Web Analytics Made Easy - Statcounter

«تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیتر‌هایی از حوزه‌های مهم خبری به خصوص سیاسی و اقتصادی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی و اوضاع اقتصادی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهریه تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران: ترمی دست کم ۵۰ میلیون تومان!
دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد که در دو رشته دندان‌پزشکی و داروسازی از طریق کنکور ۱۴۰۱ دانشجو شهریه‌پرداز می‌پذیرد. این دانشگاه اعلام کرد: امکان انتخاب پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران برای پذیرفته شدگان کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ ممکن است. به نوشته مهر، شهریه از تصویب هیات امنا، از طریق سایت رسمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اطلاع‌رسانی می‌شود. تخمین زده می‌شود که شهریه پرداختی برای هر نیمسال تحصیلی کمتر از پانصد میلیون ریال (۵۰ میلیون تومان) نخواهد بود.

وزیر کشور: افسرده بودن جامعه ایرانی، یک حرف بی ربط است
احمد وحیدی وزیر کشور: یکی از القائات غلط به کشور ما این است که می‌گویند ایرانی‌ها بلد نیستند کار تیمی انجام دهند؛ این مورد قبول نیست، بسیاری کار‌های بزرگ در کشور با کمک تیمی انجام شده است. وحیدی عنوان کرد: یکی دیگر از القائات این است که می‌گویند جامعه ما دچار افسردگی است که این حرف غلط و بی ربطی است. /برنا

پزشکیان: دوقطبی‌های کاذب می‌سازند، چون همیشه پروژه خراب‌کن بوده‌اند و ساختن نیاموخته‌اند
پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس:می‌گویند قبلی‌ها آوار کرده‌اند، و ما باید آواربرداری کنیم و این به طول می‌انجامد. در حالی که فراموش کرده‌اند خودشان از موانع اصلی حل مشکلات بوده‌اند. یکی از دلایلی که مشکل شان حل نمی‌شود این است که همواره جزو پروژه خراب کن‌ها بوده اند، و، چون ساختن را نیاموخته اند، کماکان تخریب و حذف حتی در شرایط یکدست شدن و حاکمیت خودشان هم وجود دارد. به همین دلیل جلوی برجام را گرفتند حالا دارند با حداکثر توانشان تلاش می‌کنند برجام احیاء شود. ولی چرا برجام را پاره نمی‌کنند؟ حاضر بودند کشور به فقر و فلاکت برسد، ولی رقیب که آن‌ها نیز که مسلمان و بیشترشان مومن هستند برنده نشوند تا به مردم بگویند که این‌ها بی‌عرضه و خودشان توانمند بوده‌اند. بسیار خوب حالا که حکومت را یکدست کردید پس چرا نمی‌توانید راه‌حل‌های خوبتان را پیاده کنید؟ مانعی وجود ندارد. /خبرآنلاین

جزئیات قتل محیط بان کرمانشاهی از زبان دادستان
شهرام کرمی، دادستان کرمانشاه:پیش از ظهر امروز به محض خروج محیط‌بان «برومند نجفی» از مجتمع دادسرای اطفال کرمانشاه یکی از نزدیکان مقتول با تبر به سمت سرباز زندان که قاتل را همراهی می‌کرد حمله ور شده و او را از ناحیه دست مجروح می‌کند. در این هنگام پدر مقتول که از قبل در بیرون از محوطه دادگاه کمین کرده بود، بیرون آمده و هشت گلوله از اسلحه کلاشینکف به سمت نجفی شلیک می‌کند که سه گلوله آن به وی اصابت کرده و باعث مرگ او می‌شود.  پدر مقتول و کسی که او را در این ماجرای خونین همراهی می‌کرد، متواری شده اند که دستورات لازم به ضابطین قضایی جهت دستگیری متهمین صادر شد. /باشگاه خبرنگاران

انتقاد امام‌جمعه بم به اعلام استان شدن جنوب کرمان
ساعتی از اعلام بررسی درخواست استان شدن جنوب کرمان توسط رییس‌جمهور در مصلای جیرفت نگذشت که وی در جمع مردم شرق استان در بم نیز حاضر شد؛ جایی که امام جمعه این شهر در حضور رییس‌جمهور، واکنش به موضوع استان شدن جنوب استان داشت و رییس دولت نیز در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد. حجت الاسلام قاسم دانشی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بم با اشاره به سخنان آیت الله رییسی در جیرفت گفت: شاید بسیاری بدانند رییس‌جمهور در سخنرانی خود در شهرستان جیرفت گفتند استان کرمان جنوبی تشکیل خواهد شد. وی ادامه داد: هیچ کس با محرومیت زدایی مخالف نیست، این نظام متعلق به مردم است؛ وظیفه نظام نیز محرومیت زدایی است، اما توجه داشته باشید محرومیت فقط در یک منطقه خاص نیست. امام جمعه بم در ادامه ضمن تبریک به مردم جنوب استان تصریح کرد: البته باید این اعلام (استان شدن) در روال قانونی خودش انجام می‌شد، چون ابتدا پیشنهاد هیات دولت به مجلس شورای اسلامی است و در صورت تصویب در مجلس و تایید از سوی شورای نگهبان آنگاه باید اعلام می‌شد. وی خاطرنشان کرد: در شهرستان‌های شرقی استان کرمان با وجود تمامی ظرفیت‌های قابل افتخاری که در عرصه‌های مختلف است، اما محرومیت‌هایی نیز وجود دارد. دانشی افزود: اگر محرومیت‌های شهرستان‌های شرقی استان کرمان از محرومیت‌های برخی از نقاط استان از جمله جنوب استان بیشتر نباشد کمتر هم نیست. وی عنوان کرد: توقعی از دولتمردان در دولت‌های گذشته داشتیم از این دولتمردان و شخص رییس‌جمهور نیز بیش از دیگران داریم؛ رییس جمهور، رییس قوه عدلیه بودند و ارتباط تنگاتنگی با قوه قضاییه دارند؛ آنچه مردم ما در شرق استان از شخص حضرتعالی توقع و انتظار دارند، عدالت است. دانشی در ادامه خواهان بررسی اعتبارات تخصیصی به جنوب و شرق استان شد که آیا همخوانی دارند یا خیر و افزود: مطمئنا این اعتبارات همخوانی ندارند. وی بیان کرد: به طور مثال پل دِهبَکری در بم بعد از ۱۶ سال هنوز به اتمام و بهره برداری نرسیده، اما چند کیلومتر بعد از دهبکری کوه‌ها را در طول سال‌ها تراشیده و بزرگراه ایجاد کرده اند.

عبدالله گنجی، روزنامه نگار اصولگرا درباره حمله به سلمان رشدی: ضارب هیچ ارتباطی با ایران ندارد
عبدالله گنجی، مدیرمسئول همشهری در صفحه توییتر خود نوشت: بسیار خوشحالم که نسلی که امام و انقلاب را ندیده اند طوری بر فتوای امام اشراف دارند که به محض شنیدن خبر اینجا را پر کردند و فتوا را یاداور شدند. امام باید در همه ابعاد و در همه صحنه‌ها همینطور در ذهن و دل ما‌ها باشد؛ که خدا می‌داند که راه و رسم خمینی کور شدنی نیست. اجرای فتوای امام را نباید با مسائل داخلی و روابط ایران و غرب تحلیل و تنظیم کرد. زیرا فتوای امام برای همه مسلمانان است و طبیعی است اگر مسلمانی در نقطه‌ای از جهان فضا را مناسب دید اقدام می‌کند و کاری به برجام و امثالهم ندارد اصلا کاری به جمهوری اسلامی ندارد و اجازه‌ای هم لازم نیست. روشن است که ضارب هیچ ارتباطی با ایران ندارد. اندک سواد و تجربه امنیتی اجازه نمی‌دهد که در درون آمریکا ضارب مسلمان باشد، در صحنه راحت بماند. ارادتش به انقلاب اسلامی را در اکانتش مشهود و مستند کند و عامدانه رد پا بگذارد (اگر تصاویر منتشره درست باشد)، اما انگشت اتهام به سوی ما می‌آید.

ارزیابی مشاور تیم مذاکره ایران از همزمانی «توافق هسته‌ای احتمالی» با ترور «رشدی»
سید محمد مرندی مشاور تیم مذاکره نوشت:من برای نویسنده‌ای که نفرت و تحقیر بی‌پایان نسبت به مسلمانان و اسلام را به همراه داشته است، اشک نمی‌ریزم. وی یک بازیچه امپراتوری است که به عنوان یک رمان نویس پسا استعماری ظاهر شده است. اما، آیا عجیب نیست که با نزدیک شدن به توافق هسته‌ای احتمالی، آمریکا ادعا‌هایی در مورد تلاش برای کشتن جان بولتون مطرح کرده و اکنون این اتفاق می‌افتد؟ (ترور رشدی)

روزنامه رسالت:میرحسین موسوی جام زهر را به امام نوشاند
روزنامه رسالت در سرمقاله خود نوشت:موسوی اکنون جریانی را در کشور نمایندگی می‌کند که مردم ایران در زیارت عاشورا همه‌روزه صد‌ها بار بر آنان لعن و نفرین می‌کنند. موسوی به‌عنوان یکی از کسانی که جام زهر را به امام نوشاند و با استعفای رازآلودش در زمان امام (ره) یک دوره سکوت کرد و پس‌ازآن و بعد کارنامه فتنه ۸۸ صفحات خیانت باری به آن افزود. او در ۸۱ سالگی و ایامی که باید امور سفر آخرت را سامان دهد، مشغول جمع‌کردن هیزم برای زیست در جهنم توهمات است. بیانیه بیستم وی، یک قلم هیزم درشت از دروغ، تهمت و افترا به نظام و مردم است. فقط خداست که می‌تواند او را از این جهنم بره اند.

واکنش علی مطهری به بیانیه میرحسین موسوی
علی مطهری در توییتی نوشت:اینکه آقای میرحسین موسوی با سیاست نظام درباره ورود نیروی نظامی به سوریه مخالف باشد و یا نسبت به شایعه حکومت موروثی اعلام خطر کند، صرفاً یک اظهارنظر و مشمول آزادی بیان است، اما لحن نامناسب ایشان درباره سردار همدانی که از جوانی تا زمان شهادت آماده نثار جان خود در راه اهداف انقلاب اسلامی بوده است مذموم و ناپسند است هرچند او به‌گفته خودش در برهه‌ای از مسئولیت خویش از یک روش نامناسب برای دفاع از نظام استفاده کرده باشد. ضمنا اینکه مخالف و موافق، چنین گسترده به سخن آقای موسوی عکس‌العمل نشان دادند اثبات کرد که حصر خانگی به هدف خود نرسیده است.

امام جمعه سابق لواسان: سلمان رشدی مرتد است و باید اعدام شود، حالا مرندی نگران برجام شده؟
سید سعید لواسانی، از موضع مشاور تیم مذاکره درباره ترور «رشدی» انتقاد کرد. سید سعید لواسانی، امام جمعه سابق لواسان نوشت:سلمان شدی مرتد است و به حکم حضرت امام باید اعدام شود، بنابراین اتفاق خوبی افتاده است، حالا آقای مرندی نگران برجام شده است؟ اگر یک ذره عقل سیاسی داشته باشد، حواسش را جمع می‌کند که سخنان نامربوط نزند. انقلابی خوشحال است نه نگران!

وزیر اقتصاد: در تلاشیم سال آینده خاتمه ‌فشار اقتصادی بر مردم باشد
سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در دیدار با نماینده ولی فقیه در مازندران، ضمن تسلیت ایام محرم اظهار کرد: بعد از اینکه دولت برنامه‌های اصلاحی مربوط به ارز 4200 تومانی را در اردیبهشت و خرداد ماه اجرایی کرد، بیشتر زمان در ستاد اقتصادی دولت صرف پیگیری این برنامه بلندمدتی می‌شود که در سند تحول دولت سیزدهم ثبت و درج شد. وی با بیان اینکه از این به بعد باید به فکر پایین آوردن نرخ تورم و کاهش فشار اقتصادی به مردم باشیم افزود: امیدواریم به نحوی عمل کنیم که در سال آینده شاهد خاتمه فشارها باشیم. در کنار مدیریت مسئله کنترل نوسان و فشارهای تورمی، توجه به مسئله رونق درآمد خانواده‌ها که مسیر گنگی را طی می‌کند، پیگیری خواهد شد.

 

واردات خودرو با رمز ارز تکذیب شد
رئیس سازمان توسعه تجارت: آئین نامه واردات خودرو باید ابلاغ و بعد از آن سازوکار واردات خودرو مشخص خواهد شد اما فعلا در این رابطه با رمزارزها موضوعی مطرح نشده است.

 

خریداران قلابی خودرو غزل خداحافظی را بخوانند
دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا و کشف واقعی قیمت ها در تقابل عرضه و تقاضا، صف طولانی خریداران قلابی خودرو که ماه هاست برای دریافت رانت از این صف خارج نمی شوند، جمع خواهد شد.

اراضی دستگاه‌های دولتی که زمین ندهند به نام وزارت راه سند می‌خورد
 رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موضوع قانون حدنگار، عنوان کرد: تفاهم‌نامه امروز قبل‌تر در یک کارگروه کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته بود و امروز کلیات آن به امضا رسید. این تفاهم‌نامه به دنبال اجرای چند موضوع مهم در کشور است؛ یکی از این مباحث، موضوع حدنگار است که از موضوعات مهم کشور است که می‌بایست با کمک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به سامان برسد. وی افزود: مسأله دوم در این تفاهم‌نامه، موضوع نهضت ملی مسکن بود که در قانون جهش تولید مسکن به صراحت تاکید شده است که دستگاه‌های مختلف زمین‌های مورد نیاز طرح را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند. اما برخی از دستگاه‌ها به دلایل مختلف و با استناد به قوانین دیگری از اجرای این تعهد استنکاف کرده‌اند و به هر حال بخش کمی از این موضوع اجرایی شده بود. با دستور اخیر رئیس جمهوری، می‌بایست زمین‌های مورد نیاز برای اجرای این قانون تعیین تکلیف شود و اگر دستگاه‌ها زمین‌ها را در اختیار نگذاشتند، زمین‌ها به نام وزارت راه و شهرسازی، سند بخورد.

کاهش قیمت برخی‌ خودرو‌های داخلی با افزایش عرضه در بازار
سعید موتمنی درباره آخرین وضعیت قیمت خودروها در بازار، اظهار داشت: طی 80 روز گذشته قیمت خودرو در بازار تقریبا از ثبات برخوردار بوده است اما طی چند هفته اخیر قیمت برخی از خودروهای دو خودروساز بزرگ کشور در بازار کاهش داشته است. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو بیان داشت: قیمت کوئیک در بازار بین 8 تا 10 میلیون تومان کاهش یافته و به حدود 202 میلیون تومان در بازار رسیده است، همچنین قیمت 207 MC اتومات سقف قرمز که در تیرماه امسال حدود 570 میلیون تومان بود به 508 میلیون تومان رسیده است. قیمت خودروهایی مانند 206 تیپ 2، پژو پارس، سمند و پژو 405 نیز اختلاف قیمتی نسبت به دو ماه پیش نداشته و قیمت این خودرو در بازار تقریبا ثابت بوده است.  وی در مورد دلایل کاهش قیمت برخی از خودروها گفت: هر خودرویی که توسط خودروسازان بیشتر به بازار عرضه شده در بازار کاهش قیمت داشته است.  رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به افزایش عرضه برخی از خودروها از سوی خودروسازان گفت: همین موضوع L,[F کاهش قیمت برخی از خودروها شده است در مجموعه قیمت‌ها تابع عرضه و تقاضا است و هر کالایی در بازار بیشتر عرضه شود، واسطه‌گری کم و در نتیجه قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم ماهواره خیام هوشنگ ابتهاج حسین همدانی سلمان رشدی آیات شیطانی بسته ویژه خبری سلمان رشدی مذاکرات هسته ای محرم ماهواره خیام هوشنگ ابتهاج حسین همدانی سلمان رشدی آیات شیطانی دانشگاه علوم پزشکی تهران مشاور تیم مذاکره برخی از خودروها راه و شهرسازی میلیون تومان رییس جمهور تفاهم نامه قیمت برخی کاهش قیمت دستگاه ها وزارت راه استان شدن امام جمعه استان شد بوده اند خواهد شد زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۰۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با خودداری از اظهارنظر درباره کانال های ارتباطی میان واشنگتن – تهران گفت: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم.

به گزارش ایرنا، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره برخی گزارش ها درباره احیای مذاکرات رفع تحریم ها و مذاکرات مستقیم میان تهران – واشنگتن گفت: « من در مورد راه‌های ارتباط خود با ایران اظهار نظر نمی‌کنم اما باید بگویم ما در حال مذاکره مستقیم با ایران در نیویورک یا هر جای دیگری در مورد برجام نیستیم.»

پاتل در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا و وضعیت خبرنگاران و شبکه اینترنشنال گفت: نمی خواهم به هیچ بخش خاصی در گزارش حقوق بشر اشاره کنم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال با تکرار اتهامات ضد ایرانی واشنگتن مدعی شد: «اما همه می دانند که حکومت ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان تروریسم در جهان است. همزمان با این امر، حکومت ایران کاملا یک محیط آزاد و باز رسانه ای را نادیده می گیرد. شما در سه سال گذشته شاهد سرکوب شدید نهاد های رسانه، خبرنگاران و اهالی رسانه در ایران بوده اید. ما به انجام اقدامات برای مسوول ساختن حکومت ایران به دلیل نقض حقوق بشر و  خرابکارانه ادامه خواهیم داد.»

پیش از این، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایرنا درباره برخی ادعاها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشورهای عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ درخصوص وضعیت مذاکرات رفع تحریمها گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تأمین حقوق ملت، به ویژه در موضوع رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران همواره از همه ظرفیت های دیپلماتیک خود استفاده کرده است.

او تصریح کرد: کسی که زیر میز دیپلماسی زد، نه جمهوری اسلامی ایران، بلکه آمریکا بود. شرکای آمریکا در توافق برجام هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و خلاء خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام را جبران کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: لذا جمهوری اسلامی ایران مطابق خط مشی حکیمانه ای که مقام معظم رهبری تبیین و امر فرمودند، در مسیر بی اثر سازی تحریم ها حرکت کرده و در این مسیر توفیق های زیادی به دست آورده است.

کنعانی ادامه داد: موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی و در دیدار با طرفهایی که در موضوع برجام و مذاکرات رفع تحریم های ظالمانه می‌توانند ایفای نقش کنند یا نقش تعریف شده و سازمانی دارند مطرح می شود، دیدگاه ها شنیده می شود و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران ارائه می گردد.

تارنمای محافظه کار واشنگتن فری بیکن فروردین ماه امسال  اعلام کرد: دولت جو بایدن معافیت‌های تحریمی را که به ایران اجازه می‌دهد در چارچوب برجام وارد همکاری‌های هسته‌ای با طرف‌های بین‌المللی شود، تمدید نکرده است.

دولت بایدن اجازه داده است که مجموعه ای از معافیت های تحریمی که به ایران و روسیه اجازه می دهد،همکاری مشترک داشته باشند، منقضی شود اما به اجرای آن تحریم ها متعهد نمی شود.

واشنگتن آخرین بار آگوست ۲۰۲۳ این معافیت‌ها را تا ابتدای سال ۲۰۲۴ تمدید کرده بود و این معافیت‌ها اکنون منقضی شده‌اند.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه درباره علت منقصی شدن این معافیت های تحریمی حرفی نزد اما به واشنگتن فری بیکن گفت که مقامات همچنان «در حال بررسی معافیت‌ها به عنوان بخشی از روند بررسی منظم هستند» و اظهارنظر عمومی پس از تصمیم‌گیری بعنوان بخشی از آن بررسی ارائه خواهد شد.

معافیت‌های تحریمی ایران در چارچوب برجام صادر می‌شود و دولت‌های آمریکا هر ۶ ماه موظف به تمدید آن بوده‌اند.

بر اساس متن برجام، کشورهای امضا کننده آن متعهد شده بودند که با ایران در حوزه‌ همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز از جمله در پروژه‌های رآکتور تحقیقاتی اراک و تاسیسات فردو همکاری کنند.

در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ این معافیت‌ها به دلیل خروج آمریکا از برجام لغو شد اما جو بایدن پس از ورود به کاخ سفید اعلام کرد که این معافیت‌ها را صادر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده و  سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها موفق به بازگشت به برجام نشده است بلکه پی در پی به بهانه های برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران از جمله موشکی بالستیک، پهپادی، هسته ای و حقوق بشر تحریم هایی را علیه ایران وضع کرده است.

tags # برجام ، آمریکا سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • وعده ایران برای نابودی ظلم جهانی قطعی است