Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-18@06:58:26 GMT

روز چپ دست ها 1401 چه روزی است؟ / خصوصیات چپ دستان

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۳۴۶۸۳

روز چپ دست ها 1401 چه روزی است؟ / خصوصیات چپ دستان

به گزارش صدای ایران،روز 13 اوت به نام روز جهانی چپ دست ها نامگذاری شده است. نام این روز در سال 1976 برابر با 1355 خورشیدی پیشنهاد شد و به تصویب رسید.

 

دلیل نامگذاری روز چپ دست ها


دلیل نامگذاری این روز ، انتقاد از این است که تمامی ابزارها و امکانات برای راست دست ها طراحی شده اند(مانند صندلی های یک دسته ، صندلی راننده در خودروها ، کلید های اصلی دسته های بازی ، قانون های راهنمایی رانندگی ، میزهای پر کردن فرم در بانک ها و اداره ها و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..) و چپ دست ها را مجبور به کاربرد از دست راست می کنند.


همچنین یکی از هدف های این روز پیکار با باورهای خرافاتی درباره چپ دست هاست.
70 تا 90 درصد جمعیت ، راست دست و دیگران چپ دست هستند


چپ دستی به معنای گرایش طبیعی افراد در به کارگیری از دست چپ برای انجام کارهای گوناگون و به ویژه نوشتن است. پژوهش های گوناگون نشان می دهد که در جامعه های گوناگون ، 70 تا 90 درصد جمعیت ، راست دست و دیگران چپ دست هستند. درصد بسیار کمی نیز توانایی به کار بردن هر دو دست را دارند.

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد به تازگی ژنی را کشف کرده اند که گمان می رود فاکتور بروز چپ دستی است.

 

مهم‌ ترین محدودیت های چپ دست ها


۱ – سوراخ های دسته‌ی قیچی یک اندازه نیستند. آنها برای راست دستان طراحی شده‌اند.
۲- زونکن‌ها و بسیاری از مکانیزم‌های دفترهای فنری مشابه، برای راست دستان طراحی شده‌اند.
۳- دکمه شاتر در عموم دوربین‌های عکاسی در سمتی قرار می‌گیرد که راست دستان راحت‌تر آن را فشار دهند. چپ دستان هنگام عکس گرفتن (اگر امکان تاچ روی صفحه نباشد) با لرزش دست روبرو می‌شوند.
۴- چپ دست‌ها و ماجرای صندلی‌های کلاس و مدرسه و دانشگاه، چیزی است که همه قبلاً به آن توجه کرده‌اند.
۵- دنده و جالیوانی داخل ماشین هم برای راست دست‌ها طراحی شده است. مگر اینکه در انگلیس زندگی کنید.
۶- قسمت صفحه کلید عددی در سمت راست کی بورد،‌ همیشه یک فضای زائد غیر قابل استفاده برای چپ دست‌هاست. دکمه‌های پرکاربرد را هم در جایی قرار داده‌اند که چندان به آن دسترسی ندارند!
۷- این بار که متر اندازه‌گیری کنار دست تان بود، کمی دقت کنید تا متوجه شوید که چپ دست‌ ها، حتی برای در دست گرفتن متر هم مشکل دارند!

۸ – پلی استیشن و همه بازی‌های مشابه، عمدتا برای راست دستان طراحی شده است. معدود شرکت‌هایی هستند که برای چپ دست‌ها هم گزینه‌های خاص ارائه می‌کنند.


۹- در بانک‌ها، عموما خودکارها را به شکلی می‌گذارند که راست‌ دست‌ها راحت تر بردارند. چپ دست‌ها فقط جایی شانس دارند که مشتری مداری خیلی مهم نیست و خودکار را بی حساب و کتاب جلوی مشتری می‌اندازند و قرار می‌دهند! (در کشورهای توسعه یافته که خیلی به مشتری توجه می‌شود، تلاش می‌کنند که خودکار از لحاظ دسترسی در محل مناسبی باشد!)

 

معروف ترین چپ دست های جهان


از افلاطون و ارسطو دو چهره نامدار چپ‌دست می‌توان نام برد. همچنین چارلی چاپلین، آیزاک نیوتن، لودویگ فان بتهوون، یوهان سباستیان باخ، لئوناردو دا وینچی، میکل‌آنژ، پابلو پیکاسو، ویلیام شکسپیر، فریدریش نیچه، بیل گیتس، جرج مایکل، مهاتما گاندی، امینم، ۵۰ سنت، جرج مایکل، آمیتاب باچان، تام کروز، رابرت دنیرو، نیکول کیدمن، استیو مک‌کوئین، تیم آلن، سارا جسیکا پارکر، آنتونی پرکینز، سیلوستر استالونه، آنجلینا جولی، لیدی گاگا، جیمی هندریکس، گونتر گراس، ماری کوری و ژولیوس سزار نیز از چپ‌دست‌های نامی هستند.

رافائل نادال ، تنیس‌باز نامدار اسپانیایی نیز که این روزها در المپیک ریو مشغول رقابت است نیز چپ‌دست است.

همچنین از میان رئیس‌جمهورهای ایالات متحده آمریکا، هفت رئیس‌جمهور اخیر این کشور (از جرالد فورد در ۱۹۷۴) تاکنون پنج تای آنها چپ‌دست هستند و باراک اوباما پنجمین رئیس جمهور چپ‌دست این کشور است. از میان چهار رئیس جمهور اخیر ایالات متحده، تنها جرج بوش پسر چپ‌دست نیست.


چپ‌ دستان معروف ایرانی


از چپ دستان مشهور و معروف ایرانی می‌توان به مجید درخشانی نوازنده معروف تار و آهنگ‌ساز ایرانی،نوشاد عالمیان، بازیکن مشهور تنیس روی میز ایران، فرهاد قائمی بازیکن تیم والیبال ایران، فائقه آتشین معروف به گوگوش خواننده و هنرپیشه مشهور ایرانی، بازیگرانی چون محسن تنابنده ، لاله اسکندری، مهران غفوریان و… اشاره کرد.



در گذشته افرادی که راست دست بودن مشکلات بسیار زیادی را در مدرسه داشتند

بعضی اعتقادات خرافی و پوچ باعث شده بود که آنها تحویل شود و حتی بسیاری از بچه هایی که با دست راست نمی نوشتن مورد تنبیه بدنی قرار می‌گرفتند و توسط معلم ها مجبور بودند که به سمت راست خود فعالیت هایشان را انجام بدهند

افرادی که فعالیت های شان را با سمت چپ بدن انجام میدهند نسبت به سایر مردم متفاوت هستند


چپ دست ها ویژگی های اخلاقی و خصوصیات رفتاری خاصی را تایید میکند



مهمترین آنها این است که بسیار شکاک بوده و عصبی تر هستند

مدیریت آنها بسیار بالا و هوش برتری دارند روابط اجتماعی بسیار بالایی داشته و قدرت تصمیم گیری صحیح خواهد داشت

این تمایل به فعالیت با اعضای چپ بدن هنوز پزشکی و علمی ثابت نشده که علت این تمایل چه خواهد بود

اما بیشتر دانشمندان معتقدند که فعالیت های مغزی در دوران جنینی باعث می شود که من اینگونه پرورش یابد

برخی از پژوهشگران هم معتقد هستند که یک ژن خاص باعث می شود که مغز کنترل بدن را به این سمت واگذار کند

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: برای راست دست راست دستان طراحی شده چپ دست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۴۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستبند پلیس اسفراین بر دستان سارقان احشام

فرمانده انتظامی شهرستان اسفراین از دستگیری ۳ سارق سابقه‌دار احشام با ۹ فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ محمد روهنا در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: در پی وقوع چندین فقره سرقت احشام در سطح شهرستان اسفراین، بلافاصله شناسایی سارق یا سارقان در دستور کار مأموران مبارزه با سرقت پلیس آگاهی قرار گرفت

وی با بیان اینکه مأموران با استفاده از یکسری اقدامات فنی و پلیسی موفق به شناسایی یک سارق سابقه‌دار در سطح شهرستان شدند، افزود: مأموران پلیس آگاهی با هماهنگی قضائی در یک عملیات غافلگیرانه متهم را در محل مخفیگاهش دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه متهم در بازجویی‌های به عمل آمده به ۹ فقره سرقت احشام با همدستی ۲ نفر در سطح شهرستان اعتراف نمود، تصریح کرد: مأموران با رصد اطلاعاتی و سرعت عمل ۲ سارق همدست را نیز دستگیر و به پلیس آگاهی دلالت نمودند

فرمانده انتظامی اسفراین با اشاره به اینکه متهمان پس از تکمیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند، خاطرنشان کرد: دامداران از ورود افراد غریبه که تحت عنوان مشتری دام به محل نگهداری احشام خودداری کنید.

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار
  • ترکیب العین برای جدال با پرافتخارترین تیم آسیا
  • برترین مدرک بین‌المللی داوری بدمینتون در دستان داور قمی
  • پلیس بلژیک برای کنفرانس راستگرایان اروپا محدودیت ایجاد کرد
  • پرچم ایران بر دستان کودکی در قلب کویر طبس به حمایت از عملیات وعده صادق + فیلم
  • پپ گواردیولا: کایل واکر مقابل رئال مادرید آماده خواهد بود
  • غیبت بهترین گلزن و مدافع راست نساجی در بازی با تراکتور
  • افتتاح مدرسه ۶ کلاسه دستان مهربان روستای ماندیرو منطقه پلان
  • دستبند پلیس اسفراین بر دستان سارقان احشام
  • پلیس اسفراین بر دستان سارقان احشام دستبند زد