Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایتنا - ​​​​​​​وزیر ارتباطات گفت: توافق شده است ماهواره‌های خیام ۲، خیام ۳ و خیام ۴ بر پایه همین همکاری‌های بین‌المللی در داخل ایران تولید شود.

عیسی زارع‌پور در جلسه شورای اداری شهرستان راور، با حضور نمایندگان و مدیران شهرستان گفت: استان کرمان استان ویژه‌ای است؛ استان حاج قاسم و لشکر ۴۱ ثارالله است که در دفاع مقدس هرگاه بن بستی ایجاد می‌شد آن را کنار می‌زد؛ استانی که نامش به نیکی، شجاعت و افتخار ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ایتنا از مهر، زارع‌پور در ادامه با اشاره به یک‌سالگی دولت سیزدهم گفت: در طول این یک‌سال کارهای بزرگی انجام شده است که متأسفانه برای مردم به خوبی تبیین نشده و اگر این اتفاق رخ می‌داد باعث امیدآفرینی بیشتر در میان مردم می‌شد.

وی افزود: در حوزه تجارت خارجی تراز تجاری ما مثبت شده و صادرات از واردات پیشی گرفته است و در شاهد انجام تفاهمات برای بیش از ۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی بوده‌ایم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در حوزه بهداشت هم بیش از ۶ میلیون نفری که فاقد بیمه پایه بودند بیمه شده‌اند و نسخه پیچی الکترونیکی هم در این دولت محقق شده است و اکنون بیش از ۹۰ درصد نسخه‌ها به صورت الکترونیکی نوشته و پیچیده می‌شود.

وی با اشاره به طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها نیز گفت: این طرح یک اقدام شجاعانه بود که زمینه از بین بردن فقر مطلق را فراهم کرد و باعث کاهش شکاف طبقاتی شد و در آخرین گزارش‌ها، ضریب جینی در کشور و فاصله بین فقیر و غنی کاهش پیدا کرده است.

زارع‌پور با بیان اینکه در حوزه ارتباطات هم در این دولت کارهای بزرگی انجام شده است گفت: در این مدت کوتاه حدود ۲ هزار روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.

در همین زمینه، وی افزود: امیدوارم تا پایان سال تعداد روستاهای متصل به ۹۵ درصد برسد و تا پایان شهریور ۱۴۰۲ تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به توفیقات دولت سیزدهم در حوزه صنعت فضایی نیز گفت: بعد از یک دهه سال گذشته جلسه شورای عالی فضایی با حضور رئیس جمهور برگزار شد که تصمیمات بسیار خوبی در آن گرفته شد و آثار آن را شاهد هستیم از جمله توانمندی تزریق ماهواره‌های سبک در مدارهای لئو که یکی از نتایج آن بر مدار قرار گرفتن ماهواره نور ۲ با پرتابگر بومی بود که هم اکنون در مرحله عملیاتی قرار دارد و تصاویری با دقت ۱۰ متر را ارسال می‌کند.

وی افزود: با وجود آنکه چرخه صنعت فضایی از ساخت و پرتاب ماهواره تا دریافت داده‌های فضایی در داخل کشور تکمیل شده است اما هنوز در ابتدای راه هستیم. ما تا مدار ۵۰۰ کیلومتری می‌توانیم ماهواره‌هایی با وزن ۵۰ کیلوگرم ارسال کنیم اما به فضل خداوند و تلاش متخصصین کشور تا پایان سال توانایی ارسال ماهواره‌هایی با وزن ۱۰۰ کیلوگرم در مدارهای لئو را خواهیم داشت و امیدواریم تا پایان دولت به توان ارسال ماهواره‌هایی با وزن ۵۰۰ کیلوگرم به این مدارها برسیم.

زارع‌پور بیان اینکه همکارهای بین‌المللی خوبی هم در حوزه فضایی آغاز کرده‌ایم گفت: شاهد بودید که هفته گذشته ماهواره خیام با موفقیت در مدار قرار گرفت. اینکه صنعت فضایی ما با صنعت فضایی کشورهای تراز اول دنیا گره خورده است مایه خوشحالی است و در همین راستا توافق شده است ماهواره‌های خیام ۲، خیام ۳ و خیام ۴ بر پایه همین همکاری‌های بین‌المللی در داخل ایران تولید شود.

زارع‌پور با بیان اینکه با وجود تمام توفیقات به دست آمده، مشکلاتی هم در کشور وجود دارد گفت: دولت به دنبال این است که مشکلات ریشه‌ای کشور را با کار جهادی و شبانه‌روزی عالمانه مبتنی بر برنامه حل کند.

وزیر ارتباطات که به نمایندگی از رئیس جمهور به شهر راور سفر کرده است، پیش از شرکت در این جلسه از تعدادی از پروژه‌های عمرانی این شهرستان بازدید کرد و سپس در دیداری چهره به چهره با مردم این شهرستان از نزدیک در جریان مشکلات و درخواست‌های مردمی قرار گرفت.

زارع‌پور در بخش دیگری از برنامه سفر به شهرستان راور در منزل خانواده شهید غلامرضا گلستانی حضور و ضمن ابلاغ سلام و درود رئیس جمهوری از ایثارگری‌ها، صبر و بردباری خانواده شهدا قدردانی کرد.

منبع: ايتنا

کلیدواژه: عیسی زارع پور ماهواره خیام وزیر ارتباطات صنعت فضایی زارع پور تا پایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۴۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا باید به مدار‌های مختلف فضا ماهواره ارسال کنیم؟

با تولد صنایع جدید و تکنولوژی‌های نوین اهمیت استفاده از ماهواره‌ها چندین برابر می‌شود، از عکسبرداری تا حمل و نقل‌های دریایی و هوایی همگی می‌توانند سبک زندگی بشر را تغییر دهند.

ارسال ماهواره به فضا فرایند پیچیده و سختی دارد، چه در زمان ساخت ماهواره و چه در هنگام پرتاب باید برای بهبود عملکرد آن از نکات رعایت شود‌‍. یکی از مواردی که بر روی ارسال دقیق‌ترین پاسخ به مرکز داده تاثیرگذار است، مداری است که ماهواره در آن قرار می‌گیرد.

مدار‌ها در سطوح مختلفی خارج از سطح زمین قرار دارند، اما این مدار‌ها چقدر اهمیت دارند؟

امیرحسین پورمهر کارشناس حوزه فضایی در خصوص مدار‌ها و علت قرارگیری هر ماهواره در مدار خاص به خبرگزاری فارس گفت: عملا پوشش دهی ماهواره با مدار است، اگر مدار به شکل درستی تنظیم نشده باشد و ماهواره در مدار درست قرار نگیرد عملا کارایی اصلی خود را از دست خواهد داد.

وی افزود: به طور مثال اگر روسیه یک ماهواره را در مدار استوایی قرار دهد نمی‌تواند از داده‌های آن استفاده کند، زیرا روسیه در یک عرض جغرافیایی بسیار بالا قرار دارد نه مدار استوایی.
پورمهر گفت: ارتفاع مداری بسیار مهم است به نحوی که اگر مثلا دوربین روی ماهواره رزولیشن مناسب را نداشته باشد نمی‌توانیم ارتفاع مداری را بالاتر ببریم.

وی افزود: ارتفاع مداری از این جهت مهم است که می‌تواند بر روی عمر ماهواره موثری باشد، ماهواره‌ای که در مدار ۳۰۰ کیلومتری قرار دارد ممکن است عمری بین ۳ تا ۸ ماه داشته باشد حالا اگر همین ماهواره را در مدار‌های بالاتر قرار دهیم عمر ماهواره بیشتر می‌شود مثلا ماهواره تا ۱۰ سال یا بیشتر عمر کند.

کارشناس حوزه فضایی با اشاره به اهمیت محیط فضایی بین مدار‌ها نیز تصریح کرد: در محیط فضایی نقاط بسیار خطرناک وجود دارد. مثلا در ارتفاع بالاتر از ۱۱۰۰ کیلومتری به بعد کمربند وان‌آلن (وان آلن دو ناحیه هلالی شکل با فاصله ۳۲۰۰ و ۱۶۰۰۰ کیلومتری از سطح زمین هستند که از رسیدن تابش‌های خطرناکپ به سطح زمین جلوگیری می‌کنند. این تابش‌ها بسیار مضر و خطرناک هستند. کمربند‌های وان آلن نواحی مملو از ذرات باردار پرانرژی مانند الکترون و پروتون هستند) وجود دارد. این کمربند باعث می‌شود یون‌های موجود در وان‌آلن در یک جا متمرکز شده و ماهواره‌های در حال حرکت را از کار بی‌اندازند.

وی افزود: با مطالعه محیط فضایی و مدار‌های مختلف در نتیجه تست‌های مختلف در می‌یابیم که باید متناسب با محیط فضایی مورد نظر ماهواره پوشش دهی شود. ماهواره‌هایی که قرار است در ارتفاع ۱۵۰۰ یا ۱۸۰۰ کیلومتر تزریق شوند، بدنه آنها با شیلد‌های حرارتی و نویزگیر‌های مخابراتی عایق بندی می‌شود تا سطح خارجی ماهواره آسیب نبیند، یعنی به دلیل وجود یون‌ها ممکن است سطح بارور شده و انتقال یون باعث می‌شود به داخل ماهواره نیز آسیب وارد شود.

پورمهر با اشاره به نقش کلیدی مدار ماهواره گفت: توجه به ترافیک موجود در مدار‌ها اهمیت بسیاری دارد، یک مدار نباید آنقدر شلوغ شود که ماهواره‌ها به یکدیگر برخورد کنند یا به سندرم کسلر دچار شوند.

وی افزود: کارشناسان حوزه فضایی می‌گویند در شرایط ایجاد سندرم کسلر دیگر نمی‌توان به سمت فضا رفت، زیرا به محض رسیدن به ارتفاع پایین ماهواره‌ها با یکدیگر برخورد پیدا می‌کنند. در همین راستا هم امروزه در مدار ژئو قانونی برای حل این موضوع وجود دارد، اینکه باید مدار خالی شود تا ماهواره بعدی در آن مستقر شود و اگر کشوری از این قانون تبعیت نکند جریمه خواهد شد.

پورمهر ادامه داد: این قانون تا جایی اهمیت دارد که حتی برخی شرکت‌ها یا کشور‌ها برای خالی کردن مدار ماهواره خود را به سطح ماه می‌کوبند تا از مدار خارج و ماهواره بعدی جاگیر شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مدار ماهواره است که می‌تواند کار رهگیری را انجام دهد، در حقیقت اگر مداری که ماهواره در آن قرار می‌گیرد ماهواره‌ی ثابت و پایداری نباشد عملا امکان موقعیت‌یابی از دست می‌رود.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • ماهواره‌های سنگین‌تر با برد بیشتر پرتاب خواهد شد | پوشش فیبر نوری؛ بیش از ۷ میلیون خانوار
  • زارع‌پور: امسال ماهواره‌های سنگین‌تر با برد بیشتر پرتاب می‌شود
  • ماهواره‌های متعددی آماده پرتاب داریم
  • به دنبال منظومه سازی ماهواره‌ای در مدار هستیم
  • واکنش زارع پور به خبر خرید سهام دیجی کالا توسط همراه اول
  • زارع‌پور: ماهواره‌های متعددی آماده پرتاب داریم
  • واکنش وزیر ارتباطات به تولید گوشی نوکیا در ایران/ زارع‌پور: ماهواره‌های متعددی آماده پرتاب داریم
  • زارع‌پور: ماهواره‌های متعددی در دست ساخت داریم
  • زارع‌پور: ماهواره‌های متعددی در حال ساخت و آماده پرتاب داریم
  • چرا باید به مدار‌های مختلف فضا ماهواره ارسال کنیم؟