Web Analytics Made Easy - Statcounter

زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در رابطه با کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های آمریکایی‌ها در روند مذاکرات برجامی اظهار داشت: در روند مذاکراتی که در دولت فعلی طراحی شد، بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های طرف آمریکایی که پیشتر هم برای ملت ایران تجربه شده بود، بار دیگر به ملت ایران ثابت کرد که آمریکایی‌ها همواره نسبت به تعهدات خود پیمان‌شکن و بدعهد هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* آمریکا بنا ندارد حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد

وی با بیان اینکه در این دور از مذاکرات، آمریکا بنا ندارد حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد، افزود: با توجه به رویکرد دولتمردان آمریکا در روند مذاکرات، مشخصاً قرار نیست در مسیر مذاکرات برای جمهوری اسلامی ایران انتفاع اقتصادی اتفاق بیفتد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: تیم مذاکره کننده ایران در چارچوب مشخص انعطاف لازم را داشته، اما شاهدیم که مذاکرات در دوحه هم به نتیجه نرسید که البته این موضوع قابل پیش‌بینی بود چرا که در مذاکرات دوحه یک بار دیگر مشاهده کردیم که طرف آمریکایی بنای کوتاه آمدن از مواضع باطل خودش را ندارد.

الهیان ادامه داد: با توجه به روند موجود و آنچه که تاکنون مشاهده شده، به نظر نمی‌آید که مذاکرات برای ملت ایران سودی داشته باشد و قاعدتاً شرایط امروز نظام بین‌الملل با شرایطی که در زمان دولت روحانی و توافق برجام داشتیم متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه کشور ما یک قدرت هسته‌ای به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران به نقطه‌ای از اقتدار صلح‌آمیز هسته‌ای رسیده که قاعدتاً بازگشت این مسیر غیرمعقول است؛ از طرفی کشورهای اروپایی با توجه به جنگ روسیه و اوکراین و همچنین نیاز خود خواستار معامله با ایران و خرید نفت و فرآورده‌های آن هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ماهیت مذاکرات را فروش نفت ایران دانست و افزود: امروز در بحث فروش نفت مثل شرایط گذشته مشکلات جدی نخواهیم داشت؛ اساساً ضرورت مذاکرات از این جهت بود که ایران علیرغم اینکه نفت خود را بفروشد، بتواند با سایر کشورها مبادلات تجاری و مالی داشته باشد.

الهیان با اشاره به اینکه حذف دلار در پیمان‌های دوجانبه پولی با کشورها در دستور کار دولت است، گفت: توجه به ظرفیت‌های داخلی نیز در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد و از طریق حمایت از تولید داخل و اقتصاد دانش‌بنیان می‌توان مسیر پیشرفت و توسعه اقتصادی را پیش برد.

* سیاست خارجی دولت در جهت ایجاد توازن در تعاملات بین المللی است

وی عدم تمرکز به غرب و اروپا را از مزیت‌های دولت سیزدهم برشمرد و افزود: سیاست خارجی دولت آقای رئیسی در جهت ایجاد توازن در تعاملات بین‌المللی است و قاعدتاً استفاده از ظرفیت‌هایی مثل ظرفیت قاره اروپا، آمریکای لاتین و کشورهای آسیایی و به ویژه همسایگان می‌تواند علیرغم اینکه ما را از مذاکرات و برجام بی‌نیاز کند، باعث خنثی شدن تحریم‌ها شود.

* آمریکا هیچ وقت خود را متعهد به هیچ معاهده‌ای نمی‌داند

الهیان ادامه داد: به نظر می‌رسد در این شرایط ادامه مذاکرات وجه آنچنانی نداشته باشد و در واقع آزموده را آزمودن خطاست. روند مذاکرات نشان داد که به هیچ وجه نمی‌توان به وعده و وعیدهای آمریکا اعتماد کرد، زیرا آنها هیچ وقت خود را متعهد به هیچ معاهده‌ای نمی‌دانند.

* دولت به هیچوجه از چارچوب قانون در مسیر مذاکرات عدول نکند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان گفت: همواره مطالبه مجلس از دولت و وزارت‌ خارجه این بوده تا هر گفت‌وگویی که صورت می‌گیرد باید در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»ی مجلس باشد و به هیچوجه از چارچوب قانون در مسیر مذاکرات عدول نکنند و به نوعی از آن اصولی که قانون، دولت را مکلف کرده است کوتاه نیایند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مذاکرات برجام سیاست خارجی دولت سیزدهم آمریکا ایران عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی روند مذاکرات ملت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۷۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام نگرانی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از سیاست‌های پولی و ارزی دولت/برخی مشکلات اقتصادی به آمریکا ربطی ندارد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از سیاست‌های پولی و ارزی دولت ابراز نگرانی کرد و گفت: ۱۶ میلیارد دلار تراز تجاری کشور منفی شده است.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، محمد رضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در دیدار با جمعی از مردم کرمان از سیاست‌های پولی و ارزی دولت ابراز نگرانی کرد و گفت: ۱۶ میلیارد دلار تراز تجاری کشور منفی شده است.

وی افزود: سه ماه قبل از عید یک گزارش جامعی از وضعیت اقتصادی کشور تهیه کردم در جلسه غیر علنی مجلس صحبت‌ها و نکات مهم را ارائه کردم. 

او خطاب به مدیران اقتصادی دولت اظهار داشت: اگر به اصول علم اقتصاد، اعتقاد ندارید به تجربه اقتصادی که اعتقاد دارید؛ لااقل به این تجارب ارزشمند عمل نمایید.

 

*سیاست‌های غیر اصولی منجر به کاهش درآمد‌های ارزی کشور شد

نماینده کرمان و راور در مجلس تاکید کرد: برخی اقدامات و تصمیمات غیر علمی، منجر به کاهش صادرات و التهاب ارزی در کشور می‌شود؛ سیاست‌های غیر اصولی منجر به کاهش درآمد‌های ارزی کشور شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره وضعیت فعلی اقتصاد کشور هشدار داد: مسئولیت سیاست‌های وضع فعلی بر عهده رییس کل بانک مرکزی است؛ به دکتر فرزین گفتم عدد ۲۸۵۰۰ نرخ ارز را از کجا آورده اید؟ و طبق کدام اصول علمی آن را تعیین کرده اید؟

استاد دانشگاه تهران افزود: کشور دچار دو نوع نرخ ارز ترجیحی شده است؛ این مسائل و هشدار‌ها را به دوستان دولت گفته بودم.

او اظهار داشت: به دولت راهکار‌های اصلاح سیاست‌های ارزی و پولی را از طریق کمیسیون اقتصادی ارائه داده ایم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه این وضعیت سیاست‌های ارزی و پولی قابل تحمل نیست افزود: برخی مسائل و مشکلات اقتصادی به آمریکا ربطی ندارد.

 

*شب اول قبر از برخی مسئولان خواهند پرسید، چرا همه مشکلات را گردن آمریکا انداختید؟

پورابراهیمی در ادامه با تاکید بر لزوم برخی سیاست‌های پولی و ارزی توسط بخش اقتصادی دولت با توجه به وضع اقتصادی کشور و معیشت مردم گفت: شب اول قبر از برخی مسئولان خواهند پرسید، چرا همه مشکلات را گردن آمریکا انداختید؟

او با بیان اینکه از سر دلسوزی این حرف‌ها را می‌زنم و نیتم اصلاح سیاست‌ها و رویه‌های اقتصادی کشور است افزود: اگر به سخنان تخصصی و علمی اساتید با تجربه و متعهد علم اقتصاد عمل نشود، وضع بدتر می‌شود.

وی برخی سیاست‌های فعلی حوزه اقتصاد را تکرار سیاست‌ها و اشتباهات اقتصادی دولت روحانی برشمرد.

نماینده مردم کرمان و راور در ادامه مالک واقعی سهام عدالت را مردم برشمرد و با گلایه مندی اظهار داشت:، اما شرکت‌های بزرگ سهام عدالت همچنان توسط دولت و شبه دولتی‌ها اداره می‌شود؛ جنس دولت‌ها این است که مدیریت شرکت‌ها را همواره در دست داشته باشد.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: برای مشارکت مردم در اقتصاد باید برنامه داشته باشیم، اما متاسفانه بعضی‌ها اعتقادی به این امر ندارند.

پورابراهیمی با اشاره به لزوم تاسیس اندیشکده‌های تخصصی حوزه اقتصاد با حضور نخبگان این رشته تاکید کرد: کشور را نمی‌شود با ادبیات جناحی اداره کرد؛ کشور را باید ادبیات تخصصی اداره کنیم.

وی در پایان بر تلاش مضاعف مسئولان در تحقق عملی شعار سال در ابعاد مختلف تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • هیچ توجیهی برای کوتاه آمدن از حجاب وجود ندارد
  • تجلیل علی ربیعی از عملیات سپاه پاسداران علیه اسرائیل/ باید مرلقب بود بعضی مواضع و اظهارنظرها این دستاورد را تضعیف نکند
  • سناتور آمریکایی: دولت بایدن درگیری با ایران را خط قرمز بداند
  • ببینید | خط و نشان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای اسرائیل و آمریکا
  • مذاکرات هسته‌ای باید دقیق روایت شود
  • سناتور آمریکایی: در سیاست‌ خارجی خود شکست خورده‌ایم/ بایدن عمدا جنگ اوکراین را طولانی کرده
  • ناو آمریکایی عازم مدیترانه می‌شود/ سپاه پاسداران: ضربه به منافع ایران پاسخ قاطع در پی دارد
  • سفیر پیشین آمریکا به جرم جاسوسی برای کوبا محکوم شد
  • پیش بینی درباره موعد خروج نیروهای آمریکایی از عراق
  • اعلام نگرانی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از سیاست‌های پولی و ارزی دولت/برخی مشکلات اقتصادی به آمریکا ربطی ندارد