Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

نخستین رویداد فناورانه و نمایشگاه صنعت ساختمان و مسکن به همت ستاد وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی طی دو روز (۱۳ و ۱۴ شهریورماه) در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش تین نیوز، نخستین رویداد فناورانه و نمایشگاه صنعت ساختمان و مسکن، ۱۳ و ۱۴ شهریورماه با برنامه‌ریزی‌های وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سالن پاکدامن مرکز تحقیقات برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رویداد که با محوریت طرح جهش تولید مسکن است رویکردهای زنجیره تامین مسکن دانش‌بنیان، صنعتی‌سازی- افزایش سرعت و کیفیت، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های ساخت مدنظر برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه است.

هدف اصلی از طراحی و برگزاری رویدادهای مبنتی بر عرضه فناوری این است که فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان توانمندی‌های خود را معرفی کرده و با جلب نظر آن‌ها جهت همکاری تجاری‌، از سرمایه ، امکانات و سایر ظرفیت‌های سازمان‌ها و شرکت‌ها استفاده و نیازهای فناورانه آنها را مرتفع کنند. به همین منظور با توجه به شعار سال ۱۴۰۱ (تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین) و نیز اهمیت طرح جهش تولید مسکن در وزارت راه و شهرسازی‌، نخستین نمایشگاه صنعت ساختمان و مسکن با هدف دستیابی به ظرفیت های موجود برنامه ریزی و به مورد اجرا گذاشته می‌شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: مسکن وزارت راه و شهرسازی راه و شهرسازی نمایشگاه صنعت ساختمان مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی نمایشگاه صنعت ساختمان و مسکن نمایشگاه صنعت ساختمان و مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۶۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیوند رباتیک دانشگاه و صنعت/ رقابت داغ 316 تیم در هجدهمین رویداد بین‌المللی ربوکاپ

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اسب رباتیک این بار برای هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران زین شده است. واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد از ۲۹ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ میزبان حدود ۴۰۰ تیم برای شرکت در این مسابقات است.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ربوکاپ دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: مسابقات ربوکاپ گرداننده آموزش و فناوری دانشگاه‌هاست، یعنی اگر نتیجه آموزش دانشگاه‌ها در حوزه آموزش عالی امتحانات دانشجویان است، در حوزه فناوری نتیجه در چنین مسابقاتی نمایان خواهد شد.

وی افزود: حوزه فناوری در ایران پس از انقلاب اسلامی از مدرسه آغاز شد و امسال برگزاری هجدهمین مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ۱۴۰۳ را شاهد خواهیم بود که نقش تقویت کنند و جهش دهنده به آموزش‌های دانشگاهی دارد.

هوش مصنوعی و روباتیک؛ پیش‌برنده‌های حوزه فناوری در دنیا

طهرانچی تصریح کرد: امروزه هوش مصنوعی و رباتیک به عنوان یکی از پیش برنده‌های حوزه فناوری در دنیا مطرح است. پهپادها و سیستم‌های کنترل از راه دور در این راستا فعالیت دارند و خلاقیت دانش آموزان و دانشجویان از همین مسابقات بروز پیدا می‌کند که شبیه المپیادهای علمی است، اگر المپیادهای علمی را برای دانش آموزان و دانشجویان در حوزه علم ببینیم مسابقات ربوکاپ در حوزه فناوری خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: تعداد شرکت کنندگان مسابقات ربوکاپ در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲ برابر افزایش یافته است و حدود ۳۱۶ تیم، ۵ کشور خارجی به صورت مجازی و مستقیم، ۵۰ تیم دانشگاهی و بیش از ۲۴۰ تیم دانش آموزی در این مسابقات به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

طهرانچی گفت: شور و نشاط حاصل از تلاش شرکت کنندگان در فهم حوزه فناوری بزرگترین دستاورد این دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ دانشگاه آزاد اسلامی است.

‌وی با اشاره به استانداردهای کیفی شرکت کنندگان مسابقات بین المللی ربوکاپ اظهار کرد: با پیشگامی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مسابقات بین المللی داشته است، تیم‌های ایرانی در سطح بسیار استاندارد برگزار می‌شوند که نتیجه آن این است که دانش آموزان و دانشجویان پس از اعزام به مسابقات بین المللی دست خارجی به کشور بر نمی‌گردند و باعث افتخار بیشتر ایران در سطوح بالاتر خواهند شد.

نقش مسابقات بین المللی ربوکاپ در هدایت تحصیلی دانش آموزان

طهرانچی درباره نقش مسابقات بین المللی ربوکاپ در هدایت تحصیلی دانش آموزان گفت: امروزه فقط با آموزش علم در حوزه آموزشی مواجهه نیستیم، بلکه آموزش فناوری هم از آموزش‌هایی است که باید از مدرسه آغاز شود، شاید بخشی از آموزش فناوری هم شامل بازی کودکان با اسباب بازی‌ها قبل از ورود مدرسه باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در کشور رقیب بازی‌های مبتنی بر نرم افزاری و کامپیوتری در جای خودش اثرات مخربی دارد، اما برگزاری مسابقات بین المللی ربوکاپ کمک کننده تربیت نوجوانان و جوانان بر بستر کار عملیاتی در صحنه حقیقی و شور و نشاط حقیقی و جمعی آینده دانش آموز را می‌سازند؛ بنابراین تمام این موارد بخشی از تربیتی است که در فضای مسابقات بین المللی ربوکاپ انجام می‌شود.

طهرانچی گفت: امروزه با ظهور فضای مجازی و هوش مصنوعی شاید خیلی از آموزش‌های داده مبنا جای خود را با آموزش‌های خلاق و نوآور عوض می‌کنند که بحث رباتیک از این منظر جایگاه ویژه‌ای دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوال جایگاه و موقعیت جهانی مسابقات بین المللی ربوکاپ بیان کرد: سال‌هاست در حوزه دانش آموزی و دانشجویی جایگاه خوبی را کسب کرده ایم، البته هزینه این بخش بالاست و طبق صحبتی که با شرکت کنندگان داشتم، گفتند که برای حضور در مسابقات بین المللی ربوکاپ چند ده میلیون هزینه می‌کنند؛ بنابراین باید حوزه تربیت فناوری و دولت به این امر توجه کند تا بتواند در عدالت آموزشی آن را به سراسر کشور برساند، مسابقات فعلی کار تزئینی و اضافی نیست، بلکه متن آموزش است.

طهرانچی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با سما هم بزرگترین مجموعه غیر دولتی آموزش و پرورش را داراست و خود دانشگاه حمایت جدی از طریق باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان جوان دارد تا این کار ادامه داشته باشد و اصل کار ما در برگزاری این مسابقات برای بخش‌های وابسته به دانشگاه حمایت است، اما نظام تعلیم و تربیت باید به این مسئله توجه داشته باشد تا برای تربیت فناور که نیاز امروز جامعه است بخش‌هایی فعالیت کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در آموزش و پرورش تقریبا با جدیت به مسابقات بین المللی ربوکاپ نگاه نشده است و جای آن خالی است و ما تربیت علمی و فناوری را شاهد هستیم، نه فقط تربیت علمی.

روبات‌ها کاربردی می‌شوند

مرتضی موسی‌خانی رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران هدف از مسابقات ربوکاپ ۲۰۲۴ را ترویج علم و دانش دانست و اظهار کرد: در این دوره، یک لیگ جدید تحت عنوان لیگ دمو یا لیگ آزاد به رقابت‌ها اضافه شده است. هدف از برگزاری این لیگ حمایت از خلاقیت و ایده‌های جدید است و برای رونق گرفتن آن از اعضای فدراسیون اختراعات و ابتکارات دعوت کردیم. حدود ۴۴ تیم دانش‌آموزی در این لیگ ثبت‌نام کرده‌اند.

وی افزود: به غیر از این، لیگ خودروهای خودران هم امسال به این مجموعه اضافه شده است که اهمیت این موضوع را در جهان نشان می‌دهد. در واقع، درصدد هستیم تا در کنار ربوکاپ، لیگ‌های کاربردی را داشته باشیم که علاوه بر توسعه و ترویج دانش‌آموزی هوش مصنوعی، یک سری مجموعه تخصصی و کاربردی مانند خودروهای خودران را هم اضافه کنیم.

موسی‌خانی در مورد لیگ کاربردی گفت: منظور از لیگ کاربردی، دستگاه‌های کاربردی مانند خودروهای خودران که مبحث آن توسعه نرم‌افزار و هوش مصنوعی است. این بخش در سال‌های گذشته هم بوده، اما امسال توسعه پیدا کرده است؛ به طوری که ۴۲ تیم در این لیگ ثبت‌نام کرده‌اند. در واقع هدف ما از اضافه کردن این لیگ، کاربردی کردن نتیجه کار دانش‌آموزان و دانشجویان برای صنعت است تا به موضوع ارتباط با صنعت هم بپردازیم.

راهیابی ۳۱۶ تیم به بخش مسابقه

وی در مورد تعداد تیم‌هایی که در ربوکاپ امسال شرکت کرده‌اند گفت حدود ۴۰۰ تیم در این رقابت ثبت‌نام کردند که بعد از بررسی‌های اولیه ۳۱۶ تیم به مسابقات راه پیدا کردند.

به طور کلی ۱۵ لیگ در ۲ بخش دانش‌آموزی و دانشجویی در ربوکاپ امسال وجود دارد. از لیگ‌های بخش دانش‌آموزی می‌توان به لیگ‌های دمو، فوتبالیست، امدادگر، شبیه‌ساز دوبعدی فوتبال در بخش استارتر اشاره کرد. لیگ دیگری در این بخش به نام «این سایتو» یا RMRC (Rapidly Manufactured Robot Challenge) وجود دارد که مربوط به روبات‌هایی است که سریع ساخته می‌شوند. این لیگ در واقع ابتکار ایران است و بعد از ایران چند سالی است در کشورهای دیگر نیز برگزار می‌شود. در این لیگ که ۴۴ تیم شرکت کرده اند، دانش‌آموزان بدون پیش‌فرض قبلی باید در محل یک روبات جدید بسازند.

در بخش دانشجویی هم می‌توان به لیگ‌های دوبعدی فوتبال، دمو، روبات‌های پرنده، خودروی خودران و روبات‌های صنعتی اشاره کرد که هر دوی این بخش‌ها خود به زیرشاخه‌های دیگری تقسیم می‌شوند. به طور کلی ۷۰ تیم در بخش دانشجویی و بقیه در بخش دانش‌آموزی در این رقابت شرکت کرده‌اند.

موسی‌خانی در مورد شرایطی که ربوکاپ برای ایجاد ارتباط با صنعت ایجاد می‌کند، گفت: این رقابت فرصتی است برای صاحبان صنعت که با اساتید و دانشجویان که در حوزه‌های روباتیک و هوش مصنوعی کار می‌کنند، آشنا شوند و با کمک آنها کارهای صنعتی خود را توسعه دهند. از آنجا که صنعت به سمت نسل چهارم یعنی مبتنی بر هوش مصنوعی پیش می‌رود، بحث اتوماسیون و مکانیزاسیون بسیار حائز اهمیت است، صاحبان صنعت در این فضا می‌توانند با توجه به سلیقه و هدف شرکت خود از این فرصت استفاده کنند.

ایسکانیوز در این گزارش با برخی تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقه گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌آید؛

شایان ماموریانی دانشجوی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز اظهار کرد: این مسابقه از جمله بالاترین سطح لیگ‌های مسابقات ربوکاپ است که روبات‌های امدادرسان شامل بازوهای رباتیک و شاسی‌های حرکتی است.

سرپرست تیم ادمیرا درباره همکارانش گفت: ما با تیمی ۱۶ نفره به مسابقات ربوکاپ ۲۰۲۴ آمده‌ایم. روباتی که طراحی کرده‌ایم شامل یک هسته پردازنده است که پردازش تصویری و محیطی انجام می‌دهد. تیم ما شامل چهار بخش برنامه‌نویسی حرکت روبات، پردازش تصویر،‌ مکانیک و الکترونیک است. اغلب اعضای تیم در رشته‌های برق و مکانیک تحصیل می‌کنند. البته چند نفر هم از رشته مهندسی پزشکی داریم تا بتوانیم در بازوهای روبات ظرافت ایجاد کنیم. در این تیم چند نفر استاد دانشگاه بخش اطلاعاتی پروژه را پیش می‌برند و دانشجویان دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد هم در بخش عملیاتی فعالیت می‌کنند.

تیم‌ رباتیک به دانشجویان با مهارت عملی نیاز دارد، نه تئوری

وی افزود: رباتیک به همکاری رشته‌های مختلف نیاز دارد. به همین دلیل،‌ ما به افرادی با تخصص‌های بین‌رشته‌ای نیاز داریم. برای مثال در این پروژه به همکاری با افرادی از مهندسی مواد یا افرادی که مهارت‌های بالایی داشته باشند، نیاز داشتیم. در انجام پروژه با مشکلاتی مواجه شدیم که اگر دانشجویان به جای آموزش‌های تئوری،‌ آموزش‌های مهارتی دیده بودند،‌ بسیار کمک‌کننده بود. توصیه من به دانشجویان این است که در این مسابقات شرکت کنند، چرا که برخی تجارب هرگز در آموزش‌های تئوری به دست نمی‌آید.

ماموریانی با بیان این که من از ۱۴ سالگی رباتیک را آغاز کردم، خاطرنشان کرد: در ابتدا در حوزه روبات‌های جنگجو فعالیت می‌کردم و هم‌اکنون در زمینه روبات‌های At Work کار می‌کنم. تاکنون در مسابقات زیادی رتبه کسب کرده‌ام و در جشنواره خوارزمی به عنوان طرح برتر معرفی شدم.

گرانی قطعات روبات‌ها/ از سوی وزارت علوم حمایت نشدیم

سرپرست تیم با اشاره به این که بازوهای صنعتی و روبات‌های At Work در صنعت کاربرد بسیاری دارند، تصریح کرد: چرا که صنعت به سمت اتوماسیون صنعتی در حال حرکت است و هوش مصنوعی نقش پررنگی در صنعت پیدا کرده است. ما قصد داریم در آینده بر بهینه‌سازی روبات At Work متمرکز باشیم تا حرکت راحت‌تری داشته باشد. کمبود منابع مالی به دلیل گران قیمت بودن قطعات روبات‌ها. ما هیچ حمایتی از دانشگاه یا وزارت علوم نشدیم و همه هزینه ساخت روبات حدود ۴۰۰ میلیون تومان از طرف اعضای تیم پرداخت شده است.

وی با تاکید بر این که این مسابقات به شناخته شدن تیم‌های فعالی در حوزه رباتیک کمک می‌کند، گفت: شرکت‌های بزرگی از این مسابقات بازدید می‌کنند و با تیم‌ها آشنا می‌شوند که در نهایت می‌تواند به اشتغال‌زایی دانشجویان کمک کند.

متین رفیعی دانشجوی دیگری است که با تیم خود در این مسابقات شرکت کرده، وی دانشجوی رشته برق دانشگاه شهید بهشتی است و در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره اهداف تیم خود گفت: هدف اصلی تیم ما این بود که کوادکوپتر را خودمان بسازیم و قصد نداشتیم از پرنده آماده استفاده کنیم؛ اما در روزهای پیش از مسابقات مشکل فنی برای پرنده پیش آمد و نتوانستیم آن را به مسابقه برسانیم.

وی در مورد کاربردهای کوادکوپترها اظهار کرد: کوادکوپتر کاربری‌های مختلفی از اسباب‌بازی گرفته تا امدادرسانی دارد. هدف از این مسابقات این است که رویکرد آتونوموس(خودران) بودن به کوادکوپترها اضافه کند تا پرنده تحت کنترل کاربر نباشد و با توجه به وظیفه‌ای که برایش تعریف شده؛‌ خودش محیط را جستجو کند و در جای مورد نیاز بشیند.

هدف از لیگ پرواز مسابقات, عملیات نجات است

رفعی یادآور شد: هدف اصلی این مسابقات عملیات نجات است. برای پرنده این وظیفه تعریف شده است که از پنجره‌ای عبور کند و شبیه‌سازی ورود به ساختمان است. به این معنا که در هنگام حادثه روبات بتواند از پنجره وارد ساختمان شده و افراد زیر آوار مانده را شناسایی کند. در مسابقه تصاویری روی زمین مشخص شده و روبات باید بتواند این تصاویر را شناسایی کند. روبات در عملیات واقعی باید بتواند تفاوت انسان و سایر اجسام را تشخیص دهد.

این شرکت‌کننده تصریح کرد: یکی از کاربردهای کوادکوپترها در تشخیص نشتی لوله‌های نفت و گاز قطعی خطوط انتقال برق است به طوری که بدون نیاز به حضور شخص،‌ پرنده می‌تواند خط لوله را اسکن کرده و نشتی را شناسایی کند.

هدف ما معرفی کوادکوپترمان به صنعت است

وی خاطرنشان کرد: هدف ما پس از ساخت کوادکوپتر، تعریف یک وظیفه برای آن و معرفی به صنعت است. هدف این مسابقات فقط اعلام برندگان نیست،‌ بلکه این است که دانشجویان و تیم‌ها بتوانند نوآوری خود را به صنعت معرفی کنند. این مسابقات با حضور رسانه ها به دیده شدن تیم‌ها و تقویت ارتباط با صنعت کمک می‌کند.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1227510 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی

دیگر خبرها

  • محصولات فناورانه دانشگاه آزاد یادگار امام افزایش می‌یابد
  • پیوند رباتیک دانشگاه و صنعت/ رقابت داغ 316 تیم در هجدهمین رویداد بین‌المللی ربوکاپ
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در بزرگترین نمایشگاه پزشکی آسیا
  • حضور شرکت‌های دانش‌‍‌بنیان ایرانی در نمایشگاه جنوب شرق آسیا
  • حضور دانش‌بنیان‌ها در بزرگترین نمایشگاه پزشکی جنوب شرق آسیا
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در نمایشگاه پزشکی و دارویی جنوب شرق آسیا
  • ساماندهی منابع و تسهیلات با هدف تقویت زیست بوم علم و فناوری
  • رقابت داغ 316 تیم در هجدهمین رویداد بین‌المللی ربوکاپ / روبات‌ها کاربردی می‌شوند
  • دانش بنیان کردن، راه‌حل حذف نگاه‌های سطحی از دیپلماسی فرهنگی
  • وبینار تخصصی ترانزیت و مدل سازی حمل­ و نقل بار برگزار می شود