Web Analytics Made Easy - Statcounter

افتتاحیه رویداد آینده روشن با حضور ۶۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در محل مسجد کوی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مراسم افتتاحیه رویداد آینده روشن با حضور ۶۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در محل مسجد کوی دانشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این مراسم گفت: در قصه کفشگر و انوشیروان عادل در شاهنامه کفشگر که یک صنعتگر با درآمد بالایی بوده برای اینکه شاه را راضی کند تا فرزندش اجازه تحصیل پیدا کند حاضر می‌شود تا هزینه یکی از جنگ‌ها را بپردازد؛ اما انوشیروان اجازه نمی‌دهد که فرزند یک کفشگر وارد صنف دبیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین لامنس یک مستشرق اروپایی است که در مورد اعراب و مسلمانان تحقیقات زیادی دارد. او می‌گوید اگر عرب‌ها ساختمانی را می‌دیدند تصورشان این بود که خشت‌های این ساختمان برای اجاق و چوب‌های آن برای هیزم خوب است و این بدان معناست که اعراب به حدی بدوی فکر می‌کردند که بالاتر از خیمه نمی‌توانستند تصور دیگری داشته باشند.

وی افزود: عظمت پیامبر اعظم (ص) این بود که چشم عرب را از نگاه خاکی بلند کرد و نگاه آن‌ها را به آسمان‌ها دوخت به گونه‌ای که اعراب به بزرگترین منجمان دوره خودشان تبدیل شده اند و در ایران بعد از اسلام نیز بزرگترین دانشمندان جهان اسلام تربیت شدند؛ مثلا بزرگترین دانشمندان ادبیات عرب و بزرگترین دانشمندان حدیثی فقهی اهل سنت ایرانی بوده اند.

رستمی اظهار کرد: فردریش زیگرید هونکه در کتاب فرهنگ اسلام در اروپا تصریح کرده زمانی که در مناطق اسلامی علم تشریح رواج داشت در اروپا اگر دست کسی دمل می‌زد دستش را به این دلیل که جن در آن حلول کرده قطع می‌کردند و یا اینکه در اروپا گالیله و دیگر دانشمندان را به دلیل یافته‌های علمی محاکمه کردند؛ البته موضوعی که ما از آن غافلیم این است که دانشمندانی همچون ابوریحان بیرونی ۵۰۰ سال قبل یافته‌های علمی گالیله را کشف و کتاب آن را با رسم شکل اعم از خورشید مرکزی زمین و کروی بودن زمین تالیف کرده با این اوصاف ما این کشفیات را متعلق به گالیله و کوپرنیک می‌دانیم.

وی با بیان اینکه زمانی در اروپا دانشمندان را به خاطر یافته‌های علمی شان محاکمه می‌کردند؛ اما امروز ما باید اعتراف کنیم که اروپایی‌ها قرن هاست پیشتاز دانش در جهان هستند، تصریح کرد: در سال ۱۳۳۰ که بحث ملی کردن نفت مطرح شد سپهبد رزم آرا نخست وزیر وقت در مجلس ملی گفت کشوری که عرضه ساختن لول هنگ یا آفتابه را ندارد نباید از ملی شدن صنعت نفت صحبت کند.

رستمی اظهار کرد: به گفته محسن رضایی فرمانده وقت سپاه ما برای اینکه بتوانیم پاسخ حملات موشکی عراق را بدهیم مجبور شدیم از لیبی موشک بگیریم، اما شرط قذافی این بود که به ازای هر دو موشکی که به عراق می‌زنیم دو موشک هم به عربستان و کویت شلیک کنیم که ما به قذافی گفتیم ما با کویت و عربستان درگیر جنگ نیستیم. محسن رضایی می‌گفت وقتی ما با موشک‌های لیبی عراق را زدیم صدام متعجب شد، اما بحثی که وجود داشت شرط قذافی بود که ما بدون عمل به شرط او موشک‌های دیگر را بدون حضور کارشناسان این کشور و قطعاتی که از موشک برداشته بودند به سمت عراق شلیک کردیم.

وی با بیان اینکه زمانی دانشجویان دانشگاه تهران جنگ را با دست خالی اداره کردند؛ اما امروز شوروی ابرقدرت که ما آن زمان زیر بمباران موشک‌های اسکاد بی و میگ‌های آن بودیم امروز به سمت ما دست دراز می‌کند تا تکنولوژی پهپادی مان را بخرد، افزود: در کاخ ورسای فرانسه توالت وجود ندارد و کاخ نشین‌ها مجبور بودند برای رفع حاجت به زمین‌های چمن اطراف کاخ بروند و یا اینکه وقتی صدای زنگ اولین ساعت در اروپا که اهدایی هارون الرشید بوده به صدا درآمد آن‌ها با بیل و کلنگ راه افتاده بودند تا آن را تخریب کنند به این بهانه که در برج ساعت جن حلول کرده، اما با همه این‌ها ما ابایی نداریم بگوییم اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها که زمانی بدوی‌ترین رفتار دور از تمدن را داشته اند امروز در قله‌های حرکت تمدنی قرار دارند و ما شاگرد آن‌ها هستیم؛ ولی تا کی باید شاگرد بود؟

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: ما کشوری هستیم که با کمک جوانان توانسته ایم در حوزه‌های مختلف دفاعی، پزشکی، سد سازی و مهندسی و فنی به صادر کننده دانش تبدیل شویم. ما چهل سال پیش یک هزارم دانش دنیا را تولید می‌کردیم، اما امروز نوزده هزارم دانش جهان را تولید می‌کنیم. ما می‌توانیم به نقطه‌ای برسیم که با کمک شما دانشجویان تمام آرزو‌های ملت ایران را عملی کنیم به شرط اینکه خودباروری، مجاهدت، همت عالی، تلاش، شب نخوابی، زحمت کشیدن و لطف خدا وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: شهدا هم جوانانی مانند شما دانشجویان بودند؛ اما در مسیری که آن را انتخاب کرده بودند زحمت کشیدند و خدا هم دست آن‌ها را گرفت و قطعا خدا دست شما را هم خواهد گرفت.

رستمی ضمن قدردانی از مسئولان دانشگاه تهران به خاطر برگزاری دوره آینده روشن تصریح کرد: امیدوارم دانشجویانی که در دوره آینده روشن شرکت کردند بتوانند یک هویت جدید را در فضای دانشگاهی در کنشگری، جریان سازی و شکل دادن به اراده‌ها و همت‌ها و همچنین تزریق امید در فضایی که دشمن تلاش می‌کند ما را ناامید کند به وجود بیاورند.

مقیمی رئیس دانشگاه تهران نیز گفت: معادلات جهانی نشان می‌دهد که دشمن تلاش می‌کند تا مسیر آینده ما رو شکل بدهد و و ما را مسیری که خودش می‌خواهد قرار بدهد و این فشار‌ها در فضای مجازی و واقعی نیز قابل مشاهده است.

وی افزود: ما به عنوان یک دانشگاه تمدن ساز دارای یک مأموریت ویژه هستیم، چون دانشگاه مدخل ورودی به تمدن نوین اسلامی است و از آنجاکه دانشگاه تهران نماد آموزش عالی است پس شما دانشجویان نقش منحصر به فردی در شکل گیری تمدن نوین اسلامی دارید.

مقیمی به نقش موثر دانشگاه‌ها در تحقق اهداف و آرمان‌های بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه دبیرخانه دائمی دانشگاه تمدن ساز در دانشگاه تهران شکل گرفته پیشنهاد می‌شود کمیته‌ای برای شکل دادن گروه‌های پژوهشی در قالب رشته‌های مختلف شکل بگیرد. به هر روی هر کدام از رشته‌های تحصیلی دانشگاه تهران در بحث تمدن جایگاه مهمی دارند و می‌توانند هسته‌های پژوهشی را شکل بدهند و ما نیز این آمادگی را داریم که نتایج پژوهشی این هسته‌ها را منتشر کنیم.

وی تصریح کرد: ما در دانشگاه تهران درصدد این هستیم که یک منطقه محروم کشور را به عنوان منطقه پایلوت ایجاد تمدن اسلامی پیاده کنیم و این هدف نیز با استفاده از نتایج پژوهش‌های هسته‌های علمی دنبال می‌شود.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه رویداد‌هایی مانند رویداد آینده روشن برای تحقق تمدن اسلامی باید در طول سال تحصیلی بار‌ها برگزار شوند، گفت: با توجه به تفاهم نامه‌ای که بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دانشگاه تهران منعقد شده ما امیدواریم بتوانیم در راستای ارتقاء سطح مهارتی دانشجویان آن‌ها را از مهرماه به شهرک صنعتی اشتهارد هدایت کنیم و گام‌هایی را در جهت اجتماعی شدن علم برداریم.

در ادامه حجت الاسلام تنها قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران و مسئول رویداد آینده روشن گفت: ۶۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در رشته‌های مختلف تحصیلی در رویداد آینده روشن شرکت کرده‌اند. در این رویداد دانشجویان به ۱۰۰ گروه تقسیم شده اند و قرار است حول موضوعات مسئله محور فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه قرار است ۱۰۰ هسته علمی در قالب رویداد آینده روشن با نظارت ۱۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه تهران تشکیل شوند، افزود: هر کدام از مسئله‌هایی که از طریق هسته‌های علمی ارائه و دارای قابلیت پیگیری و اجرا باشند از آن‌ها حمایت می‌شود.


تنها بیان کرد: تاکنون جوانان نسل اول دوم و سوم انقلاب توانستند نیاز‌های کشور را برطرف کنند و امروز نوبت جوانان نسل چهارم پنجم است که به عرصه بیایند. با این اوصاف ما امیدواریم با شکل گیری هسته‌های علمی و حمایت از این هسته‌ها بتوانیم این رویکرد را در دیگر دانشگاه‌ها گسترش بدهیم.

گفتنی است؛ همزمان با این مراسم از خانواده معظم شهید داریوش رضایی نژاد و شهید حبیب الله شیری جعفرزاده تجلیل شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رویداد آینده روشن تمدن غرب دانشگاه تهران تمدن نوین اسلامی رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ها دانشجویان دانشگاه تهران رویداد آینده روشن دانشگاه تهران هسته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۳۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«خاستگاه خود» و «آرمان‌های نظام اسلامی» را نباید فراموش کنیم

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی با دانشجویان که در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان سال جاری برگزار شد، از بایدها و نبایدهای تشکل‌های دانشجویی سخن گفته و توصیه‌ها و انتظارات خود از این تشکل‌ها را بیان کردند. به همین مناسبت و در گفت‌وگو با برخی از نمایندگان «تشکل‌های دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)» وابسته به تشکیلات آستان قدس رضوی به این موضوع پرداختیم. آنچه در ادامه می‌خوانید بخش‌هایی از سخنان آنان در گپ و گفت دوستانه با خبرنگار روزنامه قدس است.

«دانشجویان» و «تشکل‌های دانشجویی» بدون دغدغه نمی‌توانند باشند

«رضا جانکی» 20ساله، دانشجوی رشته حقوق در مقطع کارشناسی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) (واحد برادران) است. وی که دبیر تشکل دانشجویی «آزاداندیشی» در این دانشگاه است، می‌گوید: دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی باید همواره به‌روز بوده و از مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... و همچنین مسائل بین‌المللی دنیا آگاه باشند. دانشجویان از متن جامعه بوده و با توده مردم و دغدغه‌های آنان زندگی می‌کنند و طبیعی است از خواسته‌ها و دغدغه‌های مردم و کشور خود نباید جدا باشند. تشکل‌های دانشجویی نیز از متن دانشجویان به وجود می‌آیند و باید به کمک دانشجویان، نقش اثرگذار خود را در محیط دانشگاه و در میان دانشجویان ایفا کنند.

او ادامه می‌دهد: هر چند مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب، وظیفه اصلی دانشجویان درس خواندن و کسب علم و دانش در محیط دانشگاه است، اما به نظر من یک دانشجو یا یک تشکل دانشجویی از دغدغه‌ها و مشکلات کشور خود در عرصه‌های گوناگون نمی‌تواند جدا باشد.

«فاطمه شکوری» نماینده یکی دیگر از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) است که در این گفت‌وگو شرکت می‌کند. او 23 ساله و دانشجوی رشته مترجمی زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی این دانشگاه بوده و هم اکنون معاونت فرهنگی بسیج دانشجویی (واحد خواهران) این دانشگاه را بر عهده دارد. وی نیز می‌گوید: دانشجو مهم‌ترین «نیروی آینده‌ساز» کشور است. بدین ترتیب وضعیت آینده‌ جامعه با شرایط علمی، مهارتی و صدالبته «جهان‌بینی» دانشجویان ارتباط مستقیم دارد. دانشجویان به تعبیر رهبر معظم انقلاب، افسران جوان جنگ نرم هستند، بنابراین دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی در کنار وظیفه اصلی خود یعنی کسب علم و دانش و درس خواندن و اثرگذاری در محیط دانشگاه، باید گفتمان و آرمان‌های انقلاب اسلامی را در محیط دانشگاهی تبلیغ و ترویج کنند. بنابراین اینکه بگوییم دانشجو فقط باید تنها دغدغه درس خواندن داشته باشد، تصور درستی نیست، بلکه او باید نسبت به وضعیت کشور و حساسیت‌های موجود در سرنوشت کشور دغدغه‌مند باشد.

مسئولیتی مضاعف با انتساب «رضوی»

جانکی درباره تشکل‌های دانشجویی منتسب به دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) اظهار می‌دارد: هر انتساب و تعلقی، مسئولیت‌آور است. اعضای هر تشکل دانشجویی یک مسئولیت اساسی نسبت به برخورد با موضوعات مرتبط با دانشجو، دانشگاه و کشور دارند و تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه علاوه بر این مسئولیت باید مراقب این انتساب مهم به تشکیلات بارگاه مطهر امام رضا(ع) هم باشند. البته وجود مبارک امام هشتم(ع) و آموزه‌های ایشان ویژه گروه، صنف و قشر خاصی نیست و تمام آحاد جامعه بشریت مخاطب این آموزه‌ها هستند، اما هر مجموعه و گروهی از جمله «تشکل‌های دانشجویی رضوی» نسبت به معارف و سیره امام ثامن و ضامن(ع) مسئولیت مضاعفی دارند.

شکوری نیز در این باره بیان می‌کند: وجود مبارک امام رضا(ع) به عنوان عالم آل محمد(ع) به عنوان یک الگو و اسوه باید همواره مورد دقت و توجه دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه قرار داشته باشد و علاوه بر آن، دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی منتسب به تشکیلات آستان قدس رضوی علاوه بر دغدغه‌مندی نسبت به انتظارات رهبر معظم انقلاب از آنان، به موضوع مهم و اساسی‌تر یعنی مسئولیت و وظایف خود نسبت به ترویج و بیان و از همه مهم‌تر عمل به فرامین، سنت، سیره و معارف حضرت ثامن الحجج(ع) هم باید بیندیشند و هم نسبت به آن احساس مسئولیت کنند. دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی رضوی باید بیش از دیگران در این زمینه خود را مسئول بدانند.

«امید آفرینی»، «جهاد تبیین» و «بصیرت افزائی»

 دبیر تشکل دانشجویی «آزاد اندیشی» این دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود اشاره می‌کند:

هر تشکل دانشجویی باید نقشه راهبردی و جامعی نسبت به فعالیت‌های خود داشته و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های نقشه راهبردی این تشکل، توجه به دو موضوع اساسی مورد توجه رهبرمعظم انقلاب، یعنی «امید آفرینی» و «جهاد تبیین» است. همچنان‌که رهبربزرگوار انقلاب در دیدار با اقشار مختلف و به ویژه دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی به این دو موضوع بارها تأکید کرده‌اند، ما نیز در این تشکل بر این دو اصل اساسی تأکید داریم.

جانکی تصریح می‌کند: البته موارد و موضوعات دیگری همچون توجه به جنگ رسانه‌ای، دشمن شناسی، تقویت بنیان خانواده، توجه به نقش و رسالت دانشجو و دانشگاه، پیگیری مشکلات و مطالبات عموم مردم، حساسیت نسبت به تحولات سیاسی جامعه و دنیا و... نیز مورد توجه اعضای این تشکل قرار دارد.

معاون فرهنگی بسیج دانشجویی (واحد خواهران) این دانشگاه نیز به بحث «بصیرت افزایی» اشاره کرده و معتقد است:

دانشجویان باید بیش و پیش از سایر اقشار جامعه نسبت به این دغدغه رهبر معظم انقلاب یعنی «بصیرت افزائی»، حساسیت داشته باشند و به همین دلیل در کنار سایر مطالبات رهبر گرانقدر انقلاب، ما در بسیج دانشجویی در تلاش هستیم تا نسبت به ارتقاء سطح معارفی و بصیرتی اعضای تشکل و همچنین عموم دانشجویان این دانشگاه نسبت به وقایع و اوضاع سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و... کشور و جهان و تهدیدهایی که جامعه عمومی کشور و به ویژه دانشجویان با آن روبه‌رو هستند، برنامه‌های تأثیرگزاری را اجرا کنیم.

شکوری اضافه می‌کند: بسیاری از رفتارها یا موضع‌گیری‌های نامناسب و اشتباه افراد و از جمله دانشجویان در سطح کشور و نسبت به موضوعات داخلی و بین المللی، ناشی از عدم بصیرت و معرفت لازم است و به همین دلیل در کنار کسب علم و دانش، باید نسبت به ارتقاء بصیرت و درک و شناخت از موضوعات و اتفاقات مهم جامعه ایرانی و جهانی در بین آحاد ملت و از جمله دانشجویان به روش‌های صحیح و مرتبط اقدام کرد.

«خاستگاه خود» و «آرمان‌های نظام اسلامی» را نباید فراموش کنیم

نمایندگان این دو تشکل دانشجویی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از دغدغه‌های تشکلی که در آن عضویت دارند پرداخته و مهم‌ترین موضوعی را که به آن اشاره می‌کنند، «خاستگاه»، «انتساب» و «آرمان‌های نظام اسلامی» است.

جانکی، دبیر تشکل دانشجویی «آزاداندیشی» این دانشگاه معتقد است: خاستگاه و ریشه وجودی هر شخص، مجموعه، نهاد و... باید همواره مورد توجه باشد. دانشجویان ایران، فرزندان و آینده‌سازان این کشور هستند. خاستگاه آنان، ایران است، آن‌ها برای سرافرازی این کشور و رشد و پیشرفت آن در برابر همه تهدیدها و حوادث ناگوار داخلی و جهانی باید بیش از پیش تلاش کنند. دانشجویان ایرانی با همه هوش و استعداد، ظرفیت و تلاش و همتی که از آنان سراغ داریم، باید در کنار همه عوامل و شاخص‌های فکری، رفتاری، عقیدتی و... به این خاستگاه یعنی ایران و پیشرفت آن بیش از گذشته بیندیشند.

شکوری، معاون فرهنگی بسیج دانشجویی (واحد خواهران) این دانشگاه نیز بیان می‌کند: در کنار همه مواضع درست و صحیحی که همکاران ما در دیگر تشکل‌ها دارند، ما نیز بر توجه به آرمان‌های نظام اسلامی که مورد توجه رهبر معظم انقلاب است، تأکید داریم. دانشجویان ایرانی باید با دقت نسبت به فهم و تفسیر فرمایش رهبر معظم انقلاب در بیان دو آرمان کلی نظام اسلامی یعنی «اداره کشور به شیوه اسلامی» و «ارائه الگویی به مردم جهان برای اداره خوب کشور» تلاش کنند و برای ارائه راهکارها، طرح‌ها و برنامه‌های لازم برای نو به نو شدن راه‌های تحقق این دو آرمان اصلی و کلی بیش از دیگر اقشار ملت همت و تلاش داشته باشند.

محمدحسین مروج کاشانی

دیگر خبرها

  • بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه پایبند نبوده است
  • ۱۲ نکته مهم درباره عملیات وعده صادق/ تکنولوژی هیچ‌گاه نمی‌تواند ژئوپلیتیک را رام سازد!
  • گفت‌وگو با مسعود نجابتی، چهره سال هنر انقلاب اسلامی/ پیش‌درآمد هنر انقلاب برای طرح تمدن نوین اسلامی
  • «خاستگاه خود» و «آرمان‌های نظام اسلامی» را نباید فراموش کنیم
  • جنگ نرم در غرب مخرب‌تر از نبرد سخت فلسطین و اسرائیل است
  • رویکردی نوین در آموزش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی 
  • ۲ استان فارسی در جمع دانشجویان نمونه کشوری
  • سپاه خود را وقف مردم کرده است
  • راهیابی ۱۵ دانشجومعلم به جشنواره ملی دانشجوی نمونه کشوری
  • طرح پرسش‌هایی از نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس توسط دانشجویان دانشگاه تهران