Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2022-10-02@13:55:54 GMT

سلامت عدالت‌خواهی

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۳۳۳۶۳

سلامت عدالت‌خواهی

گروه تعاملی الف - داود عمران زاده*:

سلامت عدالتخواهی و عدالتخواهان در گرو آزادی معنوی عدل به عنوان یک ارزش مطلق و ثابت، محکم ترین زیربنایی است که هر نظام اجتماعی می‌تواند بر اساس آن بنا شود. هیچ ارزشی حتی جود و بخشندگی و هیچ مصلحتی ولو تشکیل حکومت و حفظ آن نمی‌تواند خروج از دایره عدالت را توجیه کند. در باب اهمیت«عدالت»، همین بس که امیرالمؤمنین، ارزش حکومت را در تلاش برای تحقق این مهم منحصر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان

آن حضرت در این رابطه می فرماید:« اگر خداوند از علما عهد و پیمان نگرفته بود که در برابر شکم بارگی ستمگران و گرسنگی مظلومان، سکوت نکنند، مهار شتر خلافت را بر کوهان آن انداخته، رهایش می‌ساختم... آنگاه می‌دیدید که دنیای شما نزد من از آب‌بینی بزغاله‌ای بی‌ارزش‌تر است».

درست است که سخن مولا ع، به اهمیت عدالت در بعد اجتماعی اشاره دارد؛ اما عدالت در بعد فردی به مراتب از ارزش والاتری برخوردار است؛ چه اینکه عدالت اجتماعی بدون تحقق عدالت فردی ممکن نخواهد بود. بلا شک امام علی ع برای همراه کردن خواص و عامه مردم و به تبع آن تشکیل حکومت و قوام بخشی به پایه‌های حکومتش، به تمام ابزارهای اغواگر عوام و خام کننده خواص آگاهی داشتند؛ اما راستی و درستی در عمل یا به عبارتی تقوای الهی(عدالت فردی) مانع از این می‌شد که آن حضرت متوسل به غدر و نیرگ شود. امام علی ع در همین رابطه و خطاب به کسانی که حیله‌گری و نیرنگ را سیاست می‌دانند، می‌فرماید:« به خدا سوگند معاویه از من سیاستمدارتر نیست؛ ولى او نیرنگ مى‌زند و مرتکب گناه مى‌شود؛ اگر نیرنگ و پیمان شکنى ناپسند و ناشایسته نبود، من از سیاستمدارترین مردم بودم».(خطبه 200) آن حضرت در خطبه دیگری و در ارتباط با همین موضوع می‌فرماید:«اى مردم! وفا همراه راستى است، كه سپرى محكم‌تر و نگهدارنده‌تر از آن سراغ ندارم. آن كس كه از بازگشت خود به قيامت آگاه باشد خيانت و نيرنگ ندارد. امّا امروز در محيط و زمانه‌اى زندگى مى‌كنيم كه بيشتر مردم حيله و نيرنگ را، زيركى مى‌پندارند، و افراد جاهل آنان را اهل تدبير مى‌خوانند... آن كس كه از گناه و مخالفت با دين پروا ندارد از فرصت‌ها براى نيرنگ بازى، استفاده مى‌كند.»(خطبه41)

او خوب مى‌دانست كه چگونه از يك سو مخالفان و سركشانِ پرنفوذ سياسى خود را فريب دهد و آنان را با وعده‌های تسکین دهنده ولعشان ساكت كند و به مرور زمان از ميان بردارد و از سوی دیگر مردم را نسبت به تحقق حقوقشان امیدوار کند؛ در انظار عموم، بر گسترش ارزش‌هاى الهى و انسانى تأكيد كند و چون پايه‌هاى حكومت را استوار كرد به همه آن چه گفته بود، پشت کند؛ امّا او على است، حق باور و حق مدار كه تقیّدش به حق و پایبندى اش به فضائل اخلاقى و تأكیدش بر آموزه هاى الهى، او را از این كه به سیاست‌هاى نامشروع متوسل شود، باز مى دارد. نقطه ممیزه مکتب الهی با مکاتب بشری، همین سیره علی و آزادی معنوی است. اگر آزادی معنوی به معنایی رهایی از اسارت نفس اماره و تعدیل قوای نفسانی است، عدالت خواهی اجتماعی بدون آن ممکن نیست. این مهم به تعبیری دیگر در بیان مقام معظم رهبری آمده است؛ آن جا که می فرماید:« در هر انسانى، عدالت شخصى و نفسانى او، پشتوانه‌ی عدالت جمعى و منطقه‌ی تأثیر عدالت در زندگى اجتماعى است. نمى‌شود کسى در درون خود و در عمل شخصى خود تقوا نداشته باشد، دچار هواى نفس و اسیر شیطان باشد، امّا ادعا کند که مى‌تواند در جامعه عدالت را اجرا کند.»  » ۷۹/۱۲/۲۶

بنابراین اگر عدالتخواهی اجتماعی بدون تقوا و رهایی از اسارت نفس ممکن بود، امام علی ع حتما هنرمندانه تر و زیرکانه تر از هر عدالت‌خواهی چنین کاری را انجام می‌داد. بر خلاف قول و سیره عملی شهید عدالت که به کرات، قدرت و حکومت را فدای ارزش‌های اخلاقی و انسانی کرد، عده‌ای پر سر و صدا و مدعی پیروی از آن حضرت، تحت عنوان«عدالتخواه» حتی ابتدایی ترین اصول اخلاقی را فدای لج‌بازی، کینه، توهین، تهمت‌های اثبات نشده، بازی با آبروی افراد، القای حس ناامیدی به جامعه و... می‌کنند؛ تا جایی که با دشمن مغرض دارای مخرج مشترک می شوند و خوراک تبلیغاتی علیه نظام را برای آنان فراهم می کنند. این افراد پر مدعا، تقوا و آزادی معنوی کسانی را که با سیره غلط آنان همراهی نمی‌کنند، بر محافظه‌کاری، قدرت طلبی و عدم آگاهی‌شان از دین و فنون سیاست حمل می‌کنند؛ غافل از اینکه عدالتخواه واقعی به تاسی از اسوه عدالتخواهی، مولی علی ع، نمی خواهد که اصلاح جامعه به قیمت تباهی خودش باشد. بنابراین یکی از مهترین عناصری که باید در بحث عدالت و عدالت خواهی مورد توجه قرار بگیرد، عنصر تقوا و معنویت است. مقام معظم رهبری در باب اهمیت این عنصر می فرماید:« اگر معنویت با عدالت همراه نباشد، عدالت می‏شود یک شعار توخالی. خیلی‌ها حرف عدالت را می‏‌زنند، اما چون معنویت و آن نگاه معنوی نیست، بیشتر جنبه‏ ی سیاسی و شکلی پیدا می‏کند؛... عدالت، تبدیل می‌‏شود به ظاهرسازی و ریاکاری». لذا بنده ی هوای نفس، بنده ی حرص و آز، بنده ی خشم و شهوت و نفرت، بنده قدرت طلبی و جاه طلبی، بنده کینه و لج بازی، در یک کلام بنده ی رذائل اخلاقی نمی تواند عدالت‌خواه باشد.

*عضو شورای مرکزی جریان عدالتخواه استان کهگیلویه و بویر احمد

صرافی ارز دیجیتال

منبع: الف

کلیدواژه: آزادی معنوی عدالت خواهی آن حضرت بنده ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۳۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکمرانی مبتنی بر علم نیاز امروز کیش زیبا

مهدی کشاورز

گاهی آب و رنگ نظریه های مدیریتی در عمل رنگ می بازند و هرگز نمی توان میدان عمل را با میدان حرف ها و نظریه ها یکی دانست. این گزاره بدیهی مقدمه ای است برای طرح یک مفهوم ساده به نام «دو سو توانی»؛ اینکه سازمان های موفق برای حرکت به سمت اهداف عالیه خود، همزمان و به طور موازی نیازمند دو توان هستند. یک توان برای مدیریت فرایندهای جاری و روزمره (استخراج) و یک توان برای نوآوری، تغییر و کشف آینده (اکتشاف). اکنون که بیش از شش ماه از حضور بنده در سازمان منطقه آزاد کیش می گذرد، به شدت بر این باورم که درک این مفهوم ساده، بسیار برای بنده و همکارانم حیاتی است. چه بسا که می توان یک توان سوم هم به دو توان پیشین اضافه کرد. توان مدیریت بحران هایی که اکثرا میراث تصمیم هایی هستند که شاید در زمان خود درست محسوب می شدند، اما با گذشت زمان و به دلیل کوتاه مدت نگری و مواجهه سلیقه ای با قانون مناطق آزاد یا به دام فرایندهای نادرست افتادن، به گره هایی تبدیل شده اند که اکنون باید کلیت آن را به کلافی حجیم و پیچیده تشبیه کرد. پس آنچه امروز بنده و همکارانم در منطقه آزاد کیش با آن مواجه هستیم، کار در سازمانی است که طبق عادت همیشگی، بخش اعظمی از توانش در مسیر حل بحران ها صرف می شود و بخش باقی مانده این توان نیز به دنبال پیشگیری و حفظ وضع موجود است. سازمانی که دیگر توانی برای اکتشاف و خلق فرصت های جدید برای پیشرفت و حرکت به سمت آینده آرمانی را ندارد و از این رو به جای تبدیل شدن به سازمانی خلاق، امیدآفرین و اثربخش، متاسفانه در بهترین حالت هر دو توانش برای حفظ و مدیریت وضع موجود صرف شده یا به سازمانی خدمت رسان برای مدیریت بحران ها تبدیل شده است و عملا دیگر توانی برای اکتشاف و نوآوری ندارد یا ضرورت آن را در خود احساس نمی کند. این همان خطری است که بنده از همان ابتدای حضور در سازمان منطقه آزاد کیش تلاش کردم بدون سیاه نمایی به خودم و همکارانم یادآوری کنم که مراقب باشند سیل بحران ها و امواج وضع موجود، آنها را از نوآوری، خلق فرصت ها، مزیت ها و محرک های جدید در حوزه های مختلف و حرکت به سمت پیشرفت متوازن غافل نکند.

امروز گام های جدیدی برای حرکت به سمت یک کیش آرمانی و مدرن آغاز شده است. قرار نیست ما هم سرگرم باز کردن این کلاف پیچیده شویم و از آن طرف به دلیل بی توجهی ساختاری به تغییرات آینده، نیازهای مردم و کیشوندان عزیز، گره های جدیدی به گره های موجود اضافه کنیم. اتفاقا بالعکس، قرار است در کنار حل مشکلات، پیشرفتی قابل لمس برای کیشوندان عزیز رقم بزنیم که نتیجه اش به خلق امید و ترمیم اعتماد منجر خواهد شد.

امروز کیش زیبا با تکیه بر راهبردهای ارزشمند بیانیه گام دوم انقلاب، نیازمند یک حکمرانی عالمانه است که سنگ بنای آن با حمایت هوشمندانه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و با اصلاح افکار و رویکردهای مدیران ارشد آن گذاشته شده است. امری که تحقق آن نیاز به زمان متناسب با چشم انداز تعیین شده دارد ولیکن در کوتاه مدت نیازمند اتحاد، اعتماد و همدلی مسئولان، کیشوندان، بخش خصوصی، جوامع صنفی و همه عاشقان کیش است. بر این باورم که آن روز دیر نیست و کیش زیبا مثل گذشته و همیشه، چون نگینی بر قلب ایران مقتدر و توانمند خواهد درخشید.

46

کد خبر 1679499

دیگر خبرها

  • انتقاد نماینده مجلس از حضور چهره‌های منتقد در صداوسیما
  • حکمرانی مبتنی بر علم نیاز امروز کیش زیبا
  • ارزش سهام عدالت امروز شنبه ۹ مهر ماه ۱۴۰۱
  • کدام گروه از جاماندگان سهام عدالت می گیرند؟
  • خبر خوب برای جاماندگان سهام عدالت
  • تکلیف جاماندگان مشخص شد ؛ چه کسانی سهام عدالت می‌گیرند؟
  • جاماندگان سهام عدالت تعیین تکلیف شدند
  • تکلیف جاماندگان مشخص شد؛چه کسانی سهام عدالت می‌گیرند؟
  • چرا فرشتگان میلی به گناه و معصیت پیدا نمی‌کنند؟
  • بندگان دو رو در کلام امام یازدهم شیعیان