Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت هند اعلام کرد علاوه بر اینکه با تغییر وضعیت موجود مربوط به تایوان مخالف است اما موضع سابقش در پایبندی به سیاست "چین واحد" همچنان پابرجاست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این بیانیه دولت هند بعد از آن مطرح شد که چند روز پیش پکن اعلام کرد امیدوار است دهلی نو همچنان ادعای چین بر تایوان خودمختار را به رسمیت بشناسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چین در روزهای اخیر در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در اطراف این جزیره رزمایش‌هایی را همراه با شلیک موشک‌های بالستیک و به کارگیری هواپیماها و کشتی‌های جنگی متعدد ارتشش برگزار کرده است.

چند روز قبل سفارت چین در دهلی نو این موضوع را برجسته کرد که هند یکی از اولین کشورهایی است که "اصل چین واحد" پکن را که بر مبنایش "جزیره تایوان بخش لاینفک چین است" به رسمیت شناخت و امیدوار است هند این موضع خود را تغییر ندهد.

آریندام باگچی، سخنگوی وزارت خارجه هند خطاب به یک خبرنگار که از او در مورد موضع هند در قبال سیاست چین واحد سوال پرسید گفت: سیاست های مربوطه هند کاملاً شناخته شده و منسجم هستند و نیازی نیست که آنها را تکرار کنیم.

وی اظهار کرد: ما خواستار خویشتنداری، پرهیز از اقدامات یکجانبه در راستای تغییر وضعیت موجود، تنش زدایی و تلاش برای حفظ صلح و ثبات در منطقه هستیم.

روابط هند و چین پس از درگیری نیروهای نظامی دو کشور در مرز هیمالیا در سال ۲۰۲۰ به تیرگی گرایید؛ درگیری که منجر به کشته شدن ۲۰ سرباز هندی و چهار سرباز چینی شد. هر چند دو طرف برای بهبود وضعیت مذاکراتی نظامی و دیپلماتیک برگزار کردند اما همچنان میزان بالایی از استقرار نیروها از سوی هر دو طرف وجود دارد.

سفارت چین در هند پیشتر اعلام کرد پکن مایل است توسعه روابط با هند را بر اساس اصل "چین واحد" پیش ببرد.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هند روز جمعه از تصمیم چین برای ممانعت از اعمال تحریم های سازمان ملل متحد علیه معاون گروه افراطی "جیش محمد"، مستقر در پاکستان، که از سوی این سازمان به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده، انتقاد کرد.

آریندام باگچی بیان داشت: این که جامعه بین المللی وقتی نوبت به نبرد دسته جمعی ما علیه تروریسم می‌رسد، نمی تواند با یک صدای مشترک صحبت کند تاسف برانگیز است.

عبدالرئوف اظهر از دسامبر ۲۰۱۰ به دلیل فعالیتش برای یا به نمایندگی از  گروه جیش محمد تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است. هند اظهر را عامل برنامه ریزی و اجرای حملات تروریستی متعدد، از جمله ربودن یک هواپیمای خطوط هوایی هند در سال ۱۹۹۹، حمله سال ۲۰۰۱ به پارلمان هند و حمله سال ۲۰۱۶ به پایگاه پاتانکوت نیروی هوایی هند می‌داند.

یک مقام دفتر نمایندگی چین در سازمان ملل که نامش را فاش نکرد روز چهارشنبه بیان داشت که کشورش اقدام پیشنهادی برای قرار دادن نام اظهر در فهرست تحریم‌ها را از این جهت به حال تعلیق درآورده چون به زمان بیشتری برای مطالعه پرونده مربوطه نیاز دارد.

او گفت که کمیته نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل اجازه می‌دهد روند مربوط به افراد پیشنهادی برای تحریم ها را "معلق کنیم" و "تا کنون موارد مشابه متعددی از معلق کردن این فرآیندهای مربوط به درخواست اعضا برای تحریم وجود داشته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هند پاکستان تایوان دولت هند چین چين دهلی نو پارلمان هند چین واحد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۴۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت خارجه باید کمپین تحریم رژیم صهیونیستی را راه بیاندازد

رهبر معظم انقلاب بارها در صحبت هایی که داشتند از تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی صحبت به میان آوردند، برای مثال در دهم آبان ماه که فرمودند: باید بمباران غزه فوراً قطع شود و راه صدور نفت و ارزاق به رژیم صهیونیستی بسته شود. باید با تحریم همه‌جانبه مانع از تجارت صهیونیست‌ها در عرصه بین‌الملل و تامین منابع مالی جنایت‌های مختلف ضدبشری شد و مسیر‌های مالی آنان و کارتل‌های بین‌المللی که برای آنها کار کرده و زمینه گردش مالی و اقتصادی صهیونیست‌ها را فراهم می‌کنند را مسدود کرد.  

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره وظایف دستگاه‌های مختلف در این زمینه گفت: بخشی از مسئولیت اصلی این امر برعهده وزارت صمت است، البته قوه قضائیه و وزارت خارجه نیز در این زمینه مسئولیت‌هایی برعهده دارند.

وی ادامه داد: برای مثال وزارت خارجه باید کمپین تحریم رژیم صهیونیستی را راه بیاندازد و از کشورهای فعال در این زمینه دعوت کندتا اقدامی صورت گیرد. بخشی از مسئولیت وزارت خارجه این است که زمینه‌های این امر را فراهم کند.

قنادباشی بیان کرد: در کشورهای غیرمتعهد اکثریت کشورها مخالف جنایات در غزه هستند. سازمان همکاری اسلامی هم ظرفیت بسیار بزرگی است که وزارت خارجه می‌تواند این کشورها را در این زمینه فعال کند. مجمع عمومی سازمان ملل و نمایندگان ما در سازمان ملل می‌توانند در این زمینه فعال باشند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: تا الان وزارت خارجه حداکثر توان خود را به کار گرفته است، اما باید توان خود را در این زمینه افزایش دهد و کارشناسان نخبه به کار بگیرد. همچنین افرادی که اهمال‌ورزی می‌کنند را توبیخ کند. 

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • تداوم نظارت بر واحدهای صنفی جهرم تا پایان نوروز
  • گلایه رانندگان از وضعیت بد آزادراه زنجان - تبریز
  • گلایه رانندگان از وضعیت بد آزادراه زنجان - تبریز + فیلم
  • وزارت خارجه باید کمپین تحریم رژیم صهیونیستی را راه بیاندازد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله و حزب الله/ مخالفت آمریکا با خط لوله گاز پاکستان و ایران/ اظهارات توهین آمیز بایدن درباره پوتین/ شهید و زخمی شدن ۴۰ تن در حمله آمریکا به «دیرالزور»
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله و حزب الله/ مخالفت آمریکا با خط لوله گاز پاکستان و ایران/ اظهارات توهین آمیز بایدن درباره پوتین/ شهید و زخمی شدن ۴۰ نفر در حمله آمریکا به «دیرالزور»
  • پایبندی حماس به مواضع اصلی در مورد آتش‌بس
  • تاکید امیرعبداللهیان بر تداوم دیدارها برای لغو تحریم‌ها
  • تاکید بر تداوم دیدار‌ها برای لغو تحریم‌ها
  • تداوم گفت‌وگوها و دیدارهای ایران و اروپا برای لغو تحریم‌ها