Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت توانیر گفت: با نصب کنتور‌های هوشمند برای مشترکان بزرگ سراسر کشور، بیش از پنج هزار مگاوات مدیریت بار، انجام شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، آقای هادی مدقق در حاشیه نشست بررسی طرح هوشمندسازی و ساماندهی انشعابات برق سیدآباد در مدیریت برق چناران خراسان رضوی، افزود: با توجه به ناترازی که در بخش تولید و مصرف برق به وجود آمده بود، نصب کنتور‌های هوشمند برای مشترکان بزرگ، باعث مدیریت مصرف برق و کنترل 10 درصدی بار شبکه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: اولویت برای نصب کنتور‌های هوشمند با مشترکان بزرگ دیماندی، صنعتی، چاه‌های کشاورزی، ادارات و مراکز تجاری بزرگ بوده که این موضوع در کل کشور به اجرا درآمده است.
آقای مدقق با بیان اینکه 750 هزار مشترک در بخش‌های مختلف مجهز به کنتور هوشمند شده‌اند، افزود: نصب کنتور‌های هوشمند باعث رویت‌پذیری شبکه مصرف و برخورداری از پروفایل بار لحظه‌ای مشترکان می‌شود.
 مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت توانیر، ادامه داد: مراکز کنترلی که در 39 شرکت توزیع نیروی برق سراسر کشور وجود دارد، میزان مصرف برق مشترکان بزرگ دارای کنتور هوشمند قابل رصد بوده و می‌توان در زمان اوج بار طی توافقی که با آن‌ها به ویژه مشترکان چاه‌های کشاورزی شده است، برقشان را از مدار خارج کرد.
 وی خاطرنشان کرد: ادارات مدیریت‌بار مطلوبی داشتند به طوری که نسبت به سال قبل 40 تا 50 درصد مدیریت بیشتری در بار شبکه ادارات طی امسال انجام گرفت.
 آقای مدقق، گفت: درباره اینکه باید نصب کنتور‌های هوشمند ادامه پیدا کند یا به همین قدر بسنده شود، هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده و نصب کنتور‌های هوشمند برای همه 39 میلیون مشترک مورد اختلاف است، اما اجرای طرح مزبور در شهری مانند سیدآباد نشان داد که نصب کنتور‌های هوشمند برای یک سری مناطق ضروری بوده و توجیه‌پذیر است.
 وی با بیان اینکه شهرستان سیدآباد منطقه آلوده‌ای از نظر استفاده غیرمجاز از برق بود، افزود: طرح هوشمندسازی در سیدآباد نشان داد که این مهم باید برای مشترکان خانگی و تجاری نیز در برخی مناطق اجرا شود و شرکت برق هر منطقه‌ای می‌تواند متناسب با شرایط خود برای اجرای طرح مزبور برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی داشته باشد.
 آقای مدقق ادامه داد: نصب کنتور هوشمند برای هزار و 800 مشترک سیدآباد حدود 15 میلیارد تومان هزینه داشته است و این عدد را نمی‌توان برای هر منطقه‌ای هزینه کرد.
مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت توانیر با بیان اینکه سالی یک میلیون مشترک جدید به مشترکان برق کشور افزوده می‌شود، افزود: از این پس کنتور هوشمند برای همه مشترکان جدید نصب می‌شود.
 آقای مدقق گفت: اینکه برای مشترکان آمپری باقیمانده با چه اولویتی و با چه ترتیبی کنتور هوشمند نصب شود بستگی به نقدینگی در اختیار وزارت نیرو دارد که منابع مالی از محل صنعت برق یا خارج از آن به این طرح اختصاص یابد یا مدل‌های جدیدی از سرمایه‌گذاری در این بخش در نظر گرفته شود.
 وی تصریح کرد: نصب کنتور هوشمند الزام قانونی دارد به‌طوری که هم در قانون بودجه سال 1401، هم در قانون اصلاح الگوی مصرف مصوب سال 1389 و هم قانون دائم حمایت از صنعت برق؛ وزارت نفت و وزارت نیرو مکلف هستند که کنتور‌های آب و برق را هوشمند کنند.
مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت توانیر گفت: هم اکنون زیرساخت‌ها برای نصب کنتور‌های هوشمند فراهم شده و دانش کافی نیز در این‌باره وجود دارد.





منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مدیریت نصب کنتور های هوشمند کنتور هوشمند مشترکان بزرگ برای مشترکان برای مشترک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۲۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح پاداش مدیریت مصرف برق گسترده‌تر از ۲ سال گذشته

ناترازی در تولید و تقاضا‌ی برق در سال‌های اخیر و لزوم رفع آن در صنعت برق به عنوان یک صنعت پیشران به جهت تامین انرژی مورد نیاز صنایع و معادن کشور، موجب شد که وزارت نیرو برای کاهش این ناترازی اقدامات متعددی را پیش‌بینی کند.

البته که بخشی از این اقدامات، به حوزه افزایش ظرفیت‌های تولید و توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی کشور خلاصه می‌شود و طبق آخرين آمار حدود ۸ هزار مگاوات در دوسال اخیر به توان تولیدی برق کشور اضافه شده است. اما در عین حال تنها به این افزایش اتکا نشد و تلاش‌هایی در زمینه بهینه سازی مصرف در طرف مصرف کنندگان به ویژه در بخش خانگی صورت گرفت. بهره گیری از سیاست‌های تشویقی، اقدامی بود که با هدف بهره مندی مردم از پاداش نقدی و در جهت کاهش پیک مصرف و همین‌طور نهادینه کردن مصرف صرفه جویی در تابستان سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اجرایی شد. اقدامی که دولت نتیجه آن را گرفت و در این دوسال هیچ خاموشی به بخش خانگی تحمیل نشد.

در سال اول این طرح فقط بخش خانگی و مشترکانی که مصرفی پایین‌تر از الگو (۳۰۰ کیلووات در مناطق عادی) داشتند، شامل پاداش مدیریت مصرف برق می‌شدند و برای هر مشترک به ازای هر کیلووات صرفه جویی ۵۰۰ تومان محاسبه و روی قبوض آنها اعمال می‌شد. برای سال ۱۴۰۲ سیاست گذاری به این شکل انجام شد که مشترکان بیشتری از جمله پرمصرف‌ها نیز امکان بهره مندی از پاداش را داشته باشند و بتوانند در این طرح مشارکت کنند؛ همچنین مبلغ پاداش برای مشترکان نیز افزایش ۲۰ برابری پیدا کرد و در پایان طرح۲۲۰۰ میلیارد تومان به حدود ۱۰ میلیون قبض پرداخت شد. تقریبا یک سوم از این قبوض مشمول پاداش نیز قبض رایگان دریافت کردند و یا حتی بستانکار شدند.

گرمای هوا در سال گذشته سبب شد که مصرف مجموع بخش‌های تقاضاکننده برق (خانگی، اداری، صنایع و کشاوری) ۶.۶ درصد افزایش پیدا کند، اما با همراهی ۴۰ درصد از مشترکان در طرح پاداش مدیریت مصرف صنعت برق رشد مصرف بخش خانگی منفی شد و شاهد نتایج بسیار خوبی در تامین برق پایدار همه مشترکان به ویژه مشترکان صنعتی بودیم که به این ترتیب بخش تولید کشور با مشکلات کمتری در زمینه تامین انرژی مواجه شد.

بخش تجاری هم امسال مشمول پاداش مدیریت مصرف برق می شود

در ادامه‌ مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص برنامه ریزی‌ها برای عبور از اوج مصرف تابستان ۱۴۰۳ گفت: ۱۸۰ برنامه در ۶ محور با هدف تامین پایدار برق در تایستان تدوین شده که شامل توسعه نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر و همنیطور برنامه‌های مدیریت مصرف است.

مدیرعامل توانیر با اشاره به برنامه‌ها در حوزه مدیریت مصرف گفت: در این حوزه نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده و طرح پاداش مدیریت مصرف برای مشترکان خانگی در برنامه‌ها قرار دارد. امسال در نظر گرفتیم که بخش تجاری هم به طرح پاداش مدیریت مصرف اضافه کنیم و برنامه‌های تشویق محور وزارت نیرو در سمت تقاضا در برنامه‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مشارکت مردم در افزایش تامین برق برای صنعت کشور

اگر نگاهی به اعداد و ارقام تامین برق مصرف بخش خانگی و اثرگذاری طرح پاداش مدیریت مصرف در دو سال گذشته داشته باشیم، در سال ۱۴۰۰، ۴۸ میلیارد کیلووات ساعت انرژی مصرفی برق در بخش خانگی بوده که در سال ۱۴۰۲ با رشد منفی نسبت به سال ۱۴۰۰ به ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت رسید. به عبارت دیگر حتی اگر رشد متوسط ۵ درصدی سالانه در حوزه خانگی را هم در نظر بگیریم حدود ۷ میلیارد کیلووات ساعت انرژی کمتری در بخش خانگی مصرف شد. این برق حاصل از صرفه جویی و مشارکت مردم در پاداش مدیریت مصرف برق، به سمت صنایع روانه شد و در سال گذشته طی بازه اجرای طرح مدیریت مصرف ۲۲.۵۵ درصد، انرژی برق بیشتری تحویل صنایع کشور شد. این بخش در مجموع ۱۶.۳۸ میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف کردند که این مقدار ۴.۷ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش را رقم زد.

انتظار می‌رود طرح پاداش مدیریت مصرف برق امسال نیز طبق روال دو سال گذشته از ابتدای خردادماه آغاز شود و مشترکان تا پایان شهریور فرصت مشارکت در این طرح را داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • رشد ۶ درصدی مصرف برق در صورت افزایش قابل توجه دما
  • کنتورهای هوشمند موجب صرفه جویی برق شدند
  • افزایش ده برابری هوشمند سازی شبکه برق شیراز
  • اجرای «طرح نور» هوشمند می‌شود!
  • صرفه‌جویی ۲۵۰ مگاواتی برق در شیراز با نصب کنتور‌های هوشمند
  • نظارت‌های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هوشمند می‌شود
  • اجرای طرح پاداش مدیریت مصرف برق گسترده‌تر از ۲ سال گذشته
  • ۱۰ تقاطع همسطح در قم هوشمندسازی شد
  • تجهیز ۲۴۰۰ حلقه چاه به کنتور هوشمند آب و برق در استان یزد
  • ۲۶۰ سامانه حمل و نقل هوشمند در جاده های مازندران نصب می شود