Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین، این امر که تمام سرنوشت تحصیلات آکادمیک یک دانش‌آموز بسته به یک روز خاص و یک آزمون باشد، یکی از مهم‌ترین نقدهایی بود که از سال‌ها پیش درباره کنکور به میان آمده و راهکارهای مختلفی برای برطرف کردن این معضل، طرح و اجرا شده است. در همین راستا، طبق اعلام سازمان سنجش، کنکور ۱۴۰۲ تفاوت‌های قابل توجهی با سال‌های قبل خواهد داشت و از مهم‌ترین این تفاوت‌ها، ۲مرحله‌ای شدن آزمون کنکور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تأثیر معدل در ارزیابی رتبه کنکور و همچنین حذف دروس عمومی از آزمون کنکور، دیگر تغییراتی است که بزرگ‌ترین آزمون سراسری کشور در پیش‌رو دارد. کنکور از ۱۴۰۲، ۲مرحله‌ای می‌شود. رئیس سازمان سنجش با اعلام این خبر از برگزاری نخستین دوره کنکور در دی‌ماه امسال خبر داد.

عبدالرسول پورعباس در این‌باره گفت: «اولین مرحله کنکور سراسری سال آینده در دی امسال برگزار می‌شود و به معدل داوطلب مربوط نیست. آزمون سراسری برگزار می‌شود و نمره آن تا ۲سال ذخیره خواهد شد و معتبر است.»

دومین مرحله از این آزمون سراسری در تیرماه ۱۴۰۲برگزار می‌شود و نمره این آزمون هم به‌مدت ۲سال معتبر خواهد بود. رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: «داوطلبی که امسال قصد پذیرش در دانشگاه را دارد، باید نمره سابقه تحصیلی او آماده باشد. پس از برگزاری کنکور ۱۴۰۲ در تیر، داوطلب انتخاب رشته می‌کند که سوابق تحصیلی ۴۰درصد و آزمون ۶۰درصد مؤثر هستند و نتایج شهریور اعلام می‌شوند.»

با اجرایی شدن این راهکار، یکی از مهم‌ترین نقدهایی که به کنکور سراسری وارد بود، تا حد زیادی برطرف می‌شود. دکتر احد نویدی، دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در این‌باره می‌گوید: «اینکه همه سرنوشت تحصیلی دانش‌آموزان در یک آزمون تعیین شود، از نظر تربیتی موضوعی پرمخاطره است و آسیب‌های زیادی به‌دنبال دارد، اما برگزاری آزمون کنکور در ۲مرحله، تصمیم مثبتی است که از سوی سازمان سنجش اعلام شده است. از اساس، در روانشناسی تربیتی، توصیه شده تا امتحانات به‌صورت چندباره برگزار شود و نه یک باره. یکی دیگر از اصول تربیتی که در دنیا نتیجه‌بخش بوده، آمادگی همیشگی آزمون‌گیرنده برای برگزاری چند باره آزمون است؛ چراکه اصل آموزش بر همین نهاده شده و اگر دانش‌آموزی بعد از اصلاح مشکلاتش به معلم اعلام کند که می‌خواهد دوباره مورد سنجش و آزمون قرار بگیرد، معلم باید آمادگی برگزاری این امتحان را داشته باشد.»

کاهش اضطراب دانش‌آموزان یکی دیگر از مزیت‌های برگزاری ۲مرحله‌ای آزمون کنکور است که نویدی به آن اشاره می‌کند: «کنکور به‌دلیل فرهنگی که بر جامعه حاکم شده، فشار مضاعفی را بر دوش خانواده‌ها و دانش‌آموزان می‌گذارد. اینکه دانش‌آموزی حس کند این تنها فرصت او نیست و می‌تواند دفعات بعدی هم در این آزمون شرکت کند، برای او نقطه آرامش ایجاد می‌کند؛ حتی اگر در هر دو آزمون نمره و نتیجه یکسانی به‌دست بیاورد؛ برای همین اتفاق ارزشمندی است.»

تغییر سیاست‌های مؤسسات آموزشی

رئیس سازمان سنجش از احتمال برگزاری کنکور در سال‌های آینده به‌صورت ۳مرحله‌ای هم سخن گفته است؛ موضوعی که به اعتقاد کارشناسان نیاز به بررسی بیشتر دارد تا خود آسیب‌های تازه‌ای را وارد این حوزه نکند. احد نویدی در این‌باره می‌گوید: «برگزاری هر دوره آزمون کنکور هزینه‌های بسیار گزافی برای آموزش و پرورش دارد. از طرفی وقتی قرار باشد این آزمون بیش از ۲بار در کشور برگزار شود، باید درباره کیفیت برگزاری آزمون هم اطمینان‌خاطر به‌دست آورد. جلوگیری از تقلب در آزمون، ثبت‌نام و برگزاری آن، ارزیابی و ارائه نتایج و... پروسه ساده‌ای نیست. این کار سازماندهی ساده‌ای ندارد؛ بنابراین بهترین حالت برای برگزاری کنکور هم‌اکنون، همین ۲بار در سال است. ادعای برگزاری دفعات بیشتر آزمون در شرایط فعلی و با کیفیت قابل‌قبول، تا حدی دور از امکان است.»

طبق قانونی که برای کنکور ۱۴۰۲ تعیین شده، افرادی که در کنکور دی‌ماه شرکت کرده‌اند، اما به‌دلیل تمام نکردن کتاب‌های درسی تا زمان کنکور یا هر دلیل دیگری می‌خواهند در کنکور تیرماه هم شرکت کنند، این امکان را دارند؛ درحالی‌که کنکور دی‌ماه به‌عنوان کنکور آزمایشی برای آنها درنظر گرفته شده است.

حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ از دیگر تغییراتی است که این آزمون با آن روبه‌رو شده؛ در عوض تأثیر دروس عمومی در ارزیابی دانش‌آموزان را می‌توان در کارنامه تحصیلی و ارزش معدل در نمره آزمون پیدا کرد. دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به این موضوع، از ابهامات درباره چند و چون برگزاری کلاس‌های کنکور و کتاب‌های کمک‌آموزشی این دروس گره‌گشایی می‌کند.

نویدی می‌گوید: «بنگاه‌های اقتصادی‌ای که در حوزه کنکور فعالیت می‌کنند همواره نشان داده‌اند که در اعمال این تغییرات سرعت عمل خوبی دارند. با حذف دروس عمومی از کنکور گرچه کتاب‌های کمک‌آموزشی این دروس کارکرد خود را برای کنکور از دست می‌دهند، اما پیش‌بینی من این است که مراکز آموزشی کنکور، به سمت تأکید بر دروس عمومی در طول دوره دبیرستان حرکت کنند؛ چون به هر حال این دروس در معدل دانش‌آموزان تأثیرگذار هستند و می‌توانند نمره نهایی کنکور را بالا ببرند؛ بنابراین تأکید بر تقویت دروس عمومی ازجمله زبان عربی و ادبیات در سال‌های پیش از کنکور پررنگ‌تر می‌شود و قطعا کلاس‌های مؤسسات آموزشی در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند تا فرصت درآمدزایی از آن را از دست ندهند.»

به‌گفته نویدی، پیش‌بینی می‌شود اجرای درست طرح ۲مرحله‌ای شدن کنکور، بار زیادی از اضطراب دانش‌آموزان برای قبولی در دانشگاه را کم کند؛ به‌خصوص در میان پسران به‌دلیل فشار سربازی، شاهد این هستیم که در رشته‌هایی غیر از رشته‌های موردعلاقه خود به ادامه تحصیل می‌پردازند که ۲مرحله‌ای شدن آزمون تا حدی این آسیب را کم می‌کند.

کد خبر 697713 برچسب‌ها کنکور سازمان سنجش آموزش کشور دانش آموز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کنکور سازمان سنجش آموزش کشور دانش آموز دروس عمومی سازمان سنجش دانش آموزان آزمون کنکور کنکور ۱۴۰۲ ۲مرحله ای سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۳۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسی بدون نظر جمهوری اسلامی توان تصمیم‌گیری در منطقه را ندارد

محمد مخبر روز دوشنبه در نخستین رویداد کارآفرینی دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: نیرو‌های نخبه، خلاق و کارآفرین سرمایه اصلی کشور هستند و نقطه تحول اقتصادی کشور و تحقق شعار سال با تکیه بر این کارآفرینان و نسل جوان کشور محقق می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با قدردانی از اقدامات و تلاش‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) در راستای توانمندسازی و حمایت از مددجویان و به ویژه با تمرکز بر دانش آموزان و نسل جوان تحت پوشش این سازمان، گفت: کشور ما از ظرفیت‌های خدادادی و منابع طبیعی بسیاری برخوردار است، اما مزیت بزرگ‌تر و ارزشمندتر حضور همین نیروی جوان و تحصیلکرده است که به عنوان یک قوه پیشران ظرفیت‌های کشور را شکوفا می‌سازند.

مخبر خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر رویکرد اقتصادی جهان به سمت اقتصاد دیجیتال، شاهد حضور نسل نوجوان در میان کارآفرینان و سرمایه‌داران بزرگ جهان هستیم. مقتضیات اقتصاد دیجیتال چنان است که سن و تحصیلات نمی‌شناسد و با بهره گیری از خلاقیت فردی می‌توان به نتایج بزرگ دست یافت.

وی با تاکید بر اهمیت تربیت نیروی کارآفرین، مستعد و خلاق در کشور، افزود: در جلسه با اتاق بازرگانی بر این موضوع تاکید شد که باید هنرستان‌ها در کنار کارخانه‌های بزرگ کشور تأسیس شوند تا دانش آموزان ضمن تحصیل، در محیط واقعی و عملی، آموزش‌های لازم را در کارخانه‌ها و صنایع فراگیرند.

معاون اول رئیس‌جمهور خطاب به دانش آموزان هنرستانی و کارآفرینان جوان، تاکید کرد: شما می‌توانید نقطه تحول کشور باشید و قطعا جهش تولید با فعالیت بخش خصوصی و نخبگان محقق می‌شود.

مخبر با اشاره به تلاش‌ها و حرکت چند سال گذشته کمیته امداد، تصریح کرد: این مجموعه با توجه به منویات مقام معظم رهبری، تمرکز بر توانمند سازی مددجویان داشته است و در این مسیر تبدیل مددگیرنده به مددکننده الگویی است که باید در سرتاسر کشور دنبال شود.

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم و رئیس جمهور اعتقاد و ایمان محکمی به فعالیت‌های کمیته امداد دارد و دولت خود را موظف به پشتیبانی از این سازمان مردمی در راستای کاهش فقر و محرومیت در کشور می‌داند.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه چابکی، انقلابی بودن و عدالت محوری را از ویژگی‌های کم نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) برشمرد و خاطرنشان کرد: اعتماد مردم به کمیته امداد بزرگترین سرمایه این سازمان است و این مجموعه با بدنه اداری و مدیریتی متعهد خود همواره در طول سالیان گذشته مشغول خدمت رسانی به طبقه آسیب پذیر جامعه بوده است.

مخبر با اشاره به اقدامات و تلاش‌های دولت برای رفع مشکلات اساسی در کشور، ادامه داد: دولت توانست به دستاورد‌های مهم اقتصادی از جمله نیل به رشد نقدینگی ۲۴ درصدی، کاهش بیکاری و تورم و همچنین رشد اقتصادی مثبت پس از چندین دوره رشد منفی، دست یابد و معتقدیم کشور در وضعیتی است که چشم انداز روشنی برای توسعه دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور در ابتدای سخنان خود هم با اشاره به راهبرد‌های منبعث از قرآن و دین مبین اسلام در اندیشه‌های امام راحل و بنیانگذار جمهوری اسلامی، گفت: امروز کشور‌های قدرتمند و نظام سلطه در دنیا نه تنها جرات مقابله نظامی با ایران را ندارند بلکه حتی از سخن گفتن درباره آن هم عاجزند. جمهوری اسلامی ایران با پایه گذاری امام خمینی (ره) و رهبری مقام معظم رهبری در تمام مسائل سیاسی، امنیتی و روابط بین الملل می‌درخشد و قدرت‌ها و کشور‌های منطقه و جهان بدون گرفتن نظر جمهوری اسلامی ایران قدرت تصمیم گیری در منطقه ما را ندارند.

مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در این مراسم تاکید کرد: ۱۰ هزار ۸۰۰ نخبه کشور تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند. در حوزه اشتغال تحقق شعار سال را با اعتقادی راسخ جلو می‌بریم و زمینه حمایت از ۱ میلیون و ۳۲۱ هزار مستعد اشتغال با حمایت‌های دولت سیزدهم فراهم است.

معاون اول رئیس‌جمهور، همچنین در ابتدای این مراسم از نمایشگاه دستاورد‌ها و توانمندی‌های دانش آموزان هنرستان‌های تحت پوشش کمیته امداد بازدید کرد و در انتهای این مراسم نیز از برخی از برگزیدگان و دانش آموزان کارآفرین با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

براساس این گزارش، خدمات توانمندسازی، مهارتی و تحصیلی دانش آموزان هنرستانی در سال ۱۴۰۲ با تلاش‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) با برگزاری ۳۲ اردوی راهیان پیشرفت در ۳۱ استان، ۱۰ هزار ساعت مشاوره شغلی، تشکیل هزار پرونده شغلی و اعطای وام کارگشایی به بیش از ۶۵ هزار مددجوی هنرستانی تحت پوشش کمیته امداد انجام شده است.

نخستین رویداد کارآفرینی دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) با حضور معاون اول رئیس جمهور و با قدردانی از ۱۰ هزار و ۸۰۰ دانش‌آموز نخبه تحت پوشش برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • تأمین برق پایدار برای آزمون سراسری ۱۲ شهرستان استان مرکزی
  • اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟
  • اعلام آمادگی دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان شهرستان میاندوآب برای برگزاری امن کنکور سراسری
  • گلایه داوطلبان از عدم فعالسازی گزینه ثبت نام آزمون ترمیم معدل در سایت مای مدیو
  • مدیریت اضطراب دانش آموزان کنکوری
  • پیوستن دانش‌آموزان تفت به پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی»
  • آخرین تغییرات کنکور؛ «نه» مردان به شغل معلمی
  • این دانش‌آموزان و طلاب از امسال بدون کنکور معلم می‌شوند
  • والدین چطور می‌توانند به کاهش استرس کنکور فرزندشان کمک کنند؟
  • کسی بدون نظر جمهوری اسلامی توان تصمیم‌گیری در منطقه را ندارد