنلاند] قادر خواهند بود دریای بالتیک را به روی نیروی دریایی روسیه ببندند.

در پی طرح رسمی درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو، لهستان و جمهوری‌های شوروی سابق در ساحل دریای بالتیک بیشترین اشتیاق را نسبت به این امر نشان دادند. به گونه ای که پس از نشست سران ائتلاف نظامی ناتو در اسپانیا در پایان ژوئن (اوایل تیر)، «آندری دودا» رئیس جمهوری لهستان و «ادگارس رینکوویکس» وزیر امور خارجه لتونی، هر دو ابراز امیدواری کردند که بالتیک به دریای ناتو بدل شود.

پوکور در ادامه اظهاراتش، خاطرنشان کرد که با همتای فنلاندی خود بر سر حریم هوایی صحبت کرده است، اما از پاسخ به سوالی در خصوص استقرار جنگنده های اف-۳۵ آمریکایی در استونی طفره رفت. وی افزود: حریم هوایی استونی و فنلاند یک فضا است و اگر یکی از آنها حفظ نشود، از دیگری هم نمی توان محافظت کرد.

برچسب‌ها روسیه فنلاند استونی ناتو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه فنلاند استونی روسیه فنلاند استونی ناتو دریای بالتیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۳۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش روسیه به مانور نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه

آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند.

ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود در کشوری که پیشتر بی‌طرف و یکی از شرکت‌کنندگان مورد احترام در مذاکرات تقویت ثبات و امنیت در منطقه بود، ادامه می‌دهد. این رزمایش‌ها نزدیک مرز روسیه خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: مسکو به نوبه خود به دقت «اقدامات تهاجمی غرب جمعی» را تحت نظر دارد.

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی از مسدود شدن بیش از ۱۴ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه توسط سوئیس خبر داد.

وی تاکید کرد: بدون تردید، همه تدابیر لازم سیاسی، نظامی و فنی را برای مقابله با تهدید‌ها علیه توان دفاعی کشورمان به کار خواهیم بست.

روسیه پیشتر نیز درباره افزایش تنش در مرز‌های این کشور هشدار داده بود.

ناتو بهمن ماه گذشته رزمایش «مدافع ثابت‌قدم ۲۰۲۴» را با مشارکت بیش ۹۰ هزار نیروی نظامی از ایالات متحده و کشور‌های هم پیمان ناتو آغاز کرد و این مانور تا اواخر ماه مه (اوایل خرداد) در اروپا و اقیانوس اطلس شمالی ادامه داشت.

ناتو در بیانیه خود اشاره‌ای به نام روسیه نکرده، اما در سند راهبردی اصلی آن از مسکو به عنوان مهم‌ترین تهدید علیه امنیت اعضای این پیمان یاد شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • واکنش روسیه به مانور نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه
  • ناتو چنگ و دندان نشان می‌دهد/ رزمایش در فنلاند تحریک‌آمیز است
  • چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته ای استفاده نمی کند؟
  • ارتش روسیه به سامانه ضدهوایی اس-۵۰۰ مجهز می شود
  • هم‌اکنون ۳۳ هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه مستقر هستند
  • دریای کاسپین: اهداف استراتژیک و چالش‌های جدید برای روسیه
  • اعلام آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خود
  • روسیه: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار خواهیم داد
  • ادعای رئیس‌جمهوری لهستان درباره راهبرد آتی روسیه
  • ناتو هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین ندارد