Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-19@18:20:55 GMT

هیسپان تی وی و کنشگری بنیادین در جهان سیاست های هیبریدی

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۳۴۲۱۸

هیسپان تی وی و کنشگری بنیادین در جهان سیاست های هیبریدی

«رسانه های برون مرزی کشورمان نظیر هیسپان تی وی، در چهارچوب جهانِ کنونی که سیاست های هیبریدی و منعطف در آن از جایگاه ویژه ای برخوردار شده اند، از قابلیت بازیگری و کنشگریِ قالب ملاحظه ای برخوردار شده اند که استفاده از این ظرفیت‌ها در نوع خود جدای از اینکه منافع کوتاه مدت ایران را در معادلات منطقه ای و بین المللی تامین می کند، در دراز مدت نیز می‌تواند زیرساخت های مناسبی را جهت پیشبرد اهداف کشورمان فراهم سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو، ایجاد اتاق فکرِ بهره گیری از ظرفیت های رسانه‌ای در آستانه ورود به تغییرات جدید جهانی(در عرصه نظام بین الملل)، برای کشورمان یک اولویت راهبردی است».

بسیاری از ناظران و تحلیلگران حوزه روابط بین الملل بر این باورند که جهان کنونی در آستانه تغییرات قابل توجهی است. تغییراتی که در چهارچوب آن ها تغییرات عمیقی را در چهارچوب جایگاه ابرقدرت ها و قدرت های منطقه ای در جهان شاهد خواهیم بود. از این رو، دولت آمریکا که سال هاست بر این ایده تاکید دارد که یگانه هژمون و قدرت برتر جهانی است، دیگر از ظرفیت های کافی جهت طرح یک چنین دیدگاهی برخوردار نیست و در نقطه مقابل، قدرت های نوظهور جهانی نظیر روسیه و چین و دیگر کشورهایی از این دست، به نحوی جدی وارد معادلات بین المللی شده و در حوزه هایی کنشگری و تصمیم سازی می کنند که پیشتر ایالات متحده آمریکا آن ها را در حوزه های اختصاصی خود تعریف می کرد. 
در این راستا در سطح منطقه ای نیز شاهد اوج گیری قابل توجه قدرت های منطقه ای نظیر جمهوری اسلامی ایران هستیم که در یک چشم انداز کلی، این روند در چهارچوب تضعیف کلی موقعیت و مواضع جهانِ غرب‌محور با محوریت ایالات متحده آمریکا ارزیابی می شود. به طور کلی روند این تحولات و ایجاد تغییرات نیز همزمان با جنگ اوکراین و تشدید تنش ها میان روسیه و جهان غرب، سرعت بیشتری به خود گرفته است. با این حال در این فضا، آنچه که بیش از رقابت های فیزیکی و مبتنی بر مولفه های قدرت از اهمیت برخوردار است، نوعی رقابت و نبردِ ایده ها و انگاره ها است که قدرت های گوناگون به نوعی داعیه دارِ آن ها هستند و با تکیه بر آن‌ها، عملا صف بندی های مختلفی را در عرصه بین المللی شکل می دهند. 
در این میان تردیدی نیست که قدرت های گوناگون در سطوح مختلف، اساسا نمی توانند به این حوزه بی اعتنا باشند. در این چهارچوب ایران نیز بایستی به طور ویژه به این حوزه بنگرد و درصدد فعال سازی ظرفیت های بیشمار آن برآید. اهمیت این مساله در جهان کنونی از آن جهت قابل درک است که بدانیم در جهان فعلی، بنای همکاری ها و اتحادها، دیگر همچون گذشته، بر پایه تفاوت ها و سیاست های غیرقابل انعطاف و خشک و بسته نیست. سیاست هایی که نمودهای عینی آن ها را در دوران جنگ سرد مشاهده کردیم و شاهد بودیم که کشورها با چه صف بندی ها و دیدگاه های خشکی یکدیگر را ارزیابی و نقد می کردند. 
در این راستا در جهان کنونی، حوزه اتحادهای سیاسی به ویژه در عرصه سیاست خارجی، حالتی هیبریدی و قابل انعطاف به خود گرفته است. درست در همین چهارچوبِ منعطف و سیال است که مساله تعریف اصول و ارزش هایی که از جذابیت کافی برخوردار باشند و بتوانند گفتمان یک کشور را نزد دیگران برجسته سازند از اهمیت فراوانی برخوردار می شود. در این چهارچوب، جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357، طلایه دارِ اصول و ارزش ها و اساس نوع خاصی از گفتمان حکمروایی بوده که این گفتمان در عین حال که با رویه های امپریالیستی غرب گرا در تضاد بوده، از نکات جذابی برای دیگر کشورهای جهان از جمله ملل در حال توسعه و مخصوصا ملت های آمریکای جنوبی برخوردار است. 
در این چهارچوب باید گفت در عصر و جهان سیاست هیبریدی، شبکه ای نظیر هیسپان تی وی در قالب برنامه های مختلف تولیدی خود به خوبی می تواند محورهای اصلی و اصول بنیادین ارزش ها و حکمرایی ایرانی-اسلامی را به مخاطبان علاقه مند به این حوزه در به ویژه کشورهای آمریکای لاتین که گرایشات مشترکی نیز با کشورمان در این حوزه دارند، منتقل کند و زمینه را جهت ایجاد نوعی مایِ هویتی در برابر دگرِ هویتی که غرب از ملت هایی نظیر ایران و کشورهای در حال توسعه اسپانیول زبان(به ویژه در منطقه آمریکای لاتین) بر می سازد، فراهم کند.  
از این منظر، هیسپان تی وی نه صرفا یک رسانه، بلکه نوعی ابزار جهت پیشبرد موثر اهداف سیاست خارجی کشورمان در پهنه رقابتی جدید در عرصه نظام بین الملل است. ابزاری که اهمیت استفاده از آن بیش از هر زمان دیگری حس می شود. در این چهارچوب، عدم فعال سازی ظرفیت ها و امکانات کشورمان در قالب هایی نظیر شبکه هیسپان تی وی(و البته بهره گیری کارشناسانه و سنجیده از ظرفیت های آن ها)، نوعی خود‌تحریمی کشورمان است که در نوع خود می تواند آسیب های جدی را به منافع ملی کشورمان در دراز مدت وارد آورد و فرصت های بسیاری را نیز از ایران سلب کند. 
در این راستا، رسانه های برون مرزی کشورمان نظیر هیسپان تی وی، در چهارچوب جهان کنونی که سیاست‌های هیبریدی و منعطف در آن از جایگاه ویژه ای برخوردار شده اند، از قابلیت بازیگری و کنشگریِ قالب ملاحظه ای برخوردار شده اند که استفاده از این ظرفیت ها در نوع خود جدای از اینکه منافع کوتاه مدت ایران را در معادلات منطقه ای و بین الملل تامین می کند، در دراز مدت نیز می تواند زیرساخت های مناسبی را جهت پیشبرد اهداف کشورمان فراهم سازد. از این رو، ایجاد اتاق فکرِ بهره گیری از ظرفیت های رسانه‌ای در آستانه ورود به تغییرات جدید جهانی(در عرصه نظام بین الملل)، برای کشورمان یک اولویت راهبردی است.

منبع: الف

کلیدواژه: برخوردار شده اند هیسپان تی جهان کنونی بین الملل منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۴۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعاملات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به برنامه‌های استان در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای و افزایش همکاری‌ها با کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف گفت: روند توسعه دیپلماسی منطقه‌ای استان در راستای افزایش تعاملات و همکاری‌ها با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه، در سال جاری نیز با جدیت پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، محمدصادق معتمدیان امروز _سه‌شنبه بیست‌وهشتم فروردین_ در جلسه شورای روابط خارجی استان با اشاره به اجرای برنامه‌های حوزه دیپلماسی منطقه‌ای و فعال کردن روابط با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه در سال گذشته، اظهار کرد: امسال نیز این روند با جدیت ادامه خواهد یافت.

وی همچنین با اشاره به برگزاری ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در وان، افزود: آمادگی میزبانی هفتمین اجلاس را در ارومیه داریم و در کنار دعوت از استان‌های مرزی ترکیه با آذربایجان غربی، پیگیر حضور استان‌های اقتصادی و بزرگ ترکیه در راستای تأثیرگذاری بیشتر نتایج در این اجلاس هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی به برخی از دستاوردهای توافقات انجام شده در اجلاس هفتم استان‌های مرزی ترکیه با آذربایجان‌غربی نیز اشاره کرده و گفت: بازگشایی مرز کوزه‌رش بعد از حدود سه دهه به عنوان چهارمین مرز مشترک بین ایران و ترکیه و همچنین ترانزیتی شدن مرز رازی از جمله دستاوردهای این اجلاس بود.

معتمدیان همچنین با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه و امضای تفاهم نامه همکاری با رئیس جمهور ترکیه، اضافه کرد: با توجه به نقش محوری آذربایجان غربی در توسعه تجارت با کشور ترکیه، بسیاری از این مصوبات با محوریت این استان امضا شد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق به میزبانی ارومیه، افزود: در راستای افزایش تعاملات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با اقلیم کردستان عراق، آماده حضور در نشست بعدی در اقلیم کردستان هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی افزایش تعاملات با کشور ارمنستان را نیز جزو برنامه‌های استان در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای در سال جاری عنوان کرده و یادآور شد: با توجه به هم مرز بودن ارمنستان با کشورهای اروپایی، این کشور می‌تواند در حوزه‌های اقتصادی، علمی و دانشگاهی، درمان و سلامت و گردشگری، ارتباطات مناسبی با آذربایجان غربی برقرار کند و این مسئله مستلزم بررسی و مطالعه دقیق ظرفیت‌های همکاری مشترک است.

معتمدیان در پایان افزایش تعاملات منطقه‌ای را از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم عنوان کرده و افزود: توسعه دیپلماسی منطقه‌ای و افزایش ارتباط و تعاملات در حوزه‌های مختلف با کشورهای همسایه، در برنامه‌ها و اولویت‌ها استان در سال جاری قرار دارد و در این در این زمینه فعال شدن بخش خصوصی در معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اقتصادی استان می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

کد خبر 745286

دیگر خبرها

  • باید آگاهی‌های جوانان در جنگ ترکیبی و هیبریدی افزایش یابد
  • توصیه هشدارآمیز آخوندی: باید پیروز از صحنه جنگ بیرون بیاییم
  • تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود
  • کسب رتبه چهارم ایران در تولید علم طب سنتی در جهان
  • زمان دیپلماسی است، نه جنگ/ فضا را سرد کنید؛ گرم نکنید
  • شاداب سازی ۲۰ درصد مدارس چهارمحال و بختیاری
  • ضرورت تدوین شاخص‌های حکمرانی در حوزه دارو و مکمل
  • ایران اسلامی از قدرت بازدارندگی فراتر از تصور برخوردار است
  • افزایش مناسبات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است
  • افزایش تعاملات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است