Web Analytics Made Easy - Statcounter

یعقوب گویلیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، با اشاره به بافت و میراث تاریخی کردستان اظهار کرد: وجود بنا‌های تاریخی در کردستان بیانگر هویت، اصالت و پیشینه فرهنگی و تمدنی این استان است.

وی تلاش هرچه تمام برای حفظ و نگهداری بناهای تاریخی را ضروری دانست و افزود: در راستای احیای بناهای تاریخی اقدامات ویژه‌ای در سال گذشته انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، بیش از ۶ میلیارد تومان برای احیای بناهای تاریخی استان تخصیص، ۵ بنای تاریخی به بخش خصوصی واگذار و چهار بنای تاریخی تملک و خریداری شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان خاطرنشان کرد: با وجود فشارهای زیاد برای واگذاری عمارت خسروآباد، مجوز تبدیل این بنای تاریخی به کاخ‌موزه را اخذ کردیم و  مسجد دارالاحسان سنندج به‌عنوان موزه‌ مسجد مدرسه افتتاح شد.

گویلیان افزود: تیمچه حاج‌شهباز بیجار نیز با هدف نمایش و عرضه  فرش‌های نفیس بیجار به سرای گلیم تبدیل شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان تصریح کرد: غار باستانی کرفتو برای ثبت جهانی معرفی شده و کارهای مربوط به‌آن در حال پیگیری است، امیدواریم این اثر تاریخی به‌عنوان دومین اثر جهانی استان در یونسکو ثبت شود.

وی به مرمت و بازسازی کاخ‌موزه خسروآباد و عمارت مشیردیوان سنندج هم گریزی زد و افزود: راه‌اندازی موزه خط و کتابت امیرنظام گروس در بیجار، موزه شهر سقز، مرمت و بازسازی فاز اول قلعه‌شهر مزگوته سور مریوان و ثبت بافت تاریخی بانه از برنامه‌های مهم میراث فرهنگی استان است.

به گفته وی، تهیه ضوابط بافت سقز، بازنگری بافت تاریخی شهر سنندج و ایجاد و راه‌اندازی موزه دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی کردستان در سال‌جاری است.

وی در ادامه از اختصاص ۱۲ هکتار برای احداث بازارچه دائمی صنایع دستی در سنندج خبر داد و گفت: ۲ مجوز گردشگری کشاورزی و ۲ مجوز گردشگری فضای مجازی صادر شده است.

به گفته وی، ۱۵ اثر از کردستان شامل یک اثر گلیم، ۲ اثر سراجی، ۳ اثر سازسازی، ۳ اثر چاقوسازی و ۶ اثر نازک‌کاری  مهر اصالت و نشان ملی مرغوبیت کالای صنایع‌دستی دریافت کرده‌اند.

 وی اضافه کرد: در مجموع تاکنون ۱۵۴ اثر از استان نشان ملی را کسب کرده‌‌اند.

وی اضافه کرد: از سال گذشته تاکنون بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات در راستای اشتغالزایی پرداخت که منجر به ایجاد ۸۰۰ فرصت شغلی شده است.
انتهای پیام/۲۳۴۰/۷۱

منبع: فارس

کلیدواژه: بافت تاریخی اثرتاریخی مدیرکل میراث فرهنگی کردستان میراث فرهنگی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۲۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرمندان صنعتگر کردستان حمایت می‌شوند

به گزارش خبرنگار مهر، سعید نظری ظهر دوشنبه در نشست با صنعتگران فعال کردستان در رشته‌های «رودوزی سنتی» و «سراجی سنتی» اظهار کرد: به‌منظور توسعه و ترویج هنرهای سنتی حفظ، حراست و احیای رشته‌های صنایع‌دستی و حمایت از تولیدکنندگان و هنرمندان صنایع‌دستی باید در اولویت باشد که امسال از برنامه‌های محوری این معاونت است.

وی هدف از برگزاری این نشست را ایجاد تشکل‌های تخصصی و ارتباط هدفمند در صنایع‌دستی استان عنوان کرد و افزود: ثبت و راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی و تشکل‌های مردمی می‌تواند راه حلی مناسب برای همکاری بخش خصوصی با بخش دولتی باشد.

نظری یادآور شد: صنعتگران و فعالان صنایع‌دستی می‌توانند در قالب تشکل‌های مردمی با استفاده از توانمندی‌های همدیگر و با هم‌فکری و هم‌افزایی بیشتر برای رسیدن به اهداف مشترک متعالی گام‌های مهمی بردارند.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اضافه کرد: تقویت فعالیت صنعتگران نیاز به حمایت از هنرمندان این عرصه را دارد و این مهم توسط اداره‌کل میراث فرهنگی استان مورد توجه خواهد بود.

صنعتگران حاضر در این جلسه ضمن بیان موانع و مشکلات موجود، نماینده‌ای را برای تشکیل تعاونی و هماهنگی‌های لازم انتخاب کردند.

کد خبر 6085522

دیگر خبرها

  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • راه اندازی نخستین بازارچه صنایع دستی دربنای تاریخی ملک زاهدان بزودی
  • بنای تاریخی ملک زاهدان در اختیار صنعتگران صنایع دستی قرار می گیرد
  • هنرمندان صنعتگر کردستان حمایت می‌شوند
  • برپایی بازارچه در موزه صنایع دستی گلستان
  • برپایی بازارچه هفتگی صنایع‌دستی و سوغات در موزه صنایع‌دستی گلستان
  • قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان منصوب شد
  • مجموعه ریسباف در مسیر احیا/ اجرای بزرگ‌ترین طرح میراث فرهنگی کشور پس از انقلاب