Web Analytics Made Easy - Statcounter

همایون خوشروان عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری اظهار کرد: تاثیر گرمایش زمین بر یخچال طبیعی علم‌کوه منجر به ذوب بخش وسیعی از یخ‌ها شده و اشکال درختچه‌ای حاصل از ذوب یخ‌ها در پیکره قله کوه در حال توسعه است.

وی افزود: دره بریر که منشا و خاستگاه رودخانه سرداب‌رود است در مسیر آبراهه طبیعی قرار دارد که سیلاب‌های حاصل از ذوب یخ علم‌کوه در آن جریان می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی بیان کرد: در محل تلاقی شیب تند دامنه کوه با بخش مشرف به توسعه یخچال‌ها  عارضه مورفولوژیکی شیار فرسایشی یا Gullie شکل گرفته است که حاشیه و بستر آن با رسوبات یخچالی یا تیلیت  پوشیده شده است.

خوشروان ادامه داد: عمق این شیار در اثر جریان تند آب حاصل از ذوب یخ در حال افزایش است و حجم مواد تخریبی بالایی در مواقع سیلابی به سمت پایین دره به صورت جریان Debris flow رانده می‌شود که برای روستاهای پایین دست مانند بریر و ونداربن بسیار خطرناک و ویرانگر است.

وی تصریح کرد: سیلاب رودخانه سرداب‌رود در ادوار گذشته نشان داده که از شدت ریسک بسیار بالایی برخوردار است و توانایی از بین بردن زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی در منطقه کلاردشت را دارد.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی خاطرنشان کرد: کنترل جریان‌های تخریبی سیلابی از طریق روش‌های مهندسی آبخیزداری در این منطقه توصیه می‌شود و ایمن‌سازی مسیر آبراهه بریر علم‌چال اقدامی الزامی است.


انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: گرمایش زمین سیلاب طرح آبخیزداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۱۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معماری عالی و چشم نواز یک ویلا که احتمالا در سلیقه همه قرار دارد! (+تصاویر)

عصر ایران - خانه تیون که توسط گروه معماری FB+MP طراحی شده است، در سئارا برزیل در منطقه Chapada do Araripe که به‌ واسطه جنگل ملی حفاظت‌ شده و وسیع خود معروف است، قرار دارد. مفهوم این معماری متمایز از تعادل دقیق میان نظرات و خواسته های مشتری برای طراحی  و همچنین الزام به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی ناشی از روند ساخت و ساز، منشا گرفته است.

زمین چالش‌ برانگیز منطقه که با شیب‌ های تند مشخص می‌ شود، تصمیم به افزایش سطح خانه نسبت به زمین را ضروری می‌ سازد. چنین انتخاب هوشمندانه ای نه تنها مشکلات تماس با زمین مانند نفوذ و نیاز به عایق بندی اصولی را برطرف می کند، بلکه به حمایت از چشم‌ انداز طبیعی نیز یاری می رساند. یکی از نکات کلیدی رعایت شده در این پروژه حفظ نمای پانوراما از خط افق شهر بوده است که از طریق یک حصار بزرگ روی پشت بام و چارچوب استراتژیک داخلی به دست آمده است.

انتخاب مصالح و مواد نیز توسط FB+MP در کمال هنرمندی انجام شده است. این فرآیند زیبایی‌ شناسی صنعتی را در بر می‌ گیرد و از بلوک‌ های بتنی برای نرده ‌ها و  همچنین پروفیل‌ های فلزی با اسلب های بتنی برای سازه استفاده می‌ کند. علاوه بر این پنل های شیشه ای ارتباط یکپارچه با فضای باز را تقویت می کنند و به طور متفکرانه ای در طراحی برای نور طبیعی و هماهنگی فضایی ادغام می شوند.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: 3×3 ریتریت؛ مکانی عالی برای دور شدن از زندگی پر هیاهوی شهری(+عکس)

دیگر خبرها

  • کشف ۵ تن چوب جنگلی قاچاق در کلاردشت
  • فیلم| رانش جادهٔ عباس‌آباد به کلاردشت
  • معماری عالی و چشم نواز یک ویلا که احتمالا در سلیقه همه قرار دارد! (+تصاویر)
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • پاکسازی ۲ هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی
  • ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی 
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • لزوم اعلام رسمی تبدیل شدن بندر چند منظوره سیریک به مرز مجاز دریایی
  • پاک سازی سواحل کیش در روز جهانی زمین پاک
  • پاکسازی سواحل بندرترکمن به مناسبت روز زمین پاک