Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-23@20:06:44 GMT

ارتقای سلامت صنعت غذایی با کمک پلاسما

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۳۸۸۱۷

ارتقای سلامت صنعت غذایی با کمک پلاسما

آفتاب‌‌نیوز :

پلاسمای سرد یک تکنولوژی جدید و نوظهور است که به طور بالقوه در مراحل فرآوری مواد غذایی و کشاورزی کاربرد دارد و توسعه آن به عنوان یکی از روش‌های پیشنهادی سازمان‌های مختلف جهانی و اتحادیه اروپا برای افزایش سلامت مواد غذایی و از اهداف برنامه ۲۰۲۰ پیشنهاد شده است.

در ایران یکی از شرکت‌های دانش بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توانسته است گام‌های مثبتی در جهت رفع چالش‌های موجود بر راه صنعتی و تجاری شدن این فناوری در ایران بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تخلیه سد دی الکتریک، به عنوان روشی جدید و خلاقانه برای تولید پلاسمای سرد یا غیر حرارتی شناخته می‌شود که یکی از روش‌های استریلیزه کردن مواد غذایی و کشاورزی است. میکروب زدایی سطح غذا و جوانه زنی بذر، دو کاربرد اصلی پلاسمای تخلیه سد دی الکتریک محسوب می‌شود.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، این فناوری در صنایعی همچون متالوژی، کشاورزی، پزشکی، پلیمر، تولید کود و صنعت غذایی کاربردی است و می‌تواند به حفظ ارزش منابع غذایی در هنگام فرآوری و نگهداری از آن کمک کند.

از این فناوری همچنین برای ضدعفونی کردن بذرها و آب مورد نیاز گیاهان زراعی، افزایش جوانه‌زنی، اصلاح خاک زراعی، دفع آفات و قارچ‌های گیاهی و افزایش قابلیت نگهداری مواد غذایی و بافت‌های زنده از طریق غیرفعال‌سازی میکروبی و آنزیمی استفاده می‌شود.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، نتایج تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که این روش باعث بالا رفتن سرعت رشد گیاهان، افزایش کیفیت و بازدهی گیاه و ارتقای امنیت و سلامت غذا می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سلامت بدن پلاسما مواد غذایی مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۸۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش چشمگیر آمار سرطان در استان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، محمود شهامت در آئین تودیع و معارفه مدیران سابق و جدید بیمارستان شهید جلیل یاسوج افزود: روزانه ۳ نفر در استان به شکل میانگین به سرطان مبتلا می‌شود. وی ادامه داد: تغذیه، محوری‌ترین مسئله در بحث سرطان است. شهامت با تاکید بر نظارت بر تولید محصولات غذایی، گفت: مواد غذایی که به عنوان ضد سرطان و آنتی اکسیدان مطرح است، خود عامل سرطان است. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: چرا در بخش سلامت فقط دانشگاه علوم پزشکی محور است و باید دید نقش سایر بخش‌ها و دستگاه‌ها به چه شکل است؟ شهامت تصریح کرد: نقش جهاد کشاورزی ما و بخش‌های متولی در سلامت غذایی چگونه است؟. شهامت خواستار تشکیل کارگروهی در محور سلامت شد و ادامه داد: کمبود این کارگروه در استان احساس می‌شود. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان خاطرنشان کرد: در بحث مطالبات بیمه‌ای باید اقدامات مطلوب و مناسبی شکل بگیرد و مشکلات و موانع برطرف شود. شهامت با اشاره به تلاش برای رفع مشکلات معوقات کارکنان بیمارستان‌ها، گفت: در بخش کارانه‌ها و معوقات بروزرسانی از مواردی است که هدفگذاری شد.

دیگر خبرها

  • امحاء بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی در بوکان
  • ۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند
  • افزایش چشمگیر آمار سرطان در استان
  • ریشه‌کن شدن یبوست با این ماده غذایی | دلایل یبوست را بشناسید
  • کشف و معدوم سازی بیش از ۴ تن مواد غذایی فاسد در پارس آباد
  • مواد غذایی مضر برای سلامت قلب
  • بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه صنعت نفت ونزوئلا
  • زنگ سلامت در مدارس شهرستان بن به صدا درآمد
  • اصلاح ژنتیک گیاهان چه ارتباطی با شهرها دارد؟
  • مردمی سازی سلامت، گامی به سوی جامعه‌ای سالم‌تر