Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترکیه در سال های گذشته مناطقی از شمال سوریه را به اشغال درآورد و حالا به بهانه تکراری خطر شبه نظامیان کُرد بازهم در تلاش هست حملاتی را برای تصرف بخش های دیگری از استان های مرزی انجام دهد. جنوب نیوز؛ از ۱۰ سال قبل که جنگ تمام عیار و همه جانبه ائتلاف غربی - عبری - عربی به سرکردگی آمریکایی ها علیه ملت و دولت سوریه به صورت رسمی آغاز شد دولت ترکیه هم به عنوان بازوی عملیاتی واشنگتن وارد عمل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت ترکیه در ازای خدماتی که در این سال ها به کاخ سفید ارائه داده (انتقال تجهیزات نظامی و اعزام دهها هزار تروریست چند ملیتی به خاک سوریه و...) توانست برخی مناطق شمالی سوریه  (بخش هایی از شمال استان حسکه، رقه، حلب و ادلب) را به اشغال دربیاورد.

ترکیه با کمک گروهک های تروریستی مناطق مهمی را در شمال سوریه از جمله «عفرین، الباب، جرابلس» در شمال غرب و شمال استان حلب، تل ابیض در شمال استان الرقه، راس العین در شمال غرب استان حسکه» را به اشغال در آورده است.

ترکیه این مناطق را در شمال سوریه در بازه های زمانی مختلف و با انواع بهانه ها از جمله خطر حضور نیروهای دموکراتیک سوریه (شبه نظامیان کُرد تحت فرمان آمریکا) در نزدیکی مرزهایش به اشغال درآورد و در ماه های گذشته هم تحرکات خود را برای ماجراجویی های جدید افزایش داده است.

آنکارا مانند گذشته باز هم پروژه تکراری سابق (خطر شبه نظامیان کُرد) را برای حمله جدید به شمال سوریه بهانه کرده و  به شدت در تلاش است حدفاصل شمال غرب استان رقه تا شمال شرق استان حلب (کوبانی - جرابلس) و شمال تا شمال شرق استان حسکه (راس العین تا قامشلی و مالکیه) را  به اشغال دربیاورد.

اگر اردوغان با چراغ سبز آمریکا دور جدیدی از تجاوز نظامی به خاک سوریه را آغاز کند و بتواند این مناطق را به تصرف دربیاورد تمامی نوار مرزی شمال سوریه (شمال شرق حسکه تا شمال استان ادلب) به اشغال ترکیه در می آید.

البته در ماه های گذشته دولت سوریه هم در بیان و هم به صورت عملی به ترکیه هشدار داده اگر دست به ماجراجویی بزند با واکنش دمشق مواجه خواهد شد و وضعیت مطابق با میل و خواست آنکارا پیش نخواهد رفت.

روند تحولات میدانی نشان می دهد دولت سوریه در ماه های گذشته تا حدودی با نیروهای شبه نظامی کُرد به هماهنگی رسیده که اگر دولت ترکیه حملات را آغاز کرد بتواند در سریع ترین زمان ممکن واکنش نشان دهد.

در حال حاضر مناطقی که آنکارا در شمال سوریه چشم طمع دارد در سیطره و تصرف شبه نظامیان کُرد است و به گفته منابع میدانی این هماهنگی صورت گرفته اگر ترکیه حملات را شروع کرد، شبه نظامیان کُرد راه را برای ورود نیروهای ارتش سوریه به این مناطق باز کنند و در این شرایط اردوغان با دمشق مواجه است.

نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه سه سال قبل در آستانه از دست دادن شهر مهم و راهبردی منبج در شمال شرق استان حلب بودند اما با ورود نیروهای ارتش سوریه به حومه این شهر در امان ماندند و برای آنان اثبات شد دمشق برخلاف آمریکایی ها (اشغال عفرین) بر قول خود باقی می ماند.

البته در هفته های اخیر هم ایران به ترکیه هشدار داد که فکر حمله دوباره به مناطق شمالی سوریه را از سر خارج کند و دولت روسیه هم در نشست روند آستانه که در تهران برگزار شد به ترکیه اعلام کرد جنگ راه حل نیست و گفت وگو را انتخاب کند.

با وجود هشدارهای دولت سوریه و نصحیت ها و اتمام حجت ایران و تذکرات روس ها، دولت ترکیه همچنان به تحرکات خود در شمال سوریه ادامه می دهد و در این میان نباید نقش مخرب آمریکایی ها را فراموش کرد که همواره به دنبال پیچیده کردن شرایط هستند.

در روزها و هفته های آینده در نهایت مشخص می شود که آمریکایی ها از کدام یک از نیروهای تحت فرمان (شبه نظامیان کُرد یا ترکیه) حمایت خواهند کرد اما خوب می دانند شرایط مانند گذشته برای آنان فراهم نیست که هر اقدامی را انجام دهند.

منبع: جنوب نیوز

کلیدواژه: شبه نظامیان ک رد شمال سوریه آمریکایی ها شمال استان دولت سوریه دولت ترکیه شمال شرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۲۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله تروریستی به اتوبوس نیروهای تیپ قدس در سوریه

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا به نقل از منابع خبری سوری، نیروهای مردمی تیپ قدس (نیروهای فلسطینی مورد حمایت ارتش سوریه) در کمین تروریست‌ها کشته شدند.

این کمین در شمال منطقه السخنه در شرق بیابان حمص رخ داده است.

هرچند تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسؤولیت این حمله را برعهده نگرفته است، اما شبکه خبری «ال بی سی» نیوز لبنان اعلام کرد که نیروهای وابسته به ارتش سوریه در دو عملیات که توسط گروهک تروریستی داعش انجام شد، کشته شدند.

این شبکه خبری به جزییات بیشتر این خبر هیچ اشاره ای نکرده است.

آخرین عملیات گروهک تروریستی داعش به مردادماه ۱۴۰۲ بر می گردد که در آن به یک اتوبوس حامل نیروهای ارتش سوریه حمله کرد و ۲۳ نظامی این کشور را کشت.

داعش، به عنوان یک گروه تروریستی که در سال ۲۰۱۴ در مناطق وسیعی از سوریه و عراق حضور داشت، در سال ۲۰۱۹ متعاقب شکست‌های پی در پی که از سال ۲۰۱۷ متحمل شد، ناچار به ترک همه این مناطق شد.

دیگر خبرها

  • حمله تروریستی به اتوبوس نیروهای تیپ قدس در سوریه
  • فیلم/ خسارت زلزله ۵.۶ ریشتری در شمال ترکیه
  • زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه، امشب + فیلم
  • (ویدئو) خسارت زلزله ۵.۶ ریشتری در شمال ترکیه
  • زلزله ۵.۶ ریشتری شمال ترکیه را لرزاند
  • خسارت زلزله ۵.۶ ریشتری در شمال ترکیه + فیلم
  • سخنرانی دردناک محمدرضا شاه درباره اشغال ایران
  • روسیه به دنبال اشغال «چاسیو یار»؛ چرا این شهر اوکراینی مهم است؟
  • سند نقشه راهبردی صنعتی تا ۱۵ اردیبهشت راهی دولت می‌شود
  • پیش‌بینی شهید باقری از سکوت دولت‌های عرب در قبال حملات اسراییل