Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@14:11:27 GMT

نفس تصفیه خانه البرز به شمارش افتاده است

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۵۱۴۶۸

نفس تصفیه خانه البرز به شمارش افتاده است

به گزارش ایرنا، شهر صنعتی البرز در سال ۴۶ و در مساحتی به وسعت ۹۰۰ هکتار و در ۲ بخش صنعتی و تجاری احداث گردید و علاوه بر اینکه به عنوان سرسبزترین شهر صنعتی کشور شناخته شده، سهم عمده و ویژه ای را نیز در تولیدات صنعتی کشور و حتی منطقه برعهده دارد.

وجود واحدهای متعدد صنعتی، لزوم راه اندازی تصفیه خانه در این شهرک صنعتی را از همان ابتدای کار دوچندان کرده بود که این مساله همزمان با ایجاد و فعالیت واحدهای تولیدی در آن محقق شده تا جایی که تصفیه خانه کنونی درحال حاضر و با همان تجهیزات و امکانات نیم قرن گذشته خود همچنان به فعالیتش ادامه می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته مهم و اساسی در فعالیت این تصفیه خانه صنعتی آن است که علی رغم فعالیت این مرکز و اضافه شدن فاضلاب ۲ شهر الوند و بیدستان به آن طی یکی و ۲ دهه گذشته، هیچ یک از تجهیزات و ادوات مکانیکی و برقی آن تاکنون تعویض نشده و سامانه های تصفیه ای آن نیز به روزرسانی نگردیده و همین مساله باعث شده تا روز به روز شاهد فرسودگی و از کارافتادگی آن باشیم که در آن صورت شاید بروز یک فاجعه زیست محیطی دور از دسترس نباشد.

این در حالی است که ۵۳ درصد سهام شرکت شهر صنعتی البرز متعلق به شهرداری الوند و مابقی آن نیز به بنیاد مستضعفان، صندوق سرمایه گذاری و سهام عدالت تعلق دارد.

با توجه به اینکه شهرداری الوند بزرگترین سهامدار شرکت شهر صنعتی البرز می باشد به همین جهت، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قزوین (ایرنا) مصاحبه ای را با حسین هاشمی، شهردار الوند در خصوص مشکلات و معضلات این تصفیه خانه صنعتی - خانگی ترتیب داده که مشروح آن به شرح ذیل است.

ایرنا. در ابتدا تاریخچه مختصری از فعالیت شهرصنعتی البرز و تصفیه خانه آن ارایه دهید.

شهرصنعتی البرز به عنوان بزرگترین شهر صنعتی و همچنین یکی از پنج شهر صنعتی خصوصی کشور که از سال ۴۵ فعالیت خود را آغاز کرده و با توجه به فعالیت عمده شرکت های مختلف در آن، تصفیه خانه آن نیز از همان ابتدای فعالیت شهرک در بخش جنوبی آن احداث گردید.

ساخت تصفیه خانه شهر صنعتی البرز به سال ۴۶ بازمی گردد و طرح توسعه ای آن نیز از سال ۷۲ آغاز و تا سال ۷۴ ادامه داشت که شامل ۱۳۰ پمپ، الکتروموتور، گیربکس، پل های متحرک و سایر ادوات مکانیکی بوده و مصرف برق آن نیز در حال حاضر ۲.۵ مگاوت است.

ایرنا. در خصوص ظرفیت تصفیه خانه صنعتی البرز و نیازهای آن توضیح دهید.

ظرفیت پذیرش فاضلاب در این تصفیه خانه که در ۲۰ هکتار مساحت بنا شده، در زمان سلامت کامل و تجهیزات نو ۷۰ هزار متر مکعب می باشد که در حال حاضر ۳۰ درصد آن به دلیل استهلاک از رده خارج و ۷۰ درصد مابقی آن نیز فرسوده بوده که با تعمیرات جزیی آن به صورت روزانه فعلا مشغول به فعالیت می باشد اما متاسفانه روند رو به استهلاک نهایی و در نهایت توقف این مرکز همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که برنامه های کوتاه و بلند مدتی برای سیستم های برقی و مکانیکی این تصفیه خانه تعریف شده تا با توقف و بحران احتمالی در این زمینه روبرو نشویم اما تمامی برنامه های ارایه شده هزینه های بالایی دارند و برای پیشبرد کارها و نیازهای موجود در این زمینه به کمک های مبرم استانی نیازمندیم.

ایرنا. کاربرد تصفیه خانه شهرصنعتی البرز آیا تنها صنعتی بوده و یا اینکه به شهرهای استان نیز خدمات رسانی می کند؟

با توجه به ماهیت صنعتی بودن منطقه، این تصفیه خانه تنها برای واحدهای تولیدی منطقه طراحی و ساخته شده بود اما رفته رفته و با توسعه و گسترش شهرهای پیرامونی و نیاز مبرم شهرها به تصفیه خانه، در حال حاضر فاضلاب شهرهای الوند و بیدستان با جمعیتی بالغ بر بیش از ۱۳۰ هزار نفر نیز به این تصفیه خانه سرریز می شود.

امروزه حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد فاضلاب تصفیه خانه صنعتی البرز را فاضلاب انسانی تشکیل می دهد در حالی که متصدی و متولی این مساله شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی است و همین مساله بر سرعت فرسودگی این مرکز افزوده است.

کاربرد دوگانه صنعتی و انسانی شدن این تصفیه خانه باعث می شود تا علاوه بر اینکه افزایش بی رویه حجم ورودی فاضلاب مازاد بر ظرفیت آن، وقتی حجم فاضلاب انسانی بیش از ۱۰ درصد شود فشار برروی سیستم های مکانیکی بالاتر رفته و تصفیه خانه دچار اختلال عملکردی شده و در نهایت نیز همین مساله حجم پسماندهای تولیدی را نیز بیشتر می کند. 

هنگامی که فاضلاب صنعتی و شهری ترکیب می شوند، هر دو فاضلاب با ماهیت جدا ترکیب و پس از عمل تصفیه، پسماندی به جا گذاشته می شود که به لحاظ ماهیت سمی پسماند صنعتی، پسماند شهری هم تحت تاثیر قرار گرفته و حجم پسماند صنعتی را به شدت افزایش داده و هزینه های سرباری مانند ایجاد لندفیل، حمل، نگهداری و سایر موارد را به صورت دایمی برای محیط زیست و شرکت شهر صنعتی البرز ایجاد می کند.

در حال حاضر تصفیه خانه شهر صنعتی البرز با شرایط نرمال و حد پذیرش استانداردهای محیط زیست، فعالیت های پایدار خود را انجام و به صورت آنلاین پایش پساب خروجی را انجام  می دهد و نتیجه از طریق شبکه نیز به اطلاع محیط زیست می رسد.

مساله قابل توجه اینکه فاضلاب شهری اگر به تنهایی تصفیه شود به عنوان پساب عادی تلقی شده و هزینه تصفیه آن به مراتب پایین تر از تصفیه فاضلاب صنعتی است چرا که در فرآیند تصفیه فاضلاب شهری، پسماند و پساب خروجی قابل استفاده در محیط زیست می باشد.

ایرنا. هزینه حداقلی و حداکثری مرمت و احیای تصفیه خانه شهرصنعتی البرز به چه میزان برآورد شده است.

با توجه به قدیمی بودن و فرسودگی بیش از حد تصفیه خانه، اصلاح و مرمت آن در برنامه کوتاه مدت جزو اولویت ها بوده و برای جلوگیری از خاموشی آن هم اکنون به ۶۰ میلیارد تومان اعتبار و برای به روزرسانی و استفاده از تکنولوژی های به روز در این تصفیه خانه که امری حیاتی و لازم نیز شمرده می شود، با توجه به قابلیت های توسعه این مرکز، نیازمند ۳۰۰ میلیارد تومان هستیم.

این در حالی است که امید فراوانی به تامین اعتبارات مورد نیاز این تصفیه خانه در سفر ریاست جمهوری به استان داشتیم که متاسفانه این مساله به دلیل خصوصی بودن مرکز، محقق نشد در حالی که ۴۰ درصد ظرفیت تصفیه خانه هم اکنون به ۲ شهر استان اختصاص پیدا کرده است. 

در عین حال نیز شرکت آب و فاضلاب شهری استان علی رغم آنکه هزینه فاضلاب و آبونمان مشترکان خود از مشترکان شهرهای الوند و بیدستان را دریافت می کند اما ریالی از آن به شرکت صنعتی البرز طی سال های گذشته پرداخت نکرده و در حفظ و نگهداری از تصفیه خانه نیز سرباز می زند.

ایرنا. داستان تجمیع پسماند تصفیه خانه البرز چیست؟

به علت ورودی حجم بسیار بالای فاضلاب صنعتی و شهری، پسماندهای تولیدی آن نیز بیش از حد بالا رفته تا جایی که هم اکنون ۳۰۰ هزار تن پسماند در محوطه این تصفیه خانه تجمیع شده و هیچ کاری هم نمی توانیم با آن انجام دهیم.

البته شرکت شهر صنعتی البرز به دنبال راهکاری علمی و دانش بنیان برای تبدیل این حجم از پسماند به کود مایع و یا کاربردی کردن آن در حوزه ساخت مصالح ساختمانی است اما تا این لجظه به نتیجه قابل قبولی دست نیافته ایم.

متاسفانه در شرایط کنونی، تجمیع این حجم از پسماند باعث شده تا با کوچکترین وزش باد، پسماند انباشته شده به اراضی کشاورزی و غیرکشاورزی اطراف تصفیه خانه پراکنده و معضلاتی را هم بوجود آورد. 

ایرنا. شهرداری الوند به عنوان مهمترین سهامدار شرکت شهر صنعتی البرز برای برون رفت از این مشکل چه راهکارهایی ارایه داده است.

نخستین راهکار ارایه شده برای رفع مشکل تصفیه خانه در کوتاه مدت، پرداخت حق هزینه فاضلاب شهرهای الوند و بیدستان، به روزرسانی کردن این پرداخت ها و در نهایت تسویه بدهی های گذشته به شرکت شهرصنعتی البرز از سوی شرکت آب و فاضلاب استان است.

دولت نیز علاوه بر مشارکت در تامین هزینه نگهداری از این تصفیه خانه، اجازه دهد تا با تشکیل یک شرکت پروژه، با ورود سرمایه گذار در این عرصه و فروش پساب ناشی از تولید تصفیه خانه توسط این بخش، از محل ارزش افزوده آن به شرکت شهر صنعتی البرز در تامین منابع مالی جهت به روزرسانی این مرکز کمک شود.  

برچسب‌ها تصفیه خانه شهرستان البرز استان قزوین الوند

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تصفیه خانه شهرستان البرز استان قزوین تصفیه خانه شهرستان البرز استان قزوین الوند شرکت شهر صنعتی البرز تصفیه خانه صنعتی شهرصنعتی البرز تصفیه خانه صنعتی البرز تصفیه خانه شهر فاضلاب شهری حال حاضر محیط زیست آن نیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۱۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان ساخت ۲ تصفیه خانه در حومه کشف رود تحولی در مسیر نجات این رودخانه است

مهدی اله‌پور گفت: از مهمترین اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۲ که با اهتمام و جدیت استانداری خراسان رضوی محقق شد می توان به مدیریت انتقال فاضلاب به حوضه کشف رود اشاره کرد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات قرارگاه تحول محیط زیست که با حضور دستگاههای ذیربط در محل استانداری بررسی شد اضافه کرد: با بررسی مشکلات ۲ طرح مرحله یک "پَرکندِ ۲" و تصفیه خانه فاضلاب صنعتی چرمشهر در نهایت با همت دستگاههای متولی این ۲ طرح پس از سالها معطلی به بهره برداری رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: عملیات اجرایی مرحله یک تصفیه خانه پرکند ۲ با ظرفیت ۵۰ هزار متر مکعب در شبانه روز از سال ۹۶ آغاز شده بود اما بنا به دلایلی به اتمام نرسیده بود اما در سال ۱۴۰۲ با جدیت و اهتمام شرکت آب و فاضلاب مشهد توانستیم مراحل ساخت ، توسعه و تجهیز دستگاهی کامل شود و در مدار بهره برداری قرار گیرد.

اله پور افزود:ساخت تصفیه خانه بزرگ فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر که نخستین تصفیه خانه صنایع چرم کشور است از سال ۹۵ شروع شد که به دلیل پاره ای مسایل امکان بهره برداری زودهنگام آن فراهم نشد اما خوشبختانه با اهتمام شرکت شهرک صنعتی با ظرفیتی معادل سه هزار متر مکعب در شبانه روز به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به این که آزمون نخست هر ۲ تصفیه خانه انجام و تجهیزات به طور کامل تامین شده است ادامه داد: با بهره برداری رسمی از این ۲ طرح در دومین سفر رییس جمهوری به خراسان رضوی می توان گفت که در شبانه روز افزون بر ۵۳ هزار متر مکعب فاضلاب خام، بای پس و یا کمتر تصفیه شده ای که تا قبل از این به کشف رود تخلیه می شد، وارد چرخه تصفیه می‌شود.

او در ادامه با اشاره به سایر اقدامات حفاظتی انجام شده از رودخانه کشف رود و مدیریت منابع آلاینده آن توسط این اداره کل اضافه کرد: در پی نظارت مستمر این اداره کل تعداد ۳۳۵ بازدید دوره ای و انجام نمونه برداری از رودخانه انجام شد همچنین از جمله اقدامات شاخص دیگر می توان به نهالکاری افزون بر ۱۹۰ هکتاری در حوضه کشف رود توسط شهرداری اشاره کرد.

مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: در زمینه رفع دغدغه کشت در حاشیه مسیر این رودخانه فصلی، برابر استاندارهای محیط زیست ، سازمان ملی استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی با انجام آزمایش بر روی فاضلاب و پساب ورودی به کشف رود، نوع کشت مجاز در این منطقه سطح بندی و ابلاغ شد.

اله پور افزود: به این ترتیب بزرگ مالکان و خرده مالکان توجیه فنی نسبت به نوع کشت شدند تا بر اساس نوع جریان آبی حوضه کشف رود بهترین بهره برداری زراعی و کشاورزی انجام شود و کمترین خطر را برای سلامت مردم شاهد باشیم.

وی با اشاره به عزم جدی دولت برای نجات کشف رود ادامه داد: اصلاح مرز این رودخانه تاریخی از بابت حریم مناطق حفاظت شده در مشهد با هدف بهبود شرایط انجام شده است.

اله پور افزود: بر اساس تصمیمات نشست شورای عالی حفاظت محیط زیست در ۲۱ آذر پارسال، بخش های ابتدایی و میانی رودخانه کشف رود که دارای تعارضات فراوان و داخل حریم مصوب شورای عالی شهرسازی شهر مشهد است از منطقه حفاظت شده خارج شد.

وی اضافه کرد: این رودخانه به دلیل ویژگی‌های خاص تاریخی و جغرافیایی از جمله عبور از حاشیه کلانشهر مشهد از دیرباز نقشی بسیار مهم و محوری در توسعه مراکز مسکونی، تولیدات صنعتی، کشاورزی و خدماتی در نیمه ابتدایی مسیر رودخانه داشته و به همان نسبت برخی معضلات از جمله حاشیه‌نشینی، تخلیه نخاله و فاضلاب و معضلات اجتماعی، سلامت و امنیتی را به ویژه در نیمه میانی رود دامن زده است.

او اظهار کرد: از مجموع ۳۳۷ کیلومتر طول کشف رود مشهد، ۱۰۵ کیلومتر در قالب مناطق حفاظت شده باقی مانده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی پیش از این با اشاره به ۱۰ اقدام مهم و کلیدی عمرانی این استان در سال ۱۴۰۲ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود: این استان از حیث برخورداری از بیشترین طرحهای عمرانی رتبه نخست کشور را در هفته دولت و دهه فجر سال گذشته به دست آورد.

جواد خدایی افزود: این اقدامات شامل ساخت بیش از ۱۴۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن، ترمیم هزار و ۵۰۰ کیلومتر روکش آسفالت دچار خرابی شدید و ایمن سازی ۷۵ درصد از نقاط حادثه خیز جاده های استان، ساخت بیش از هزار و ۵۰۰ کلاس درس، بهره برداری از ۲ تصفیه خانه مهم در حوالی مشهد، بهره برداری از خط ریلی "خواف- هرات"، بهره‌برداری از فرودگاه گناباد، اتصال اینترنت به بیش از ١٠٠ روستا و همچنین روکش آسفالت معابر روستایی به میزان ۳.۵میلیون مترمربع، اتمام عملیات اجرایی سه واحد نیروگاهی جدید، اجرای شبانه روزی طرح خط لوله آب غرب مشهد و اجرای طرح ضربتی خط تقویتی انتقال گاز به تربت‌جام است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهر مرزی مهران با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد ریال
  • افزایش ۲ برابری ظرفیت تصفیه خانه‌های فاضلاب مشهد تا ۲ سال دیگر
  • مصائب سفیدرود؛ از صید غیر مجاز تا آلودگی +تصاویر
  • ۱۵۰ میلیارد تومان برای تصفیه خانه فاضلاب مهران اختصاص یافت
  • تامین آب باکیفیت برای ۳۳۰ روستای جنوب سیستان و بلوچستان
  • پایان ساخت ۲ تصفیه خانه در حومه کشف رود تحولی در مسیر نجات این رودخانه
  • پایان ساخت ۲ تصفیه خانه در حومه کشف رود تحولی در مسیر نجات این رودخانه است
  • تکمیل طرح ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب مهران
  • طرح ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب مهران با ۱۵۰۰ میلیارد ریال تکمیل می‌شود
  • سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو