Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان کشور در یک مطالعه که در حوزه رفتاری دانش آموزان انجام داده‌اند، بر نقش نوعی مشاوره گروهی برای رفع وابستگی دانش آموزان به اینترنت و بهبود وضعیت تحصیلی آن‌ها تأکید کرده‌اند.

به گزارش ایران اکونومیست، مهم‌ترین عنصر سیستم تعلیم و تربیت در هر کشور، دانش آموزان هستند و بعد تحصیلی یکی از مهم‌ترین ابعاد زندگی افراد است که تأثیر فراوانی بر سایر ابعاد زندگی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهمال‌کاری تحصیلی یکی از بدکارکردی‌های شایع در بین نوجوانان در حوزه درسی است، به‌گونه‌ای که براساس گزارش‌های پژوهشی بیش از یک‌چهارم دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی با آن مواجه هستند. اهمال‌کاری تحصیلی گستره وسیع‌تری از کارکردهای فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فرد اهمال‌کار معمولاً نسبت به فعالیت‌هایی که به نحوی مستلزم برنامه‌ریزی، تلاش و تا حدی دشواری هستند، بی‌تفاوت بوده و بیشتر بر فعالیت‌های موقتاً تسکین‌بخش متمرکز است.

به اعتقاد متخصصان حوزه علوم رفتاری، نداشتن برنامه‌ها و فعالیت‌های خاص در طول زندگی، با حسی از بی‌معنایی و عدم خشنودی همراه است، احساس‌های تنش‌زایی که فرد برای گریز از آن‌ها به سمت فعالیت‌های جایگزین و مشغول کننده گرایش پیدا می‌کند. یکی از این فعالیت‌ها که می‌تواند با مشغول کردن ذهن فرد، از تفکر وی پیرامون اهمال‌کاری‌هایش و همچنین ایجاد احساس ناخشنودی در وی پیشگیری کند، غرق شدن در فضای مجازی است. اگرچه اهمال‌کاری تحصیلی می‌تواند مقدمه‌ای برای گرایش به فضای مجازی باشد، ولی غرق شدن در فضای مجازی و وابسته شدن به آن نیز متقابلاً بر شدت اهمال‌کاری فرد افزوده و عملکرد درسی‌اش را با اختلال بیشتر و شدیدتری مواجه می‌کند.

این موضوع مهم، به‌عنوان دستمایه یک فعالیت پژوهشی از سوی گروهی از محققان دانشگاه خوارزمی قرار گرفته است. در این پژوهش که با همکاری یکی از محققان گروه روان‌سنجی دانشگاه بارسلونای اسپانیا انجام شده، محققان سعی کرده‌اند اثر مشاوره گروهی فراشناختی را بر اعتیاد به اینترنت و اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان مورد بررسی قرار دهند.

این پژوهش روی ۳۰ نفر از دانش‌آموزان پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان تاکستان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ انجام شده است. محققان برای جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز خود در تحقیق مورد اشاره، از پرسشنامه‌های استاندارد اهمال‌کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت استفاده کرده و سپس این داده‌ها را با روش‌های آماری تجزیه و تحلیل کردند.

براساس یافته‌های این پژوهش، روش مشاوره گروهی فراشناختی، بر کاهش اهمال‌کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت دانش‌آموزان تأثیرگذار است.

در این خصوص، صدیقه احمدی، استادیار و محقق گروه مشاوره دانشگاه خوارزمی و سه همکار دیگرش در این مطالعه اظهار کرده‌اند: «در درمان فراشناختی، درمانگر بر شناخت باورهای فراشناختی، تجارب فراشناختی و همچنین راهبردهای فراشناختی فرد به‌عنوان سه فرایند اصلی روان‌شناختی تمرکز و تأکید دارد».

آن‌ها می‌افزایند: «این درمان با تقویت راهبردهای تنظیم و همچنین افزایش توانمندی‌هایی نظیر ارزیابی، برنامه‌ریزی، توجه و رفع تهدیدهای شناختی، هیجانی و رفتاری، این امکان را به فرد می‌دهد که با توان و کارآمدی بیشتری به تکالیف و وظایف تحصیلی خود رسیدگی کند».

در این تحقیق بر لزوم توجه به برنامه تربیت مربی جهت اجرای این‌چنین مداخلاتی توسط وزارت آموزش‌وپرورش و در قالب آموزش‌های ضمن خدمت تأکید شده است تا آمادگی اجرای این مداخلات در مدارس فراهم آید.

احمدی و همکارانش با انتشار یافته‌های خود در دوماهنامه علمی پژوهشی «شناخت» متعلق به دانشگاه علوم پزشکی کردستان، پیشنهاد کرده‌اند که برای پیشرفت تحصیلی و کاهش وابستگی به اینترنت در دانش‌آموزان، جلسات مشاوره گروهی فراشناختی برای آن‌ها در خلال فعالیت‌های مدرسه در نظر گرفته شود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: مشاوره ، دانشگاه خوارزمی ، اهمال‌کاری

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مشاوره دانشگاه خوارزمی اهمال کاری مشاوره گروهی دانش آموزان فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۱۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۴۱ پایگاه مطالعاتی نوروز برای تقویت بنیه علمی دانش آموزان در مدارس گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان سید رضا نظری مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفت: چهل و یک پایگاه مطالعاتی نوروز در چهارده‌ شهرستان استان گلستان با هدف تقویت بنیه علمی، رفع مشکلات درسی و مفاهیم آموزشی و آمادگی بیش از پیش دانش آموزان برای ورود به عرصه امتحانات نهایی و کنکور سراسری پیش از تعطیلات نوروز در مدارس منتخب استان تشکیل شد و به مدت ۲۰ روز فعالیت می کند.

او افزود: تا کنون نزدیک به ۷۰۰ دختر و ۶۱۹ پسر به صورت حضوری در چهل و یک پایگاه مدرسه‌ای و ۳۲۰ دختر و ۱۱۴ پسر به صورت مجازی، از پایه های مختلف در این دوره‌ها شرکت کرده اند.

 

دیگر خبرها

  • فعالیت ۴۱ پایگاه مطالعاتی نوروز برای تقویت بنیه علمی دانش آموزان در مدارس گلستان
  • توانمندسازی ۱۸۳ آموزگار ابتدایی در طرح افق شاهد
  • فعالیت یکصد کمپ مطالعاتی ویژه دانش آموزان در فارس
  • فعالیت قرائت خانه‌ های نوروزی در استان یزد
  • ارائه خدمات مراکز مشاوره روانشناختی به ۲۷۵۶ دانش آموز همدانی
  • فعالیت ۵۵ قرائت خانه‌ی نوروزی در استان یزد
  • جزئیات جدید ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳
  • تاثیر مستقیم Chat GPT بر افت تحصیلی دانش آموزان، نگران کننده است!
  • اجرای پویش ملی در پناه خدا ویژه دانش آموزان در ایام نوروز و ماه رمضان
  • نماینده مجلس: دولت کاری کرده که شرکت‌هایی که کار دانش‌بنیان نمی‌کنند، خودشان را دانش‌بنیان جا می‌زنند