Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، هوشنگ ابتهاج بامداد 19 مرداد سال جاری از دنیا رفت. امیرهوشنگ ابتهاج«سایه» متولد 1306 شمسی در رشت به دنیا آمد. سراب، سیاه‌مشق، تا صبح شب یلدا و... از جمله آثار او بود.قرار بود که سردیس سایه به زودی رونمایی شود. قبل از فوت ابتهاج، شهرداری تهران اقدام به ساخت سردیس امیرهوشنگ ابتهاج کرد، اما سایه سردیس خود را ندید و قرار است که به زودی از سردیس استاد هوشنگ ابتهاج رونمایی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار بود که سردیس استاد در سالروز تولد او رونمایی شود،‌ اما گفته می‌شود که به زودی این سردیس رونمایی خواهد شد.

قبل از درگذشت ابتهاج شهرداری تهران به فکر ساخت سردیسش بود/ حیف که خود استاد حضور ندارد/ قطعا در زمان مناسبی از سردیس استاد امیرهوشنگ ابتهاج رونمایی خواهد شد

علیرضا نادعلی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: مرحوم امیرهوشنگ ابتهاج از شعرای بنام معاصر ایران بود و تأثیر بسیاری در جریان شعر و موسیقی بعد از انقلاب داشت. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قبل از درگذشت ایشان، شهرداری تهران به فکر ساخت سردیس امیرهوشنگ ابتهاج بود، گفت: سردیس در حال ساخت است و به زودی رونمایی می‌شود، اما حیف که خود استاد حضور ندارد. 

متأسفانه جریانی مغرضانه در این چند روز حرف‌هایی زده و سخن‌پراکنی‌هایی کردند

سخنگوی شورای شهر تهران ضمن تسلیت به جامعه هنری گفت: قطعا در زمان مناسبی از سردیس استاد امیرهوشنگ ابتهاج رونمایی خواهد شد.

وی در ادامه گفت: متأسفانه جریانی مغرضانه در این چند روز حرف‌هایی زدند و سخن‌پراکنی‌هایی در خصوص این استاد گرانقدر انجام دادند. باید بگویم که ابتهاج از اساتید بنام در شعر بود. برخی از افراد ضدانقلاب دست به حرف‌ها و موضوعاتی زدند و از تمام ظرفیت خود برای زدن حرف‌های ناشایست استفاده کردند.

نادعلی با تأکید بر این موضوع که رونمایی از سردیس به زودی آغاز می‌شود، گفت: بعد از اینکه پیکر ابتهاج وارد کشور شد، قطعا برنامه‌ریزی برای رونمایی از سردیس هم آغاز می‌شود. 

قرار بود که این سردیس همزمان با روز تولد ابتهاج در 6 اسفندماه رونمایی شود/رونمایی جلو افتاد/سردیس کجا نصب می شود؟

براساس این گزارش، ساخت سردیس امیرهوشنگ ابتهاج در راستای تکریم از مفاخر و اساتید انجام شده است. طرح پیشنهادی این سردیس را استاد مرتضی آرین می‌سازد و قرار است که به زودی رونمایی از آن انجام شود. قرار بود که این سردیس همزمان با روز تولد ابتهاج در 6 اسفندماه رونمایی شود، اما بعد از فوت ایشان قرار شد که سریع‌تر این کار انجام شود. البته صحبت‌هایی هم با خانواده ابتهاج صورت گرفته است.

شاید سردیس در مقابل خانه سابق استاد در حوالی میدان فردوسی نصب شود

فعلا برای نصب این اثر چند مکان پیشنهاد شده که مهمترین آن نصب سردیس در مقابل خانه سابق استاد در حوالی میدان فردوسی و یا مقابل خانه یکی از شعرای بزرگ معاصر دیگر است.

سایه صمیمانه به ایران عشق می‌ورزید/وزیر ارشاد: خبر درگذشت ابتهاج متخلص به سایه از شاعران و ادیبان ارجمند کشورمان موجب تأسف شد

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: درگذشت امیرهوشنگ ابتهاج (سایه) که فقدان این شاعر بزرگ و مؤثر در ادبیات چند دهه اخیر برای همه باعث تأسف است.

گفته می‌شود که سایه صمیمانه به ایران عشق می‌ورزید. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در پیامی درگذشت امیرهوشنگ ابتهاج را تسلیت گفت و نوشت: خبر درگذشت ابتهاج متخلص به سایه از شاعران و ادیبان ارجمند کشورمان موجب تأسف شد. تردیدی نیست که شعرهای فاخر و شورانگیز زنده‌یاد ابتهاج جایگاه بلند در شعر و ادبیات معاصر دارد و از صولت و صلابت سترگی برخوردار است.

یقیناً سایه یکی از افتخارات شعر و ادب کشور ماست / بلافاصله پس از دریافت خبر درگذشت ایشان، در تماس تلفنی با دختر آن زنده یاد، پیام تسلیت دادیم

محمود شالویی دستیار وزیر فرهنگ در این باره می گوید: ««یقیناً سایه یکی از افتخارات شعر و ادب کشور ماست و اینک که او را از دست داده ایم موجب تاسف و تاثر است.
شالویی ادامه داد: از زمان بستری شدن استاد سایه در بیمارستان بنا به تاکید وزیر فرهنگ ما از طریق خانم یلدا ابتهاج همواره جویای آخرین وضعیت سلامتی ایشان بودیم.  بلافاصله پس از دریافت خبر درگذشت ایشان، در تماس تلفنی با دختر آن زنده یاد، پیام تسلیت وزیر را به خانواده ایشان ابلاغ و مراتب همکاری و همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ابلاغ کردیم.
ابتهاج سرودن غزل را در کنار سرودن شعر در قالب های دیگر سنتی تجربه کرد

بر اساس این گزارش،  امیرهوشنگ ابتهاج (هـ. ا.سایه) درتیرماه ۱۴۰۱ به دلیل نارسایی کلیوی در بیمارستانی در شهر کلن آلمان بستری و تحت درمان قرار گرفته بود اما در نیمه تابستان فوت کرد.او سرودن غزل را در کنار سرودن شعر در قالب های دیگر سنتی تجربه کرد.همچنین نمونه‎ های موفقی از شعر نو در بین آثار این شاعر سترگ به چشم می‌خورد.

مرتضی آرین قولش را داده است  که در مراسم چهلم استاد ابتهاج  رونمایی از سردیس انجام شود/جنس سردیس از سنگ مصنوعی است

همچنین تندیس امیر هوشنگ ابتهاج  یک و نیم برابر ابعاد طبیعی است. ارتفاع این سردیس بین ۸۵ تا ۹۰ سانتیمتر  است و از جنس سنگ مصنوعی است . در حال حاضر کار  در حال مدلاژ است.  هنرمند مرتضی آرین قولش را داده است که کارها به گونه ای پیش رود که در مراسم چهلم استاد ابتهاج  رونمایی از سردیس انجام شود.  کار در کارگاه شخصی هنرمند در خرم آباد لرستان انجام می شود.  اندازه پایه سردیس هم  بستگی به جایی دارد که قرار است نصب شود  اما معمولا پایه بین  80  تا ۱۲۰ سانتیمتر می تواند ارتفاع داشته باشد.

براساس این گزارش، شهرداری تهران قبل از درگذشت امیرهوشنگ ابتهاج اقدام به ساخت سردیسی از وی کرد و قرار بود که در ماه پایانی سال همزمان با سالروز تولد این شاعر معاصر رونمایی انجام شود. اما ابتهاج درگذشت و قرار است که به زودی رونمایی از این سردیس انجام شود. برخی هم می‌گویند همزمان با چهلمین روز درگذشت ابتهاج رونمایی از این سردیس انجام می‌شود، اما سایه نیست که سردیس خود را ببیند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سایه سردیس امیر هوشنگ ابتهاج امیرهوشنگ ابتهاج رونمایی از سردیس زودی رونمایی ابتهاج رونمایی شهرداری تهران درگذشت ابتهاج سردیس استاد رونمایی شود سردیس انجام خبر درگذشت ساخت سردیس انجام شود سردیس هم روز تولد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۱۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سایه ترس از ترور و اعتصاب بر المپیک ۲۰۲۴ پاریس

یک نشریه غربی در مطلبی به چالش‌های پیش روی فرانسه در آستانه میزبانی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ از جمله ترس از ترور و اعتصاب‌های گسترده در جریان این بازی‌ها خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "اس ار اف" سوئیس در مطلبی نوشت: بازی های المپیک تابستانی حدود 100 روز دیگر در پاریس آغاز می شود. پاریس در این مدت انتظار روزانه یک میلیون بازدید کننده دارد. انتظارات از این بازی ها بسیار زیاد است. اما در حال حاضر نیز صحبت از مشکلات زیادی است که پاریس هنوز تا 26 جولای فرصت دارد آن ها را حل کند.

در ادامه این مطلب آمده است: مشکل اول خطر تروریسم است. فرانسه حتی بدون میزبانی بازی های المپیک هم در معرض خطر حملات تروریستی قرار دارد. سیستم پیشگیری موسوم به "Vigipirate" در این کشور در بالاترین سطح هشدار قرار دارد. المپیک یکی دیگر از اهداف احتمالی حملات تروریستی است. مراسم افتتاحیه برنامه ریزی شده برای این بازی ها در رود سن بسیار چالش زا است. قرار است در این مراسم افتتاحیه، هیئت ها روی لنج های رودخانه رژه بروند. این آنها را به هدف تروریست ها تبدیل می کند.

در این شرایط "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه در تلاش است تا شرایط را آرام کند. وی می گوید همه چیز بر این اساس آماده می شود و فرانسه نیز این ریسک را دست کم نمی گیرد. احتمالا مکان های جایگزینی برای افتتاحیه وجود خواهد داشت. به گفته وی مراسم افتتاحیه می تواند به جای روی رود سن در استادیوم ورزشی بزرگ Stade de France در سنت دنیس یا در میدان Trocadéro روبروی برج ایفل برگزار شود.

مسئله دوم عدم تدابیر امنیتی در جاهای دیگر است. فرانسه تعداد فوق العاده ای از افسران مجری قانون را برای المپیک 2024 بسیج کرده است. چندین کشور اروپایی نیز یگان هایی را برای تامین امنیت به فرانسه می فرستند. این افسران مجری قانون ممکن است در جا های دیگری دچار کمبود شوند. برای مثال، برگزارکنندگان فرانسوی جشنواره های فرهنگی در تابستان نگران کمبود پلیس برای برگزاری این مراسم ها هستند. آنها می گویند به دلایل امنیتی نمی توانند جشنواره خود را برگزار کنند.

مشکل سوم عدم وفادارای به وعده های دولت بوده است. فرانسه در زمان نامزدی ماکرون در زمینه پروژه های اصلی وعده های زیادی داده بود: حمل و نقل رایگان، خطوط مترو اضافی یا یک خط قطار از فرودگاه شارل دوگل تا مرکز. اما این وعده ها به موقع انجام نشده و یا انجام نخواهد شد.

بهر حال انتظارات زیادی برای بازی های المپیک وجود دارد. اما مردم فرانسه از اعتصابات، مشکلات حمل و نقل و امنیتی و در بدترین حالت از حملات تروریستی نیز می ترسند. در این شرایط مسئولان قول می دهند که همه چیز خوب پیش خواهد رفت.

مسئله چهارم این است که حمل و نقل عمومی بیش از حد در این کشور تحت فشار قرار دارد. شبکه حمل و نقل شهری در حال حاضر حتی بدون میلیون ها مهمان اضافی تحت فشار زیادی است. هیچ خط راه آهن اضافی راه اندازی نشده است. "رودولف بالمر"، روزنامه نگار در پاریس، هم در این باره تردید دارد که که خطوط مترو اعلام شده هم به موقع تکمیل شوند. بنابراین به شهروندان توصیه می شود در طول هفته های برگزاری این مسابقات از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی خودداری کنند.

مشکل پنجم خطر ایجاد راه بندان است. در بزرگراه رینگ پاریس پریفریک، خطی برای هیئت ها و مقامات در نظر گرفته شده است. در حال حاضر هر روز در این منطقه ترافیک وجود دارد. بنابراین تقریباً مطمئناً مشکلات ترافیکی وجود خواهد داشت.

مشکل ششم اعتصابات است. اتحادیه ها در حال حاضر تهدید به اعتصاب می کنند. صدها نفر قبلا برای شرایط کاری بهتر در طول این رویداد بزرگ تظاهرات کردند. آنها همچنین نگران افزایش شدید فشارها بر بیمارستان ها هستند. اعتصاب ها حتی در طول بازی های المپیک می تواند منجر به از دست رفتن برخی مشاغل شده و همچنین می تواند مشکلات حمل و نقل را به شدت بدتر کند.

طبق یک سنت در آستانه بازی‌های المپیک تابستانی در فرانسه بسیاری از اتحادیه ها از جمله سازندگان مدال‌های ورزشکاران این مسابقات اعتصاب‌هایی را در دستور کار قرار داده‌اند که این منجر به اختلالات و از جمله تعویق در قراردادهای ساخت مدال‌ها شده است.

سازندگان مدال ها تنها کسانی نیستند که قبل از المپیک خواهان پول و پاداش بیشتری هستند. اخیرا CGT، بزرگترین اتحادیه کارمندان دولتی، اعتصاب احتمالی در ماه های تابستان را اعلام کرد Force Ouvrière، دومین اتحادیه بزرگ در بخش دولتی، پیش از این نیز به برگزاری اعتصاب هایی تهدید کرده بود. اعتصاب کنندگان می توانند شامل کارکنان بیمارستان، کارگران ساختمانی، رانندگان قطار و مترو، زباله گردها، معلمان و افسران پلیس باشند. کارمندان برج ایفل، شهرت جهانی شهر پاریس هم، برای دریافت پاداش بیشتر می‌جنگند.

اتحادیه ها خواسته های خود را بر اساس ممنوعیت تعطیلات غالباً اعمال شده برای ماه تعطیلات آگوست - و به عنوان مثال هزینه های بالاتر مربوط به مراقبت از کودکان اعلام می کنند. همچنین به اعتقاد آن ها باید دستمزد بیشتری برای استرس اضافی ناشی از این بازی ها پرداخت شود. اما خواست آن ها فقط پول نیست. قرار است مشاغل موقت المپیک به مشاغل استخدامی دائمی تبدیل شود. علاوه بر این، کارمندان باید اجازه داشته باشند در خانه کار کنند و روزهای تعطیل را حتی در زمان اوج مصرف بگذرانند. اما سازماندهی این مسائل با هرج و مرج روبرو شده است - بسیاری از کارمندان دولت هنوز نمی دانند در تابستان کجا و چگونه باید کار کنند، یا اینکه چه کسی می تواند مراقبت از کودکان را انجام دهد.

تابستان گذشته، زمانی که طبق معمول، گردشگران بیشتری به کشور فرانسه هجوم آوردند، بیمارستان ها به طرز ناامیدکننده ای با وخامت اوضاع مواجه شدند.

سوفی بینه، رئیس اتحادیه CGT هشدار داد «دولت باید برای اطمینان از موفقیت بازی ها اقدام فوری انجام دهد. به گفته وی از منظر اجتماعی برای این بازی ها آماده سازی نشده است.

در واقع، کلان شهر پاریس در طول بازی های المپیک در وضعیت اضطراری قرار خواهد گرفت و دولت به مردمش وابسته خواهد بود و از آن ها می خواهد به حداقل نیازهای خود بسنده کنند. انتظار می رود حدود ده میلیون تماشاگر علاوه بر ازدحام معمول گردشگران وجود داشته باشد و میلیون ها نفر دیگر از مترو استفاده کنند و زباله ها را دور بریزند و حتی ممکن است میلیون ها نفر بیشتر مجبور شوند به یکی از اورژانس ها بروند. این در حالی است که بیمارستان های پاریس به تنهایی در حال برنامه ریزی برای باز کردن 750 تخت خالی هستند که حدود ده درصد از کل پیشنهادات معمول آنها است.

نتانیاهو برای آتش‌بس با حزب‌الله دست به دامن فرانسه شدنخست وزیر جوان فرانسه هم نتوانست ماکرون را از مشکلات برهاند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • آماده ارسال// حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • «بمبی که آمریکا در خاورمیانه نمی بیند»: واشنگتن در حال تکرار اشتباه نادیده گرفتن افکار عمومی جهان عرب است/ آمریکا دود برخاسته از آتش زیرخاکستر غزه را ندید/ انقلاب رسانه های اجتماعی در جنگ غزه
  • سایه باران کماکان بر سر تهران
  • 10 تا از تقلب هایی که در فوتبال انجام شد ولی کسی ندید (فیلم)
  • همسایه سایه‌ات به سرم مستدام باد...
  • کشف هزار و ۷۶۰ عدد سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه
  • سایه ترس از ترور و اعتصاب بر المپیک ۲۰۲۴ پاریس
  • درگذشت استاد کاظم نجفی هنرمند پیشکسوت صنایع‌دستی
  • کشف یک هزار و ۷۶۰ عدد سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه